quote:
Op zaterdag 10 maart 2012 17:53 schreef Sokz het volgende:Had er nog niet verder naar gekeken.

Komt dat verlies niet door de overmatige afschrijving op b.v. Griekse obligaties?
Maar meer 't relatief goedkoop staan + net dividend + braaf / suffe broertje lijkt het me wel een der aantrekkelijkste financials.
Zoals de meeste verzekeraars vinden ze elk jaar wel een reden om iets 'onder de streep' of door het vermogen af te waarderen

De vermogensstaat zegt meestal meer over de werkelijke gang van zaken dan de verlies- en winstrekenign of de balans

quote:
Alle financials hebben de neiging om te focussen op operationele winst, waarbij ze afboekingen als 'abnormaal' wegpluggen (behalve Aegon, die plugt zowat alles als abonormaal weg, je zou denken dat die geen regulier bedrijf meer hebben

). Dat is dus onzin. Die afboekingen horen ook gewoon bij hun 'bedrijf'. Verder is focussen op intrinsiek vermogen prima, maar er is natuurlijk wel een heel goede reden waarom alle verzekeraars ver onder intrinsiek noteren (beleggers zijn niet collectief gek). Pak een balans van een verzekeraar, en je ziet dat allebepalend is wat er aan de passiefzijde staat: voorziening voor toekomstige verzekeringsuitkeringen. Hoeveel meuk staat daar met een gegarandeerd rendement? Hoeveel verliesgevende contracten, waarvan je het verlies nu nog niet ziet (maar over 10 jaar onder de streep al abnormaal?

). Niemand die het weet.
Vezekeraars hebben een dood business model, zitten in een krimpmarkt met inmense concurrentie, althans in Nederland. Wat ze going forward verzekeren is op flinterdunnen marges. Ze hebben bovendien de meest ondoorzichtige manier van waarderen van verplichtingen, zodat je geen benul of hebt of hun bezittingen hun verplichtingen eigenlijk dekt, en of er op termijn aan de uitgavenkant geen een behoorlijk hoeveelheid gegarandeerde zeperds zitten. Er wordt jaarrekeningtechnisch nergens zoveel gemaseerd dan bij verzekeraars, elke uitkomst die jij eruit wil laten komen, kan ik uit de hoge hoed toveren.
Of dat opweegt tegen ogenschijnlijke waardering onder intrinsiek, en direct dividendrendement?
Ik weet het niet. Niemand eigenlijk.
Dus ik vind dat stukje wel een beetje erg kort door de bocht.
En enige voorzichtigheid wel geboden