abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108181286
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
pi_108181291
Ik ben zo vrij geweest om een linkje toe te voegen aan de OP :@

Laatste onderwerp:
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 11:08 schreef Take_A_Picture het volgende:
Vast voedsel lijkt nog zo erg toekomstmuziek maar het komt toch aardig dichtbij! Mupke is nu 5 maanden :) Vind het een raar idee dat ze iets anders gaat krijgen dan mijn melk!

Vraagje: Wanneer zijn de andere mama's begonnen met rijstebloempap? En hoe maak je die? Met je eigen melk of met die opvolgmelk?
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 11:11 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Is het nodig dan die rijstebloem TAP? Het is over het algemeen iets wat je toevoegt aan de kunstvoeding voor de nacht omdat het meer verzadigd en ze dan hopelijk sneller doorslapen.

Biobim mengt goed met moedermelk.

Pap is niet een verplichte stap hè? Je kan ook gewoon direct beginnen met fruit en groente dadelijk.
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 11:12 schreef ferrari_rood het volgende:
rijstebloem van bambix of nestle mengt vaak niet goed met moedermelk.
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 11:18 schreef Take_A_Picture het volgende:
Wat ik al schreef, het idee dat Eva aan de vaste voeding gaat over een tijdje is zo raar. Ze leeft nu van alleen mijn melk en dat is zoiets moois O+ maar vind het ook grappig als ze aan het fruit gaat enzo.
Maar ik weet niet of ik die pap ga geven. Misschien om alleen te proberen hoe ze daarop reageert? Maar tegelijkertijd wil ik niet :') M'n baby wordt groot ;(
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 11:58 schreef WupWup het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat als je het zo mooi vindt dat ze van jouw melk leeft, dat je dan graag pap van kunstvoeding geeft ;) Gewoon van je eigen melk dus. Mijn tip is wel om even kritisch naar de ingrediënten te kijken. Die zooi van nestlé en co staat vaak stijf van de suiker (vaak onder de noemer maltose).
  maandag 20 februari 2012 @ 12:25:47 #3
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_108181911
Bv mengt het beste met biobim rijstebloem.
Volgens mij heb ik het later ook gemengd met biobim speltpap maar dat weet ik eerlijk gezegd niet meer...
  maandag 20 februari 2012 @ 12:34:00 #4
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_108182114
Bij ons zorgde het voor zoveel krampen bij Nathan dat we in plaats van 4 keer wakker worden niet eens meer toe kwamen aan in slaap vallen :') . Snel weer mee gestopt dus.
Wat betreft die Nestlé troep, dat heb ik in de prullenbak gegooid, toen ik erachter kwam wat voor ingrediëntenlijst erop stond wilde ik het niet eens weggegeven.
pi_108182848
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 11:58 schreef WupWup het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat als je het zo mooi vindt dat ze van jouw melk leeft, dat je dan graag pap van kunstvoeding geeft ;) Gewoon van je eigen melk dus. Mijn tip is wel om even kritisch naar de ingrediënten te kijken. Die zooi van nestlé en co staat vaak stijf van de suiker (vaak onder de noemer maltose).
Ho ho, ik heb nooit gezegd dat ik graag pap van kunstvoeding wil geven. Sterker nog, ik vroeg of ik dat kon maken van mijn eigen moedermelk. Niet lullig bedoeld of wat, maar ik wil helemaal niet dat mijn kind kunstvoeding krijgt. Is een gevoel, dus hopelijk krijg ik met deze opmerking niet allerlei mensen op m'n dak nu...
Maar Ferrari_rood zei dat moedermelk niet goed mengt met die pap. Dus ik denk dat ik het laat. Maar ik ben gewoon meer nieuwsgierig hoe ze het vindt, iets anders drinken dan mijn melk.

Maar vanaf wanneer zijn jullie begonnen met fruithapjes? 6 maanden? En dan blijf je gewoon wel je normale 'schema' aanhouden van moedermelk geven, toch? Want dat blijft voorlopig de hoofdvoeding, toch?
Tralalalaaa
pi_108183578
TAP, ze kreeg op haar 6e vermaanddag voor het eerst een stronk broccoli in d'r knuistjes (rapley dus). Ik gaf de bijvoeding tussendoor, niet op vaste momenten want mevroi dronk ook niet altijd op vaste momenten bij mij. Dus ongeveer een half uurtje/uurtje na de voeding. Ik vergat het in het begin ook regelmatig, vooral als we op stap waren. Maar goed, het heeft ook 3 maanden geduurd voor ze er ook echt iets van doorslikte :P

Ander vraagje, hoe lang is het 'normaal' dat je rond je eisprong gevoelige tepels hebt?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  maandag 20 februari 2012 @ 13:21:12 #7
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_108183580
TAP, ik gaf vanaf 5 maanden Biobim met mijn eigen melk. Vanaf dat Lientje 6 maanden is krijgt ze Bambix pap (de basic 6 maanden pap) met geitenmelk in het begin verdunt met water. Ik kolf nooit en niet veel, dus iedere dag voor pap kolven was hier geen optie. Geitenmelk lijkt wat samenstelling betreft veel meer op moedermelk als koemelk. Ik geef dus ook bewust geen kunstvoeding.

Wel vond ik dat ze snel verstopt raakte van rijstebloempap, met de normale heb ik dat nooit gemerkt.
Ik ben begonnen met 's ochtends een uurtje na de eerste bv een bordje pap en ergens in de middag direct na de bv een beetje fruit.

En als je nog niet wil, lekker tot 6 maanden wachten. ;)
pi_108183602
Mar er staat hier boven vaker wat wel kan dan wat niet kan..
Als je het wil doen ga dan gewoon voor Biobim..
En anders gewoon zelf een papje maken.
pi_108183606
Eh, dat zeg ik toch precies? Dat ik me niet kan voorstellen dat je dat zo graag zou doen? Niet zo snel steigeren...

Wij zijn op 6 maanden precies begonnen. Eerste hapje was een stuk appel.
  maandag 20 februari 2012 @ 13:50:05 #10
259886 pessie
pi_108184701
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 13:21 schreef Morretje het volgende:

Ander vraagje, hoe lang is het 'normaal' dat je rond je eisprong gevoelige tepels hebt?
maandelijks :') . Maar goed, je dochter is ouder dan mijn zoon dus ik kan helaas geen echt antwoord geven.

TAP, wij zijn met 5.5 maanden begonnen. Reden: ik las in een stuk van Stefan Kleintjes dat kinderen zelf aangeven dat ze er aan toe zijn en dat dat rond 6 maanden is. Eerste was volgens mij een stronk broccoli, hij genoot ervan (helaas weigert hij nu al maanden broccoli dus de liefde is helaas niet gebleven -O- ).
  maandag 20 februari 2012 @ 13:50:28 #11
259886 pessie
pi_108184721
Oh tijdstip: als ik zelf at en bij voorkeur direct na de voeding.
pi_108184745
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 13:50 schreef pessie het volgende:

[..]

maandelijks :') . Maar goed, je dochter is ouder dan mijn zoon dus ik kan helaas geen echt antwoord geven.

TAP, wij zijn met 5.5 maanden begonnen. Reden: ik las in een stuk van Stefan Kleintjes dat kinderen zelf aangeven dat ze er aan toe zijn en dat dat rond 6 maanden is. Eerste was volgens mij een stronk broccoli, hij genoot ervan (helaas weigert hij nu al maanden broccoli dus de liefde is helaas niet gebleven -O- ).
Ja, maandelijks wel, maar ik bedoel eigenlijk hoeveel dagen achter elkaar :P
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_108184905
Hier loopt wel nog een broccolilover rond, maar vooral sperziebonen doen het hem. Regelmatig zit ze ook in de winkelwagen in de supermarkt de boel op stelten te zetten omdat ze "SPESSIEBOONTJES LEKKAH MAMA KIJK MAMA BOONTJES LEKKAAAAAH MMMMM"ziet :') _O-
pi_108184910
Het ging er toch om dat ze pakken gekregen had van haar moeder en het daarom wilde proberen? Die mengen niet met moedermelk dus ik zou zeggen pakken aan iemand geven die ze wel kan gebruiken.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_108185034
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 13:22 schreef WupWup het volgende:
Eh, dat zeg ik toch precies? Dat ik me niet kan voorstellen dat je dat zo graag zou doen? Niet zo snel steigeren...

Wij zijn op 6 maanden precies begonnen. Eerste hapje was een stuk appel.
Excusez, weinig slaap (kutkriebelhoest al nachten lang aaaarrrggghhh) enzo, ik las het verkeerd!

Ik heb het idee dat ze ons eten wel heel interessant vindt. Ze kijkt het eten soms echt uit m'n mond.

DML, goed plan; die pakken gaan dus naar iemand anders die ze wel kan gebruiken :)
Tralalalaaa
  maandag 20 februari 2012 @ 14:07:59 #16
259886 pessie
pi_108185404
TAP wat rot dat je bovenop weinig slaap ook nog weinig slaap door hoest hebt :*

TAP, Nathan was nog geen 4 maanden ton roofde hij de spekjes al uit het bord van mijn man :') toch zo lang mogelijk gewacht, toen hij eenmaal iets mocht was het hek ook echt van de dam.
pi_108185498
Ik heb het idee dat het niet zo zeer gaat om het feit dat het eten is. Dat kan een baby toch nog helemaal niet bedenken?
Als je een baby een blokje geeft gaat het ook naar de mond tenslotte. Het is gewoon nieuw en anders en felle kleuren dus willen ze het ontdekken. Net als het nieuwe speeltje wat je in de box legt. En baby's ontdekken nou eenmaal via de mond.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_108185527
Ze is ook steeds sneller afgeleid tijdens het drinken. Dan ligt ze lekker te drinken, vinden haar ogen de mijne en dan krijg ik zo'n guitig lachje O+ terwijl de melk dan op haar gezicht spuit maargoed

Maar soms dan gaat daarna gelijk haar handje in haar mond en kan ik aanbieden wat ik wil, maar dan wil ze niet meer drinken. Draait ze haar hoofdje om en wil ze niet meer. Maar dan heeft ze nog niet zoveel op als dat ze normaal doet.
Tralalalaaa
pi_108186258
Tip voor wie nog een kolf zoekt...

De Freestyle voor ¤ 279! Als nog een hoop geld, maar het scheelt wel aanzienlijk met de prijs normaal... hier :)

En de Swing voor ¤ 119,- hier
  maandag 20 februari 2012 @ 14:39:16 #20
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_108186495
Wauw wat een mooie prijzen! :Y
pi_108187335
Daar heb ik mijn Freestyle ook vandaan :Y Scheelt wel ff een boel in prijs inderdaad!
Tralalalaaa
pi_108188594
Oeh, op die van Avent (die ik nu te leen heb) scheelt het ook wel een hoop. Maar ik ben blut...

Net trouwens weer een kolfpoging gedaan. Vacuüm krijgen lijkt wel een kwestie van puur toeval. Kan 20 keer pompen en dan gebeurt er niets, en dan een keer (op dezelfde manier) opnieuw tegen m'n borst aan zetten, en dan doet-ie t in één keer. Er gaat ook wel wat melk stromen, maar volgens mij heb ik niet echt een tsr. In elk geval voelt het zeker niet zoals wanneer P zelf drinkt, of bij een spontane tsr. Neem toch aan dat het bij een kolf hetzelfde zou moeten voelen?
pi_108189249
Bij mij komt er een tsr na ongeveer een halve minuut nadat ik de kolf heb aangezet. Ik kolf wel electrisch, dus mijn kolf gaat eerst snel (speciaal voor de tsr zit die stand erop) en zodra ie dan komt schakel ik over naar het normale ritme. Maar de tsr zelf voelt hetzelfde aan als een spontane of als Eva bij me drinkt.
Tralalalaaa
pi_108194291
Bleie, als het kolven moeizaam gaat, is het dan niet een idee om een electrische kolf te huren om het wennen aan het kolven wat te vereenvoudigen. Ik heb twee weken zo'n professionele van Medela gehad, dubbelzijdig electrisch en ik kolfde in razend tempo voldoende melk bij elkaar. Nu heb ik een Medela Freestyle aangeschaft en ik merk dat het daarmee al langzamer gaan en ik vermoed dat het met een handkolf nog ingewikkelder is. Misschien kun je met succelvol kolven op deze manier het gevoel van "oh shit ik moet kolven en het lukt steeds maar niet en wat een gerommel"-gevoel een beetje doorbreken want dat lijkt me ook niet bevorderlijk voor je productie.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_108194623
Bleie ik had precies hetzelfde met mijn avent handkolf! Als je het siliconen schildje eruit haalt, heb je wel vacuüm maar moet je echt zachtjes kolven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')