De maiden flight vanaf Schiphol, ja die zit wel vol hoor. Zat zelfs de first class vol? Toen ik een aantal maanden geleden vanaf Schiphol met Emirates vloog namelijk niet, business ook niet. Maargoed, dat kan de nieuwigheid zijn. Hartman heeft denk ik wel gelijk dat KLM maar weinig aan een a380 heeft, Schiphol is nu eenmaal niet zo'n gigantische draaischijf in het internationale luchtverkeer als Dubai.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 18:45 schreef Printerkabel het volgende:
[..]
Vandaag was er wel 1 hele stoel niet bezet in de A380 die weer naar Dubai vertrok. Denk dat Hartman zich nog even achter de oren moet krabben vanavond.
1 seat in business niet verkocht. Anyway als je het bericht leest, willen ze misschien nog met een 777 komen richting AMS. Denk dat ze dat niet gaan doen als er niks mee te verdienen valt.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 18:53 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
De maiden flight vanaf Schiphol, ja die zit wel vol hoor. Zat zelfs de first class vol? Toen ik een aantal maanden geleden vanaf Schiphol met Emirates vloog namelijk niet, business ook niet. Maargoed, dat kan de nieuwigheid zijn. Hartman heeft denk ik wel gelijk dat KLM maar weinig aan een a380 heeft, Schiphol is nu eenmaal niet zo'n gigantische draaischijf in het internationale luchtverkeer als Dubai.
Oh dat geloof ik wel hoor. De economy zit al sinds 2010 erg goed gevuld. Die tweede vlucht lijkt voor veel potentiële passagiers meer dan welkom. 9 uur wachten op DBX als je vanuit BKK komt om in AMS te geraken is namelijk niet een erg fijne ervaring. Vooralsnog zie ik er niet heel veel gevaar in voor de KLM. Zou toch wel een directe vlucht prefereren.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 19:00 schreef Printerkabel het volgende:
[..]
1 seat in business niet verkocht. Anyway als je het bericht leest, willen ze misschien nog met een 777 komen richting AMS. Denk dat ze dat niet gaan doen als er niks mee te verdienen valt.
Maar hoe komt Schiphol dan aan bijna 50 miljoen pax per jaar? Een binnenlandse markt is er niet.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 18:53 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
Schiphol is nu eenmaal niet zo'n gigantische draaischijf in het internationale luchtverkeer als Dubai.
Nederlanders zelf en buitenlanders die Nederland moeten bezoeken goeddeels. Daarbuiten heeft schiphol natuurlijk ook veel transit. KLM heeft een veel fijnmaziger netwerk dan Emirates. Waar de laatste vooral op metropolen vliegt, vliegt de KLM op vele middelgrote steden in Europa, om de KLM te feeden en tevens passagiers uit bijv. USA daarheen te vliegen.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 19:45 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Maar hoe komt Schiphol dan aan bijna 50 miljoen pax per jaar? Een binnenlandse markt is er niet.
En Helsinki heeft een behoorlijk Aziatisch netwerk via Finnair. Ik vind het trouwens niet zozeer offtopic. De komst van de A380 roept natuurlijk vragen op over de concurrentiepositie van de KLM en Schiphol.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 19:50 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
Nederlanders zelf en buitenlanders die Nederland moeten bezoeken goeddeels. Daarbuiten heeft schiphol natuurlijk ook veel transit. KLM heeft een veel fijnmaziger netwerk dan Emirates. Waar de laatste vooral op metropolen vliegt, vliegt de KLM op vele middelgrote steden in Europa, om de KLM te feeden en tevens passagiers uit bijv. USA daarheen te vliegen.
Je hoort wel eens het verhaaltje dat Nederland zo goed bedeeld is met Schiphol, omdat we met onze thuismarkt nooit dergelijke aantallen zouden halen. Zo veel zal dat niet schelen, kijk bijv. naar de luchthaven van Kopenhagen die ook een mooi aantal haalt, op 5 miljoen inwoners. Of naar de luchthavens van Genéve en Zürich, die ook redelijk groot zijn met weinig inwoners. Afijn, we geraken offtopic.
Dat is wel inderdaad zo. Ze hebben aardig wat vluchten naar de secondaire Britse steden. Maar het lijkt me ook wel een bedreiging voor Lufthansa. Emirates voert vluchten uit naar Hamburg. Voor veel Noord-Duitsers lijkt me Emirates een goed alternatief t.o.v. eerst naar Frankfurt of München vliegen om een intercontinentale Lufthansa-vlucht te maken.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 19:57 schreef Thetallguy het volgende:
En dan is de komst van de A380 naar AMS niet alleen de grootste dreiging. Emirates plukt ook passagiers van KLM weg uit bijv. de UK (Manchester A380, Newcastle 77W , Glasgow double daily). Passagiers die er voorheen misschien voor kozen naar BKK/SIN/KUL/Afrika te vliegen met KLM via AMS, maar nu door Emirates via DXB gesluisd worden.
Klopt, zelfde zal in bepaalde mate ook wel voor Düsseldorf gelden.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 20:00 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Dat is wel inderdaad zo. Ze hebben aardig wat vluchten naar de secondaire Britse steden. Maar het lijkt me ook wel een bedreiging voor Lufthansa. Emirates voert vluchten uit naar Hamburg. Voor veel Noord-Duitsers lijkt me Emirates een goed alternatief t.o.v. eerst naar Frankfurt of München vliegen om een intercontinentale Lufthansa-vlucht te maken.
Ik ben er ook zo eentje idd, ik ben in het voorjaar via Dubai naar Kaapstad gevlogen, omdat het gewoon veel voordeliger is dan bijv. KLM.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 19:57 schreef Thetallguy het volgende:
En dan is de komst van de A380 naar AMS niet alleen de grootste dreiging. Emirates plukt ook passagiers van KLM weg uit bijv. de UK (Manchester A380, Newcastle 77W , Glasgow double daily). Passagiers die er voorheen misschien voor kozen naar BKK/SIN/KUL/Afrika te vliegen met KLM via AMS, maar nu door Emirates via DXB gesluisd worden.
Emirates heeft zelfs een heel netwerk binnenin Australië en NZ. Je kunt met de A380 van Sydney naar Auckland en over een tijdje ook van Melbourne naar Auckland met hetzelfde toestel.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 20:30 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
Klopt, zelfde zal in bepaalde mate ook wel voor Düsseldorf gelden.
Hetzelfde heb je zien gebeuren in Australië, waar Qantas intercontinentaal vooral vanaf Melbourne en Sydney vliegt. Emirates snoept daar nu behoorlijk wat marktaandeel weg, evenals Etihad en Qatar, mensen uit Perth en Brisbane hoeven nu niet meer eerst daarheen om richting het Europese continent te kunnen. Op Perth vliegt Emirates driemaal daags, terwijl het bepaald geen grote thuismarkt heeft, zo'n 1,8 miljoen mensen.
Wat dat aangaat heeft de KLM nog geluk, voor vrijwel iedereen in Nederland ligt Schiphol op een acceptabele afstand.
Het aandeel transferpassagiers gaat richting de 50% (was 43% in 2009).quote:Op woensdag 1 augustus 2012 19:50 schreef Kopstoot het volgende:
Je hoort wel eens het verhaaltje dat Nederland zo goed bedeeld is met Schiphol, omdat we met onze thuismarkt nooit dergelijke aantallen zouden halen. Zo veel zal dat niet schelen
Zal vast nog wel vaker gebeurenquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 13:54 schreef Dos37 het volgende:
Gisteren en vandaag ook weer op de Zwanenburgbaan geland.
Ben je niet een enorme apenneuker als je een vliegtuig wilt spotten zonder het luchtverkeer in de gaten te houden? Niemand die even op het idee kwam om op internet te kijken, de vele berichtgevingen te volgen?quote:Op woensdag 1 augustus 2012 20:02 schreef Woods het volgende:
Wat een apenneukers ook hè, staan we allemaal bij de Polderbaan laten ze hem landen op de Zwanenburgbaan. Anyway, had de start wel gelukkig kunnen zien want we waren op de fiets. Pics later.
En dag vantevoren werd Zwanenburg al overal gezegd, ook via Schiphol. Dus waarom er mensen bij de Polderbaan stonden begrijp ik niet.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 14:36 schreef Auti het volgende:
[..]
Ben je niet een enorme apenneuker als je een vliegtuig wilt spotten zonder het luchtverkeer in de gaten te houden? Niemand die even op het idee kwam om op internet te kijken, de vele berichtgevingen te volgen?
Dacht dat geitenneukers de geaccepteerde term was voor mensen uit die regioquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |