Dit sws.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:23 schreef mazaru het volgende:
Misschien ligt het er ook aan hoe lang het duurt voordat er met de reanimatie begonnen wordt.
Bij Friso duurde dat tenminste 20 minuten, wat toch best wel lang is.
Dat verhoudt niet tot de kans dat iemand dan een totaal onleefbaar leven heeft...quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:27 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
En als je na 3 uur reanimeren (!) iemand aan de praat krijgt, die 3 weken later het ziekenhuis uitloopt?
Dat is een casus die je straks gaat posten dus...quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:27 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
En als je na 3 uur reanimeren (!) iemand aan de praat krijgt, die 3 weken later het ziekenhuis uitloopt?
En we weten natuurlijk ook niet hoelang hij geen lucht heeft gehad en hoelang zijn hart heeft stilgestaan. Hij lag 25 minuten onder de sneeuw, misschien heeft hij op een of andere manier nog wel even adem kunnen halen (ga ik trouwens niet van uit, maar we weten het niet zeker) en heeft zijn hart nog een tijdje geklopt.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:27 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Hier heb je absoluut gelijk in.
Je gaat altijd voor leven, lijkt me. Ongeacht de omstandigheden. (?)quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:27 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Eed van Hypocrates die elke arts moet afleggen... Hoe ver moet je gaan? En hoe lastig is dat ter plekke te beoordelen?
Echt waar...?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:27 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Da's dan een uitzondering. Een gemiddelde arts kan amper een drukverbandje aanleggen trouwens.
Ja.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Echt waar...?
Overigens krijgen we een nieuw verbandje en gaat men allerlei dingen versimpelen wat dat betreft...
Hier alvast een casus van een man die na 2 uur reanimeren aan de bypass is gehangen en zonder neurologische schade is hersteld. Het artikel zelf kan ik niet linken, want je hebt er een wachtwoord voor nodig.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat is een casus die je straks gaat posten dus...
Overigens als het waar is wel interessant natuurlijk...
Dat is wat anders. Daarmee stel je moraal tegenover geneeskunde.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:26 schreef Ryan3 het volgende:
En als je na meer dan uur reanimeren de circulatie weer op gang brengt, en die mensen kasplantjes blijken te worden... is dat geneeskunde?
En cru gezegd: de behandeling stoppen kan altijd nog.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:36 schreef Snakey het volgende:
[..]
Dat is wat anders. Daarmee stel je moraal tegenover geneeskunde.
Mm, interessant, het gaat om btw severe hypothermia (lichaamstemp 22 graden)... maar geen neurologische dysfuncties dus daarna.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:33 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Hier alvast een casus van een man die na 2 uur reanimeren aan de bypass is gehangen en zonder neurologische schade is hersteld. Het artikel zelf kan ik niet linken, want je hebt er een wachtwoord voor nodig
Dat ligt er aan hoe gereformeerd je bent.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:40 schreef MaLo het volgende:
[..]
En cru gezegd: de behandeling stoppen kan altijd nog.
Als je te vroeg stopt met behandelen, vraag je je toch af of iemand niet gered had kunnen worden en nog kwaliteit van leven had gehad (er zijn in dit topic al voorbeelden gegeven van mensen bij wie dat het geval was).
Pas als je zeker weet dat iemand niet meer voldoende herstelt om kwaliteit van leven te hebben, stop je de behandeling, lijkt me.
Ik heb er nog een artikel bijgezet, waarbij de patiënt maar milde hypothermie had en ze toch door zijn gegaan, op basis van klinische ervaring.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mm, interessant, het gaat om btw severe hypothermia (lichaamstemp 22 graden)... maar geen neurologische dysfuncties dus daarna.
Daar sla ik mijn docent dan mee om de oren.
Dat is ook een risico. De knulligheid van hoe hiermee omgegaan wordt...quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:44 schreef clumsy_clown het volgende:
Mind you, ik ben helemaal vóór ehbo-cursussen, vind zelfs dat het verplicht moet zijn voor elke ouder, maar er wordt niet altijd waarheid verteld. Dat je docent arts is wil ook niets zeggen, alleen dat hij zelf de cursus heeft gedaan en tweemaal onder toezicht cursus op een pop heeft gegeven.
Heb je gelijk in. Ik heb mijn post niet met een religieuze bril geplaatstquote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:43 schreef Snakey het volgende:
[..]
Dat ligt er aan hoe gereformeerd je bent.
Dat zeg ik met een knipoog, maar dat is zeker een punt in Nederland.
Het probleem voor ehbo'ers is dat je alleen oefent en het zelf nooit meemaakt. Ik bedoel ik zit niet bij de brandweer. Ik zei nog tegen die docent (de woensdag voordat Friso dit ongeluk heeft gehad had ik een terugkomdag) we maken bijna nooit een ongeluk/nooit een ongeluk mee. De kans dat ik die kennis in praktijk kan brengen is gewoon zeer gering...quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:44 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Ik heb er nog een artikel bijgezet, waarbij de patiënt maar milde hypothermie had en ze toch door zijn gegaan, op basis van klinische ervaring.
Mind you, ik ben helemaal vóór ehbo-cursussen, vind zelfs dat het verplicht moet zijn voor elke ouder, maar er wordt niet altijd waarheid verteld. Dat je docent arts is wil ook niets zeggen, alleen dat hij zelf de cursus heeft gedaan en tweemaal onder toezicht cursus op een pop heeft gegeven.
Kom eens sparren daarover bij mij en m'n Rode Kruis collega'squote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:46 schreef Snakey het volgende:
[..]
Dat is ook een risico. De knulligheid van hoe hiermee omgegaan wordt...
Lijkt mij ook niks een kastplantje worden/zijn..Vreselijk voor nabestaande.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:28 schreef Snakey het volgende:
Maar anyway, mocht het me ooit overkomen, niet dat ik ooit de sneeuw op zou zoeken, dat doen alleen idioten die van kou houden![]()
Laat me dan maar gelijk daar. Een kasplantje worden en dus een burden zonder uitzicht lijkt me alleen maar pijnlijk voor iedereen.
Laat ik maar niet de casussen posten waarbij het niet goed is afgelopen. Ben ik tot volgend jaar Pasen bezig.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:33 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Hier alvast een casus van een man die na 2 uur reanimeren aan de bypass is gehangen en zonder neurologische schade is hersteld. Het artikel zelf kan ik niet linken, want je hebt er een wachtwoord voor nodig.
Hier zijn ze 110 minuten bezig geweest met alleen BLS (hartmassage en beademing) waarna de patiënt aan de ECC (hartlongmachine) is gegaan. Ook die patiënt is wakker en herstellende.
Maar ik heb de casus die ik bedoel nog niet gevonden. Uitleg over die artikelen wil ik wel geven als het nodig is.
Als naaste familie van jou verongelukt dan kom ik wel langs verslag doen. Deal?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:51 schreef sonnyspek het volgende:
www.telegraaf.nl/binnenla(...)ongeluk_Tirol__.html
Zouden we over die vrouw ook elke dag updates horen? En om 12 uur een persconferentie?
Nee. Niet iedereen is gelijk.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:51 schreef sonnyspek het volgende:
Zouden we over die vrouw ook elke dag updates horen? En om 12 uur een persconferentie?
Nee, maar dat is toch ook logisch? Als een lid van het koninklijk huis iets overkomt is dat nu eenmaal groter nieuws dan wanneer Maria uit Tuitjenhorn iets overkomt.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:51 schreef sonnyspek het volgende:
No shit.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:51 schreef starla het volgende:
[..]
Laat ik maar niet de casussen posten waarbij het niet goed is afgelopen. Ben ik tot volgend jaar Pasen bezig.
Ik heb geen idee spy, wordt er knullig mee om gegaan? Ik zeg dat dat een risico is. Ik heb zelf wat bedrijfs EHBO cursussen gedaan, en vervolgens iedereen uitgelachen omdat ze ons leerde hoe je een pleister op iemand moest plakken....quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:50 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Kom eens sparren daarover bij mij en m'n Rode Kruis collega's
Ja doe maar! Als ik er een paar ton per jaar voor krijg.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:52 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Als naaste familie van jou verongelukt dan kom ik wel langs verslag doen. Deal?
Bea heeft inderdaad wel wat beters te doen dan met Mark te babbelen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:53 schreef Haaibaaike het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)et_Rutte_niet__.html
Bij het Rode Kruis gaan we er wat anders mee om. En we gaan er zeker niet knullig mee om. Ik ga er wel van uit dat we wat beter zijn omdat we het veel (sommige erg veel) in de praktijk brengen op evenementen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:55 schreef Snakey het volgende:
[..]
Ik heb geen idee spy, wordt er knullig mee om gegaan? Ik zeg dat dat een risico is. Ik heb zelf wat bedrijfs EHBO cursussen gedaan, en vervolgens iedereen uitgelachen omdat ze ons leerde hoe je een pleister op iemand moest plakken....
In een omgeving waar je met hete materialen werkt (Ik was lichtmetaal lasser bij Fokker) zou je denken hoe om te gaan met verbrandingswonden. Maar daar werd dus niks over gezegd...
Oh zo werkt het.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:56 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Ja doe maar! Als ik er een paar ton per jaar voor krijg.
Na 6 minuten heb je slechts 3 blokken gehad, dat is inderdaad zeer kort. Vaak doen ze minstens 6 a 7 blokken, ofwel ongeveer een kwartier. Na 3 of keer 4 adrenaline en atropine is het vaak wel genoeg geweest, kans op output laat staan goed herstel is dan gewoon erg klein, maar nooit helemaal 0 zoals je met die casussen laat zien. In de regel is er na 5 minuten inadequate oxygenatie irreversibele schade aan je hersenen opgetreden. Om dan nog 10 keer zo lang door te gaan, wat ze bij Friso deden, is erg opportuun te noemen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:53 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
No shit.
Punt wat ik probeer te weerleggen is dat het hoe dan ook niet kan, en dat is gewoon niet waar. Dat weet jij net zo goed. Daarnaast had Ryan het over reanimatie afkappen na 6-10 minuten. Dat is bizar kort. Dat uren reanimeren zelden zin heeft snapt iedereen.
Ik lees dat ook in de krant hoor..Zo stom ben ik niet dat ze niet voor Rutte naar Nederland komt..Maar dat ze om privé redenen naar Nederland komt.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:58 schreef MaLo het volgende:
Bea heeft inderdaad wel wat beters te doen dan met Mark te babbelen.
Of verdient ze miljoenen?quote:
En hoe is dat bij onderkoeling dan? Dan lopen alle processen langzamer en heeft iemand meer kans. Althans dat is wat ik uit de gesprekken met diverse gesprekken van artsen op televisie gehoord heb. Maar ja daar is iedere EHBO-er meteen een expert.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:01 schreef starla het volgende:
[..]
Na 6 minuten heb je slechts 3 blokken gehad, dat is inderdaad zeer kort. Vaak doen ze minstens 6 a 7 blokken, ofwel ongeveer een kwartier. Na 3 of keer 4 adrenaline en atropine is het vaak wel genoeg geweest, kans op output laat staan goed herstel is dan gewoon erg klein, maar nooit helemaal 0 zoals je met die casussen laat zien. In de regel is er na 5 minuten inadequate oxygenatie irreversibele schade aan je hersenen opgetreden. Om dan nog 10 keer zo lang door te gaan, wat ze bij Friso deden, is erg opportuun te noemen.
Nou wrs bedoelde die docent idd dat na 6 minuten geen circulatie er schade is opgetreden in de hersenen, irreversibele schade, en bedoelde hij dus na stoppen van circulatie heb je 6 (jij zegt 5 maar goed) minuten de tijd om te beginnen met je AED/reanimatie...quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:01 schreef starla het volgende:
[..]
Na 6 minuten heb je slechts 3 blokken gehad, dat is inderdaad zeer kort. Vaak doen ze minstens 6 a 7 blokken, ofwel ongeveer een kwartier. Na 3 of keer 4 adrenaline en atropine is het vaak wel genoeg geweest, kans op output laat staan goed herstel is dan gewoon erg klein, maar nooit helemaal 0 zoals je met die casussen laat zien. In de regel is er na 5 minuten inadequate oxygenatie irreversibele schade aan je hersenen opgetreden. Om dan nog 10 keer zo lang door te gaan, wat ze bij Friso deden, is erg opportuun te noemen.
Mensen worden na reanimatie niets voor niets 24 uur gekoeld. Hypothermie beschermt de hersencellen omdat het metabolisme trager gaat en de cellen minder zuurstof vereisen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:03 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
En hoe is dat bij onderkoeling dan? Dan lopen alle processen langzamer en heeft iemand meer kans. Althans dat is wat ik uit de gesprekken met diverse gesprekken van artsen op televisie gehoord heb. Maar ja daar is iedere EHBO-er meteen een expert.
Het lijkt mij dat je op een bedrijfsvloer met zo'n 70 man hetzelfde doet. Maar dar was een soort van voorbehouden aan 'the happy few'.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:59 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Bij het Rode Kruis gaan we er wat anders mee om. En we gaan er zeker niet knullig mee om. Ik ga er wel van uit dat we wat beter zijn omdat we het veel (sommige erg veel) in de praktijk brengen op evenementen.
Spullen halen, uitzoeken die ze bij zich wil hebben in Oostenrijk.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:05 schreef Puntenslijpsel het volgende:
Ik vraag me af waarom Beatrix naar Nederland komt eigenlijk...? ja privé redenen, maar wat?
Ik denk dat het met Friso te maken heeft.. Ik weet het fijne ook niet van ..maar dat hebben wij niks mee te maken.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:05 schreef Puntenslijpsel het volgende:
Ik vraag me af waarom Beatrix naar Nederland komt eigenlijk...? ja privé redenen, maar wat?
Privé he, denk dat er genoeg te regelen valt in deze situatie en dat wil ze niet iedereen aan de neus hangen. Logisch.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:05 schreef Puntenslijpsel het volgende:
Zo bedoelde ik het ook hoorquote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:01 schreef Haaibaaike het volgende:
[..]
Ik lees dat ook in de krant hoor..Zo stom ben ik niet dat ze niet voor Rutte naar Nederland komt..Maar dat ze om privé redenen naar Nederland komt.
Friso's knuffeltje van vroeger ophalenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:08 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Spullen halen, uitzoeken die ze bij zich wil hebben in Oostenrijk.
oké typisch telegraafquote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:10 schreef MaLo het volgende:
Zo bedoelde ik het ook hoor. Er staat zoveel onzin in de kranten momenteel, over het songfestival en koninginnedag. En nu weer dat Bea dus níet met Rutte gaat praten. Het is nogal non-nieuws
.
Die misplaatste verongelijktheid ook altijd..quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:51 schreef sonnyspek het volgende:
Inderdaad.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:10 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Privé he, denk dat er genoeg te regelen valt in deze situatie en dat wil ze niet iedereen aan de neus hangen. Logisch.
Wat vind je dan cru, dat niet ieder ongeluk zo breed wordt uitgemeten? Denk je dat het een voordeel is voor deze familie dat dit voor het oog van de wereld gebeurt? Wat is je punt?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:03 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Of verdient ze miljoenen?
Begrijp me niet verkeerd ik vind het heel erg, alleen een beetje crue.
Een kwartier is toch wel het absolute minimum ja, zo kort heb ik ze in ieder geval nog niet gezien. 3-4 keer adrenaline is ook minimaal, vaak toch wel een keer of 7, al ligt dat aan de situatie. Atropine zit overigens al een tijdje niet meer in het protocol.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:01 schreef starla het volgende:
[..]
oh ja, logischquote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:08 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Spullen halen, uitzoeken die ze bij zich wil hebben in Oostenrijk.
Hmm, lijkt me stug, mag ik hopen!quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:06 schreef Snakey het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat je op een bedrijfsvloer met zo'n 70 man hetzelfde doet. Maar dar was een soort van voorbehouden aan 'the happy few'.
Ik heb het over de jaren 80. Ik doe nu heel andere dingen dus ik zou niet weten hoe het in bijvoorbeeld Fokker Airospace (ofzo) werkt nu.
Aankomende week iig blijven ze in Lech.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:20 schreef Lagrinta het volgende:
Naast de grote ellende bij Friso lijkt me het toch ook niet fijn als je de hele tijd in dat hotel zit. Al zal dat best comfortabel zijn. Maar ik denk niet dat ze er nog weken gaan blijven.
Nee inderdaad. Op een gegeven moment moet je toch iets van het gewone leven weer op gaan pakken. Voor Friso zal ongetwijfeld in Nederland een plek gevonden worden waar hij 'behandeld' gaat worden (of waar de behandeling gestaakt gaat worden).quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:20 schreef Lagrinta het volgende:
Naast de grote ellende bij Friso lijkt me het toch ook niet fijn als je de hele tijd in dat hotel zit. Al zal dat best comfortabel zijn. Maar ik denk niet dat ze er nog weken gaan blijven.
Ja dat begrijp ik.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:22 schreef Haaibaaike het volgende:
[..]
Aankomende week iig blijven ze in Lech.
Het gewone leven inderdaad. Dat moet als je kinderen hebt. Maar dat moet ook als je thuis bent, maar nu in Oostenrijk wil je daar op den duur ook gewoon weg. Ook al zou Friso niet vervoerd kunnen worden.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:22 schreef MaLo het volgende:
[..]
Nee inderdaad. Op een gegeven moment moet je toch iets van het gewone leven weer op gaan pakken. Voor Friso zal ongetwijfeld in Nederland een plek gevonden worden waar hij 'behandeld' gaat worden (of waar de behandeling gestaakt gaat worden).
nl heeft geen voorzieningen voor patiënten zoals frisoquote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:26 schreef Goodbye het volgende:
Hoe zouden ze dat eigenlijk doen? Mabel en de kinderen hebben hun leven in Londen, maar ik neem aan dat ze Friso eerder in Nederland onder zullen brengen?
Mabel werkt in London? Ja misschien gaan ze wel helemaal weg uit Londen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:26 schreef Goodbye het volgende:
Hoe zouden ze dat eigenlijk doen? Mabel en de kinderen hebben hun leven in Londen, maar ik neem aan dat ze Friso eerder in Nederland onder zullen brengen?
Volgens mij wilde ze niet meer geld uitgeven als strikt noodzakelijk was.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:19 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Hmm, lijkt me stug, mag ik hopen!
Geen reden voor een editquote:
Bij bedrijven zie je dat vaak ja.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:28 schreef Snakey het volgende:
[..]
Volgens mij wilde ze niet meer geld uitgeven als strikt noodzakelijk was.
Ik zou nu best wel weer voor ze willen lassen though. Accountancy is pretty boring.
Als ie niet getrouwd was met dat wijf van die lange hadden we misschien wel allemaal een dag vrij gehadquote:Het lijkt me een vrij grote kans dat we binnenkort helaas weer een koninklijke begrafenis hebben
Tja, ALS ie ooit nog bijkomt, en die kans is erg klein, kun je je afvragen of het wel menswaardig is om als het bekende kasplantje verder te leven. Ik vind van niet eigenlijk.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:49 schreef Jojoke het volgende:
Men heeft het nu steeds over revalideren, aangezien de arts meldde dat eventuele revalidatie maanden/jaren in beslag zou nemen. Klampt men zich misschien niet teveel hieraan vast, aangezien de arts het duidelijk over 'eventueel' heeft en Friso nog steeds in levengevaar is? Het lijkt me een vrij grote kans dat we binnenkort helaas weer een koninklijke begrafenis hebben
Is er ook gesproken over een fase verder? Als de stekker eruit is, maar je stopt niet met ademen, dan kan je jaren leven als kasplant....quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:54 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Tja, ALS ie ooit nog bijkomt, en die kans is erg klein, kun je je afvragen of het wel menswaardig is om als het bekende kasplantje verder te leven. Ik vind van niet eigenlijk.
Bij ons in de familie is al jaren geleden afgesproken dat er in zo'n geval de stekker er uit getrokken moet worden.
En wat dan? Trek bij mij de stekker er maar uit.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:55 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Is er ook gesproken over een fase verder? Als de stekker eruit is, maar je stopt niet met ademen, dan kan je jaren leven als kasplant....
Ik bedoelde meer de stekker er uit halen in figuurlijke zijn.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:55 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Is er ook gesproken over een fase verder? Als de stekker eruit is, maar je stopt niet met ademen, dan kan je jaren leven als kasplant....
Zonder water of voedsel? Versterven heet dat geloof ik. Duurt een paar dagen. Hoewel het lichaam weinig meer voelt is het toch wat wreed, vooral voor nabestaanden.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:55 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ja, wat dan? Dan moet je een euthanasieverklaring hebben of er moet gekozen worden voor stoppen met (be)handelen (en dus ook voedsel en vocht...).quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:59 schreef Snakey het volgende:
[..]
En wat dan? Trek bij mij de stekker er maar uit.
Dat is een zware beslissing, geen eten en drinken gevenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:01 schreef Rica het volgende:
[..]
Zonder water of voedsel? Versterven heet dat geloof ik. Duurt een paar dagen. Hoewel het lichaam weinig meer voelt is het toch wat wreed, vooral voor nabestaanden.
Je kan wel op voorhand zo'n verklaring tekenen. Maar wie heeft dat nou, laten we eerlijk zijn? Ik in ieder geval niet...quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:02 schreef Jojoke het volgende:
Euthanasie is niet mogelijk lijkt me, omdat er dan toestemming van de patiënt zelf nodig is?
Tja het is uiteindelijk beide een vorm van passieve euthenasie. In de situatie die miss_dynastie schetste, de familie zegt het is genoeg geweest maar de patiënt zelf kan ademen is versterving vaak de enige optie. Anders kan het lang duren.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:06 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Dat is een zware beslissing, geen eten en drinken gevenHet lijkt me dan nog eerder dat je als familie ervoor kiest om bij longontsteking oid ervoor kiest om de patiënt niet te laten behandelen als de vooruitzichten toch hopeloos zijn.
In deze kan de echtgenote besluiten in samenwerking met de arts om over te gaan op een abstinentiebeleid. Dit geldt bij gevallen waarin de patiënt zelf wilsonbekwaam is.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:16 schreef Rica het volgende:
[..]
Tja het is uiteindelijk beide een vorm van passieve euthenasie. In de situatie die miss_dynastie schetste, de familie zegt het is genoeg geweest maar de patiënt zelf kan ademen is versterving vaak de enige optie. Anders kan het lang duren.
(Als je geluk hebt loopt er een sympathieke arts rond die bereid is wat morfine oid toe te dienen.)
Daar zag ik van de week iets over. Zolang de patient zelf niet kan aangeven dat zij/hij lijdt kan niemand wat doenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:02 schreef Jojoke het volgende:
Euthanasie is niet mogelijk lijkt me, omdat er dan toestemming van de patiënt zelf nodig is?
De familie is vermogend genoeg om een kamer voor hem in te richten in een van de paleizen (Drakesteyn zou me niet eens verbazen) en de benodigde begeleiding voor de revalidatie in te huren.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:27 schreef Rianne84 het volgende:
[..]
nl heeft geen voorzieningen voor patiënten zoals friso
Dat is het punt, actieve euthenasie is geen optie meer. Hoewel in de praktijk het lijden wel verzacht (en iets verkort) kan worden.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:23 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
In deze kan de echtgenote besluiten in samenwerking met de arts om over te gaan op een abstinentiebeleid. Dit geldt bij gevallen waarin de patiënt zelf wilsonbekwaam is.
Amen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:26 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Ik ga er zo even voor zitten en een zooi artikelen voor je opzoeken.
Maar besef je wat je aan het doen bent tijdens reanimatie: je neemt de functie van hart en longen over zolang ze het zelf niet doen. Iedereen is het erover eens dat we de functie van de longen vaak zat overnemen tijdens bijvoorbeeld operaties, dmv beademing, right? De functie van het hart wordt bijvoorbeeld weer overgenomen door een hart-long-machine. Wat je in feite aan het doen bent is zuurstofrijk bloed rondpompen. Zolang dit gebeurt, en er dus geen ischemie (afsterving) van de cellen van de organen plaatsvindt én er een reversibele oorzaak voor de reanimatie is (bijvoorbeeld, onderkoeling, elektrolytenstoornis, toxicatie) én die oorzaak geen verdere schade heeft aangericht, is een goede afloop mogelijk. Zeker in het geval van hypothermie is dit het geval na langere periode.
Ik denk niet dat hij veel lijd op moment en dat is onderdeel van het probleem. Gebrek aan prikkels zowel van binnen als van buiten.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:27 schreef Rica het volgende:
[..]
Dat is het punt, actieve euthenasie is geen optie meer. Hoewel in de praktijk het lijden wel verzacht (en iets verkort) kan worden.
Wft is dat nou weer voor opmerking. Een gemiddeld arts heeft minimaal 6 (basisarts) en vaker nog veel langer gestudeerd. Ben jij een beetje simpel of zo?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 21:27 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Da's dan een uitzondering. Een gemiddelde arts kan amper een drukverbandje aanleggen trouwens.
Het lijden moet je meer zoeken bij de nabestaanden idd. Friso is ws allang herenigd met zijn vader.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:29 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik denk niet dat hij veel lijd op moment en dat is onderdeel van het probleem. Gebrek aan prikkels zowel van binnen als van buiten.
Volgens een verslaggever (en jaaaa, die hebben altijd gelijk, roddel roddel) om Nederlandse specialisten te ontmoeten die de koninklijke familie te informeren welke mogelijkheden er zijn in Nederland en wat het beste is.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:05 schreef Puntenslijpsel het volgende:
"zeer ernstige hersenbeschadiging"quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:33 schreef Taurus het volgende:
Al met al is een week in coma toch nog wel overkomelijk? Er zijn toch mensen die een stuk langer in coma liggen?
Ik vind iedereen, zowel op televisie als hier, verschrikkelijk negatief. Alsof 'ie opgegeven is. Ik snap best dat het slecht nieuws is, maar er is nog hoop op 'n afloop met een sisser, toch? Enigszins.. Met maanden, en misschien jaren revalidatie weliswaar, maar toch.
Of is dit naief ofzo?Stel dat het goed komt, is het toch raar om alle berichtgeving van vandaag te zien denk ik.
Dat lijkt me een echte roddel. Beatrix gaat dat echt niet persoonlijk doen, daar heeft ze mannetjes voor.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:35 schreef Poeke het volgende:
[..]
Volgens een verslaggever (en jaaaa, die hebben altijd gelijk, roddel roddel) om Nederlandse specialisten te ontmoeten die de koninklijke familie te informeren welke mogelijkheden er zijn in Nederland en wat het beste is.
Ik denk persoonlijk dat Mabel met de kinderen terug naar Nederland verhuizen, ze heeft alle steun van haar (schoon)familie nodig op het moment en de koningin en directe familieleden zullen Friso dichtbij willen houden om hem veel te kunnen bezoeken.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:26 schreef Goodbye het volgende:
Waarom zou ze dat niet persoonlijk doen? Het is een vrouw die de zaken graag in de hand heeft en dit gaat om haar bloedeigen kind. Het is ook een privé-aangelegenheid, dus het kan best.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:37 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Dat lijkt me een echte roddel. Beatrix gaat dat echt niet persoonlijk doen, daar heeft ze mannetjes voor.
quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:37 schreef Poeke het volgende:
[..]
Ik denk persoonlijk dat Mabel met de kinderen terug naar Nederland verhuizen, ze heeft alle steun van haar (schoon)familie nodig op het moment en de koningin en directe familieleden zullen Friso dichtbij willen houden om hem veel te kunnen bezoeken.
Ga eens dood ofzo..quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:37 schreef thetahealing het volgende:
Beste lieve mensen van ons Koninkrijk,
via Thetahealing zijn er zeker nog wel mogelijkheden om te kunnen herstellen uit coma. Toevallig voor een half jaar terug nog een meisje uit
coma gehaald met Thetahealing, welke ook was opgegeven door de reguliere artsen. Nu kan ze weer lopen en praten.
Artsen kunnen het niet verklaren want volgens hun was het onmogelijk, maar toch gebeurd ook het herstel was buitengewoonlijk zo snel
na zo’n heftige hersenbeschadiging.
Dus lieve mensen, ik weet niet waar ik mijn info mag brengen, wetend dat jullie ondersteund worden door de beste reguliere artsen.
Maar verlies niet de hoop en blijf geloven dat bijna alles mogelijk is, maar weet dat er meer mogelijk is als alleen via de aardse geneeskunde.
Heel veel liefde, licht en sterkte wat jullie ook mogen besluiten.
Francis Janssen
quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:37 schreef thetahealing het volgende:
Beste lieve mensen van ons Koninkrijk,
via Thetahealing zijn er zeker nog wel mogelijkheden om te kunnen herstellen uit coma. Toevallig voor een half jaar terug nog een meisje uit
coma gehaald met Thetahealing, welke ook was opgegeven door de reguliere artsen. Nu kan ze weer lopen en praten.
Artsen kunnen het niet verklaren want volgens hun was het onmogelijk, maar toch gebeurd ook het herstel was buitengewoonlijk zo snel
na zo’n heftige hersenbeschadiging.
Dus lieve mensen, ik weet niet waar ik mijn info mag brengen, wetend dat jullie ondersteund worden door de beste reguliere artsen.
Maar verlies niet de hoop en blijf geloven dat bijna alles mogelijk is, maar weet dat er meer mogelijk is als alleen via de aardse geneeskunde.
Heel veel liefde, licht en sterkte wat jullie ook mogen besluiten.
Francis Janssen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |