abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 februari 2012 @ 17:05:57 #1
327935 lanterfanteraar
Aandachtsgeile topichoer
pi_108230007
Ik ga samenwonen en met een bezichtiging achter de rug komt de ondertekening erg dichtbij, hopelijk aanstaande vrijdag. Via een makelaar, dus die zijn eigenlijk al strenger wat betreft inkomenseisen. Zowel m'n vriend als ik zijn student, dus ons gezamenlijk inkomen is (vooralsnog) enkel studiefinanciering, wel nemen we achteraf gewoon bijbaantjes.

Nu werd er door de makelaar verteld dat, indien ons inkomen niet toereikend bevonden zou worden, ze een borgsteller willen hebben. Dus ik heb twee kleine vragen:

Zal de gezamelijke stufi van zo'n ongeveer 3x de huurprijs voldoende zijn om ze te overtuigen? Dit zal verschillen per makelaar, uiteraard, maar misschien telt stufi wel helemaal niet, al staat er in het concept huurovereenkomst wel dat we bewijsstukken ervan kunnen indienen (DUO papiertjes).

In het geval dit niet zo is, moet een borgsteller aan bepaalde inkomenseisen voldoen? Vaak lees ik dat dit wel het geval is, maar als ik de borgsteller-overeenkomst doorlees die de makelaar me toestuurde wordt er eigenlijk niks gevraagd behalve een bereidheid tot eventueel betalen, buiten een kopie van het ID-bewijs.
pi_108230111
Volgens mij wordt studiefinanciering meestal niet gezien als inkomen...
  dinsdag 21 februari 2012 @ 17:10:16 #3
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_108230119
Een borgsteller stelt zich hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige betaling als de schuldenaar niet kan of wil voldoen. DUO zal nimmer zich borg stellen, wel kan er beslag worden gelegd op bijvoorbeeld inkomen uit bijvoorbeeld studiefinanciering (zij het beperkt) in het geval van wanbetaling.

Je zult dus bijvoorbeeld je ouders moeten vragen om zich borg te stellen. Al zullen die zich (m.i. terecht) moeten afvragen of ze daar wel aan willen beginnen, gelet op de consequenties als jouw relatie met je vriend eindigt.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  dinsdag 21 februari 2012 @ 17:11:50 #4
327935 lanterfanteraar
Aandachtsgeile topichoer
pi_108230169
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 17:10 schreef dr.dunno het volgende:
Een borgsteller stelt zich hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige betaling als de schuldenaar niet kan of wil voldoen. DUO zal nimmer zich borg stellen, wel kan er beslag worden gelegd op bijvoorbeeld inkomen uit bijvoorbeeld studiefinanciering (zij het beperkt) in het geval van wanbetaling.

Je zult dus bijvoorbeeld je ouders moeten vragen om zich borg te stellen.
Dat was me al duidelijk. De vraag was eerder of een borgsteller dus zelf moet doen aan inkomenseisen om in aanmerking te komen als borgsteller, als dit niet vermeld wordt in de overeenkomst.

[ Bericht 0% gewijzigd door lanterfanteraar op 21-02-2012 17:38:50 ]
  dinsdag 21 februari 2012 @ 17:12:56 #5
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_108230200
Als die makelaar zelf niet via wanprestatie aansprakelijk wil worden gesteld door de verhuurder namens wie hij verhuurt als blijkt dat de borgstelling niets waard blijkt te zijn, dan wel.
  dinsdag 21 februari 2012 @ 17:19:35 #6
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_108230378
Stufi werd bij mij niet gezien als inkomen (zoals het nergens wordt gezien als inkomen), dus ik zou maar zorgen dat er iemand is die garant wil staan voor jullie.
pi_108233645
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 17:19 schreef kwiwi het volgende:
Stufi werd bij mij niet gezien als inkomen (zoals het nergens wordt gezien als inkomen), dus ik zou maar zorgen dat er iemand is die garant wil staan voor jullie.
Tja, bij mij was het geen probleem. Zo lang ik maar kon laten zien dat dat voldoende was om de huur mee te betalen.

We kunnen helaas niet raden wat de makelaar wel of niet accepteerd. Makkelijkste is dus om het de makelaar te vragen. Persoonlijk denk ik dat hij wel eerder wat gemeld had indien hij al weet dat jullie studenten zijn?
  dinsdag 21 februari 2012 @ 19:00:56 #8
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_108233804
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 18:56 schreef LilDutchPrincess het volgende:

[..]

Tja, bij mij was het geen probleem. Zo lang ik maar kon laten zien dat dat voldoende was om de huur mee te betalen.
Wel een vreemde redenatie van die makelaar want de stufi is bedoeld om je studie van te betalen. Je moet al een aanvullende beurs krijgen om er ook dingen zoals huur van te kunnen betalen.
pi_108233954
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 17:05 schreef lanterfanteraar het volgende:
Zal de gezamelijke stufi van zo'n ongeveer 3x de huurprijs voldoende zijn om ze te overtuigen? Dit zal verschillen per makelaar, uiteraard, maar misschien telt stufi wel helemaal niet, al staat er in het concept huurovereenkomst wel dat we bewijsstukken ervan kunnen indienen (DUO papiertjes).
Ik vermoed van niet, omdat je op studiefinanciering geen beslag kunt leggen (dat kan met loon, mits de beslagvrije voet gewoon wordt nageleefd, wel).
pi_108234025
Bij mij was het ook zo inderdaad, moest een van de ouders borgstaan.

Wij hebben, relatietechnisch, besloten dat beide ouders borg zouden staan (vonden zij ook het beste idee) om eventueel gezeik als het uit mocht gaan te voorkomen.

Stufi werd niet gezien als inkomen. Ik had ook genoeg inkomen, tevens mijn vriendin ook. Daarnaast had ik genoeg spaargeld om 2 jaar huur af te tikken, maar toch wilde ze borgstellingen. Opzich natuurlijk logisch, veel studenten zijn zo mobiel als wat.
  dinsdag 21 februari 2012 @ 19:08:26 #11
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_108234144
wat vliegt de tijd, een half jaar geleden was je nog nooit geraakt door een man, en nu ga je al samenwonen. Veel succes in je nieuwe woning als het doorgaat.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 22 februari 2012 @ 15:41:24 #12
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_108265458
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 19:05 schreef elby1988 het volgende:
Bij mij was het ook zo inderdaad, moest een van de ouders borgstaan.

Wij hebben, relatietechnisch, besloten dat beide ouders borg zouden staan (vonden zij ook het beste idee) om eventueel gezeik als het uit mocht gaan te voorkomen.
gezeik komt er toch wel als in die situatie beide ouderparen erachter komen dat ze ieder niet slechts garant staan voor de helft van de totale schuld, maar de gehele, ongeacht of beide tegelijk aangeschreven worden.
pi_108271948
quote:
7s.gif Op woensdag 22 februari 2012 15:41 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

gezeik komt er toch wel als in die situatie beide ouderparen erachter komen dat ze ieder niet slechts garant staan voor de helft van de totale schuld, maar de gehele, ongeacht of beide tegelijk aangeschreven worden.
Was mijn eerste gedachte idd.
pi_108275902
Ik en mijn vriend zijn student en hebben op basis van bijbaantjes (ongeveer 250 en 500 per maand) en een dubbele studiefinanciering een (particuliere) woning kunnen huren. Hier heeft echter wel de moeder van mijn vriend voor garant moeten staan. Het liefst hadden we gezien dat mijn ouders daar ook bij kwamen, maar dat was wegens hun situatie niet mogelijk.

Op dit moment wonen we ongeveer anderhalf jaar in deze woning en tot nu toe hebben we nog niet hoeven terugvallen op de moeder van mijn vriend, ondanks dat de woning zelf vrij prijzig is voor een stel studenten! :)
  woensdag 22 februari 2012 @ 21:38:35 #15
327935 lanterfanteraar
Aandachtsgeile topichoer
pi_108280619
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 20:10 schreef Hitomi het volgende:
Ik en mijn vriend zijn student en hebben op basis van bijbaantjes (ongeveer 250 en 500 per maand) en een dubbele studiefinanciering een (particuliere) woning kunnen huren. Hier heeft echter wel de moeder van mijn vriend voor garant moeten staan. Het liefst hadden we gezien dat mijn ouders daar ook bij kwamen, maar dat was wegens hun situatie niet mogelijk.

Op dit moment wonen we ongeveer anderhalf jaar in deze woning en tot nu toe hebben we nog niet hoeven terugvallen op de moeder van mijn vriend, ondanks dat de woning zelf vrij prijzig is voor een stel studenten! :)
Leuk om te horen!

Werden er eisen gesteld aan de moeder van je vriend? Dat is namelijk de vraag waar het mij even om gaat. Het document ter borgstelling heeft enkel een naam + handtekening nodig en bijkomende informatie zoals inkomenseisen komen totaal niet aan bod. Dat kunnen ze dan toch ook niet op het allerlaatste moment bij het ondertekenen nog even vragen, lijkt me.
pi_108285701
Ik weet het niet 100% zeker, het is al een tijd geleden, maar als ik het me goed kan herinneren is dat niet gevraagd. Inderdaad slechts het ondertekenen van een contract.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')