abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107925583
Een vraag:

Grootouders willen hun kleinkind een voorschot op de erfenis geven, zeg even ter grootte van 16000 euro. Er wordt in het testament vastgelegd dat dit bedrag verrekend moet worden bij de verdeling van de erfenis (met de overige kinderen) op het moment dat de grootouders overlijden.

Hoe zit het nu met belasting? Valt dit onder successierecht of schenkingsbelasting?
pi_107925628
Dan hoop ik voor dat kind wat nu die 16K krijgt dat er tegen de tijd dat opa en oma het loodje leggen op zijn minst 16K voor iedereen per stuk over is, anders kan dat kleinkind geld terugbetalen :P
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_107925644
Schenkingsrecht.
Successie is pas sprake van bij overlijden.
  maandag 13 februari 2012 @ 12:24:24 #4
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_107925668
16K :D
pi_107925708
kun je beter op papier het geld aan kleinkind lenen tegen een redelijke rente en de rente jaarlijks schenken.... is het tenminste belastingvrij
pi_107925729
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 12:25 schreef devlinmr het volgende:
kun je beter op papier het geld aan kleinkind lenen tegen een redelijke rente en de rente jaarlijks schenken.... is het tenminste belastingvrij
Dan komt het bij overlijden aan de orde in de vorm van successie:)
pi_107925787
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 12:26 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Dan komt het bij overlijden aan de orde in de vorm van successie:)
not necessarily, als het goed is hou je ook nog wat ruimte in de jaarlijkse schenking over voor "aflossing"
pi_107925880
Schenkbelasting.

Het andere heet overigens erfbelasting.
pi_107925931
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 12:30 schreef Maharbal het volgende:
Schenkbelasting.

Het andere heet overigens erfbelasting.
En waar kan je daar de tarieven voor vinden? Van die rekenhulp op de website van de belastingdienst word ik niet echt wijzer...
pi_107925972
Of...opa en oma schenken eenmalig aan zoon/dochter die het schenkt aan kleinkind.
dan kun je tot ¤ 5.030 belastingvrij pj schenken
Indien je dan 16000 leent aan vader/moeder die dat aan kleinkind doorlenen tegen 5% dan krijg je dus 800 rente en de rest "aflossing" voor het eerste jaar
pi_107925995
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 12:32 schreef silliegirl het volgende:

[..]

En waar kan je daar de tarieven voor vinden? Van die rekenhulp op de website van de belastingdienst word ik niet echt wijzer...
18% over het bedrag.
http://www.belastingdiens(...)schenkbelasting_2012
pi_107926061
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 12:33 schreef devlinmr het volgende:
Of...opa en oma schenken eenmalig aan zoon/dochter die het schenkt aan kleinkind.
dan kun je tot ¤ 5.030 belastingvrij pj schenken
Indien je dan 16000 leent aan vader/moeder die dat aan kleinkind doorlenen tegen 5% dan krijg je dus 800 rente en de rest "aflossing" voor het eerste jaar
In dit geval betreft het een schenking voor een huis. De vrijstelling zou dan zelfs nog hoger zijn (rond de 50.000 zo uit mn hoofd?) Probleem is alleen dat de betreffende ouder niet meer in leven is (grootouders wel, ouder niet). Dat doorschenken gaat hier dus niet meer..
pi_107926065
http://financieel.infonu.(...)nd-2011-en-2012.html

inclusief tips over indirect schenken....
pi_107926096
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 12:37 schreef devlinmr het volgende:
http://financieel.infonu.(...)nd-2011-en-2012.html

inclusief tips over indirect schenken....
Zie bovenstaande post ;)
pi_107926099
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 12:36 schreef silliegirl het volgende:

[..]

In dit geval betreft het een schenking voor een huis. De vrijstelling zou dan zelfs nog hoger zijn (rond de 50.000 zo uit mn hoofd?) Probleem is alleen dat de betreffende ouder niet meer in leven is (grootouders wel, ouder niet). Dat doorschenken gaat hier dus niet meer..
hmm, dan zou ik eens bij een notaris langs gaan.. zijn vast wel trucjes voor
pi_107926111
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 12:36 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Let erop dat je dan geen HRA hebt over dat deel van de prijs voor de woning, en tevens zorg je er eventueel voor dat je later geconfronteerd wordt met de bijleenregeling.

Het bedrag kan wel geleend worden aan de kinderen, waardoor de kinderen recht hebben op HRA. Bepaal hierbij een rentepercentage (dat wel zakelijk is), en de kinderen hebben HRA t.a.v. die rente. Vervolgens kan de rente (en eventueel een deel van de hoofdsom) tot de vrijstelling elk jaar worden geschonken.
pi_107926159
Waarom niet gewoon een lening bij je grootouders? Op die manier kan je de rente nog gewoon aftrekken als HRA.
pi_107926822
Om terug te komen op de vraag. Als je ¤ 16.000,- als schenking krijgt dan geldt een vrijstelling voor Kinderen en kleinkinderen tot ¤ 19.114...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2012 13:43:40 ]
pi_107926916
quote:
6s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:03 schreef Iwanius het volgende:
Om terug te komen op de vraag. Als je ¤ 16.000,- als schenking krijgt dat geldt een vrijstelling voor Kinderen en kleinkinderen tot ¤ 19.114...
Die bron klopt niet. Vrijstelling 2012 voor kleinkinderen is EUR 2.012

Wederom de bron: http://www.belastingdiens(...)_de_schenkbelasting/
pi_107927125
Het is al genoemd maar als je afspreekt dat het voorschot na het overlijden met de erfenis wordt verrekend dan is het toch gewoon een lening?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_107927587
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:12 schreef jeroen25 het volgende:
Het is al genoemd maar als je afspreekt dat het voorschot na het overlijden met de erfenis wordt verrekend dan is het toch gewoon een lening?
Nee, hoezo?
pi_107927817
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:25 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nee, hoezo?
Omdat er toch geen sprake kan zijn van een erfenis als je nog niet dood bent?
pi_107928030
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:32 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Omdat er toch geen sprake kan zijn van een erfenis als je nog niet dood bent?
Op dit moment vindt er gewoon een schenking plaats. Als je dat later weer wilt verrekenen door een testamentaire bepaling dan is dat een kwestie van civiel (erf) recht. Het heeft geen invloed op de schenkbelasting (tenzij je nu al aan de schenking ontbindende/opscortende voorwaardes gaat verbinden) en de kwalificatie 'schenking'.
pi_107928063
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:06 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Die bron klopt niet. Vrijstelling 2012 voor kleinkinderen is EUR 2.012

Wederom de bron: http://www.belastingdiens(...)_de_schenkbelasting/

De bron klopt wel, in zoverre dat het daar gaat om vrijstellingen voor de erfbelasting. De poster had het inderdaad wel mis.
  maandag 13 februari 2012 @ 13:50:45 #26
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_107928382
http://financieel.infonu.(...)n-kleinkinderen.html

Mijn grootouders schenken jaarlijks de maximale belastingvrije hoeveelheid geld aan de kinderen en kleinkinderen, om zo zoveel mogelijk erfbelasting te ontwijken en zoveel mogelijk vermogen belastingvrij naar de jongeren generaties over te hevelen.

quote:
Wat mag ik mijn kinderen schenken?
De vrijstelling kan jaarlijks verschillen. Voor 2011 bedraagt het vrijgestelde bedrag ¤ 5.030.
quote:
Wat mag ik mijn kleinkind schenken?
Jaarlijks kan er een schenking van maximaal ¤ 2.012 worden verricht. Grotere schenkingen zullen belast worden met schenkbelasting.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_107933164
Hmm en stel nu dat je op laat stellen dat het een lening is, waarbij geen rente is verschuldigd en dat er terugbetaald wordt aan de erfgenamen op moment van overlijden? Dat lijkt me effectief op hetzelfde neer te komen als een verrekening met.. (Ik weet dat een dergelijke constructie bestaat bij partners die samenwonen, maar hoe zit het bij grootouders-kleinkind?)
pi_107933225
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 16:09 schreef silliegirl het volgende:
Hmm en stel nu dat je op laat stellen dat het een lening is, waarbij geen rente is verschuldigd en dat er terugbetaald wordt aan de erfgenamen op moment van overlijden? Dat lijkt me effectief op hetzelfde neer te komen als een verrekening met.. (Ik weet dat een dergelijke constructie bestaat bij partners die samenwonen, maar hoe zit het bij grootouders-kleinkind?)
Een renteloze lening is een verkapte schenking (je schenkt de rente). Je kan dus net zo goed rente berekenen aangezien die voor 16k toch onder de vrijstelling valt.
pi_107935015
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 16:09 schreef silliegirl het volgende:
Het is dan een schenking van de rente.

Tevens verkrijgen de erfgenamen dan een vordering op de kleinkinderen. Deze vordering zal (waarschijnlijk) deels door verrekening teniet gaan als de kleinkinderen zelf ook erfgenaam zijn. Zij kunnen immers geen vordering op zichzelf krijgen.
  maandag 13 februari 2012 @ 18:05:49 #30
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_107937503
Beter laat je de grootouders dat geld nu al in stapjes opnemen en zonder tussenkomst van de belasting aan de kinderen geven. Desnoods op een aparte rekening voor ze vastzetten.
Ook hoi !
pi_107942934
Het is nu schenkbelasting. Maar het kan toch onder de erfbelasting gaan vallen, als degene die schenkt binnen een bepaalde periode na de schenking overlijdt.
Eerst denken, dan typen
pi_107942969
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 20:09 schreef Piger het volgende:
Het is nu schenkbelasting. Maar het kan toch onder de erfbelasting gaan vallen, als degene die schenkt binnen een bepaalde periode na de schenking overlijdt.
180 dagen.
pi_107944042
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 18:05 schreef Inlognaam het volgende:
Beter laat je de grootouders dat geld nu al in stapjes opnemen en zonder tussenkomst van de belasting aan de kinderen geven. Desnoods op een aparte rekening voor ze vastzetten.
Ja man gewoon pinnen en cash geven. Probleem opgelost jeweetz.
-weg, zie banmeldtopic-
pi_107946680
Grootouders lenen aan kleinkind 16000¤, kleinkind betaald 5% rente, 800¤.

Grootouders schenken de rente terug ieder jaar, verder kunnen ze nog 1212¤ belastingvrij schenken. Hiermee kan kleinkind de lening ieder jaar aflossen.

Probleem is die aflossing niet van de erfenis af gaat. Indien andere (klein)kinderen hiermee problemen hebben zullen grootouders de andere erfgenamen ook alvast moeten schenken.
.
pi_107958795
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 21:16 schreef Fer het volgende:
Grootouders lenen aan kleinkind 16000¤, kleinkind betaald 5% rente, 800¤.

Grootouders schenken de rente terug ieder jaar, verder kunnen ze nog 1212¤ belastingvrij schenken. Hiermee kan kleinkind de lening ieder jaar aflossen.

Probleem is die aflossing niet van de erfenis af gaat. Indien andere (klein)kinderen hiermee problemen hebben zullen grootouders de andere erfgenamen ook alvast moeten schenken.
Dat gaat 'm niet worden, die mensen moeten zelf nog bij hun geld kunnen en dat lukt natuurlijk niet als ze nu alles al gaan wegschenken. Bovendien, als per testament wordt bepaald dat het bedrag verrekend moet worden ben je er toch?
pi_107958798
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 20:10 schreef Maharbal het volgende:

[..]

180 dagen.
Nou hopelijk houden ze het nog wel wat langer vol dan dat...
pi_107958810
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 08:58 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Nou hopelijk houden ze het nog wel wat langer vol dan dat...
Ik weet niet hoeveel vermogen je grootouders hebben, maar misschien is het handig om eens te kijken of een schenkingsplan voordeel kan bieden. Helemaal omdat je het hebt over het alvast overhevelen van vermogen.
pi_107958919
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 08:59 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ik weet niet hoeveel vermogen je grootouders hebben, maar misschien is het handig om eens te kijken of een schenkingsplan voordeel kan bieden. Helemaal omdat je het hebt over het alvast overhevelen van vermogen.
Het zijn niet mijn grootouders, dus ik heb totaal geen zicht op hoeveel vermogen er is.

Om het wat te verduidelijken: Mijn (inmiddels) ex en ik gaan uit elkaar en bezitten een koopwoning. Doordat de normen voor hypotheken strenger zijn geworden moet er geld in de hypotheek om mij te kunnen ontslaan uit hoofdelijke aansprakelijkheid. Zijn grootouders willen dat geld in de hypotheek storten zodat hij volledig eigenaar wordt van de woning, ze willen daarbij echter niet de rest van de erfgenamen straks benadelen, dus vastleggen dat dit bedrag een voorschot is op. Ik neem aan dat zij zelf dus genoeg zicht hebben op hoeveel er straks te verdelen valt.
pi_107959038
Wat ik nu bedenk:
Stel dat ze dat geld alvast geven en in het testament zetten dat het met de erfenis verrekend wordt.
Wat als de ontvanger dan na het overlijden de erfenis afwijst of beneficiair aanvaardt?
Zouden ze dan niets hoeven te verrekenen?
pi_107959450
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 09:13 schreef jeroen25 het volgende:
Wat ik nu bedenk:
Stel dat ze dat geld alvast geven en in het testament zetten dat het met de erfenis verrekend wordt.
Wat als de ontvanger dan na het overlijden de erfenis afwijst of beneficiair aanvaardt?
Zouden ze dan niets hoeven te verrekenen?
Bij beneficiair aanvaarden wordt het dan wel 'verrekend', in zoverre dat beneficiair aanvaarden slechts betekent dat je niet uit privé-vermogen hoeft bij te betalen als de nalatenschap negatief blijft te zijn. Je ontwijkt de verrekenplicht dus niet (tenzij de nalatenschap daardoor dus negatief wordt, dan 'ontloop' je een klein deel van de verrekening).

Bij verwerpen van de erfenis heb je er inderdaad niets mee te maken.

Maar waarom zou je verwerpen. Verrekenen impliceert enigszins dat er genoeg vermogen is om later uit te delen, maar dat ze niemand willen benadelen.

Maargoed, nogmaals: de grootouders kunnen het ook als een lening vormgeven. Daardoor blijft, ook bij verwerpen van de erfenis, er altijd een vordering bestaan die in de nalatenschap van de grootouders zal vallen (tenzij deze wordt afgelost).
pi_107959676
De constructie met het verrekenen via testament lijkt me prima.

Er kunnen tegen die tijd wel 2 problemen om de hoek komen als de erfenis een stuk lager blijkt:
- als de erfenis lager dan 16000 per erfgenaam blijkt, dan ga je als erfgenaam natuurlijk niet terugbetalen. - je kan je wettelijke deel als kind opeisen. Deze staat los van de rest. Kan je die 16000 alsnog omzeilen.
Eerst denken, dan typen
pi_107959879
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 09:44 schreef Piger het volgende:

Er kunnen tegen die tijd wel 2 problemen om de hoek komen als de erfenis een stuk lager blijkt:
- als de erfenis lager dan 16000 per erfgenaam blijkt, dan ga je als erfgenaam natuurlijk niet terugbetalen. - je kan je wettelijke deel als kind opeisen. Deze staat los van de rest. Kan je die 16000 alsnog omzeilen.
Hij is kleinkind, welk wettelijk deel? ;)
  dinsdag 14 februari 2012 @ 09:58:34 #43
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_107959968
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 09:53 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Een kleinkind kan erfgenaam worden als de oorspronkelijke erfgenaam (zijn vader) is overleden.
The love you take is equal to the love you make.
pi_107960157
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 09:53 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Dat had ik dan weer niet meegekregen.
In dat geval blijft er voor het kleinkind sowieso niet veel over, als het een kleine erfenis betreft.
Eerst denken, dan typen
pi_107960193
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 09:44 schreef Piger het volgende:

'Omzeilen' is een groot woord. Het hangt sterk af van de manier waarop deze 'schenking' wordt aangekleed en of schenkingen moet worden ingebracht, of de legitimarissen worden benadeeld en ga zo maar door.

Imputatie, inferieure makingen, berekenen van de legitieme etc zijn met dergelijke dingen kutklusjes.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 10:23:25 #46
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_107960423
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 10:08 schreef Piger het volgende:

[..]

Dat had ik dan weer niet meegekregen.
In dat geval blijft er voor het kleinkind sowieso niet veel over, als het een kleine erfenis betreft.
De ouder van het kleinkind is overleden, het kleinkind komt dan in de plaats van de ouder.
Het is niet dat je als kleinkind pech hebt omdat je ouder toevallig is overleden, de verdeling blijft net zo als wanneer die ouder er wel zou zijn, alleen erft het kleinkind in plaats van die ouder, kan het echter zijn dat het kleinkind meer successierechten moet betalen dan de ouder zou moeten betalen.

Overigens zou ik het in het geval van TS (of van haar ex eigenlijk) gewoon met een lening van opa en oma doen, waarbij de jaarlijkse schenking volledig wordt aangewend om de rente te betalen en af te lossen, dan is het met een jaar of 10 weggevallen.

Ik kan me echter voorstellen dat het voor opa en oma vervelend is dat ze niet al hun (klein)kinderen jaarlijks zo'n bedrag kunnen schenken, al is het maar op papier, maar dat is iets waar ze wel of niet mee moeten kunnen leven.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_107979415
Als de lening wordt aangegaan en grootouders schenken de ontvangen rente weer terug. De schuld blijft dan openstaan. Bij overlijden van grootouders zal dan de openstaande schuld vanzelf met de erfenis verekend worden.

Maar volgens mij moet je dan nog steeds successierechten betalen.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')