abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108099707
Prins Friso in levensgevaar na ski-ongeluk
Laatste update: 17 februari 2012 18:51 info

LECH - Prins Johan Friso is vrijdag tijdens het skiën bedolven onder een lawine. Hij verkeert in levensgevaar, heeft de Rijksvoorlichtingsdienst (RvD) laten weten.

Prins Friso in levensgevaar na ski-ongeluk Fotoserie Video
De 43-jarige is na het ongeval gereanimeerd en naar het Landeskrankenhaus in Innsbruck gebracht.
De Oostenrijkse krant OE24 schrijft op zijn website dat er sprake zou zijn van een schedelbasisfractuur. De RvD meldt dat artsen pas over enkele dagen een prognose kunnen stellen van de toestand van de prins.
Een woordvoerder van het ziekenhuis bevestigt aan NU.nl de melding van de RvD dat Friso "stabiel maar niet buiten levensgevaar" is. Verder laat de zegsman eveneens niets los over de exacte toestand van de prins.
Koningin Beatrix en echtgenote Mabel zijn in het ziekenhuis aanwezig. Friso's broers kroonprins Willem-Alexander en prins Constantijn vliegen vrijdagavond naar Oostenrijk. Alle publieke toegangen van het hospitaal zijn dicht.

'Zelf veroorzaakt'
Prins Johan Friso en zijn groep skiërs hebben de lawine ''met grote waarschijnlijkheid'' zelf veroorzaakt. Dat heeft de burgemeester van Lech, Ludwig Muxel, gezegd tegen de Oostenrijkse publieke omroep ÖRF.
Volgens een vriend die met prins Friso aan het skiën was, zou de prins vrijdagmiddag bij het skiën geen veiligheidssysteem hebben gedragen. Dat meldt het NOS Journaal. De vriend had dit wel bij zich, waardoor hij alarm kon slaan door het systeem in zijn rugzak te activeren.
De burgemeester van Lech laat aan NU.nl weten dat de bewuste lawine rond 12.15 uur is ontstaan bij Litzen-Zugertobel. De prins werd dankzij een zogenoemde lawinepieper snel gevonden en is binnen 20 minuten per helikopter naar het ziekenhuis gebracht.

Buiten piste
Het ongeluk vond plaats in zogenaamd vrij skigebied, buiten de piste. In Lech was vrijdag een waarschuwing voor lawines van kracht, van het niveau 4 ('groot') op een schaal van 5.
Er is een ''dringend'' advies gegeven de skipistes niet te verlaten, omdat anders lawines kunnen worden veroorzaakt. De waarschuwing was afgegeven door de deelstaat Tirol, die repte over een ''hachelijke'' situatie, aldus de Oostenrijkse krant Kurier op haar website.
Volgens de Nederlandse berg- en skigids Edward Bekker is het niet ongebruikelijk dat groepen zonder gids bij dit lawineniveau vertrekken. "Je hoort wel vaker berichten over dat soort ondernemingen. Toch nemen ook mensen met veel ervaring een gids mee."
De prins was met enkele anderen aan het skiën, zij zijn geen leden van de koninklijke familie en bleven ongedeerd.
Het gebied waar het ongeluk is gebeurd:

Lawines
In de afgelopen dagen heeft het zwaar gesneeuwd in de Oostenrijkse Alpen. Daardoor groeit het gevaar van lawines.
In de afgelopen twee dagen viel volgens een woordvoerder van de ANWB 60 tot 70 centimeter sneeuw in het gebied waar de koninklijke familie op vakantie is. Dat pak kwam bovenop de sneeuw die al eerder viel.
Meestal kost het twee dagen om de enige toegangsweg tot Lech weer veilig en begaanbaar te maken. ''Vrijdag is er geen sneeuw gevallen en ook zaterdag wordt geen sneeuw verwacht'', zei hij. ''Zondag gaat het weer sneeuwen.''
Lech is onder Nederlanders een populair skioord. Wintersporters die deze voorjaarsvakantie naar de Alpen afreizen, werd eerder deze week al aangeraden rekening te houden met sneeuw en gladde wegen.

Bron: Nu.nl

Om meer nieuws te vinden:
http://www.google.nl/sear(...)3d9&biw=1280&bih=907

Liveblog RTL
  vrijdag 17 februari 2012 @ 22:12:47 #2
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_108099737
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 22:11 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

President Bush, Stalin en Mubarak hebben mij ook nooit zonder respect behandeld. Toch dankzij hun acties heb ik geen respect voor ze. Achterlijk gedrag op een berg waar je anderen mee in gevaar brengt is erg onrespectvol naar de reddingswerkers. Nederlanders hebben toch al een zelfmoord imago in die regio's omdat ze bovengemiddeld vaak dit soort stunts uithalen. Iets met enorme zelfoverschatting.
Ja want mensen maken nooit fouten natuurlijk, die moeten zich gedragen als een robot met absolute perfectie.
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
pi_108099751
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 22:11 schreef kwiwi het volgende:

[..]

geen probleem, dat mag sowieso wel weggevaagd worden.
Prima, maar dan zorg ik ff dat ik dan weg ben :D
pi_108099912
Nou staat de tv hier op 2, maar het lijkt weer op een in memoriam filmpje.
pi_108099949
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 22:11 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

President Bush, Stalin en Mubarak hebben mij ook nooit zonder respect behandeld. Toch dankzij hun acties heb ik geen respect voor ze. Achterlijk gedrag op een berg waar je anderen mee in gevaar brengt is erg onrespectvol naar de reddingswerkers. Nederlanders hebben toch al een zelfmoord imago in die regio's omdat ze bovengemiddeld vaak dit soort stunts uithalen. Iets met enorme zelfoverschatting.
Als jij loopt te wandelen op een cliff en een hart infarct krijgt, 40 meter naar beneden dondert op scherpe rotsen en het overleeft, vind ik jou erg onrespectvol naar de reddingwerkers toe. Hoe durf je die mensen hun leven in de waagschaal te laten stellen!!

:')

Verder is je vergelijking totaal absurd. En je bent een jaloerse droeftoeter. Jaloers op iemand die goed boert, qua familie, en qua werk. :W
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
  vrijdag 17 februari 2012 @ 22:17:39 #6
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_108099980
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 22:15 schreef MaLo het volgende:
Daling is begonnen.
Onee, dat heet: daling is ingezet :Y
Het zal een heel domme vraag zijn maar ik kan niet 10 topics teruglezen.

Waar wachten jullie precies op?
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  vrijdag 17 februari 2012 @ 22:19:26 #7
42366 Staal
pi_108100069
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 22:18 schreef n00b13 het volgende:

[..]

Op bedtijd.
Okay, dacht even dat Friso overgevlogen zou worden want daar hoor ik niets over. Nou zegt dat ook niks natuurlijk.

[ Bericht % gewijzigd door yvonne op 17-02-2012 23:09:01 ]
Un certain jeune homme
pi_108100082
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 22:18 schreef MaLo het volgende:

[..]

Niet lachen :').

Op het vliegtuig dat WimLex en consorten naar St Gallen heeft gevlogen, en nu leeg terugvliegt naar Schiphol
_O-
  vrijdag 17 februari 2012 @ 22:20:32 #9
42366 Staal
pi_108100107
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 22:18 schreef MaLo het volgende:

[..]

Niet lachen :').

Op het vliegtuig dat WimLex en consorten naar St Gallen heeft gevlogen, en nu leeg terugvliegt naar Schiphol
:D!

Prachtig en leuk van FOK! ook.
Un certain jeune homme
pi_108100115
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 22:19 schreef GSMboy het volgende:

[..]

Bijtanken, morgen Rutte's vrouw naar London vervoeren voor haar wekelijkse shop-dagje.
Rutte's vrouw :@

Ik heb wat gemist geloof ik :?
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_108100116
Waarom heeft hij trouwens een stop gemaakt op Brussel Airport?
pi_108100120

pi_108100134
quote:
11s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 22:20 schreef iBenny het volgende:
De 3e broer en fam ophalen
pi_108100141
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 22:20 schreef Elvi het volgende:
[ afbeelding ]

Die zag ik idd ook voorbij komen.
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
pi_108100143
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 22:19 schreef SuperrrTuxxx het volgende:

[..]

Weet ik niet? Stop ze in een leuk hotelletje, ze hebben toch geld zat.
En wat als ze het vliegtuig niet kwijt kunnen?
Veiligheidsredenen, dan het vliegtuig terug gaan naar Nederland als de Koninklijke familie voor min. xx dagen op bestemming verblijft?
pi_108100148
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 22:18 schreef Piles het volgende:

[..]

Mja, hoe lang wil je de crew enzo laten wachten daar?
Wachten zal goedkoper zijn denk ik als heen en weer vliegen.
Hou van heerlijk genieten
pi_108100150
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 22:20 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Dit is een serieuze aangelegenheid hoor :{
Ja, daar heb je volkomen gelijk in ^O^ en dat valt ook te merken aan jullie reacties ;)
  vrijdag 17 februari 2012 @ 22:21:49 #18
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_108100158
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 22:20 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Ik weet niet of je ooit bent wezen skien maar je hebt alle tijd om te bespreken wat je gaat doen. Ze stonden niet opeens op de berg van ''oepsie''. Bovendien wordt overal aangegeven hoe groot het gevaar op een lawine is.
Je hebt gelijk. En als je het zó brengt, blijf je respectvol. ^O^

Er zijn mensen die geschokt zijn door vandaag (inclusief mezelf).
pi_108100159
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 22:17 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Als jij loopt te wandelen op een cliff en een hart infarct krijgt, 40 meter naar beneden dondert op scherpe rotsen en het overleeft, vind ik jou erg onrespectvol naar de reddingwerkers toe. Hoe durf je die mensen hun leven in de waagschaal te laten stellen!!

Verder is je vergelijking totaal absurd. En je bent een jaloerse droeftoeter. Jaloers op iemand die goed boert, qua familie, en qua werk. :W
Goede vergelijking!!!! Ik boer goed genoeg om zelf ieder jaar lekker buiten de piste te kunnen gaan :W
pi_108100160
quote:
11s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 22:20 schreef iBenny het volgende:
Mensen ophalen
  vrijdag 17 februari 2012 @ 22:21:52 #21
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_108100161
Gewoon vliegtuig daar laten staan en partytent eroverheen.
pi_108100190
WAHAHAHA, hij gaat LANGS Lelystad :') :') :D :D :'( :D!!!!!!111 eins!!!!
pi_108100194
Ik hoor 'm O+ Op de radio tenminste. Heb even gemist naar welke baan ie gaat.
pi_108100204
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 22:21 schreef b4kl4p het volgende:
Crew wil ook carnaval begrijp dat dan.
Nu snap ik het ook :D
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_108100205
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 22:22 schreef Piles het volgende:
Ik hoor 'm O+ Op de radio tenminste. Heb even gemist naar welke baan ie gaat.
Waar en hoe luister je? :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')