Ik heb er soms een dubbel gevoel bij...
We hebben het heel lang slecht gedaan maar eens komt daar een einde aan. Waarom zou dat niet dit jaar kunnen zijn? Men gaat er telkens vanuit dat wij het toch niet halen, omdat we volgens de één geen goed liedje hebben, een ander heeft weer kritiek op haar outfit. Ook zitten we in een semi met veel oost blok landen en hebben we geen gunstige loting. Het lijkt wel alsof alles ons tegen zit. Althans dat maken we ervan. Waarom zoveel schrik en onzekerheid? Dat zal vast te maken hebben met voorgaande jaren en het beeld dat vele mensen hebben dat het ESF nog altijd een oostblok feestje is. Ik denk dat we net als bij het NLs elftal wat meer vertrouwen mogen hebben. Al snap ik ook wel dat we niet al te veel vertrouwen hebben in de TROS
Toch zou ik het weer zo voor de hand liggend vinden op de één of andere manier Nederland meteen af te serveren.Ik geloof er eigenlijk toch wel in. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat we het nu weer niet halen. Sorry, ik zie het niet. Waarom mag het nu niet eens anders zijn? Oke startplek zit niet echt mee, maar we hoeven niet bang te zijn dat we niet opvallen. Na twee wat dramatischere nummers, ook nog eens gezongen in een andere taal komt daar het eerste Engelse liedje. Stukje herkenbaarheid. Het is ook nog eens vrolijk, luchtig en iets dat meteen blijft hangen. Het enige wat er nog aan ontbreekt is een leuke act, maar op beeld kan het sterker overkomen. Loreen geeft ook niet echt een optreden weg aan de mensen in de zaal (zoals ze zelf al in een interview zei; zit ze soms in een soort van trance en is ze niet bezig met wat er om haar heen gebeurt), het zijn vooral de beelden die indrukwekkend zijn! Dit zou bij Joan ook het geval kunnen zijn, al verwacht ik dat de zaal hier ook mee zal klappen. We zitten tussen twee zwakkere liedjes in. Als je een recap laat zien, weet ik zeker dat van de drie Macedonie/Nederland/Malta, Joan er het meest uit zal springen. Herinneren we ons het fragmentje met de demo's van de NF liedjes nog? Toen sprong Joan er ook al meteen uit. Macedonie is op het eerste gehoor helemaal niet aanstekelijk en zal vooral met haar stem indruk maken gok ik. Het nummer moet je vaker horen om em echt te waarderen. Malta blijft ook hangen met z'n ey ey ey maar vind ik toch wat wegvallen na Nederland en tis zeker niet bijzonder genoeg. Ohja en Joan heeft iets ehm..likeability....gunfactor? Ik kan me niet voorstellen dat mensen echt denken: dit is vreselijk. Het liedje is te vrolijk om zo te gaan denken.
Misschien probeer ik mezelf voor de gek te houden en is het net als vorig jaar al duidelijk dat het niets wordt. Ik weet het niet, ik zie het nu nog niet. Mijn gevoel zegt dat het dit jaar ander is en zal zijn. Ik weet alleen 1 ding zeker: als Joan zich niet kwalificeert dan ben ik sinds jaren enorm teleurgesteld.