abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 18 februari 2012 @ 15:05:18 #1
862 Arcee
Look closer
pi_108117169
Prins Friso in levensgevaar na ski-ongeluk
Laatste update: 17 februari 2012 18:51 info

LECH - Prins Johan Friso is vrijdag tijdens het skiën bedolven onder een lawine. Hij verkeert in levensgevaar, heeft de Rijksvoorlichtingsdienst (RvD) laten weten.

Prins Friso in levensgevaar na ski-ongeluk Fotoserie Video
De 43-jarige is na het ongeval gereanimeerd en naar het Landeskrankenhaus in Innsbruck gebracht.
De Oostenrijkse krant OE24 schrijft op zijn website dat er sprake zou zijn van een schedelbasisfractuur. De RvD meldt dat artsen pas over enkele dagen een prognose kunnen stellen van de toestand van de prins.
Een woordvoerder van het ziekenhuis bevestigt aan NU.nl de melding van de RvD dat Friso "stabiel maar niet buiten levensgevaar" is. Verder laat de zegsman eveneens niets los over de exacte toestand van de prins.
Koningin Beatrix en echtgenote Mabel zijn in het ziekenhuis aanwezig. Friso's broers kroonprins Willem-Alexander en prins Constantijn vliegen vrijdagavond naar Oostenrijk. Alle publieke toegangen van het hospitaal zijn dicht.

'Zelf veroorzaakt'
Prins Johan Friso en zijn groep skiërs hebben de lawine ''met grote waarschijnlijkheid'' zelf veroorzaakt. Dat heeft de burgemeester van Lech, Ludwig Muxel, gezegd tegen de Oostenrijkse publieke omroep ÖRF.
Volgens een vriend die met prins Friso aan het skiën was, zou de prins vrijdagmiddag bij het skiën geen veiligheidssysteem hebben gedragen. Dat meldt het NOS Journaal. De vriend had dit wel bij zich, waardoor hij alarm kon slaan door het systeem in zijn rugzak te activeren.
De burgemeester van Lech laat aan NU.nl weten dat de bewuste lawine rond 12.15 uur is ontstaan bij Litzen-Zugertobel. De prins werd dankzij een zogenoemde lawinepieper snel gevonden en is binnen 20 minuten per helikopter naar het ziekenhuis gebracht.

Buiten piste
Het ongeluk vond plaats in zogenaamd vrij skigebied, buiten de piste. In Lech was vrijdag een waarschuwing voor lawines van kracht, van het niveau 4 ('groot') op een schaal van 5.
Er is een ''dringend'' advies gegeven de skipistes niet te verlaten, omdat anders lawines kunnen worden veroorzaakt. De waarschuwing was afgegeven door de deelstaat Tirol, die repte over een ''hachelijke'' situatie, aldus de Oostenrijkse krant Kurier op haar website.
Volgens de Nederlandse berg- en skigids Edward Bekker is het niet ongebruikelijk dat groepen zonder gids bij dit lawineniveau vertrekken. "Je hoort wel vaker berichten over dat soort ondernemingen. Toch nemen ook mensen met veel ervaring een gids mee."
De prins was met enkele anderen aan het skiën, zij zijn geen leden van de koninklijke familie en bleven ongedeerd.
Het gebied waar het ongeluk is gebeurd:

Lawines
In de afgelopen dagen heeft het zwaar gesneeuwd in de Oostenrijkse Alpen. Daardoor groeit het gevaar van lawines.
In de afgelopen twee dagen viel volgens een woordvoerder van de ANWB 60 tot 70 centimeter sneeuw in het gebied waar de koninklijke familie op vakantie is. Dat pak kwam bovenop de sneeuw die al eerder viel.
Meestal kost het twee dagen om de enige toegangsweg tot Lech weer veilig en begaanbaar te maken. ''Vrijdag is er geen sneeuw gevallen en ook zaterdag wordt geen sneeuw verwacht'', zei hij. ''Zondag gaat het weer sneeuwen.''
Lech is onder Nederlanders een populair skioord. Wintersporters die deze voorjaarsvakantie naar de Alpen afreizen, werd eerder deze week al aangeraden rekening te houden met sneeuw en gladde wegen.

Bron: Nu.nl

Om meer nieuws te vinden:
http://www.google.nl/sear(...)3d9&biw=1280&bih=907

Liveblog RTL
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  Overall beste user 2022 zaterdag 18 februari 2012 @ 15:06:09 #2
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_108117191
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 18 februari 2012 @ 15:06:28 #3
54593 crew  Olga
Cheese
pi_108117204
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
pi_108117276
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 14:59 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Dat patiënten langer op de IC blijven snap ik uiteraard. Het ging mij meer om de protocollen in combinatie met de kennis dat de koningin en Mabel alweer uit het ziekenhuis zijn vertrokken. Ik mag aannemen dat dit betekend dat ze verwachten dat zijn situatie voorlopig nog niet zal veranderen en dus wellicht het wakker maken ook nog even uitstellen?

Ik neem tenminste aan dat ze wel aanwezig willen zijn als hij al dan niet wakker wordt. Aan de andere kant gaat dat van de sedatie afhalen wrs ook langzaam? Dan zouden ze nu nog even een paar uurtjes thuis kunnen zijn bij de rest van de familie en dan over een paar uur weer terug.
In Nederland mag je op de ic ook niet de hele dag rondhangen als bezoeker; eventjes kijken, dat is het wel. De patiënten kunnen doorgaans niet praten (beamdeming) en er draaft doorlopend verplegend personeel rond, dat is het hele idee van een ic: rust, stilte, en de familie moet bij voorkeur gewoon wegblijven.

Wat het wakker worden betreft: op televisie (P&W) vertelde een traumatoloog gisteren dat mensen in deze toestand onder narcose worden gehouden, tot de narcose op zeker moment wordt afgebouwd en ze gaan kijken of het lichaam/de hersenen weer goed op gang komen. Ze weten dus van tevoren wanneer die narcose wordt gestopt - en dan zullen de Oranjes er ongetwijfeld bij zijn (als dat al mag).
pi_108117296
quote:
Vanmorgen vertrok een zichtbaar aangeslagen vorstin koningin Beatrix met prinses Mabel om elf uur vanuit Lech. In haar gezelschap was een auto vol bagage, maar die blijkt er niet op te hebben geduid dat de koningin Lech verlaat.
Bron: Telegraaf

Schone onderbroeken voor Friso dus.
pi_108117407
Vraagje; las net een verklaring van een nederlandse journaliste die een behandelende arts sprak; kunstmatige coma, geen schedelbasisfractuur; hersenen zwellen niet etc.

Ehm. Beroepsgeheim? Waarom geldt dit duidelijk niet?
pi_108117432
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 15:09 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

In Nederland mag je op de ic ook niet de hele dag rondhangen als bezoeker; eventjes kijken, dat is het wel. De patiënten kunnen doorgaans niet praten (beamdeming) en er draaft doorlopend verplegend personeel rond, dat is het hele idee van een ic: rust, stilte, en de familie moet bij voorkeur gewoon wegblijven.

Wat het wakker worden betreft: op televisie (P&W) vertelde een traumatoloog gisteren dat mensen in deze toestand onder narcose worden gehouden, tot de narcose op zeker moment wordt afgebouwd en ze gaan kijken of het lichaam/de hersenen weer goed op gang komen. Ze weten dus van tevoren wanneer die narcose wordt gestopt - en dan zullen de Oranjes er ongetwijfeld bij zijn (als dat al mag).
Toen mijn moeder met een hersenbloeding op de ic in het EMC lag, ben ik anderhalve week wanneer het mij bliefte in en uit gelopen. Ik heb hele dagen aan dr bed gezeten. Één keer heeft verpleegster er een opmerking over gemaakt, maar daar is het bij gebleven.
pi_108117433
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 15:12 schreef tony_clifton- het volgende:
Vraagje; las net een verklaring van een nederlandse journaliste die een behandelende arts sprak; kunstmatige coma, geen schedelbasisfractuur; hersenen zwellen niet etc.

Ehm. Beroepsgeheim? Waarom geldt dit duidelijk niet?
Uiteraard is dat een schending van het beroepsgeheim.
pi_108117445
quote:

[..]

overigens is het een goed teken dat herstel duidelijk op de eerste plaats staat;
Als de situatie uitzichtloos lijkt te worden, is meestal weinig grond meer de familie weg te houden en biedt men eerder meer gelegenheid nog enige tijd met de patiënt door te brengen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  zaterdag 18 februari 2012 @ 15:16:02 #10
125420 Starlie
a dirty mind is a joy forever
pi_108117492
Op de foto's ziet WA er nog wel "blij" / "neutraal" uit... en dat Bea en Mabel er zwaar aangeslagen uitzien lijkt me nogal logisch ongeacht hoe erg het is je gaat niet breeduit lachend en huppelend het ziekenhuis binnen als je partner/kind er ligt!
pi_108117510
quote:

[..]

.
Volgens mij als de toestand kritiek genoeg is wel hoor. Tenminste ik mocht 24uur per dag de IC opwandelen.
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_108117614
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 15:14 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Uiteraard is dat een schending van het beroepsgeheim.
Waarom praat die arts dan met vreemden? Die weet ook dat hij daar last mee gaat krijgen, zéker als het vervolgens in de kranten/op twitter/... verschijnt...
  Overall beste user 2022 zaterdag 18 februari 2012 @ 15:22:59 #13
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_108117662
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 15:20 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Waarom praat die arts dan met vreemden? Die weet ook dat hij daar last mee gaat krijgen, zéker als het vervolgens in de kranten/op twitter/... verschijnt...
Nou ja, hij heeft eigenlijk alleen maar zaken ontkent. En gezegd dat hij in een kunstmatige coma lag.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_108117663
quote:

[..]

Waarom? Tsja, waarom vertellen mensen dingen die ze niet door mogen vertellen? Omdat ze het interessant vinden klinken, omdat ze graag in de krant willen, etc.
  zaterdag 18 februari 2012 @ 15:23:50 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_108117688
quote:

[..]

Haar man is de hoogleraar/neurochirurg die daar een lezing hield.
Dat het met hem als collega in dat vakgebied wordt besproken is dus niet vreemd, dan zijn vrouw de journaliste op gehoorafstand kan blijven staan en later nog eens tekst en uitleg krijgt van haar man en dat vervolgens allemaal naar buiten brengt is vrij onbehoorlijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_108117716
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 15:16 schreef znarch het volgende:

[..]

Volgens mij als de toestand kritiek genoeg is wel hoor. Tenminste ik mocht 24uur per dag de IC opwandelen.
Het zal per ziekenhuis wel verschillen. En per patiënt. Ons werd destijds met klem verzocht vooral de deur niet plat te lopen, ook met het oog op de andere patiënten en het verplegend personeel dat gewoon niet bij de duizenden slangen/apparaten/infusen etc. kan als de familie rond het bed zit te barbecuën, om het zo maar te noemen (en dat zie je op gewone ziekenzalen heel vaak :+ ) Het heeft ook met veiligheid te maken: bacteriën (steeds handen wassen voor je naar binnen gaat), dan helpt dat gebarbecue ook niet.

Ook gaan er op de ic nogal eens mensen dood, en dan is het vervelend als er 'vreemden' bij zitten terwijl de familie achter een gordijntje afscheid zit te nemen.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 18 februari 2012 @ 15:26:02 #17
862 Arcee
Look closer
pi_108117749
quote:
Premier Rutte stelt vakantie uit.
` Premier Rutte heeft in verband met
het ongeluk van prins Friso besloten
zijn geplande wintersportvakantie uit
te stellen.Hij wil de ontwikkelingen in
de gezondheidstoestand van prins Friso
afwachten,zo is desgevraagd door de
Rijksvoorlichtingsdienst gezegd.

Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_108117755
Mja; 't is inderdaad vreemd. Niet zozeer dat 't hier naar buiten komt; je merkt dat bij vrijwel elke celebrity die in 't ziekenhuis ligt.

De mensen met beroepsgeheim die ik ken vertellen nauwelijks over hun werk, en als ze het doen vermelden ze nooit namen, ook al weet ik sowieso niet over wie ze het hebben en weten ze dat ik met die informatie ook niks ben...
pi_108117776
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 15:26 schreef Arcee het volgende:

[..]

Maar goed ook, twee BN'ers onder een lawine kunnen we ons nu even niet permiteren
pi_108117833
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 15:23 schreef Leandra het volgende:

[..]

Haar man is de hoogleraar/neurochirurg die daar een lezing hield.
Dat het met hem als collega in dat vakgebied wordt besproken is dus niet vreemd, dan zijn vrouw de journaliste op gehoorafstand kan blijven staan en later nog eens tekst en uitleg krijgt van haar man en dat vervolgens allemaal naar buiten brengt is vrij onbehoorlijk.
Ik begreep uit haar stuk dat ze zich als journalist heeft voorgesteld aan die arts; bij een deel van het gesprek mocht ze daarom niet aanwezig zijn, bij een ander deel wel. En toen werd haar die informatie gegeven. Vind ik niks onbehoorlijks aan. Kijk, je kunt je afvragen of dit 'nieuws' is, maar eigenlijk is dat geen relevante vraag meer - net als bij de hype van de elfstedentocht, die door de media is gecreëerd, is dit inmiddels een evidente hype, en dus is het nieuws. Die journaliste doet gewoon haar werk.
  zaterdag 18 februari 2012 @ 15:29:55 #21
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_108117852
Nogmaals: die journalist heeft zich direct als dusdanig bekend gemaakt. Plus gezegd dat ze verslag in haar krant zal uitbrengen van dit gesprek.
Dat die arts vervolgens besluit loslippig te zijn met die wetenschap, valt deze journalist niet aan te rekenen.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_108117858
quote:
15.03 uur: Piste ongeluk Friso afgesloten
Verslaggever Jippe Tinga meldt dat de piste naar Zuger Tobel waar prins Friso gisteren bedolven werd onder een lawine, is afgesloten.
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_108117875
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 15:24 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Het zal per ziekenhuis wel verschillen. En per patiënt. Ons werd destijds met klem verzocht vooral de deur niet plat te lopen, ook met het oog op de andere patiënten en het verplegend personeel dat gewoon niet bij de duizenden slangen/apparaten/infusen etc. kan als de familie rond het bed zit te barbecuën, om het zo maar te noemen (en dat zie je op gewone ziekenzalen heel vaak :+ ) Het heeft ook met veiligheid te maken: bacteriën (steeds handen wassen voor je naar binnen gaat), dan helpt dat gebarbecue ook niet.

Ook gaan er op de ic nogal eens mensen dood, en dan is het vervelend als er 'vreemden' bij zitten terwijl de familie achter een gordijntje afscheid zit te nemen.
Het ziekenhuis waar ik het over had was dusdanig groot dat er verschillende IC's waren waardoor verschillende soorten patiënten ook bij elkaar lagen. De regel gold ook alleen voor directe familie btw.

Wel hadden ze een soort van bordje dat aangaf wanneer ze met de patiënt bezig waren waardoor je er niet bij kon of ed.
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
  zaterdag 18 februari 2012 @ 15:31:15 #24
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_108117885
Mosterd na Nadine.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_108117951
quote:
8s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 15:31 schreef Copycat het volgende:
Mosterd na Nadine.
Is dat lekker?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')