abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108147733
quote:
GroenLinks-Tweede Kamerlid Tofik Dibi gaat Kamervragen stellen naar aanleiding van de arrestatie van een journalist in Apeldoorn. Vanochtend werd een journalist gearresteerd bij het filmen van een ongeval.

Voor Dibi is de maat vol, zei hij tegen Nu.nl. Een agent was niet van de cameraman gediend en eiste verwijdering van de beelden. De journalist weigerde dat en moest daarop zijn legitimatie laten zien.

De verslaggever werd aangehouden toen hij zei dat nieuwsgaring geen reden voor legitimatie kan zijn. Pas na enkele uren werd hij vrijgelaten. Zijn camera en het beeldmateriaal zijn in beslag genomen.

'Het lijken telkens incidenten, maar het is een structureel probleem', zegt Dibi. De politicus wil minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie ter verantwoording roepen. 'Het wordt tijd dat we de politie overtuigen van het belang van nieuwsgaring', zei hij.

Vervelende trend
De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) staat de journalist bij. 'Hij moet zo snel mogelijk zijn spullen terug krijgen', bevestigt algemeen secretaris Thomas Bruning. 'Er was geen enkele reden om zijn spullen af te nemen of om hem aan te houden als hij op de openbare weg aan het filmen was.'

Bruning stelt ook dat het een vervelende trend lijkt te worden dat de politie niet weet wat de rechten van journalisten zijn. 'Er zijn
meer recente voorbeelden te noemen', stelt hij. 'Dat is een zorgelijke ontwikkeling.' (ANP/ Redactie)

http://www.ad.nl/ad/nl/56(...)n-in-Apeldoorn.dhtml
Tofik scoort de laatste tijd punten bij mij.
pi_108147776
Tsja, als Minister van Veiligheid in een Politiestaat kun je nu eenmaal geen pottenkijkers gebruiken. Opstelten zal er dus wel niet zoveel tegen gaan doen.
PWBF
pi_108147783
Je moet gewoon luisteren wanneer een agent wat zegt.
pi_108147866
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 14:21 schreef Jahr00n het volgende:
ja vindt ik ook anders kan je toch verwachten dat ze je arresteren moet je maar gewoon normaal doen.
"Peter, Peter Marie"
pi_108147898
moeten we weer naar grote duivel Amerika kijken

hopelijk wordt agent aangeklaagd wegens slopen van andersman spullen
pi_108147899
Ik snap überhaupt niet waarom mensen altijd de neiging hebben om bij het minste en geringste hun telefoon tevoorschijn te halen om het te filmen.
pi_108147911
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 14:21 schreef Jahr00n het volgende:
Inderdaad, Befehl ist Befehl en journalistieke vrijheid is maar een naar iets. Stel je voor dat de waarheid in de krant komt, dat moeten we niet willen.
PWBF
  zondag 19 februari 2012 @ 14:26:46 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108147956
Los van het wel of niet in de haak zijn van de actie van deze agent, slaan kamervragen natuurlijk nergens op! Typisch voor politici om heerlijk in de waan van de dag te willen scoren door zich met de dagelijkse gang van zaken te bemoeien.
Er zijn diverse andere instanties waarbij de journalist z'n recht kan halen, en dat zal ongetwijfeld ook gebeuren. Politici moeten zich niet bemoeien met individuele gevallen.
censuur :O
pi_108147979
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 14:25 schreef rgras het volgende:
Ik snap überhaupt niet waarom mensen altijd de neiging hebben om bij het minste en geringste hun telefoon tevoorschijn te halen om het te filmen.
Misschien door diezelfde overheid en haar spotjes om vooral te filmen op plaatsen delict?
PWBF
pi_108148010
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 14:25 schreef rgras het volgende:
Dit was een professionele freelance cameraman. Het is dus geen 16-jarige puber die even zijn smartphone erbij pakt. :)

Anyway, wanneer je het verhaal van de journalist zelf leest. Dan zie je dat het een apart ongeluk was. De hulpdiensten waren extreem snel weg, opvallend genoeg.

Zie onderstaande link:
http://www.apeldoorndirec(...)ilmen-agent_20120219
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 19 februari 2012 @ 14:34:34 #11
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_108148197
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2012 14:28 schreef einschtein het volgende:

[..]

Dit was een professionele freelance cameraman. Het is dus geen 16-jarige puber die even zijn smartphone erbij pakt. :)

Anyway, wanneer je het verhaal van de journalist zelf leest. Dan zie je dat het een apart ongeluk was. De hulpdiensten waren extreem snel weg, opvallend genoeg.

Zie onderstaande link:
http://www.apeldoorndirec(...)ilmen-agent_20120219
Hoewel het niet de eerste keer zal zijn dat de politie er geheel eigen wetten op nahoudt en niet dol is op pottenkijkers vind ik het hele verhaal tot op heden een tikje eenzijdig.

Daarnaast is het niet de eerste aanvaring van deze journalist met de politie

Ik kan me op de een of andere manier niet aan de indruk onttrekken dat, hoewel de politie wellicht wat overreageert, onze 'jounalist' op zijn zachtst gezegd niet bepaald handig heeft gehandeld voor zover het hem gaat om het verkrijgen van beeldmateriaal.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_108148487
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 14:34 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Hoewel het niet de eerste keer zal zijn dat de politie er geheel eigen wetten op nahoudt en niet dol is op pottenkijkers vind ik het hele verhaal tot op heden een tikje eenzijdig.

Ik kan me op de een of andere manier niet aan de indruk onttrekken dat, hoewel de politie wellicht wat overreageert, onze 'jounalist' op zijn zachtst gezegd niet bepaald handig heeft gehandeld voor zover het hem gaat om het verkrijgen van beeldmateriaal.
Klopt, tot nu toe nog geen reactie van de agent en/of politievoorlichter. Daar moeten we dus nog op wachten.

Ik kan me overigens ook voorstellen, dat de journalist wat dingen heeft gezegd die voor hem normaal waren maar voor de agent anders. Of dat hij wat dingen verdraaid.

Maar dat forum, hulpverlening.nl, bekijkt het waarschijnlijk ook maar vanaf één kant. Die van de politie, aangezien de mensen daar ook hulpverleners zijn en ook nooit zin hebben in pottekijkers.

We zullen dus maar moeten wachten op een reactie van de andere kant. ;)
pi_108148681
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 14:34 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Sowieso zijn er natuurlijk vaak twee kanten van het verhaal. Hier wordt altijd nogal overspannen op gereageerd omdat we onze persvrijheid etc. willen beschermen - vooral door angsthazen die denken dat het land eigenlijk corrupt is en men bezig is onze privacy steeds verder in te dammen tot we een of andere communistisiche dictatuur zijn.
Tuurlijk moet dit onder de loep worden genomen, maar dit is ook altijd weer voer voor zeikerds over de achteruitgang van de Nederlandse rechtsstaat die net doen of dit aan de orde van de dag is.

Journalisten zijn ook geen lieverdjes.
pi_108148847
Vrije nieuwsgaring en vrijheid van pers zijn zo'n beetje de enige middelen die we hebben om ons tegen mogelijk machtsmisbruik van de politie te beschermen. Als de politie mensen gaat oppakken omdat ze van deze rechten gebruik maken is het duidelijk dat we echt richting politiestaat aan het afglijden zijn. Zeer terecht dat daar kamervragen over gesteld worden.
pi_108148905
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 14:50 schreef Farenji het volgende:
Vrije nieuwsgaring en vrijheid van pers zijn zo'n beetje de enige middelen die we hebben om ons tegen mogelijk machtsmisbruik van de politie te beschermen. Als de politie mensen gaat oppakken omdat ze van deze rechten gebruik maken is het duidelijk dat we echt richting politiestaat aan het afglijden zijn. Zeer terecht dat daar kamervragen over gesteld worden.
Nee, dit is dus angst zaaien en schromelijk overdreven. 'Is het duidelijk dat we echt richting politiestaat aan het afglijden zijn', alsjeblieft zeg.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 19 februari 2012 @ 14:55:31 #16
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_108149057
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 14:45 schreef Taurus het volgende:

.....Journalisten zijn ook geen lieverdjes.
De meeste journalisten zijn best wel lieverdjes, vooral als ze begrepen hebben dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn.

Wat me van die hulpverleningssite(waar zowel hulpverleners als journalisten actief zijn) echter opvalt is dat dit niet de eerste aanvaring van deze journalist is. Het hele incident lijkt dan ook meer op een soort 'afrekening' waarbij de politie eindelijk een keer kans zag om hem eens op de vingers te tikken.
Fout natuurlijk, maar ook niet handig van de journalist die door zijn ego even iets aan de kant te zetten gewoon mét beeld en zónder gedonder had kunnen thuiskomen.
Daarnaast blijft het verwonderlijk dat je, wanneer je als journalist 'iets' te pakken hebt dat gelijk op Twitter gooit voor je zo'n 'scoop' weet te verzilveren. Exclusiviteit te grabbel gegooid en slapende honden wakkergemaat. Dom dom dom

Uiteindelijk wordt de jounalist in kwestie het hele akkefiet ook niet in dank afgenomen door zijn collegae. Je loopt de kans om op regionaal niveau of zelfs verder, de hele verhouding tussen pers en politie op scherp te zetten waarbij de goeien het weer eens door de verkeerden moeten ontgelden.
pi_108149109
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 14:51 schreef Taurus het volgende:

[..]

Nee, dit is dus angst zaaien en schromelijk overdreven. 'Is het duidelijk dat we echt richting politiestaat aan het afglijden zijn', alsjeblieft zeg.
Ik ben angst aan het zaaien? Maar journalisten zonder reden oppakken, hun camera afnemen en ze intimideren en uitschelden voor smerige hond, dat vind je wel okay?
pi_108149200
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 14:51 schreef Taurus het volgende:

[..]

Je moet ook het stukje daar direct voor quoten.
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 14:50 schreef Farenji het volgende:
Als de politie mensen gaat oppakken omdat ze van deze rechten gebruik maken is het duidelijk dat we echt richting politiestaat aan het afglijden zijn.
En dan heeft Farenji gewoon een punt.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 19 februari 2012 @ 14:59:48 #19
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_108149235
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 14:56 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik ben angst aan het zaaien? Maar journalisten zonder reden oppakken, hun camera afnemen en ze intimideren en uitschelden voor smerige hond, dat vind je wel okay?
Hoe weet jij dat er geen reden was :? Je hebt nog maar een kant van het verhaal gelezen.

Zo ongeveer iedereen die vandaag door de verkeersdiensten aan de kant wordt gezet zal schuimbekkend rondloeien dat het een politiestaat is geworden en dat zij zelf ondanks het begaan van soms vier zware overtredingen tegelijk, niets fout deden :')
pi_108149256
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 14:58 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Je moet ook het stukje daar direct voor quoten.

[..]

En dan heeft Farenji gewoon een punt.
Neen, want dat tweede gedeelte gaat over onze hele maatschappij en dat eerste gedeelte is gebaseerd op één geval, namelijk het geval uit de OP.
pi_108149392
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 15:00 schreef Taurus het volgende:

[..]

Neen, want dat tweede gedeelte gaat over onze hele maatschappij en dat eerste gedeelte is gebaseerd op één geval, namelijk het geval uit de OP.
Nee, goed lezen. In het eerste deel staat mensen.
pi_108149605
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 14:45 schreef Taurus het volgende:

[..]

Sowieso zijn er natuurlijk vaak twee kanten van het verhaal. Hier wordt altijd nogal overspannen op gereageerd omdat we onze persvrijheid etc. willen beschermen - vooral door angsthazen die denken dat het land eigenlijk corrupt is en men bezig is onze privacy steeds verder in te dammen tot we een of andere communistisiche dictatuur zijn.
Tuurlijk moet dit onder de loep worden genomen, maar dit is ook altijd weer voer voor zeikerds over de achteruitgang van de Nederlandse rechtsstaat die net doen of dit aan de orde van de dag is.

Journalisten zijn ook geen lieverdjes.
Wat mij betreft mag de vrijheid van journalisten of wat daarvoor door moet gaan best aan banden gelegd worden, vooral wanneer iemand niet in staat is om zich aan de camera te ontrekken. Of dat nou komt door letsel of door een ambtelijk bevel (aangehouden voor een aflevering van " SBS verkeershufters" of zo). De pers is absoluut niet heilig en ik vind dat ze zich vaak teveel veroorloven.

Maar waar het hier om gaat is dat de politie niet bepaalt wat wel mag en wat niet mag. Dat doen democratisch verkozenen. Als iets wel mag dan is het niet aan een agent om te zeggen dat het niet mag. Maar je ziet om de haverklap agenten bevelen dat er gestopt moet worden met filmen, zomaar, dat slaat natuurlijk nergens op. Daar kun je dan heel luchtig over doen, zodra de politie zich niet gebonden voelt aan de wet en feitelijk macht over je uitoefent die er wettelijk niet is dan is dat een heel belangrijk kenmerk van de politiestaat.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_108149716
Ik vind het eigenlijk best een moeilijke kwestie.
pi_108152070
quote:
17s.gif Op zondag 19 februari 2012 15:11 schreef Lauzi-1993 het volgende:
Ik vind het eigenlijk best een moeilijke kwestie.
Meid toch...

Misschien je standpunten formuleren? :')
pi_108152240
De context lijkt me erg handig in dit verhaal, maar die dienstkloppers moeten de camera's maar gewoon leren negeren.
Conscience do cost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')