quote:Wat mag ik mijn kinderen schenken?
De vrijstelling kan jaarlijks verschillen. Voor 2011 bedraagt het vrijgestelde bedrag ¤ 5.030.
quote:Wat mag ik mijn kleinkind schenken?
Jaarlijks kan er een schenking van maximaal ¤ 2.012 worden verricht. Grotere schenkingen zullen belast worden met schenkbelasting.
Een renteloze lening is een verkapte schenking (je schenkt de rente). Je kan dus net zo goed rente berekenen aangezien die voor 16k toch onder de vrijstelling valt.quote:Op maandag 13 februari 2012 16:09 schreef silliegirl het volgende:
Hmm en stel nu dat je op laat stellen dat het een lening is, waarbij geen rente is verschuldigd en dat er terugbetaald wordt aan de erfgenamen op moment van overlijden? Dat lijkt me effectief op hetzelfde neer te komen als een verrekening met.. (Ik weet dat een dergelijke constructie bestaat bij partners die samenwonen, maar hoe zit het bij grootouders-kleinkind?)
Het is dan een schenking van de rente.quote:Op maandag 13 februari 2012 16:09 schreef silliegirl het volgende:
Hmm en stel nu dat je op laat stellen dat het een lening is, waarbij geen rente is verschuldigd en dat er terugbetaald wordt aan de erfgenamen op moment van overlijden? Dat lijkt me effectief op hetzelfde neer te komen als een verrekening met.. (Ik weet dat een dergelijke constructie bestaat bij partners die samenwonen, maar hoe zit het bij grootouders-kleinkind?)
180 dagen.quote:Op maandag 13 februari 2012 20:09 schreef Piger het volgende:
Het is nu schenkbelasting. Maar het kan toch onder de erfbelasting gaan vallen, als degene die schenkt binnen een bepaalde periode na de schenking overlijdt.
Ja man gewoon pinnen en cash geven. Probleem opgelost jeweetz.quote:Op maandag 13 februari 2012 18:05 schreef Inlognaam het volgende:
Beter laat je de grootouders dat geld nu al in stapjes opnemen en zonder tussenkomst van de belasting aan de kinderen geven. Desnoods op een aparte rekening voor ze vastzetten.
Dat gaat 'm niet worden, die mensen moeten zelf nog bij hun geld kunnen en dat lukt natuurlijk niet als ze nu alles al gaan wegschenken. Bovendien, als per testament wordt bepaald dat het bedrag verrekend moet worden ben je er toch?quote:Op maandag 13 februari 2012 21:16 schreef Fer het volgende:
Grootouders lenen aan kleinkind 16000¤, kleinkind betaald 5% rente, 800¤.
Grootouders schenken de rente terug ieder jaar, verder kunnen ze nog 1212¤ belastingvrij schenken. Hiermee kan kleinkind de lening ieder jaar aflossen.
Probleem is die aflossing niet van de erfenis af gaat. Indien andere (klein)kinderen hiermee problemen hebben zullen grootouders de andere erfgenamen ook alvast moeten schenken.
Ik weet niet hoeveel vermogen je grootouders hebben, maar misschien is het handig om eens te kijken of een schenkingsplan voordeel kan bieden. Helemaal omdat je het hebt over het alvast overhevelen van vermogen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 08:58 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Nou hopelijk houden ze het nog wel wat langer vol dan dat...
Het zijn niet mijn grootouders, dus ik heb totaal geen zicht op hoeveel vermogen er is.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 08:59 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik weet niet hoeveel vermogen je grootouders hebben, maar misschien is het handig om eens te kijken of een schenkingsplan voordeel kan bieden. Helemaal omdat je het hebt over het alvast overhevelen van vermogen.
Bij beneficiair aanvaarden wordt het dan wel 'verrekend', in zoverre dat beneficiair aanvaarden slechts betekent dat je niet uit privé-vermogen hoeft bij te betalen als de nalatenschap negatief blijft te zijn. Je ontwijkt de verrekenplicht dus niet (tenzij de nalatenschap daardoor dus negatief wordt, dan 'ontloop' je een klein deel van de verrekening).quote:Op dinsdag 14 februari 2012 09:13 schreef jeroen25 het volgende:
Wat ik nu bedenk:
Stel dat ze dat geld alvast geven en in het testament zetten dat het met de erfenis verrekend wordt.
Wat als de ontvanger dan na het overlijden de erfenis afwijst of beneficiair aanvaardt?
Zouden ze dan niets hoeven te verrekenen?
Hij is kleinkind, welk wettelijk deel?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 09:44 schreef Piger het volgende:
De constructie met het verrekenen via testament lijkt me prima.
Er kunnen tegen die tijd wel 2 problemen om de hoek komen als de erfenis een stuk lager blijkt:
- als de erfenis lager dan 16000 per erfgenaam blijkt, dan ga je als erfgenaam natuurlijk niet terugbetalen. - je kan je wettelijke deel als kind opeisen. Deze staat los van de rest. Kan je die 16000 alsnog omzeilen.
Een kleinkind kan erfgenaam worden als de oorspronkelijke erfgenaam (zijn vader) is overleden.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 09:53 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Hij is kleinkind, welk wettelijk deel?
Dat had ik dan weer niet meegekregen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 09:53 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Hij is kleinkind, welk wettelijk deel?
'Omzeilen' is een groot woord. Het hangt sterk af van de manier waarop deze 'schenking' wordt aangekleed en of schenkingen moet worden ingebracht, of de legitimarissen worden benadeeld en ga zo maar door.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 09:44 schreef Piger het volgende:
De constructie met het verrekenen via testament lijkt me prima.
Er kunnen tegen die tijd wel 2 problemen om de hoek komen als de erfenis een stuk lager blijkt:
- als de erfenis lager dan 16000 per erfgenaam blijkt, dan ga je als erfgenaam natuurlijk niet terugbetalen. - je kan je wettelijke deel als kind opeisen. Deze staat los van de rest. Kan je die 16000 alsnog omzeilen.
De ouder van het kleinkind is overleden, het kleinkind komt dan in de plaats van de ouder.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 10:08 schreef Piger het volgende:
[..]
Dat had ik dan weer niet meegekregen.
In dat geval blijft er voor het kleinkind sowieso niet veel over, als het een kleine erfenis betreft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |