Hoi.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 19:57 schreef Ryan3 het volgende:
Ze is wel erg intelligent ook toch... daar zijn er ook niet zoveel van op FOK!, dus dat valt wel op...
Jij mag best zeggen dat het dom is van de prins, maar dan moet je ook zo dapper zijn dat je zegt dat je opa een domoor was. Maar dat is helemaal niet interessant meer om achteraf te zeggen.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:30 schreef Miracle_Drug het volgende:
[..]
De zee is geen zwembad, ik zeg het al jaren tegen m'n kinderen. Leuk voor verkoeling, maar niet om te zwemmen.
Er zijn er zat die verzuipen, er zijn er bij die omkomen bij een lawine. Er zijn er bij die omkomen doordat ze de trein willen halen, mensen die door rood rijden omdat ze snel thuis willen zijn, of simpelweg op de verkeerde plek op het verkeerde tijdstip zijn. Mijn opa ging dood omdat hij een tractor inhaalde en de tegenligger niet zag. Geen mens die zei, 'wat een sukkel om dat te doen'.
Ik zou niet weten waarom je dat bij een prins wel zou zeggen.
Mm, veiligheid betekent ook bepaalde procedures doorlopen.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:31 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Klopt. Nu voelen we ons veiliger maar toen hielden we ons er totaal niet mee bezig. Je veilig wanen is ook juist het gevaar, je denkt de controle te hebben over alles en als het dan mis gaat dan gaan mensen de schuld zoeken bij de persoon.
Uiteraard. Maar een Staube 4 is geen procedure, het is een waarschuwing?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:42 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mm, veiligheid betekent ook bepaalde procedures doorlopen.
Geloof me nog steeds vallen er veel doden wereldwijd, omdat men van tevoren opgestelde procedures niet respecteert, zoals die Staube 4...
Misschien kwamen ze van rechts (op de foto)? Maar volgens mij was ook dat een gewone piste, alleen niet geprepareerd: er stonden wel oranje vlaggen, dacht ik.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:20 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Het was niet buiten de piste, het is zelfs gebeurd op een geprepareerde baan. Waar zelfs nog was geprobeerd om lawines op te wekken in de ochtend. Wel was het een afgelegen gebied met meer risico.
[ afbeelding ]
Wat leidt tot de procedure dat je bijv. alleen op de piste blijft. Toch?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:46 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar een Staube 4 is geen procedure, het is een waarschuwing?
Ja kan.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:48 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wat leidt tot de procedure dat je bijv. alleen op de piste blijft. Toch?
We halen hier allerlei voorbeelden aan waaronder ikzelf. Maar een waarschuwing voor lawines is wel wat anders dan motorrijden of paardrijden. En dan bedoel ik dat er een extra waarschuwing is.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:47 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Misschien kwamen ze van rechts (op de foto)? Maar volgens mij was ook dat een gewone piste, alleen niet geprepareerd: er stonden wel oranje vlaggen, dacht ik.
Ik denk dat Friso en zijn vriend wel degelijk van plan waren om off piste te gaan skiën, gezien de airbag van de vriend en de pieper van Friso. Die draag je niet als je even een liftje pakt.
Ondanks de reële gevaren van het off piste skiën, blijf ik het zien als een geval van domme pech. Skiën is gewoon een gevaarlijke sport, niet eens zozeer door lawines, maar vooral ook door de vele ongecontroleerde idioten die op snowboards naar beneden denderen zonder überhaupt te weten hoe ze moeten remmen![]()
En verder: mensen die paardrijden kunnen eraf vallen, mensen die motorrijden kunnen verongelukken, mensen die diepzeeduiken kunnen verdrinken, enzovoort. Risico van de sport, dat zeker, maar het is onzin om te beweren dat Friso dit aan zichzelf te danken heeft. Hij had ook onder een Londense bus kunnen lopen.
Klopt idd.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:52 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
We halen hier allerlei voorbeelden aan waaronder ikzelf. Maar een waarschuwing voor lawines is wel wat anders dan motorrijden of paardrijden. En dan bedoel ik dat er een extra waarschuwing is.
Bij gewoon skiën kan je ook je nek breken, dat moet je dan vergelijken met paardrijden.
Als je lawinegevaar erbij haalt dan zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen dat je met onweer in een weiland door Texas gaat lopen.
Ik ook hoor, maar het is geen zwart/wit verhaal. Net zoals iemand zegt dat als je een pieper bij je hebt je van plan bent off piste te gaan. Van plan is niet bekend. Het was misschien een impulsieve actie en misschien was Friso totaal niet van plan off piste te gaan. Misschien wilde ie een klein stukje doorsteken of zo.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:50 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja, ik zou dat soort dingen iig wel respecteren. Waarom niet ook.
Nou ja, maar jullie hebben toch ook wel eens geskied? Lawinegevaar is er bijna altijd. Tenminste: waar ik ski wel. Als het hard heeft gesneeuwd: lawingevaar. Is het lang mooi weer geweest: lawinegevaar. In geval van föhnwind: lawinegevaar. In de bergen heb je, als er sneeuw ligt, vrijwel doorlopend lawinegevaar - het hoort dus bij skiën. Zoals een paard bij paardrijden hoort, zeg maar.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:52 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
We halen hier allerlei voorbeelden aan waaronder ikzelf. Maar een waarschuwing voor lawines is wel wat anders dan motorrijden of paardrijden. En dan bedoel ik dat er een extra waarschuwing is.
Bij gewoon skiën kan je ook je nek breken, dat moet je dan vergelijken met paardrijden.
Als je lawinegevaar erbij haalt dan zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen dat je met onweer in een weiland door Texas gaat lopen.
Nou ja, misschien dat ik door professie meer een veiligheidsbewustzijn heb... Friso heeft alleen op kantoor gezeten, was ook geen technische man, ik wel, en veiligheid is dan nummertje 1...quote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:53 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Ik ook hoor, maar het is geen zwart/wit verhaal. Net zoals iemand zegt dat als je een pieper bij je hebt je van plan bent off piste te gaan. Van plan is niet bekend. Het was misschien een impulsieve actie en misschien was Friso totaal niet van plan off piste te gaan. Misschien wilde ie een klein stukje doorsteken of zo.
Als je een credit card bij je hebt wil dat ook niet zeggen dat je van plan bent die dag veel geld uit te geven.
Ja, maar waarom had Friso die niet?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:56 schreef Lagrinta het volgende:
Maar die airbag van die vriend zegt natuurlijk wel wat.
Ja we staan er wellicht niet te veel bij stil. Ik althans niet als ik op normale pistes ski. Ik hoor wel dat er lawinegevaar is maar dat neem je ter kennisgeving aan. Verder kan ik er niks mee. Als ik off piste zou gaan zou ik toch wat bewuster zijn.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:58 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Nou ja, maar jullie hebben toch ook wel eens geskied? Lawinegevaar is er bijna altijd. Tenminste: waar ik ski wel. Als het hard heeft gesneeuwd: lawingevaar. Is het lang mooi weer geweest: lawinegevaar. In geval van föhnwind: lawinegevaar. In de bergen heb je, als er sneeuw ligt, vrijwel doorlopend lawinegevaar - het hoort dus bij skiën. Zoals een paard bij paardrijden hoort, zeg maar.
Hij heeft aan de TU nog wel gestudeerd maar dat zegt ook niet alles. Hij leek me geen persoon die naar Red Bull Extreme eventen gaat.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja, misschien dat ik door professie meer een veiligheidsbewustzijn heb... Friso heeft alleen op kantoor gezeten, was ook geen technische man, ik wel, en veiligheid is dan nummertje 1...
quote:Op zaterdag 25 februari 2012 22:01 schreef Leandra het volgende:
Misschien hadden ze die airbag en pieper vanwege de lawinewaarschuwingen...
Het is natuurlijk niet zo dat een lawine een geprepareerde blauwe piste overslaat omdat daar alleen maar beginners skiën.
Ik zeg niet dat het dom is van Friso, ik zou niet weten waarom. Noch hoor je mij zeggen dat het dom was van mijn opa, of iemand die z'n kind in zee laat zwemmen om maar even wat noemen. Overigens droeg hij een gordel wat z'n dood betekende; de bril in z'n borstzakje was dankzij de gordel door z'n huid heengedrukt. Hetgeen z'n dood betekende.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:41 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Jij mag best zeggen dat het dom is van de prins, maar dan moet je ook zo dapper zijn dat je zegt dat je opa een domoor was. Maar dat is helemaal niet interessant meer om achteraf te zeggen.
Uiteraard niet, ik ben ook geen kenner op dit gebied maar off piste is toch wel meer gelinkt aan lawines.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 22:01 schreef Leandra het volgende:
Misschien hadden ze die airbag en pieper vanwege de lawinewaarschuwingen...
Het is natuurlijk niet zo dat een lawine een geprepareerde blauwe piste overslaat omdat daar alleen maar beginners skiën.
Hij stond op skies toen hij 3 was. Nam een risico waar hij zich waarschijnlijk bewust van was, en het ging mis... 9 van de 10 keer gaat het goed, deze keer had hij pech.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja, misschien dat ik door professie meer een veiligheidsbewustzijn heb... Friso heeft alleen op kantoor gezeten, was ook geen technische man, ik wel, en veiligheid is dan nummertje 1...
Sinds vorige week wel - ik hoorde dat alle airbags zijn uitverkocht (hoorde het van een vriendin die er voor de zekerheid ook een wilde kopen nu ze op wintersport gingquote:Op zaterdag 25 februari 2012 22:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar waarom had Friso die niet?
Skiën ze daar staccato met airbag in Lech?
Een dilemma..? het is voor de Oranjes een regelrechte ramp..quote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:01 schreef Piet_Piraat het volgende:
WA is zijn broer kwijt, Beatrix haar zoon, da's best een dillema.
Dat vind ik toch wat onnozel. Nederlanders kunnen vaak best aardig skiën, maar als jij een weekje per jaar op de ski's staat dan kan ik je met geen enkele mogelijkheid een door de wol geverfde skiër noemen. Veel Oostenrijkers zullen dat ook niet zijn maar je moet veel vaker achter elkaar gaan.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 22:05 schreef Snakey het volgende:
[..]
Hij stond op skies toen hij 3 was. Nam een risico waar hij zich waarschijnlijk bewust van was, en het ging mis... 9 van de 10 keer gaat het goed, deze keer had hij pech.
Dit gebeurt regelmatig, maar nu horen we er van omdat het een prins betreft.
Ach, hij is toch ook lid van het lokale reddingsteam? Wellicht draagt hij zoiets standaard.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:56 schreef Lagrinta het volgende:
Maar die airbag van die vriend zegt natuurlijk wel wat.
Ik vrees dat Friso wel wat vaker skiede dan een weekje per jaarquote:Op zaterdag 25 februari 2012 22:07 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Dat vind ik toch wat onnozel. Nederlanders kunnen vaak best aardig skiën, maar als jij een weekje per jaar op de ski's staat dan kan ik je met geen enkele mogelijkheid een door de wol geverfde skiër noemen. Veel Oostenrijkers zullen dat ook niet zijn maar je moet veel vaker achter elkaar gaan.
Het is net als met ons Nederlanders op de Autobahn, Duitsers irriteren zich kapot aan ons gedrag.
Met Staube 4? Dan doen ze daar ook in kreiz Lech?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 22:05 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Sinds vorige week wel - ik hoorde dat alle airbags zijn uitverkocht (hoorde het van een vriendin die er voor de zekerheid ook een wilde kopen nu ze op wintersport ging)
Maar in principe: nee, mensen skiën zonder airbags en elektronica, tenzij ze (meestal met een gids) buiten het gebied gaan skiën.
Nou vooruit drie week per jaar. Ik weet niet hoe goed ie was maar hij zag er niet snel uit in ieder geval. Was ook geen atleet, wie wel van de Oranjes? WimLex is ook geen sporter.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 22:08 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ik vrees dat Friso wel wat vaker skiede dan een weekje per jaar
Ben ik met je eens. Maar er is een verschil tussen wat we denken te kunnen en daadwerkelijk kunnen.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 22:07 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Dat vind ik toch wat onnozel. Nederlanders kunnen vaak best aardig skiën, maar als jij een weekje per jaar op de ski's staat dan kan ik je met geen enkele mogelijkheid een door de wol geverfde skiër noemen. Veel Oostenrijkers zullen dat ook niet zijn maar je moet veel vaker achter elkaar gaan.
Het is net als met ons Nederlanders op de Autobahn, Duitsers irriteren zich kapot aan ons gedrag.
Florian zal als geen ander het gebied, de risico's en de skivaardigheid van Friso kennen...quote:Op zaterdag 25 februari 2012 22:07 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Ik heb Friso uiteraard nooit zien skiën maar mijn intuïtie vertelt me dat hij waanzinnig goed kon skiën, zoals de meeste mensen die vanaf hun derde 3 of 4 keer per jaar op de ski's hebben gestaan (Bea schijnt ook een crack te zijnquote:Op zaterdag 25 februari 2012 22:09 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Nou vooruit drie week per jaar. Ik weet niet hoe goed ie was maar hij zag er niet snel uit in ieder geval. Was ook geen atleet, wie wel van de Oranjes? WimLex is ook geen sporter.
WA heeft de Elfstedentocht uitgereden.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 22:09 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Nou vooruit drie week per jaar. Ik weet niet hoe goed ie was maar hij zag er niet snel uit in ieder geval. Was ook geen atleet, wie wel van de Oranjes? WimLex is ook geen sporter.
De moeder van die vriend heeft het (vind ik) prima uitgelegd. Is ook een filmpje van, waar ze het vertelt. Er was die dag 9 keer met die speciale springstof 'gesprongen' daar waar zij gingen skiën. En die 9 keer springen had geen lawine veroorzaakt. Daarbij zagen ze (Friso en vriend, dus) diverse sporen in de sneeuw van mensen die hen waren voor gegaan die dag aldaar, plus dus de kraters die ze zagen van de springstof die geen lawine had opgewekt, dus waanden zij zich 'heel zeker' dat het daar wel kon.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:53 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Ik ook hoor, maar het is geen zwart/wit verhaal. Net zoals iemand zegt dat als je een pieper bij je hebt je van plan bent off piste te gaan. Van plan is niet bekend. Het was misschien een impulsieve actie en misschien was Friso totaal niet van plan off piste te gaan. Misschien wilde ie een klein stukje doorsteken of zo.
Ja, maar dit heeft toch niks te maken met zelfoverschatting?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 22:10 schreef Snakey het volgende:
[..]
Ben ik met je eens. Maar er is een verschil tussen wat we denken te kunnen en daadwerkelijk kunnen.
Zoals je voorbeeld, als je 1x per jaar 200km/pu rijdt is het niet zo dat je een formule1 rijder bent.
Maar hoe dan ook. Als je je ergens veilig voelt ga je risico's nemen. En dat kan misgaan, zoals je ziet.
Daar heb je wel een punt. Het is ook niet zo dat iemand die het gebied goed kent dit dus niet kan overkomen. Probleem van ons mensen is dat je grenzen opzoekt. En dat is natuurlijk ook veel leuker dan dat niet te doen. In een Porsche ga je ook harder door een bocht dan met een Fiat Panda.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 22:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Florian zal als geen ander het gebied, de risico's en de skivaardigheid van Friso kennen...
Misschien ook wel.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 22:11 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ik heb Friso uiteraard nooit zien skiën maar mijn intuïtie vertelt me dat hij waanzinnig goed kon skiën, zoals de meeste mensen die vanaf hun derde 3 of 4 keer per jaar op de ski's hebben gestaan (Bea schijnt ook een crack te zijn)
Respect, oprecht. Daar moet je wel enige conditie voor hebben maar een echte atleet is het nooit geweest.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 22:11 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
WA heeft de Elfstedentocht uitgereden.
Dat zeg ik toch ook nergens? Ik zeg dat het stomme pech is.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 22:13 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ja, maar dit heeft toch niks te maken met zelfoverschatting?
Een lawine zit in een klein hoekje - het is niet voor niks natuurlijk dat skigidsen heel vaak het loodje leggen. Door de natuur.
Maar die Porsche kan ook op een vrijwel lege A1 crashen... dat wil niet automatisch zeggen dat iemand aan het racen was of de intentie daartoe had, ook niet als hij een 5-puntsgordel draagt en de Porsche voorzien is van airbags.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 22:13 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Daar heb je wel een punt. Het is ook niet zo dat iemand die het gebied goed kent dit dus niet kan overkomen. Probleem van ons mensen is dat je grenzen opzoekt. En dat is natuurlijk ook veel leuker dan dat niet te doen. In een Porsche ga je ook harder door een bocht dan met een Fiat Panda.
Zo is het.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 22:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar die Porsche kan ook op een vrijwel lege A1 crashen... dat wil niet automatisch zeggen dat iemand aan het racen was of de intentie daartoe had, ook niet als hij een 5-puntsgordel draagt en de Porsche voorzien is van airbags.
Ok,quote:Op zaterdag 25 februari 2012 22:16 schreef Snakey het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch ook nergens? Ik zeg dat het stomme pech is.
quote:Op zaterdag 25 februari 2012 22:51 schreef Maron het volgende:
Zo dachten Friso en Mabel er een half jaar geleden nog over..
http://gpdhome.typepad.co(...)mabel-ruim-baan.html
Het zijn net echte mensen.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 22:56 schreef SteelDogg het volgende:
[..]En nu is het gezin geruïneerd....
Pff ben ik blij dat ik niet zo'n neurotische moeder had in die tijdquote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:30 schreef Miracle_Drug het volgende:
[..]
De zee is geen zwembad, ik zeg het al jaren tegen m'n kinderen. Leuk voor verkoeling, maar niet om te zwemmen.
Volgens mij is het dragen van die zaken gewoon standaard voor de geroutineerde skiër. Hoeft nog niet eens te betekenen dat ze offpiste gaan, maar hooguit dat ze het als mogelijkheid hebben.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 21:47 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Misschien kwamen ze van rechts (op de foto)? Maar volgens mij was ook dat een gewone piste, alleen niet geprepareerd: er stonden wel oranje vlaggen, dacht ik.
Ik denk dat Friso en zijn vriend wel degelijk van plan waren om off piste te gaan skiën, gezien de airbag van de vriend en de pieper van Friso. Die draag je niet als je even een liftje pakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |