abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 februari 2012 @ 16:19:44 #1
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_107933582

Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

10 jaars rente:

Griekenland (l) en Ierland (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Yield spread Italiaanse 10-yr staatsobligatie boven de Duitse 10-yr:

In de media:

Vorige delen:
Topicreeks: AEX: Griekenland, Portugal en Ierland uit de Euro

quote:
De Jager beaamt uitspraken Kroes
Laatste update: 7 februari 2012 15:33 info.

DEN HAAG - Mocht Griekenland uiteindelijk toch failliet gaan, dan zijn de gevolgen voor de rest van Europa waarschijnlijk te overzien.

Foto: ANP

Dat zei minister Jan Kees de Jager (Financiën) dinsdag in de Tweede Kamer. Hij reageerde daarmee op vragen van PVV-Kamerlid Teun van Dijck over een interview in de Volkskrant met eurocommissaris Neelie Kroes.

In het interview zei Kroes dat als Griekenland de eurozone zou verlaten, er volgens haar “geen man overboord” is.
.
De Jager stelde dat het aan de Grieken zelf is de noodzakelijke stappen te nemen om het land overeind te houden. “Maar we hebben er door onze maatregelen wel voor gezorgd dat het besmettingsgevaar voor de rest van Europa sterk is afgenomen.”

Wel herhaalde hij dat “het ons echt geld gaat kosten” als een land uit de eurozone vertrekt. "Het streven is nog steeds om de boel bij elkaar te houden."

Rutte

Het is nog steeds beter dat Griekenland in de eurozone blijft, maar er zijn inmiddels zoveel maatregelen genomen dat ''we zo'n vertrek aan zouden kunnen''.

Dat zei premier Mark Rutte dinsdag in het Radio 1-programma Dit is de dag. Hij is het eens met Kroes dat de eurozone er na maatregelen als het noodfonds en de herkapitalisatie van banken een stuk sterker voorstaat.
Maar jan kees gaan we nu wel of niet die miljarden terug krijgen.
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_107933651
quote:
Maar jan kees gaan we nu wel of niet die miljarden terug krijgen.
Blijf nou niet naar de bekende weg vragen. We weten allemaal donders goed dat een groot deel van die leningen gewoon afgeschreven gaan worden.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_107934629
Jan Keynes is, net als iedere politicus, een verkoper met als taak de klant maximaal te naaien voor eigen winst. Dat kwartje van Kok zou ook tijdelijk zijn :Y

Zo lastig is het allemaal niet :7
pi_107934654
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2012 12:00 schreef RM-rf het volgende:

[..]

ze krijgen niks.... ze mogen een lening accepteren met een voor hen zeer gunstig rentepercentage van 3,5%; mar met ook een aantal 'wurg-clausule's' erin, en zolang die noodlening uitstaat is het voor griekenland eigenlijk praktisch onmogelijk op de vrije markt te lenen...

zeker aangezien al het geld dàt ze lenen enkel gebruikt wordt om bestaande leningen af te lossen en de rente over de uitstaande leningen te betalen, hebben de grieken zélf er verder niks aan en zal de griekse economie verder dalen, in 2011 was dat al -5% van het BNP dat verloren ging en het percentage dat de schulden van het griekse BNP uitmaken bljft oplopen...

Als ik griek was, zou ik ook absoluut _niet_ staan te juichen bij deze maatregelen en verwachten het de komende jaren als griek daar veel slechter te gaan krijgen .. en natuurlijk maakt dat de mensen daar boos vanut een soort van 'machteloosheid'.

Persoonlijk zou ik het een goed plan vinden als bv de griekse overheid nu al een stapsgewijze 'uitstap' uit de euro voorbeeid, juist ook omdat dat de beste manier is de lonen weer relatief te laten dalen en de uitgaves te doen dalen...
bv door naast de euro een tijdelijke 'rente-drachme' in te voeren die dan de overheid gebruikt voor hun uitgaves en als binnelands betaalmiddel gebruikt dient te worden, en die gedragen moet worden door een 'hypotheekschuld' over griekse goederen (met als voorbeeld de rentenmark van 1923: http://en.wikipedia.org/wiki/German_Rentenmark)...
de griekse overheid kan hierbij overheidsdiensten (zorg, onderwijs, openbaar vervoer) een vaste koers geven en ook uitkeringen, pensioenen en uitgaves erin betalen.

een tweede mogelijke maatregel zou zijn dat de EU de grieken tijdelijk toestaat extra invoerrechten te heffen op import vanuit EU landen en andere landen en deze invoerrechten zelf te behouden (mits dan geberuikt om schulden af te lossen en rente te betalen)..
Dat zou import duurder maken en hierdoor ook de binnenlandse productie in griekenland aanzwengelen.
Hoe je het ook wend of keert, zondere en binnelands economoisch herstel komen de grieken nergens... zelfs als ze nu bv hun staatschuld met 5% per jaar zouden aflossen zou hun schuld als percentage van het BNP gelijkblijven, en hu schuldpositie dus nog steeds even slecht.
Kortom; je stelt voor dat Griekenland 'tijdelijk' het EU en EMU lidmaatschap opschort onder een model dat verzekert dat de Griekse overheid niets echt hoeft te doen aan het totale gebrek aan concurrentie-vermogen van de Griekse economie.

Er zijn vast nog slechtere plannen mogelijk, maar ik kan er niet zo snel eentje bedenken.
pi_107935036
Wat is die Euro toch een fijne munt, nietwaar ? invoerrechten zijn weer terug, ...

Al die mooie beloftes van Euro-fielen waar geen jota of drol van terecht is gekomen...

De EU-zone zou meest concurrerende economische regio zijn in 2010...... :')
  maandag 13 februari 2012 @ 17:24:17 #6
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_107936086
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 16:21 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Blijf nou niet naar de bekende weg vragen. We weten allemaal donders goed dat een groot deel van die leningen gewoon afgeschreven gaan worden.
Maar of we nu wel of niet 1 miljard teveel betaald hebben voor ABN AMRO is nu volstrekt irrelevant geworden

Als blijkt dat Jan_kees er twintig miljard over de balk geflikkerd heeft
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_107936127
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 16:45 schreef HiZ het volgende:

[..]

Kortom; je stelt voor dat Griekenland 'tijdelijk' het EU en EMU lidmaatschap opschort onder een model dat verzekert dat de Griekse overheid niets echt hoeft te doen aan het totale gebrek aan concurrentie-vermogen van de Griekse economie.
dan lees je mn post niet...
een importbelasting pakt een van de grotoste griekse problemen aan en dat is een enorm importoverschot ...
de grieken importeren voor 45 miljard en exporteren voor 22 miljard ...

dat gaat natuurlijk flink mis, en het is zeker iets wat een overheid zou kunnen aanpakken door een belasting op import, juist omdat daardoor de binnelansdse productie gesteund kan worden..
hooguit was het juist iets wat de EU ophief om een grotere concurrentie tussen lidstaten mogelijk te maken maar juist aan die onderlinge concurentie gaan de grieken nu kapot....

Het is gewoon op de lange termijn oer- en oerdom om de griekse economie helemaal af te kalven om die schuldenberg minimaal terug te betalen... daarmee maak je griekenland enkel verder kapot wat het juist noodzakelijk maakt de schulden af te boeken; een kapotte economie kan die schulden zéker niet terugbetalen en daardoor worden die schulden oninbaar.

Ieder haalbaar plan zou zich ook bezig moeten houden met het redden van de griekse economie, verder verval daarvan is het doosvonnis voor griekenland, al was het enkel al doordat dan de schuldenberg als percentage van de economie enkel verder stijgt (en dat _is_ gewoonweg het geval, hoeveel schulden-afboekeing zogenaamd ook beloofd wordt en theorretisch de griekse burgers per persoon tienduizenden euro's 'gegeven' wordt, die ze echter nooit zullen zien .. de gemiddelde schuld als percentage van het BNP stijgt doodleuk door en daaraan gaat iedere economie onherroepelijk kapot)..

tweede onmisbare punt is echter ook dat griekenland absoluut een 'loonafname' moet krijgen en een stevige... de griekse lonen zijn veels te snel gestegen in de afgelopen jaren (50% toename arbeidskosten in de afgelopen 10 jaar).
helaas zal dat nooit via akkoorden lukken en daarvoor heb je domweg een devaluatie nodig...
Ook daarbij ontkomt griekenland er volgens mij niet aan een tijdje uit de euro te stappen en vervolgens na enkele jaren mogelijk weer terug in te treden, maar dan op de een substantieel lager niveau...
Imho is dat de enige relatief 'wrijvingsloze' manier een devaluatie te bereiken.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_107936904
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 16:55 schreef Bankfurt het volgende:

invoerrechten zijn weer terug, ...
Waar dan?
  maandag 13 februari 2012 @ 18:13:49 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107937804
"Samaras demands bailout be renegotiated after elections "

minder dan 24 uur na het accoord :')

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  FOK!fotograaf maandag 13 februari 2012 @ 18:32:53 #10
18921 freud
Who's John Galt?
pi_107938500
quote:
10s.gif Op maandag 13 februari 2012 18:13 schreef SeLang het volgende:

[ afbeelding ]
Kan dat clipje van madam Sap met haar stekkerdoos misschien wel goed gebruikt worden :)
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_107938704
quote:

[ afbeelding ]
En zijn partij staat nu ver bovenaan in de peilingen.

Daarmee is PASOK de enige partij die met de maatregelen heeft ingestemd én zich eraan wil houden, en die staan op welgeteld 8% in de peilingen. Wat een wanvertoning. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2012 18:38:39 ]
  maandag 13 februari 2012 @ 19:26:46 #12
323876 michaelmoore
pi_107940864
vanavond
Tegenlicht: Goldman Sachs en de vernietiging van Griekenland..

http://www.tvgids.nl/prog(...)ging_van_Griekenland
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 13 februari 2012 @ 19:27:37 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107940893
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 18:38 schreef Igen het volgende:

[..]

En zijn partij staat nu ver bovenaan in de peilingen.

Daarmee is PASOK de enige partij die met de maatregelen heeft ingestemd én zich eraan wil houden, en die staan op welgeteld 8% in de peilingen. Wat een wanvertoning. :')
Ik snap ook niet (of eigenlijk juist wel :') ) waarom ze geen vervroegde verkiezingen hebben gehouden en daarna stemmen. Dan heb je tenminste een empowered regering die zich echt kan vastleggen op afspraken.

Als ik minister de Jager was dan zou ik nooit hiermee accoord gaan als de belangrijkste ondertekenaars binnen 24 uur na het accoord al aankondigen dat ze het weer gaan heronderhandelen. Afspraken met dat soort mensen zijn gewoon niets waard. (Niet dat dat niet al eerder was gebleken :') )
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 13 februari 2012 @ 21:54:07 #14
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_107948810
quote:

[ afbeelding ]
Hij kan dat beter zeggen nadat de poen is gestort!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_107949350
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 19:26 schreef michaelmoore het volgende:
vanavond
Tegenlicht: Goldman Sachs en de vernietiging van Griekenland..

http://www.tvgids.nl/prog(...)ging_van_Griekenland
Leuke documentaire, niet heel veel nieuwe dingen, maar voor mainstream denk ik best informatief :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 13 februari 2012 @ 22:15:49 #16
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_107949944
Ik vind dat de Grieken een referendum moeten houden over de bailout!

De docu moet ik nog maar eens terug zien , lijkt me zeker interessant.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_107950459
quote:
14s.gif Op maandag 13 februari 2012 22:15 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

Wat ik zelf een goede vind, is als alle huidige leningen omgezet worden in 50 jaars leningen, op die manier sla je de economie niet lam, kan de schuld eerlijk verdeeld worden, en er duidelijke en realistische afspraken gemaakt worden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  FOK!fotograaf maandag 13 februari 2012 @ 22:36:08 #18
18921 freud
Who's John Galt?
pi_107951081
Wel ironisch dat de geboorteplek van de democratie ook de plek is waar pijnlijk duidelijk wordt dat het daar niet werkt als er echt shit is...
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_107952483
Ik zit het Memorandum door te lezen en moet zeggen dat ik verbaasd ben over hoe specifiek en dringend de eisen zijn. De Grieken verplichten zich om nog vóór de eerste uitkering uit het hulp pakket zo'n beetje hun hele arbeidsrecht overboord te zetten. CAO's worden in duur beperkt en wel op zo'n manier dat als vakbonden dwars gaan liggen hun leden er zwaar onder lijden, het dienstverband voor het leven wordt afgeschaft en dat zijn nog maar de eerste paar dingetjes die ik heb gezien.

http://www.scribd.com/doc(...)y-9-Feb-2012#page=25
  dinsdag 14 februari 2012 @ 00:05:07 #20
323876 michaelmoore
pi_107955022
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 22:04 schreef raptorix het volgende:

[..]

Leuke documentaire, niet heel veel nieuwe dingen, maar voor mainstream denk ik best informatief :)
Dat het hoofd van GS Paulsson minister van Fin werd en zijn mijarden opties en aandelen belastingvrij "moest" verkopen is wel tekenend voor het Bush regime
pi_107955340
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 23:01 schreef HiZ het volgende:
Ik zit het Memorandum door te lezen en moet zeggen dat ik verbaasd ben over hoe specifiek en dringend de eisen zijn. De Grieken verplichten zich om nog vóór de eerste uitkering uit het hulp pakket zo'n beetje hun hele arbeidsrecht overboord te zetten. CAO's worden in duur beperkt en wel op zo'n manier dat als vakbonden dwars gaan liggen hun leden er zwaar onder lijden, het dienstverband voor het leven wordt afgeschaft en dat zijn nog maar de eerste paar dingetjes die ik heb gezien.

http://www.scribd.com/doc(...)y-9-Feb-2012#page=25
Ik zie dat inderdaad flink wat heilige huisjes omver worden geworpen. Wat me verbaast is dat er in hoofdstuk 3 wordt geeist dat banken 9% tier 1 in Q3 moeten hebben. Is deze eis uberhaupt wel inwilligbaar voor banken in de private sector?

En dan dit:

quote:
Banks that do not submit viable capital raising plans and/or do not raise thecapital needed to meet the regulatory requirements within the deadline set bythe Bank of Greece will be resolved in an orderly manner and at the lowestcost to the State, in a way that ensures financial stability and which follows theoverall strategic plan for resolved banking system assets. Resolution optionswill include the tools available under the law such as, inter alia, purchase andassumption (transfer order), interim credit institution (bridge banks), andorderly wind down.
Ik begrijp hieruit dat nationalisatie van banken een optie is als ze niet binnen 6 maanden hun kapitaaleisen aangesterkt hebben. Een erg rigoreuze en haast onwettige eis imo. Het lijkt me volstrekt logisch dat de Grieken dit willen heronderhandelen.
One man's trash, another man's treasure.
pi_107955883
Om nog even hierop terug te komen:
quote:

[ afbeelding ]
quote:
(...)

Eurozone finance ministers are due to meet on Wednesday, by which time Greece will also have to detail how it will make 325 million euros of savings on top of some 3 billion that it has already agreed with the troika of the IMF, European Commission and European Central Bank. The other demand that the Eurogroup made last week is that coalition leaders George Papandreou of PASOK and New Democracy’s Antonis Samaras provide written commitments that their parties will stick to the agreed program after the general elections.

(...)
http://www.ekathimerini.c(...)_1_13/02/2012_427639
Hmmm.... Hier gaat dus iemand moeten terugkrabbelen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2012 00:34:32 ]
pi_107957677
RBC Capital Markets maakte dit prachtige overzichtje van de financiële condition européenne:

Bron en toelichting: Financial Times Alphaville

Bemerk ook de private debt levels in Luxemburg, Slovenië, Cyprus, Estland en Malta: Na-na-na-na-na!
pi_107959158
quote:
14s.gif Op maandag 13 februari 2012 22:15 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

Ik vond de docu wel een beetje tegenvallen, het ging meer over goldman sachs dan griekenland, hun verbondenheid met de centrale banken en regeringen dan over griekenland. Ja goldman had 5 miljard aan derivaten verkocht maar dat maakte volgen die docu bij de griekse schulden van 360 miljard niet veel meer uit als een druppel op de gloeiende plaat.

Tegenlicht heeft wel eens betere docus gemaakt.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 09:48:25 #25
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_107959756
Gaan ze nu echt weer 130 miljard aan de grieken geven??
Ik vind het niet te geloven
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')