abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 23 februari 2012 @ 19:57:03 #76
17829 Lone_Gunman
Badda Bing Badda Bang
pi_108315185
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 19:42 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Linkdump... nog steeds makkelijk :')

En je kan/mag religie wel bashen hoor.... neemt niet weg dat religie altijd in enige vorm zal blijven bestaan.
Ja dit dus.
Maar ik vind het gewoon altijd te makkelijk als er weer figuren langs komen die zo naief zijn om te denken dat het verbannen van alle vormen van religie gelijk staat aan het bereiken van wereldvrede.
"Go Ahead, Make My Day !!"
pi_108315358
Geef je nu toe dat achter aanslagen geen religieuze/ideologische motivaties schuilen?
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  donderdag 23 februari 2012 @ 20:00:40 #78
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_108315441
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 19:57 schreef Lone_Gunman het volgende:

[..]

Ja dit dus.
Maar ik vind het gewoon altijd te makkelijk als er weer figuren langs komen die zo naief zijn om te denken dat het verbannen van alle vormen van religie gelijk staat aan het bereiken van wereldvrede.
Alsof ik dat denk,
het probleem is nu eenmaal dat partij A in geest a gelooft en partij B in geest b.
Vervolgens gunnen ze dat elkaar niet en gaan ze elkaar overtuigen/bevechten/uitmoorden.
Feyenoord!!! * Barça
  donderdag 23 februari 2012 @ 20:01:01 #79
17829 Lone_Gunman
Badda Bing Badda Bang
pi_108315478
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 19:59 schreef Comp_Lex het volgende:
Geef je nu toe dat achter aanslagen geen religieuze/ideologische motivaties schuilen?
Zo wat een sprong maak jij ineens. Maar nee daar doelde ik helemaal niet op.
  donderdag 23 februari 2012 @ 20:02:28 #80
17829 Lone_Gunman
Badda Bing Badda Bang
pi_108315601
quote:
15s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:00 schreef Bonobo11 het volgende:

[..]

Alsof ik dat denk,
het probleem is nu eenmaal dat partij A in geest a gelooft en partij B in geest b.
Vervolgens gunnen ze dat elkaar niet en gaan ze elkaar overtuigen/bevechten/uitmoorden.
Ja dat is prima dat je dat zegt. maar met uitspraken als 'religie is het probleem op deze planeet' gooi je wel alles op 1 hoop.
  donderdag 23 februari 2012 @ 20:06:40 #81
39256 Bonobo11
pi_108315932
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:02 schreef Lone_Gunman het volgende:

[..]

Ja dat is prima dat je dat zegt. maar met uitspraken als 'religie is het probleem op deze planeet' gooi je wel alles op 1 hoop.
Bij alle de meeste gewapende conflicten op deze planeet is religie of ras de motor/lont in kruitvat.
Uiteraard chargeer en generaliseer ik. Ik ga niet elk ruzietje uitsplitsen
Feyenoord!!! * Barça
  donderdag 23 februari 2012 @ 20:07:49 #82
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_108316013
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:06 schreef Bonobo11 het volgende:

[..]

Bij alle de meeste gewapende conflicten op deze planeet is religie of ras de motor/lont in kruitvat.
Uiteraard chargeer en generaliseer ik. Ik ga niet elk ruzietje uitsplitsen
Religie is juist enkel een mobilisatiemiddel. Het streven naar macht, geld, grondstoffen (lees: middelen om aan macht te komen) geeft juist aanleiding tot conflict.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_108316232
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:07 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Religie is juist enkel een mobilisatiemiddel. Het streven naar macht, geld, grondstoffen (lees: middelen om aan macht te komen) geeft juist aanleiding tot conflict.
Ik denk dat dat deels zo is. Volgens mij is het meer een combinatie. De oorlog in het M-O gaat om de olie en het beperken van terrorisme denk ik.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  donderdag 23 februari 2012 @ 20:16:02 #84
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_108316646
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:10 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

Ik denk dat dat deels zo is. Volgens mij is het meer een combinatie. De oorlog in het M-O gaat om de olie en het beperken van terrorisme denk ik.
Tuurlijk, religie speelt een grote factor bij het katalysteren van conflict. Maar dat gebeurt vaak alleen wanneer een leider dit in zijn voordeel ziet werken. Dat religieus extremisme daarna snel een eigen leven gaat leiden houden ze dan vaak geen rekening mee.

En erg kort door de bocht heb je wel gelijk. Het M-O zou voor de VS en het Westen echt niet zo belangrijk zijn als er niet zoveel olie lag.
- Thucydides
  donderdag 23 februari 2012 @ 20:17:13 #85
39256 Bonobo11
pi_108316714
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:07 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Hmm, ik moet je gelijk geven. Religie is natuurlijk ook uitgevonden om de zwakkeren van geest houvast te bieden. Daar is niks mis mee, met fundamentalisme en intolerantie wel. Dat kunnen de machthebbenden dan prima misbruiken.

quote:

[..]
De oorlog in het M-O gaat om de olie en het beperken van terrorisme denk ik.
Gaat alleen om grondstoffen hoor, de terreur verzinnen ze erbij voor de marketing
Feyenoord!!! * Barça
pi_108316878
quote:

[..]

Hoezo Olie? Tot voor kort verkocht Iran gewoon zijn olie aan het Westen. Hebben ze geen enkel probleem mee.
  donderdag 23 februari 2012 @ 20:20:05 #87
39256 Bonobo11
pi_108316918
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:19 schreef johnnylove het volgende:

[..]

Hoezo Olie? Tot voor kort verkocht Iran gewoon zijn olie aan het Westen. Hebben ze geen enkel probleem mee.
Stelen is goedkoper
Feyenoord!!! * Barça
pi_108317005
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:20 schreef Bonobo11 het volgende:

[..]

Stelen is goedkoper
Oorlog is veel duurder dan gewoon kopen
  donderdag 23 februari 2012 @ 20:27:10 #89
39256 Bonobo11
pi_108317388
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:21 schreef johnnylove het volgende:

[..]

Oorlog is veel duurder dan gewoon kopen
Op korte termijn wel ja. Het controleren van de fossiele energiereserves op aarde is echter onbetaalbaar
Feyenoord!!! * Barça
pi_108317676
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:27 schreef Bonobo11 het volgende:

[..]

Op korte termijn wel ja. Het controleren van de fossiele energiereserves op aarde is echter onbetaalbaar
Controleren? Van vraag en aanbod heb je nog nooit gehoord? Bij mijn weten kan men van lucht nog steeds geen olie maken.
  donderdag 23 februari 2012 @ 20:32:24 #91
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_108317721
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:19 schreef johnnylove het volgende:

[..]

Dat komt dan weer omdat de VS/het Westen niet met iedereen vriendjes kan zijn. Het is kiezen tussen Saoedi-Arabië of Iran, en door Israël + de bestaande alliantie ligt die keuze op S-A. En voorheen ook Irak als extra variabele, maar dat is nu een gedecimeerd land.
- Thucydides
  donderdag 23 februari 2012 @ 20:37:01 #92
39256 Bonobo11
pi_108318031
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:31 schreef johnnylove het volgende:

[..]

Controleren? Van vraag en aanbod heb je nog nooit gehoord? Bij mijn weten kan men van lucht nog steeds geen olie maken.
Controleren als in beheersen. De vraag stijgt alleen maar en het aanbod daalt, de prijs zal dus in de toekomst alleen nog maar verder stijgen. Als jij dan bepaald wie mag kopen en tegen welke prijs geeft dat (heel veel) macht
Feyenoord!!! * Barça
pi_108319709
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:32 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Dat komt dan weer omdat de VS/het Westen niet met iedereen vriendjes kan zijn. Het is kiezen tussen Saoedi-Arabië of Iran, en door Israël + de bestaande alliantie ligt die keuze op S-A. En voorheen ook Irak als extra variabele, maar dat is nu een gedecimeerd land.
Die olie wordt echt wel verkocht is het niet aan partij A dan zeker aan partij B en daarmee op de wereldmarkt gebracht. En de wereld bepaalt de prijs. Op iedere moment wachten een paar tankers voor de R'damse haven om een hogere prijs te krijgen voor olie.
  donderdag 23 februari 2012 @ 21:04:41 #94
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_108319816
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 21:03 schreef johnnylove het volgende:

[..]

Die olie wordt echt wel verkocht is het niet aan partij A dan zeker aan partij B en daarmee op de wereldmarkt gebracht. En de wereld bepaalt de prijs. Op iedere moment wachten een paar tankers voor de R'damse haven om een hogere prijs te krijgen voor olie.
Dat ontken ik ook niet.
- Thucydides
pi_108320300
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 21:04 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Dat ontken ik ook niet.
Dan gaat het toch niet om de olie?
  donderdag 23 februari 2012 @ 21:13:45 #96
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_108320491
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 21:11 schreef johnnylove het volgende:

[..]

Dan gaat het toch niet om de olie?
Lees mijn eerdere reactie eens. Ik stel enkel dat de regio zo belangrijk is omdat er olie te vinden is. Zonder dat er olie te vinden zou zijn zou de VS zich er lang niet zoveel mee willen bemoeien. Wat begrijpelijk is, natuurlijk. Want het sluiten van zo'n Straat van Hormoez of Malakka kan veel problemen opleveren, juist voor de wereldmarkt.

De inmenging van machten van buitenaf in een regio draait altijd om grondstoffen die er te vinden zijn.
- Thucydides
pi_108320772
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 19:45 schreef Comp_Lex het volgende:
Ik heb geen probleem met geloof. Ik heb een probleem met hiërarchische machtsstructuren waarbij conservatieve, fundamentalistische mannen aan de top staan en religie/ideologie wordt gebruikt om meer macht te vergaren.
Jezus, dus je hebt ook al een pesthekel aan de lokale supermarkt?
  donderdag 23 februari 2012 @ 21:19:06 #98
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_108320794
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:37 schreef Bonobo11 het volgende:

[..]

Controleren als in beheersen. De vraag stijgt alleen maar en het aanbod daalt, de prijs zal dus in de toekomst alleen nog maar verder stijgen. Als jij dan bepaald wie mag kopen en tegen welke prijs geeft dat (heel veel) macht
Op korte termijn heb je gelijk. Persoonlijk denk ik dat olie op lange termijn minder relevant zal zijn. Vooralsnog zijn fossiele brandstoffen onze primaire bron van energie maar dat gaat zeker veranderen. En tegen die tijd hebben we olie alleen nog nodig voor plastic enzo.

quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:17 schreef Bonobo11 het volgende:

[..]

Hmm, ik moet je gelijk geven. Religie is natuurlijk ook uitgevonden om de zwakkeren van geest houvast te bieden. Daar is niks mis mee, met fundamentalisme en intolerantie wel. Dat kunnen de machthebbenden dan prima misbruiken.
Religie is helemaal niet "uitgevonden". Religie/spiritualiteit is het product van ons bewustzijn. (de oermens schrok zich kapot toen die bewust werd van zijn eigen toekomstige dood)
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
pi_108321038
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 21:13 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Lees mijn eerdere reactie eens. Ik stel enkel dat de regio zo belangrijk is omdat er olie te vinden is. Zonder dat er olie te vinden zou zijn zou de VS zich er lang niet zoveel mee willen bemoeien. Wat begrijpelijk is, natuurlijk. Want het sluiten van zo'n Straat van Hormoez of Malakka kan veel problemen opleveren, juist voor de wereldmarkt.

De inmenging van machten van buitenaf in een regio draait altijd om grondstoffen die er te vinden zijn.
Persoonlijk vind ik dat ook een beetje kort door de bocht van je. Als er geen olie was, dan had het Westen precies hetzelfde gedaan, omdat er nog andere kwesties spelen, nl Israel en Soennieten /Sjiieten.
  donderdag 23 februari 2012 @ 21:27:29 #100
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_108321391
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 21:22 schreef johnnylove het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik dat ook een beetje kort door de bocht van je. Als er geen olie was, dan had het Westen precies hetzelfde gedaan, omdat er nog andere kwesties spelen, nl Israel en Soennieten /Sjiieten.
De scheiding Soennieten Sjiieten speelt op transnationaal niveau geen significante rol. Dat is wederom enkel een middel om het volk te mobiliseren wanneer het uitkomt (Saoedi-Arabië in het geval van vermeende Iraanse inmenging in Bahrein bijvoorbeeld).

En natuurlijk had het Westen niet hetzelfde gedaan. De Westerse inmenging in het Midden-Oosten begon al voor dat Israël überhaupt bestond. Er zijn te veel variabelen sinds toen om te voorspellen wat er zou zijn gebeurd als er geen olie was geweest. Het moge in ieder geval duidelijk zijn dat het Westerse belang in de regio dan in ieder geval een stuk kleiner zou zijn geweest. Denk aan de alliantie met een theocratische fundamendalistische dictatuur (Saoedi-Arabië) en een apartheidsstaat (Israël) omwille van veiligheidspolitieke overwegingen om deze regio "stabiel" te houden. Deze zouden minder cruciaal zijn (geweest).
- Thucydides
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')