Op 18 februari verrijden wequote:De wereldkampioenschappen schaatsen allround 2012 is een schaatstoernooi, dat van 18 tot en met 19 februari 2012 gereden zal worden.
Het toernooi is toegewezen aan de Krylatskoje, Moskou. Voor de mannen wordt het de 106e keer dat het toernooi gehouden wordt en voor de vrouwen de 70e keer.
Titelhouders zijn Ivan Skobrev en Ireen Wüst, de winnaars van de wereldkampioenschappen schaatsen allround 2011 in Calgary.
'stabiel, maar niet buiten levensgevaar' was toch wel echt nieuws.quote:Op zondag 19 februari 2012 16:02 schreef DennisDeBengel het volgende:
Gelukkig wel weer een update over Friso: "de toestand is onveranderd". "Wat zegt deze update over de toestand van Friso?" "Nou eigenlijk helemaal niets".
"We zagen mensen een gebouw in lopen. Even later kwamen zij weer naar buiten."quote:Op zondag 19 februari 2012 16:02 schreef DennisDeBengel het volgende:
Gelukkig wel weer een update over Friso: "de toestand is onveranderd". "Wat zegt deze update over de toestand van Friso?" "Nou eigenlijk helemaal niets".
Ongeveer net zo spannend als de eerste ritten op de 10 km dusquote:Op zondag 19 februari 2012 16:04 schreef Montov het volgende:
[..]
"We zagen mensen een gebouw in lopen. Even later kwamen zij weer naar buiten."
Vrijdag wel, maar inmiddels wordt dat al 48 uur herhaaldquote:Op zondag 19 februari 2012 16:03 schreef Arcee het volgende:
[..]
'stabiel, maar niet buiten levensgevaar' was toch wel echt nieuws.
PR is wel van een hooglandbaanquote:Op zondag 19 februari 2012 16:28 schreef TheGOAT het volgende:
Verweij's PR staat op 13:08 dus moet te doen zijn, 13.18
maar nu kwam de versnelling van Bokkoquote:
quote:Op zondag 19 februari 2012 16:42 schreef golfer het volgende:
Het Open Nederlands kampioenschap levert een 1,2 en 3 op.
Geloof het niet, zat er weleens een paar honderdste boven.quote:Op zondag 19 februari 2012 16:43 schreef franklop het volgende:
Blokhuijsen heeft nog geen sub 13 he?
Met Russische paardenquote:Op zondag 19 februari 2012 16:43 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Wüst en Kramer samen weer op de rondtoerkar :"+
13.00,04 iddquote:Op zondag 19 februari 2012 16:43 schreef Aguero het volgende:
[..]
Geloof het niet, zat er weleens een paar honderdste boven.
Looooooooooooooooooool, Kramer gaat toch niet diep, dat zie je tochquote:Op zondag 19 februari 2012 16:55 schreef Van_Poppel het volgende:
Verschil wordt niet supergroot...met een 35'er op de 500m had Blokhuijsen gewoon wereldkampioen geweest...
Ik had nog maar moeten zien of Kramer 10-15 seconde zou hebben goed gemaakt...quote:Op zondag 19 februari 2012 16:55 schreef TheGOAT het volgende:
[..]
Looooooooooooooooooool, Kramer gaat toch niet diep, dat zie je toch
nou het moest volgens mij van dieper komen dan dat het er uit zag, zeker als je hem na de finish zietquote:Op zondag 19 februari 2012 16:56 schreef DennisDeBengel het volgende:
Trainingsritje van Sven zit er ook weer op
Geen Allround op de OS helaasquote:Op zondag 19 februari 2012 16:59 schreef Hankster het volgende:
Eins, Eins, Zwei, Drei! ... kom maar op met de OS
Koss, de Bob Beamonn van het schaatsenquote:Op zondag 19 februari 2012 16:59 schreef Falco het volgende:
Slechts 5 mensen waren sneller dan Koss met normale schaatsen zonder strips en ook op een laaglandbaan in 1994.
Joh!quote:Op zondag 19 februari 2012 16:05 schreef DennisDeBengel het volgende:
Vrijdag wel, maar inmiddels wordt dat al 48 uur herhaald
Precies, verschil is volgens mij nog nooit zo klein geweest.quote:Op zondag 19 februari 2012 17:03 schreef Arcee het volgende:
Kramer.
Suprematie van Kramer wordt wel overdreven door Dijkstra. Blokhuijsen zit er niet heel ver achter. 0.29 punt in het algemeen klassement.
Wintersporten zijn in verhouding nou eenmaal B-sporten. Bij schaatsen zit er nog relatief veel Aziatisch ben in vergelijking met de ski disciplines.quote:Op zondag 19 februari 2012 17:04 schreef Evertjan het volgende:
toch blijft het een b-sportMaar hulde nu nog 3 plakken ophalen tijdens de OS 2014
Dijkstra is een mongolquote:Op zondag 19 februari 2012 17:04 schreef TheGOAT het volgende:
Hoezo haat iedereen altijd zo op Dijkstra hier, Kramer is veruit de beste schaatser van het moment, en hard op weg de beste schaatser aller tijden te worden
Dan zal ie eerst 4 of 5 gouden medailles op de OS moeten winnen...quote:Op zondag 19 februari 2012 17:04 schreef TheGOAT het volgende:
Hoezo haat iedereen altijd zo op Dijkstra hier, Kramer is veruit de beste schaatser van het moment, en hard op weg de beste schaatser aller tijden te worden
Mijn opmerking was niet in het algemeen bedoeld, maar slechts in dit geval.quote:Op zondag 19 februari 2012 17:04 schreef TheGOAT het volgende:
Mwah, had hier nog wel wat harder gekund (en dan had Blokhuijsen ook minder kunnen profiteren) en ondanks een matige 500 stond hij voor aanvang van de 10 al op 1. Hij heeft ze al gemakkelijker gewonnen, maar toch wel oppermachtig hoor.quote:Op zondag 19 februari 2012 17:03 schreef Arcee het volgende:
Kramer.
Suprematie van Kramer wordt wel overdreven door Dijkstra. Blokhuijsen zit er niet heel ver achter. 0.29 punt in het algemeen klassement.
Dan is het niveau eigenlijk best wel laagquote:Op zondag 19 februari 2012 16:59 schreef Falco het volgende:
Slechts 5 mensen waren sneller dan Koss met normale schaatsen zonder strips en ook op een laaglandbaan in 1994.
Dan eerst maar een WB tochquote:Op zondag 19 februari 2012 17:13 schreef Ajacied422 het volgende:
Op naar het volgende WK, Weliswaar pas over een maandje.
Sowieso de ploegenachtervolging.quote:Op zondag 19 februari 2012 17:16 schreef Van_Poppel het volgende:
Kan Blokhuijsen nu de zomerstop in of heeft ie nog kansen zich voor het WK Afstanden te kwalificeren?
Niet via de achterdeur naar binnen.quote:Op zondag 19 februari 2012 17:24 schreef TheGOAT het volgende:
Ik zou wel eens in dat huisje van Linda de Vries willen kijken
Hahahahaha nee gewoon door de voordeurquote:Op zondag 19 februari 2012 17:24 schreef Montov het volgende:
[..]
Niet via de achterdeur naar binnen.
Het begint een beetje op korfbal te lijken.quote:Op zondag 19 februari 2012 17:15 schreef YazooW het volgende:
Blijft toch een trieste sport met alleen maar Nederlanders die winnen, alleen maar Nederlanders die naar het stadion gaan, alleen maar Nederlanders die thuis op de TV kijken, alleen maar Nederlandse sponsors, etc etc.
Ja de belgen beginnen idd ook weer mee te doenquote:Op zondag 19 februari 2012 17:26 schreef golfer het volgende:
[..]
Het begint een beetje op korfbal te lijken.
Nogal ja.quote:Op zondag 19 februari 2012 17:26 schreef golfer het volgende:
[..]
Het begint een beetje op korfbal te lijken.
Vodka zuipen en borsjt eten.quote:Op zondag 19 februari 2012 17:34 schreef Wrijfhout het volgende:
Wat doen mensen in andere landen eigenlijk allemaal als het vriest?
Als het hier een beetje koud is en er ligt wat ijs dan staan er al een half miljoen mensen op de meren/kanalen en vijvers. Dat is in andere landen toch net zo? Waarom zijn er dan zo weinig schaatsers
Wilde ik ook net posten.quote:
Over 20 jaar weer een terugblik naar deze recordmenigte.quote:Op zondag 19 februari 2012 17:44 schreef Arcee het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wel gaaf hoor zo'n afsluiting langs een uitzinnige menigte.
quote:Op zondag 19 februari 2012 17:48 schreef Montov het volgende:
Wanneer de 10km begon lieten ze niets zien vanwege herhalingen van andere dingen, en nu heben ze tijd teveel.
Nu hadden ze idd prima dat schaatsen op natuurijs kunnen laten zien...quote:Op zondag 19 februari 2012 17:48 schreef Montov het volgende:
Wanneer de 10km begon lieten ze niets zien vanwege herhalingen van andere dingen, en nu heben ze tijd teveel.
of de eindstanden van de ED wedstrijden van vandaagquote:Op zondag 19 februari 2012 17:49 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Nu hadden ze idd prima dat schaatsen op natuurijs kunnen laten zien...
Ik ook hoorquote:Op zondag 19 februari 2012 18:37 schreef miss_dynastie het volgende:
Jeetje, ik kan me nog zo goed de sleerit van Anni en Rintje herinneren... ik word oud![]()
Ik die van Guljajev nog. Beat that.quote:Op zondag 19 februari 2012 18:37 schreef miss_dynastie het volgende:
Jeetje, ik kan me nog zo goed de sleerit van Anni en Rintje herinneren... ik word oud![]()
Het WR van Karlstad op het WK van 1986 in Inzell.quote:
Ik de 5x goud van Heiden op de OS in 1980quote:
twitter:HegeBokko twitterde op zondag 19-02-2012 om 22:01:17Congratulations to all the medalists #wkallround
@tvmschaatsploeg and all you Dutch guys - you can be proud!!
reageer retweet
twitter:SvenKramer86 twitterde op zondag 19-02-2012 om 21:00:45netjes zo toch? #WKAllround #Moskou 1/3 fb.me/1NIWjoJh2 reageer retweet
twitter:
twitter:SvenKramer86 twitterde op zondag 19-02-2012 om 21:05:25huldiging van m'n vijfde #trots 3/3 fb.me/1O3jdmoxL reageer retweet
quote:Ja, wij zijn er redelijk verzot op: allround schaatsen. Een toernooi van twee dagen, vier afstanden en de beste over die vier afstanden mogen zich kampioene en kampioen noemen. Het is heroïek van de koude grond, dat geef ik toe.
Daar zijn wij, in het Koninkrijk der Nederlanden, mee opgevoed en opgegroeid, daar zijn we mee groot geworden en daar zullen we, als allerlaatsten van dat heilige geloof, mee achterblijven.
Topschaatsers zijn volgens ‘onze’ nationale wetten kinderen van Ard Schenk en Atje Keulen-Deelstra. Onze echte kampioenen kunnen de 500 meter aan en rossen de vijf (dames) en tien (heren) kilometer op zondagmiddag nog goed af.
Onze kampioenen zijn van de lange adem en een behoorlijke sprint, wij, trots schaatsvolk aan de boorden van de Noordzee, geloven in de magische kracht van de allrounders. Alleskunners; niet goed in iets speciaals, eigenlijk zoals we zijn: polderend, goed bij zelfproclamatie en kwetsbaar.
We zijn zo opgevoed, door de sportmensen zelf, door de media en door de wet dat je dan pas een goed schaatser bent als je een mooie balans hebt gevonden in het rijden van een mooie sprint en het kunnen doorbikkelen op de langste afstand.
Geen moer
Jaren, nee, ettelijke decennia lang hebben we kruiwagens vol aan goede allrounders afgeleverd en de buitenlanden volgden ons op afstand, deden soms mee, wonnen soms iets aardigs, maar allrounden was ‘de Nederlandse ziekte’ en zal dat voor eeuwig blijven.
Afgelopen weekend vond het allround kampioenschap in Moskou plaats. Om heel eerlijk te zijn: qua toernooi stelde het geen ene moer voor. Om nog eerlijker te zijn: er viel te genieten van slechts een paar ritten en om dan alles er maar meteen uit te gooien, het was de begrafenis van het allround schaatsen.
De deelnemers van vele landen lieten blijken hoe volstrekt onbelangrijk dit kampioenschap voor hen was. Atleten uit de Verenigde Staten, Canada en Azië maakten er een rommeltje van en schaatsten op bedroevend niveau een beetje in de kantlijn mee.
De uittredende Russische wereldkampioen Ivan Skobrev reed in een wak dat hij zelf uitgebikt had schaamteloos in het rond en met zijn kind op de arm profileerde hij zich als mediageile sporter die niet helemaal aan zijn sportieve gerief was gekomen. Misschien leuk, maar zeker pathetisch. Gênant zelfs.
Dood paard
En dus moest het van de Nederlandse inbreng komen. Ireen Wüst was supergoed en tactisch sterk. Sven Kramer benaderde zijn hoogtijdagen van drie jaar geleden (maar was nog niet zo sterk als toen) en Jan Blokhuijsen en Koen Verweij bewezen dat zij ooit het gospel van het allrouden van huis uit hadden meegekregen.
Op een jonge Noor, een onbekende Duitser en misschien een enthousiaste Linda de Vries na was de rest van het 48-koppige startveld niet bij machte er een op niveau staand toernooi van te maken. Logisch dat hier geen dood paard naar wilde kijken en logisch ook dat alleen de aartstrouwe NOS er een televisieregistratie van wilde maken.
Het trotse allround schaatsen, een sport die sinds honderd jaar bestond, liep in Moskou een knetterend harde deuk op. Het trok geen toeschouwers en geen uitzendorganisaties en is vanaf nu vrijwel ten dode opgeschreven. Het oordeel lijkt hard, maar het is niet anders.
Ja, de tien kilometers van de drie Nederlandse toppers stonden bol van de klasse, la Wüst maakte van haar hele optreden een chique bedoening, maar verder kreunde het hele toernooi van het gebrek
aan klasse en inhoud.
Kerkhof
Een eeuw lang topsport werd in een wilde vaag weggestreken; het was voorbij. Moskou was het kerkhof van het allround schaatsen, hoe goed de Nederlandse deelnemers ook hun best deden.
Ja, ik ben decennia lang voorzitter en secretaris-penningmeester van het allrounden geweest, maar ook ik moest leren inzien dat deze tak van sport niet langer recht van leven had, ondanks het goede gedrag van een aantal vaderlanders.
Triest maar waar, ik geef het toe, moest ik ervaren dat de sport niet meer bestond. Topsport gedijt bij de gratie van ware competitie en mensen die zich helemaal geven binnen die competitie. Dat ontbrak in Moskou. Helaas.
Ik ben benieuwd hoe de ISU nu nog mond-op-mondbeademing gaat toepassen. Het ontbrak aan geïnteresseerd publiek en was slechts populair in ons land. Nergens anders ter wereld werd dit kampioenschap een live-uitzending waardig gevonden.
Afvalbak
Toen wij van de NOS afgelopen zondag de laatste uitzending uit de Moskouse hal verzorgden, werd de ijsvloer al omgebouwd tot bandy-baan, werden alle bewijsstukken van het schaatstoernooi in de afvalbak gegooid en moest de NOS extra geld betalen om het stadionlicht nog een kwartier langer te laten branden. Echt waar.
Dat heet kenmerkend. RIP. Rust zacht, erfenis van grote kampioenen en prachtige kampioenschappen. Deze tijd vraagt om een andere vorm van sportief vertier. Het zij zo. Helaas.
Of schrap de 10k...quote:Op maandag 20 februari 2012 09:14 schreef Klopkoek het volgende:
De remedie is simpel: maak het allrounden Olympisch.
liever de 5k bij de vrouwen weg dan de 10k bij de mannen hoorquote:
Hij praat het allrounden de grond in. Totaal onnodig. Er was wel flink wat strijd, maar uiteraard alleen in de smalle top. Maar is dat in het verleden anders geweest? Waren er in het verleden na de 500m nog 4 titelkandidaten?quote:
Ik vind het de allermooiste afstand, maar het zou het zoveel spannender maken en het deelnemersveld zoveel dichter bij elkaar brengen. Buiten het feit dat je hiermee ook een meer overall publieksvriendelijke sport maakt.quote:Op maandag 20 februari 2012 09:30 schreef franklop het volgende:
[..]
liever de 5k bij de vrouwen weg dan de 10k bij de mannen hoor
Bokko en Skobrev hebben daarin ook een rol gespeeld.quote:Op maandag 20 februari 2012 09:30 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Volgens mij hebben Koen, Jan en Sven gisteren nog maar eens laten zien waarom de 10km zo mooi is!
Oh nee man. Blij dat ie net opgerot is. Die vent kon echt alleen maar harken. Daar zat geen greintje techniek inquote:
Maar dan moet je het deelnemersveld ook uitbreiden. Want dan is 10 om 10 echt niet genoeg als zowel sprinters als allrounders de 500 en 1500 gaan rijden.quote:Op maandag 20 februari 2012 10:20 schreef Klopkoek het volgende:
Smeets heeft een punt in de zin dat de Noren al jaren zijn afgehaakt, de Duitsers hun ambities (definitief) in de kast hebben gelegd, de Russen stelselmatig teleurstellen en ook de Zweden niet meer mee doen.
De top is altijd smal geweest, dat is zeer zeker waar maar de top bestond voor 2000 zelden uit drie Nederlanders.
Ik zie maar één oplossing: maak allrounden Olympisch
Die studeert meer dan hij schaatst.quote:Op maandag 20 februari 2012 10:23 schreef DeLuna het volgende:
En wat is er met Jonathan Kuck gebeurd? Die ging paar jaar terug ook heel hard en zo 'de' concurrent worden van Kramer..
Bij de OS doen altijd circa 40 deelnemers mee op de 500 en 1500 meterquote:Op maandag 20 februari 2012 10:22 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Maar dan moet je het deelnemersveld ook uitbreiden. Want dan is 10 om 10 echt niet genoeg als zowel sprinters als allrounders de 500 en 1500 gaan rijden.
Ik bedoel het aantal mensen dat je af mag vaardigen per landquote:Op maandag 20 februari 2012 10:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Bij de OS doen altijd circa 40 deelnemers mee op de 500 en 1500 meter
Ik pleit ook voor een Olympisch allroundtoernooi. Maar dan moet je je wel de vraag stellen of de 10 km daar bij hoort.quote:Op maandag 20 februari 2012 10:20 schreef Klopkoek het volgende:
Smeets heeft een punt in de zin dat de Noren al jaren zijn afgehaakt, de Duitsers hun ambities (definitief) in de kast hebben gelegd, de Russen stelselmatig teleurstellen en ook de Zweden niet meer mee doen.
De top is altijd smal geweest, dat is zeer zeker waar maar de top bestond voor 2000 zelden uit drie Nederlanders.
Ik zie maar één oplossing: maak allrounden Olympisch
Door de 1000m toe te voegen bij zo'n allrounddiscipline heb je wel de balans richting de kortere afstanden geschoven, maar blijft de 10km intact.quote:Op maandag 20 februari 2012 10:31 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Ik pleit ook voor een Olympisch allroundtoernooi. Maar dan moet je je wel de vraag stellen of de 10 km daar bij hoort.
Waarom moet je dat allemaal twee keer rijden dan?quote:Op maandag 20 februari 2012 10:35 schreef TheGOAT het volgende:
Allrounden kan nooit olympisch worden omdat je ook nog de individuele aftstanden hebt. Je gaat mij niet vertellen dat iemand als Kramer in 1,5 week 2 keer de 10K, 2x de 5k, 2k de 1.500 gaat rijden, dan ook nog een 500 en een ploegenachtervolging.
Het hoeft maar 1 keer. Je kan ook na of voor de individuele afstand nog een aantal allrounders mee laten doen die niet voor die afstand zijn gekwalificeerd. Soort buiten mededinging, of zoals ze bij het skieen ook vaak doen met meerdere competities.quote:Op maandag 20 februari 2012 10:35 schreef TheGOAT het volgende:
Allrounden kan nooit olympisch worden omdat je ook nog de individuele aftstanden hebt. Je gaat mij niet vertellen dat iemand als Kramer in 1,5 week 2 keer de 10K, 2x de 5k, 2k de 1.500 gaat rijden, dan ook nog een 500 en een ploegenachtervolging.
Kom op zeg, iedereen hier die hedrick haatte...hij was een koning. Ik was toen meer fan van hem dan Kramerquote:Op maandag 20 februari 2012 10:08 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Oh nee man. Blij dat ie net opgerot is. Die vent kon echt alleen maar harken. Daar zat geen greintje techniek in
quote:Op maandag 20 februari 2012 10:08 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Oh nee man. Blij dat ie net opgerot is. Die vent kon echt alleen maar harken. Daar zat geen greintje techniek in
Maar dan kom je toch al snel bij het punt dat je maar een max aantal deelnemers per land per afstand mee mag nemen, en dat de meeste landen dan ook liever kiezen voor meerdere medaillekansen per afstand dan een kans op medailles voor het totaal klassement, een sven kramer heeft bijvoorbeeld geen medaillekansen op de 500 meter en deze kansen neem je dan een sprinter af die niet op de stayerafstanden meekomt.quote:Op maandag 20 februari 2012 10:37 schreef Montov het volgende:
[..]
Het hoeft maar 1 keer. Je kan ook na of voor de individuele afstand nog een aantal allrounders mee laten doen die niet voor die afstand zijn gekwalificeerd. Soort buiten mededinging, of zoals ze bij het skieen ook vaak doen met meerdere competities.
Hmm inderdaad een beetje dom gedacht, maar ik geloof dat ik ook alleen op die domme andere reactie reageerde...allrounden olympisch = faalquote:Op maandag 20 februari 2012 10:41 schreef TheGOAT het volgende:
Kom op zeg denk toch eens na. Als iemand als Kramer normaal de 1.500 rijdt moet je alles kunnen geven. Nu weet je dat je morgen een 500 moet rijden en over 3 dagen een 5 en over 7 dagen een 10.
Een all-round toernooi van 10 dagen? Nee dank je.
Daarnaast speelt de optellende vermoeidheid een rol. Een Kramer die op de laatste dag een 10k moet rijden als hij die andere afstanden al gereden heeft? Misschien niet zoveel meer dan wanneer hij 'normale' individuele afstanden schaatst, maar die staan allemaal los opzich. Als je erdan een verkloot maakt het niet uit, nu wel.
Plus, veel andere schaatsers als een Skobrev zullen wrs toch niet meedoen met het allroud omdat ze liever individuele medailles krijgen dan één all-round brons ofzo.
Plus, zoals je gister zag hoefde Kramer niet 100% te gaan. Als je een individuele afstand als onderdeel van een allround doet zul je bij elke afstand maximaal moeten gaan terwijl dat bij een allround toernooi niet hoeft, je vaak al over de volgende afstand heen kijkt, etc.
Ik had net nog gedacht dat ik het er niet bij moest zetten omdat mensen hier wel na konden denken, maar pfff denk toch eens na
+1quote:Op maandag 20 februari 2012 10:47 schreef roos85 het volgende:
Als ik de wiki van het WK Allround mannen bekijk, is er eigenlijk altijd wel een smalle top geweest.
Allrounden blijft toch een vak apart, het zou zonde zijn om zoiets af te schaffen.
Welke wedstrijd? Ik kan mij alleen Kramer herinneren die Bokko in de buitenbocht inhaalde met een rondje 27.9quote:Op maandag 20 februari 2012 10:42 schreef Evertjan het volgende:
[..]kan me nog een race herinneren waar in hij Sven Kramer in de buitenbocht inhaalde
Ik kan me alleen herinneren dat Kramer Hedrick laptequote:Op maandag 20 februari 2012 10:49 schreef Montov het volgende:
[..]
Welke wedstrijd? Ik kan mij alleen Kramer herinneren die Bokko in de buitenbocht inhaalde met een rondje 27.9
Kramer moet hem nog 5x winnenquote:Op maandag 20 februari 2012 10:52 schreef roos85 het volgende:
En trouwens, de Noren hebben staan nog steeds bovenaan qua gewonnen titels, er valt voor de Nederlanders dus nog wat werk te verrichten
Het punt is ook dat allrounden zwaar is, met meerdere afstanden over meerdere dagen. Aan zoiets wil je je niet richten als je toch al niet een grote kans hebt (of je bent een mindere god die individueel ook al geen kans maakt). Bij sprinten kan je bijna elke wedstrijd volle bak gaan en zien waar het schip strandt. Het is een korte afstand met kleinere verschillen en weinig tijd nodig om te herstellen.quote:Op maandag 20 februari 2012 10:47 schreef roos85 het volgende:
Als ik de wiki van het WK Allround mannen bekijk, is er eigenlijk altijd wel een smalle top geweest.
Allrounden blijft toch een vak apart, het zou zonde zijn om zoiets af te schaffen.
Schaatsen is daar echt niet de enige sport in ook.quote:Op maandag 20 februari 2012 10:56 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
En dat argument van dat er buiten europa zo weinig landen meedoen , afgezien van japanners, amerikanen, canadezen en een verdwaalde chinees of australier is dat altijd het geval geweest op de WK all-round.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Liu_Zigequote:Op maandag 20 februari 2012 10:58 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Schaatsen is daar echt niet de enige sport in ook.
Veel wintersporten zijn onder vertegenwoordigd en dat is ook logisch als je bedenkt waar in de wereld het mogelijk is om wintersporten te beoefenen.
En ik zie ook geen Aziaten bij het zwemmen bijvoorbeeld.
Ik was al bang dat ik vast eentje over het hoofd had gezienquote:Op maandag 20 februari 2012 11:00 schreef Evertjan het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Liu_Zige
Ja, het is zelfs zo dat er in de top 25 van de adelaarskalender niemand een PR heeft gereden dit seizoenquote:Op maandag 20 februari 2012 11:49 schreef DeeBee het volgende:
Er is al meer dan 2 jaar geen WR gereden bij de mannen, om alle 'magistrale' overwinningen een beetje in perspectief te plaatsen...
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 | 1 ( 1) DAVIS Shani USA 130882 34.78 1.41.04 6.10.49 13.05.94 144.806 (10) 2 ( 2) KRAMER Sven NED 230486 36.17 1.43.54 6.03.32 12.41.69 145.099 (10) 3 ( 3) HEDRICK Chad USA 170477 35.52 1.42.14 6.09.68 12.55.11 145.289 (10) 4 ( 4) BØKKO Håvard NOR 020287 35.86 1.42.67 6.09.94 12.53.89 145.771 (11) 5 ( 5) SKOBREV Ivan RUS 080283 35.90 1.42.94 6.10.58 12.58.36 146.189 (11) 6 ( 6) BLOKHUIJSEN Jan NED 010489 35.59 1.43.78 6.14.18 13.00.04 146.603 (11) 7 ( 7) FABRIS Enrico ITA 051081 35.99 1.43.48 6.06.06 13.10.60 146.619 (10) 8 ( 8) VERWEIJ Koen NED 260890 35.64 1.43.92 6.12.20 13.08.97 146.948 (11) 9 ( 9) MARSICANO Trevor USA 050489 35.72 1.42.31 6.16.55 13.21.06 147.531 (10) 10 ( 10) UYTDEHAAGE Jochem NED 090776 36.27 1.44.57 6.14.66 12.58.92 147.538 (06) 11 ( 11) KUCK Jonathan USA 140390 35.97 1.43.12 6.17.88 13.11.24 147.693 (11) 12 ( 12) HANSEN Brian USA 030990 35.33 1.43.35 6.19.14 13.24.11 147.899 (11) 13 ( 13) VERHEIJEN Carl NED 260575 36.99 1.45.78 6.08.98 12.55.30 147.913 (07) 14 ( 14) ERVIK Eskil NOR 110175 37.03 1.45.73 6.10.65 12.59.69 148.322 (06) 15 ( 15) MORRISON Denny CAN 080985 34.85 1.42.01 6.24.13 13.41.65 148.348 (08) 16 ( 16) WENNEMARS Erben NED 011175 34.68 1.42.32 6.28.42 13.35.67 148.411 (08) 17 ( 17) OLDE HEUVEL Wouter NED 180886 36.41 1.44.24 6.16.26 13.14.79 148.521 (11) 18 ( 18) CONTIN Alexis FRA 191086 36.66 1.44.73 6.15.74 13.12.11 148.749 (11) 19 ( 19) MAKOWSKY Lucas CAN 300587 35.76 1.43.53 6.24.57 13.21.93 148.823 (11) 20 ( 20) PARRA Derek USA 150370 35.88 1.43.95 6.17.98 13.33.44 149.000 (02) 21 ( 21) DANKERS Arne CAN 010680 37.58 1.44.01 6.14.01 13.10.58 149.180 (08) 22 ( 22) TUITERT Mark NED 040480 35.20 1.42.87 6.27.63 13.38.91 149.198 (10) 23 ( 23) de JONG Bob NED 131176 37.86 1.48.22 6.08.76 12.48.20 149.219 (11) 24 ( 24) LEHMANN Robert GER 090184 36.34 1.45.03 6.20.16 13.22.33 149.482 (10) 25 ( 25) DOBBIN Shane NZL 220180 37.31 1.46.19 6.15.69 13.04.36 149.493 (11) |
Iets te gemakkelijk om de Verweij en Blokhuijsen af te doen als middelmatige schaatsers. Die rijden wel sneller dan Hedrick en Davis in 2005 op het WK in Moskou reden. Omstandigheden kunnen verschil uitmaken maar dat toernooi in 2005 staat niet echt bekend als een zwak toernooi.quote:Op maandag 20 februari 2012 09:50 schreef DeeBee het volgende:
Ik geniet ervan als Kramer wint, maar ik wil weer die Colgate-smile op het ijs, een Davis die 3-4 seconden pakt op de 1500 met een magistrale race, Fabris met z'n kin op het ijs, desnoods weer zulke dijen als Koss en teksten als 'dit bestaaat niet!' en schaatsen die gesmeten worden... Dan pas worden die titels weer wat waard, momenteel is het namelijk een dieptepunt, want met alle respect, een Blokhuijsen en zeker Verweij zijn maar middelmatige schaatsers en rijden hier podium...
In deze staat en met het huidige gebrek aan concurrentie verdient schaatsen amper z'n plek op de Spelen...
quote:Op maandag 20 februari 2012 12:09 schreef Ericr het volgende:
[..]
Iets te gemakkelijk om de Verweij en Blokhuijsen af te doen als middelmatige schaatsers. Die rijden wel sneller dan Hedrick en Davis in 2005 op het WK in Moskou reden. Omstandigheden kunnen verschil uitmaken maar dat toernooi in 2005 staat niet echt bekend als een zwak toernooi.
Ter vergelijking, alleen Wust was sneller dan Friesinger in 2005. Bij de heren is het niveau dus zeker gestegen in de tussenliggende jaren en Verweij en Blokhuijsen presteren op een niveau dat gewoon wereldtop is, een Davis, Fabris of Hedrick zouden in hun beste tijd zeker hun tanden hebben stukgebeten op de totalen van een Verweij of Blokhuijsen.
Kramer heeft een PR op de 1000m gereden dit seizoen.quote:Op maandag 20 februari 2012 12:02 schreef MaleDuck het volgende:
[..]
Ja, het is zelfs zo dat er in de top 25 van de adelaarskalender niemand een PR heeft gereden dit seizoen
[ code verwijderd ]
Nu is er dit seizoen ook geen World Cup of iets gereden op een hooglandbaan...
En bij Mart Smeets is het altijd wel iets waarover hij zeikt... Voordat Wust doorbrak, had hij het alleen maar over dat bij de dames we toch echt de aansluiting missen... en nu staan we (ook) daar goed aan de top en is er weer gebrek aan concurrentie
En bij de mannen was het de afgelopen jaren bij de junioren dat we standaard de kampioen leverden, maar de lichting die nu daar rijdt, legt het af tegen de Noren, dus over een paar jaar zullen we volgens Mart vast de aansluiting gemist hebben bij de mannen
Die afstand hoort niet bij de grote 4kamp, dus tel ik voor het gemak hier even niet meequote:Op maandag 20 februari 2012 12:19 schreef Montov het volgende:
[..]
Kramer heeft een PR op de 1000m gereden dit seizoen.
Daarin zie je dat er internationaal dus een verschuiving is naar individuele afstanden, niet zo zeer naar het allrounden. Dat veel buitenlandse rijders dus meer waarde hechten aan de individuele afstanden en niet aan allrounden. De grondslag daarin ligt denk ik dat er Olympische medailles op afstanden gewonnen worden en niet met allrounden. En in het buitenland is daarvoor veel meer erkenning, dan hier in NL en bijvoorbeeld in Noorwegen.quote:Op maandag 20 februari 2012 12:58 schreef DeeBee het volgende:
Kramer is de enige Nederlandse allrounder die goed genoeg is om individueel afstanden te winnen, dat is toch bizar?!Blokhuijsen en Verweij mogen niet eens rijden op de Wk afstanden...
Genoeg Aziaten in het zwemmen..quote:Op maandag 20 februari 2012 10:58 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Schaatsen is daar echt niet de enige sport in ook.
Veel wintersporten zijn onder vertegenwoordigd en dat is ook logisch als je bedenkt waar in de wereld het mogelijk is om wintersporten te beoefenen.
En ik zie ook geen Aziaten bij het zwemmen bijvoorbeeld.
Nee ja, slecht voorbeeld wellicht. De NOS zendt alleen de nederlanders uitquote:Op maandag 20 februari 2012 13:40 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Genoeg Aziaten in het zwemmen..
Kosuke Kitajima, Ryosuke Irie, Sun Yang, Zhang Lin en vergeet vooral Park Tae-Hwan niet.
Dat is zo, maar maakt dat het minder leuk? Wij hebben overal wel wat over te klagen, als we niks winnen en achterblijven op de rest is het niet goed. Winnen we veel dan is er opeens geen concurrentie meer..quote:Op maandag 20 februari 2012 13:45 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Nee ja, slecht voorbeeld wellicht. De NOS zendt alleen de nederlanders uit![]()
Maar ik noemde verder dat bijv. hockey en honkbal ook 9 van de 10 keer bestaat uit dezelfde stuk of 8 landen en je daaruit ook bijna al kan voorspellen wie de finale gaat spelen.
Nou ja dat was dus precies mijn punt. Daar klaagt niemand over maar over het schaatsen roept men met Mart al jarenlang voorop dat het allemaal niks voorstelt en we het af moeten schaffen.quote:Op maandag 20 februari 2012 13:48 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Dat is zo, maar maakt dat het minder leuk? Wij hebben overal wel wat over te klagen, als we niks winnen en achterblijven op de rest is het niet goed. Winnen we veel dan is er opeens geen concurrentie meer..
Interessante info, waar haal je die vandaan? Uit je eigen statistieken of ergens op het net?quote:Op maandag 20 februari 2012 13:57 schreef Ericr het volgende:
Om het nog even verder in perspectief te zetten, Blokhuijsen rijdt een totaal waarmee hij in de Adelskalendern op een 30ste plek komt te staan en Verweij rijdt een totaal dat hem nog in de top 40 zou houden. Even hun PR's niet meegeteld natuurlijk.
Op de ranglijst eindtotaal laaglandbanen staan Verweij en Blokhuijsen net buten de top 10 waarbij aangetekend dient te worden dat Kramer de grossier is in die top 10 met 5 plekken. Verweij en Blokhuijsen hebben dus maar zeer weinig schaatsers voor hun die een beter WK of EK allround hebben gereden. Alleen Kuck, Bokko, Verheijen en Fabris waren ooit beter op een laaglandbaan dan Blokhuijsen.
De site van Evert Stenlund.quote:Op maandag 20 februari 2012 14:08 schreef MaleDuck het volgende:
[..]
Interessante info, waar haal je die vandaan? Uit je eigen statistieken of ergens op het net?
Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar welke progressie Bart Swings gaat maken.quote:Op maandag 20 februari 2012 14:29 schreef MaleDuck het volgende:
Wat denken jullie trouwens over Lunde Pedersen? Gaat dat een tweede Kramer of een tweede Bokko worden?
Laten we hopen dat Pedersen net zo goed wordt als Kramer. Het zet het schaatsen in Noorwegen weer helemaal op de kaart en we krijgen, als Kramer dan ook nog schaatst, enorm mooie duels.quote:Op maandag 20 februari 2012 14:29 schreef MaleDuck het volgende:
Wat denken jullie trouwens over Lunde Pedersen? Gaat dat een tweede Kramer of een tweede Bokko worden?
Daar tussenin. Hij gaat 1 a 2 titels pakken.quote:Op maandag 20 februari 2012 14:29 schreef MaleDuck het volgende:
Sorry hoor, maar dat is toch geen concurrentie te noemen... Die was nu dik gelapt door 95%-Kramer op de 10 kilometer en zelfs op 2 (!) ronden gezet door een Kramer in WR-vorm / topvorm...quote:Op maandag 20 februari 2012 14:39 schreef roos85 het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar welke progressie Bart Swings gaat maken.
Dat waren ook mijn gedachten. Silovs is een ander verhaal, alleen denk ook dat hij tekort gaat komen op de lange afstanden.quote:Op maandag 20 februari 2012 15:00 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar dat is toch geen concurrentie te noemen... Die was nu dik gelapt door 95%-Kramer op de 10 kilometer en zelfs op 2 (!) ronden gezet door een Kramer in WR-vorm / topvorm...
Dit is hetzelfde geneuzel als wat Dijkstra en co. steeds bazelen, ook over een Silovs of zo, nou poeh poeh, iemand die eens binnen de 15 seconden van de winnaar rijdt op een world cup 5 kilometer...
Dat is toch geen concurrentie, Davis / Hedrick / Kuck / Fabris / Skobrev zijn / waren concurrenten in topvorm... En zelfs dan vaak niet eens voor de titel, maar puur de medailles...
Zo'n Swings gaat toch never 46+ seconden progressie maken voor een laagland sub 13 in Moskou?! En dan zou Kramer daar nog steeds niet van schrikken...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |