True. Als ingenieur hoef je sowieso minder snel naar het buitenland, industriele markten kennen veel meer niches en er zijn daardoor veel meer "locale" markten. Financiele markten hebben dat minder, die zijn vrij internationaal en dus heb je in Nederland helaas minder te bereiken.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 16:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat zijn toch bedrijven die vooral actief zijn in de financiële en managementsector?
Niet dat een ingenieur niet voor zo'n bedrijf kan gaan werken (het zou niet mijn keuze zijn maar het is zeker een optie) maar als je in de technische wereld gaat werken dan heb je met dat soort bedrijven toch weinig te maken?
Het is inderdaad zo dat Oxbridge echt focust op een vakgebied, voor de wellroundend-opleidingen kun je je beter aanmelden bij Amerikaanse universiteiten.quote:Op woensdag 20 maart 2013 19:49 schreef Lilliesleaf het volgende:
Ik zat er in mijn middelbareschooltijd over na te denken bij een poging te doen op Oxbridge toegelaten te worden maar ben daar na een voorlichtingsdag waarbij zo'n toelatingspersoontje werd overgevlogen naar NL om z'n verhaaltje te doen daar vanaf gestapt.
De belangrijkste reden: de manier van studeren beviel me niet. Het is extreem veel zelfstudie met héél weinig contacturen, maar de contacturen die je dan hebt zijn dat wel in hele kleine groepen.
Tweede reden: ik ben een type dat graag gewoon goed is op zo'n breed mogelijk vlak en niet geniaal in een bepaald gebied. Ik heb naast bestuursdingen ook iets van 4 extra vakken op m'n diploma staan bijvoorbeeld met een 7.5 gemiddeld over het gehele diploma. Daar hoeven ze daar helemaal niks van te weten, daar moet je gewoon echt geniaal zijn in het gebied waar je wil studeren, en met geniaal bedoel ik: 9-10 op je lijst voor de vakken van je discipline (voor natuurkunde is dat dus in natuurkunde en wiskunde een 9 of 10 en het liefst voor scheikunde ook) en de rest mag eigenlijk niet lager zijn dan een 8-8.5
Als ik het me goed herinner was dit inderdaad iemand van Cambridge die vooral kwam vertellen over het selectieproces etc en ook over de procedure van Oxford vragen kon beantwoorden.quote:Op woensdag 20 maart 2013 20:28 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Het is inderdaad zo dat Oxbridge echt focust op een vakgebied, voor de wellroundend-opleidingen kun je je beter aanmelden bij Amerikaanse universiteiten.
Dat over die cijfers is niet helemaal, ik ben dit jaar aangenomen door Oxford op voorwaarde dat ik een 8 gemiddeld haal. Als ik dit vergelijk met het verhaal van Push zit er dus nog wel verschil tussen hoe Cambridge en Oxford het VWO inschatten.
Net uit eerste hand gehoord dat ze 8,0 tot 8,5 gemiddeld zoeken met drie 9's. Dat van 9-10 en niks lager dan 8-8,5 is gewoon onzin. Dat is dus precies wat ik met mijn post wilde ontkrachten. De meeste mensen roepen maar wat mbt cijfers voor Oxbridge, vandaar dat ik het wilde melden.quote:Op woensdag 20 maart 2013 19:49 schreef Lilliesleaf het volgende:
Ik zat er in mijn middelbareschooltijd over na te denken bij een poging te doen op Oxbridge toegelaten te worden maar ben daar na een voorlichtingsdag waarbij zo'n toelatingspersoontje werd overgevlogen naar NL om z'n verhaaltje te doen daar vanaf gestapt.
De belangrijkste reden: de manier van studeren beviel me niet. Het is extreem veel zelfstudie met héél weinig contacturen, maar de contacturen die je dan hebt zijn dat wel in hele kleine groepen.
Tweede reden: ik ben een type dat graag gewoon goed is op zo'n breed mogelijk vlak en niet geniaal in een bepaald gebied. Ik heb naast bestuursdingen ook iets van 4 extra vakken op m'n diploma staan bijvoorbeeld met een 7.5 gemiddeld over het gehele diploma. Daar hoeven ze daar helemaal niks van te weten, daar moet je gewoon echt geniaal zijn in het gebied waar je wil studeren, en met geniaal bedoel ik: 9-10 op je lijst voor de vakken van je discipline (voor natuurkunde is dat dus in natuurkunde en wiskunde een 9 of 10 en het liefst voor scheikunde ook) en de rest mag eigenlijk niet lager zijn dan een 8-8.5
Gefeliciteerd! Had me aangemeld voor economie, dat is natuurlijk een selectieve opleiding met grote poel mogelijke studenten. Misschien dat het daarom nog moeilijker is binnen te komen. Wat ga je studeren?quote:Op woensdag 20 maart 2013 20:28 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Het is inderdaad zo dat Oxbridge echt focust op een vakgebied, voor de wellroundend-opleidingen kun je je beter aanmelden bij Amerikaanse universiteiten.
Dat over die cijfers is niet helemaal, ik ben dit jaar aangenomen door Oxford op voorwaarde dat ik een 8 gemiddeld haal. Als ik dit vergelijk met het verhaal van Push zit er dus nog wel verschil tussen hoe Cambridge en Oxford het VWO inschatten.
als ze niet zo belachelijk streng zijn, alleen maar beter voor Nederlandse scholieren. Ik zou echter het verhaal van een voorlichter van de universiteit zelf niet bestempelen als 'maar wat roepen'...quote:Op woensdag 20 maart 2013 22:21 schreef Push. het volgende:
[..]
Net uit eerste hand gehoord dat ze 8,0 tot 8,5 gemiddeld zoeken met drie 9's. Dat van 9-10 en niks lager dan 8-8,5 is gewoon onzin. Dat is dus precies wat ik met mijn post wilde ontkrachten. De meeste mensen roepen maar wat mbt cijfers voor Oxbridge, vandaar dat ik het wilde melden.
Ik ga scheikunde studeren, dat is toch wel een stuk minder selectief inderdaad. Wel zonde dat je ook door die andere universiteiten bent afgewezen ondanks je toch prima cijfers, weet je al wat wil gaan doen?quote:Op woensdag 20 maart 2013 22:21 schreef Push. het volgende:
[..]
Net uit eerste hand gehoord dat ze 8,0 tot 8,5 gemiddeld zoeken met drie 9's. Dat van 9-10 en niks lager dan 8-8,5 is gewoon onzin. Dat is dus precies wat ik met mijn post wilde ontkrachten. De meeste mensen roepen maar wat mbt cijfers voor Oxbridge, vandaar dat ik het wilde melden.
[..]
Gefeliciteerd! Had me aangemeld voor economie, dat is natuurlijk een selectieve opleiding met grote poel mogelijke studenten. Misschien dat het daarom nog moeilijker is binnen te komen. Wat ga je studeren?
Ik zeg 'de meesten'. Je ziet hier in topics dingen als alleen maar 9's en 10's voorbij komen als eis, dat is, voor dit jaar in ieder geval, totale onzin. Misschien was het in jouw jaar nog anders, nu is het zo. Kwam hier om wat informatie te delen, dus ga hier verder ook niet meer op in.quote:Op woensdag 20 maart 2013 22:28 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
als ze niet zo belachelijk streng zijn, alleen maar beter voor Nederlandse scholieren. Ik zou echter het verhaal van een voorlichter van de universiteit zelf niet bestempelen als 'maar wat roepen'...
Coolquote:Op woensdag 20 maart 2013 22:29 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Ik ga scheikunde studeren, dat is toch wel een stuk minder selectief inderdaad. Wel zonde dat je ook door die andere universiteiten bent afgewezen ondanks je toch prima cijfers, weet je al wat wil gaan doen?
Dat is vaak het hele punt met het VWO, buitenlanders denken: "Bij ons heb je 90% nodig om naar Oxbridge te gaan dus dat is op het VWO minimaal een 9."quote:Op woensdag 20 maart 2013 22:28 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
als ze niet zo belachelijk streng zijn, alleen maar beter voor Nederlandse scholieren. Ik zou echter het verhaal van een voorlichter van de universiteit zelf niet bestempelen als 'maar wat roepen'...
Ja dat moet wel lukken denk ik zoquote:Cool. Ja, jammer. Had toch wel van UCL een offer verwacht. Zeker omdat ik al redelijk dichtbij een interview van Cambridge zit klaarblijkelijk. Heb nog een aanmelding bij Warwick openstaan, ook niet verkeerd. Als dat ook niet doorgaat, wil ik naar University College Maastricht gaan, en als dát niet doorgaat econometrie in Rotterdam. 8 gemiddeld ga je toch wel halen?
Wat is een stuk minder selectief?quote:Op woensdag 20 maart 2013 22:29 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Ik ga scheikunde studeren, dat is toch wel een stuk minder selectief inderdaad. Wel zonde dat je ook door die andere universiteiten bent afgewezen ondanks je toch prima cijfers, weet je al wat wil gaan doen?
Het kwam neer op zo een 3,5 aanmeldingen per plaats, bestaande uit voornamelijk Britten met ook echt goede cijfers en motivatie. Mensen die de benodigde cijfers niet hebben melden zich kreeg ik de indruk. Voor Oxbridge begrippen is dat een laag ratio maar dat betekent niet dat ze mensen nemen omdat er voor de rest niets soeps is.quote:Op woensdag 20 maart 2013 23:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat is een stuk minder selectief?
Je zou verwachten dat je altijd nog gekozen moet worden uit en groep met tig gelijkwaardige kandidaten gezien het aantal buitenlanders wat daar graag wil studeren en wat bij tig universiteiten meedoet aan de procedure.
Wat is voor jou de motivatie om daar te willen studeren? Het avontuur (andere land, aparte academische cultuur)? De hoop dat je daar handige connecties opdoet? Qua niveau van het onderwijs zal er waarschijnlijk weinig verschil zijn aangezien dat soort opleidingen internationaal de slimmere studenten aantrekken.
Ik denk dat dat verschil veel kleiner is dan dat jij lijkt te denken. Die hoogleraar in Oxford leest dezelfde artikelen als de hoogleraar in bijv. Utrecht en ze zijn beiden ongeveer even intelligent (ook de Nederlandse hoogleraren haalden typisch achten, negens en tienen op het VWO, in een tijd waarin het VWO een (veel) hoger niveau had). Het onderzoek is daar wel beter omdat de schaal groter is (meer geld!).quote:Daarbij denk ik ook dat je niet kunt ontkennen dat een hoogleraar in Oxford vaak wel degelijk beter is dan in pakweg Utrecht.
Ik denk dat dat op zich wel zo is maar meer omdat ze het VWO niet goed inschatten (het komt veel meer aan op inzicht dan de A-levels heb ik de indruk, dat is meer stampwerk) dan dat ze zo min mogelijk buitenlanders willen.quote:Heb jij ook de indruk dat ze strenger selecteren onder de buitenlandse kandidaten? Straight A's halen (inclusief het A-level) in de UK lijkt behoorlijk mee te vallen in vergelijking met het halen van achten en negens op het VWO gezien de percentages leerlingen die hierin slagen.
Dat is inderdaad wat minder leuk. Ik moet er wel de kanttekening bij plaatsen dat deze jongens en meisjes hard gaan moeten werken voor voldoendes terwijl de betere studenten werken voor achten en negens. Het is geen goed gemiddelde maar slecht is het ook niet, internationaal kunnen veel van deze jongens en meisjes (die met gemak zo'n gemiddelde hebben gehaald) prima mee op de meeste universiteiten. Het is een ongewenst effect van selectie voor 1 opleiding, de afvallers gaan naar een andere opleiding toe. Je ziet het nu bijv. ook bij de tweedegraadslerarenopleidingen die de afvallers van de PABO-opleiding krijgen.quote:Op donderdag 21 maart 2013 21:14 schreef De-Haas het volgende:
Bij scheikunde echter waren er nog aardig wat mensen die kwamen kijken als alternatief voor medicijnen omdat ze maar een 6.8 gemiddeld stonden en wel even een zomercursusje wiskunde B gingen doen. Daar heb ik niet zoveel zin in, maar dat ligt er misschien aan dat scheikunde een beetje half-beta studie is.
Eens, maar je moet er wel de juiste motieven voor hebben.quote:Verder snap ik je punt dat de verschillen in de bachelor minder groot zijn maar als ik daar nu heen kan, ga ik het niet afzeggen omdat dat later ook nog kan, je moet de kans toch aangrijpen vind ik.
Ik durf er geen uitspraak over te doen in welke mate de opleidingen scheikunde in Nederland wel of niet theoretisch van aard zijn. Ook mijn voorkeur gaat uit naar de meer theoretisch kant.quote:Daarbij verschilt de studie wel degelijk van de studie in Nederland, ik heb daar in 4 jaar een master, er is geen minor (scheelt je al een half jaar), en de studie in Nederland lijkt mij een stuk toegepaster terwijl ik me meer interesseer in de theoretische kant.
Hoeveel uur per week per vak? Hoeveel vakken per periode? Voor veel werkcolleges en practica geldt inderdaad dat de groepen te groot zijn. Het is soms best frustrerend dat je niet alles kan vragen wat je wil vragen. Nu ben ik sowieso meer een voorstander van inloopuren voor verdiepende vragen en een gesloten forum met een goede interface voor het invoeren van formules en het afbeelden van plaatjes voor alle veelgestelde vragen.quote:Dan is er nog een verschil in de persoonlijke begeleiding die je daar krijgt (tutorials met 2-3 studenten per professor) en wat je in Nederland kan verwachten (werkcolleges met 30 man per staflid).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |