abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108019695
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 19:57 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Ik vraag me vaak af hoe gelovigen bij hun bizarre claims komen.
Het is zulke doorzichtige onzin. Controleren ze zelf dan helemaal niets en nemen ze alles dat in hun straatje past hersenloos aan? Het lijkt er vaak wel op.
In die zin gaat het topic wel ergens over. Beide topics van TS getuigen van een nare vorm van indoctrinatie. Khalifa heeft wel voldoende kennis, maar TS grossiert in de standaard islamitische propaganda. Dat soort desinformatie is een groot kwaad.
The view from nowhere.
pi_108020716
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 18:11 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De reformatie is in Europa ook bemiddeld door buitenstaanders. Via het ottomaanse rijk heeft europa kennis gemaakt met de oude griekse bronnen. Spinoza, één van de eerste en radicaalste critici van het christendom, was zelf geen christen maar een afvallige jood.
Ottomaanse Rijk? Bedoel je niet Andalusie te Spanje? De Arabieren en in bredere zin de moslims waren in wat betreft de oude Griekse bronnen een doorgeefluik in onze Europese intellectuele herleving - muv de moslimwerken natuurlijk -.

Spinoza was dan wel verbannen door zijn eigen gemeenschap door zijn wat 'excentrieke' opvattingen, maar was hij ook wel een uitgesproken afvallige vraag ik mij dan af? Als buitenstaander kan je van alles roepen en kritiek leveren, maar als er intern geen gehoor aan wordt gegeven, wat voor effect heeft het dan volgens jou?

quote:
AHA heeft zeker recht van spreken als ex-islamiet
Natuurlijk heeft zij recht van spreken, jij - nooit (ex) Islamiet geweest zijnde - ook. Dat is niet waar ik het over heb, ik heb het over invloed.

quote:
Haar punt is dat het monotheistische geloof het aardse leven inbed in een groter geheel waarbinnen het aardse leven slechts een voorportaal is. Zie ook het OP:

[..]

Dat geeft het aarde leven de functie als toegangspoort voor het betere deel.
Dat stel ik ook niet ter twijfel, maar als jouw definitieve lot in het hiernamaals afhankelijk is van hoe jij op de wereld hebt geleefd: Zoals we van o.a. de Islam begrijpen is het leven op aarde een niet te verwaarlozen belangrijk bestaan, waaruit je - al dan wel religieus gezien - het maximale uit moet halen.

quote:
Deze interpretatie staat mij wel aan. Ik zou het toejuigen als het vrijlaten van mensen in hun geloofsovertuiging binnen de Islam algemeen wordt nageleefd. Er zijn nu nog vele uitzonderingen.
Helaas inderdaad, zo een 80% van de Islamitische wereld als het al niet meer is kent maar een fractie van onze vrijheden, terwijl daar wel fundamenten voor in de Koran en Hadith zijn weggelegd en maar een fractie van deze landen het echt op basis van een Islamitisch wetgeving doen. Meeste zijn totalitaire fascistische dictaturen waar geleerden en journalisten gewoon vast zitten vanwege kritiek.

quote:
Ik denk dat de Islam wordt misbruikt voor politieke doeleinden in diverse islamitische landen.
Mee eens.

quote:
De bijbel heeft als nadeel dat de moraal in het oude en nieuwe testament nogal verschilt. De Jezus-figuur in het nieuwe testament is wel heel radicaal en duidelijk. Het aardse leven dient om het eeuwige leven te verwerven en alles dient daarop te worden gericht.
Oh, maar dat heb je in de Koran ook, de Koran kent ook twee delen: Mekkaanse & Medina periode. Daar waar in Mekka het vooral gaat om Sociale cohesie en in vrede te leven ongeacht je geloof, nemen de verzen in Medina een meer actievere, militaire en georganiseerde rol in bij oprichting van een Islamitische staat om de Islamitische wetten strikt na te leven omdat Allah over je 'waakt'.

quote:
Altruisme speelt in het nieuwe testament wel een grote rol. Jezus neemt het voordurend op voor de armen en minder bedeelden en advieseert al je bezit aan hen te schenken. In de wetenschap is het fenomeen spiegelneuronen ontdekt. Spiegelneuronen simuleren in je hoofd wat je een ander ziet doen, en is een basis voor empathie. Dieren blijken ook altruistisch gedrag te vertonen.
Ik vraag het me, is het eenmaal nader bekeken niet eerder een met name utopische en metaforische beleving dat in praktijk makkelijk te weerleggen is gezien je van vele opofferingen er een fijn gevoel ontwikkelt bij jezelf en bij nalating schuldgevoel? Lijkt me namelijk vrijwel onmogelijk om over te gaan tot zulke daden zonder enige besef en emotie.
pi_108021608
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 19:57 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Ik vraag me vaak af hoe gelovigen bij hun bizarre claims komen.
Het is zulke doorzichtige onzin. Controleren ze zelf dan helemaal niets en nemen ze alles dat in hun straatje past hersenloos aan? Het lijkt er vaak wel op.
Laten we dan maar niet beginnen over jouw recente post over Mohammed en Aisha.
pi_108031837
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 20:32 schreef Khalifa het volgende:

[..]

Ottomaanse Rijk? Bedoel je niet Andalusie te Spanje? De Arabieren en in bredere zin de moslims waren in wat betreft de oude Griekse bronnen een doorgeefluik in onze Europese intellectuele herleving - muv de moslimwerken natuurlijk -.
Klopt en niet alleen via Spanje, maar ook via Italie en andere routes.

quote:
Spinoza was dan wel verbannen door zijn eigen gemeenschap door zijn wat 'excentrieke' opvattingen, maar was hij ook wel een uitgesproken afvallige vraag ik mij dan af? Als buitenstaander kan je van alles roepen en kritiek leveren, maar als er intern geen gehoor aan wordt gegeven, wat voor effect heeft het dan volgens jou?
De historicus Jonathan Israel geeft in het boek "Radicale verlichting" een ander beeld:

quote:
bron

In Radicale verlichting, bekroond als het beste Amerikaanse historische werk van 2001, gaat Israel uitgebreid in op de opkomst van de Verlichting, waarbij hij aan Nederland een cruciale rol toekent. Een van de belangrijkste stellingen die hij met goed onderbouwde argumenten uitwerkt, is dat het belang van de radicale Vroege Verlichting enorm is onderschat. Daarnaast laat hij overtuigend zien dat het spinozisme van die tijd een cruciale rol heeft gespeeld in de opkomst en ontwikkeling van de belangrijkste verlichtingsideeën.
De opkomende natuurwetenschap en (de hierboven bedoelde) verlichtingideeen hebben het christendom diepgaand beinvloed.

quote:
Ik vraag het me, is het eenmaal nader bekeken niet eerder een met name utopische en metaforische beleving dat in praktijk makkelijk te weerleggen is gezien je van vele opofferingen er een fijn gevoel ontwikkelt bij jezelf en bij nalating schuldgevoel? Lijkt me namelijk vrijwel onmogelijk om over te gaan tot zulke daden zonder enige besef en emotie.
Jezus was een radicaal die dacht dat het einde der tijden nabij was. Zijn oplossingen zijn even radicaal en houden geen rekening met de dag van morgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 16-02-2012 00:47:08 ]
The view from nowhere.
pi_108041664
Is Mohammed dat beest uit openbaringen volgens de christenen, met het getal van het beest, 666 op zijn voorhoofd geschreven. De Antichrist?
  donderdag 16 februari 2012 @ 18:45:59 #31
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_108052214
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 12:43 schreef Truffelvarken het volgende:
Is Mohammed dat beest uit openbaringen volgens de christenen, met het getal van het beest, 666 op zijn voorhoofd geschreven. De Antichrist?
Nee.
pi_108064357
Welk jaar is Mohammed geboren?
  vrijdag 17 februari 2012 @ 02:43:01 #33
362645 Elemo
sola gratia
pi_108068804
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 20:12 schreef Khalifa het volgende:

[..]

Ah ok, behalve iedereen die het er niet mee eens is, is iedereen het mee eens.
Ja, leuk.
Noem 1 christelijke groepering die beweert dat je je redding kunt "verdienen" zoals in Islam.
Elemosynarius
  vrijdag 17 februari 2012 @ 02:55:32 #34
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_108068863
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 23:04 schreef Truffelvarken het volgende:
Welk jaar is Mohammed geboren?
Kan je gewoon op wikipedia opzoeken hoor:
Born in 570 CE in the Arabian city of Mecca, he was orphaned at an early age and brought up under the care of his uncle Abu Talib. He later worked mostly as a merchant, as well as a shepherd, and was first married by age 25. Discontented with life in Mecca, he retreated to a cave in the surrounding mountains for meditation and reflection. According to Islamic beliefs it was here, at age 40, in the month of Ramadan, where he received his first revelation from God. Three years after this event Muhammad started preaching these revelations publicly, proclaiming that "God is One", that complete "surrender" to Him (lit. islām) is the only way (dīn)[n 3] acceptable to God, and that he himself was a prophet and messenger of God, in the same vein as the Biblical prophets.
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
  vrijdag 17 februari 2012 @ 03:05:22 #35
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_108068901
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 02:43 schreef Elemo het volgende:

[..]

Ja, leuk.
Noem 1 christelijke groepering die beweert dat je je redding kunt "verdienen" zoals in Islam.
Oa unitarians geloven weldegelijk in salvation through works.
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
pi_108072477
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 02:55 schreef ZureMelk het volgende:

Born in 570 CE in the Arabian city of Mecca, he was orphaned at an early age and brought up under the care of his uncle Abu Talib. He later worked mostly as a merchant, as well as a shepherd, and was first married by age 25. Discontented with life in Mecca, he retreated to a cave in the surrounding mountains for meditation and reflection. According to Islamic beliefs it was here, at age 40, in the month of Ramadan, where he received his first revelation from God. Three years after this event Muhammad started preaching these revelations publicly, proclaiming that "God is One", that complete "surrender" to Him (lit. islām) is the only way (dīn)[n 3] acceptable to God, and that he himself was a prophet and messenger of God, in the same vein as the Biblical prophets.
En dit verhaal begon hier:
quote:
Op een keer zou Aboe Talib met de handelskaravaan naar Syrië meegaan. Toen alle voorbereidingen waren getroffen en hij op het punt stond te vertrekken, zou Mohammed zich aan hem hebben vastgeklampt; Aboe Talib was toegeeflijk gestemd en zei dat hij hem mee zou nemen en dat zij tweeën nooit elkaar zouden scheiden, of woorden van die strekking.
Hij nam hem dus mee, en toen de karavaan halt hield in Boesra, in Syrië, was daar een monnik in zijn cel, die Bahira heette; hij was doorkneed in de geleerdheid van de christenen. In die cel had sinds jaar en dag een monnik gehuisd die daar, naar het heet, kennis opdeed uit een boek dat er lag en dat ze van geslacht op geslacht aan elkaar doorgaven.
Bron: Het leven van Mohammed ( Ibn Ishaak gest.ca.767 )
  vrijdag 17 februari 2012 @ 11:20:00 #37
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_108073474
Iemand nog eens iets gehoord van TS..?
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_108078327
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 02:43 schreef Elemo het volgende:

[..]

Ja, leuk.
Door Jezus / God in je leven te accepteren, wordt je binnen het Christelijke geloof per definitie gered, gezien daar alles om draait. Raad eens, de Islam heeft precies hetzelfde met Allah / Mohammed, sterker nog, Jezus MOET daarbij.
  vrijdag 17 februari 2012 @ 14:15:34 #39
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_108078452
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 10:45 schreef ATON het volgende:

[..]

En dit verhaal begon hier:

[..]

Bron: Het leven van Mohammed ( Ibn Ishaak gest.ca.767 )
Ik zeg niet voor niets mohammed heeft de bijbel gejat :D
pi_108078578
Maar als het eenmaal aankomt op wat Mohammed precies heeft gejat te onderbouwen raken ze ineens stil :')
pi_108078625
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 14:19 schreef Khalifa het volgende:
Maar als het eenmaal aankomt op wat Mohammed precies heeft gejat te onderbouwen raken ze ineens stil :')
De islam wordt niet voor niks gerekend tot de Abrahamitische religies, en daarvan is het de jongste (mormonen niet meegerekend). Nieuw was het dus bepaald niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_108078671
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 14:11 schreef Khalifa het volgende:
Door Jezus / God in je leven te accepteren, wordt je binnen het Christelijke geloof per definitie gered, gezien daar alles om draait.
Gered ? GERED van wát ???
quote:
Raad eens, de Islam heeft precies hetzelfde met Allah / Mohammed, sterker nog, Jezus MOET daarbij.
Is één sprookje al niet genoeg ?
pi_108078698
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 14:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

De islam wordt niet voor niks gerekend tot de Abrahamitische religies, en daarvan is het de jongste (mormonen niet meegerekend). Nieuw was het dus bepaald niet.
Nieuw, jong zijn is wat anders dan gejat hebben, althans ik hoop dat we die opvatting delen?
pi_108078728
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 14:22 schreef ATON het volgende:

[..]

Gered ? GERED van wát ???

Volgens sommige stromingen van de hel, volgens anderen van zonde en de dood.

quote:
Is één sprookje al niet genoeg ?
Als dat geld moet je ook het christendom en judaïsme opheffen.
  vrijdag 17 februari 2012 @ 14:25:34 #45
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_108078762
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 14:19 schreef Khalifa het volgende:
pi_108078775
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 14:23 schreef Khalifa het volgende:

[..]

Nieuw, jong zijn is wat anders dan gejat hebben, althans ik hoop dat we die opvatting delen?
Als religie A een paar honderd jaar voor religie B met hetzelfde idee komt kun je toch onmogelijk volhouden dat de stichter van religie B het zelf heeft bedacht. Of je dat wil uitleggen als 'jatten' moet je zelf maar bedenken.
pi_108078822
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 14:25 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
En als ik er nu zelf één zet, heb ik daarmee jouw punten er onder uit gehaald of vereist het wat meer onderbouwing?
pi_108078825
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 14:24 schreef Khalifa het volgende:
Volgens sommige stromingen van de hel, volgens anderen van zonde en de dood.
Wat ze een mens toch allemaal kunnen wijsmaken, niet te schatten.
quote:
Als dat geld moet je ook het christendom en judaïsme opheffen.
En vergeet vooral de islam niet. Eens die troep opgeruimd zal het al een stuk vrediger worden op de aardbol.
pi_108078859
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 14:27 schreef Khalifa het volgende:

[..]

En als ik er nu zelf één zet, heb ik daarmee jouw punten er onder uit gehaald of vereist het wat meer onderbouwing?
Zelf een zet? Een wat?
pi_108078869
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 14:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als religie A een paar honderd jaar voor religie B met hetzelfde idee komt kun je toch onmogelijk volhouden dat de stichter van religie B het zelf heeft bedacht. Of je dat wil uitleggen als 'jatten' moet je zelf maar bedenken.
Als jouw uberuberuberoveruberoveroveroveruber grootvader een handleiding voor het leven bepaald, waarna jouw wat-minder-groot-vader met een andere interpretatie komt, vervolgens jij weer met een ander interpretatie, heb je het dan gejat?

En ja, 'jatten' definieren is misschien wel zo handig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')