Dat.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 20:18 schreef Gray het volgende:
Tja, een middelvinger is meteen zo overdreven...
Hoe kom je op 112 pausen?quote:Op maandag 11 februari 2013 12:46 schreef ender_xenocide het volgende:
Zoals jullie ongetwijveld gehoord hebben treed de 111de paus binnenkort af, oftwel tijd voor de 112de paus.
Zal nu dan het eindspel gaan beginnen gezien de voorspellingen omtrent de 112de paus?
[..]
Zo, dat scheelt nogal!quote:Op zaterdag 16 februari 2013 13:25 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hoe kom je op 112 pausen?
Op Wikipedia staan er 265, wie tellen allemaal niet mee en waarom niet?
Het zijn er wel meer hoor. Tel de tegenpausen ook maar mee. En zelfde de dubieuze pausen dan tik je de 300 wel aan of misschien net wat meer.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 13:25 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hoe kom je op 112 pausen?
Op Wikipedia staan er 265, wie tellen allemaal niet mee en waarom niet?
Nogal ja. Ik dacht nog even dat misschien het aantal pausen sinds het jaar 1000 werd bedoeld, maar aangezien toen de 139e paus zat, is dat het ook niet.quote:
Ik kom dan dus idd op 306 (in dat lijstje op Wikipedia, waarvan ik niet weet of het helemaal volledig is en iedereen er terecht op staat).quote:Op zaterdag 16 februari 2013 13:52 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Het zijn er wel meer hoor. Tel de tegenpausen ook maar mee. En zelfde de dubieuze pausen dan tik je de 300 wel aan of misschien net wat meer.
Dus de TT klopt niet meer, dat moet dan paus 266306 zijn.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 13:53 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nogal ja. Ik dacht nog even dat misschien het aantal pausen sinds het jaar 1000 werd bedoeld, maar aangezien toen de 139e paus zat, is dat het ook niet.
De tegenpausen hebben ze overigens niet in de telling meegenomen, dus dat is het ook niet. Daar zijn er nog 39 van. En dan nog 2 die niet ingezegend waren.
Dus die 112e paus is al lang dood en begraven.
De lijst van de profetie van de pausen begint bij paus Celestinus II (paus 165, nummer 1 van de profetie).quote:Op zaterdag 16 februari 2013 13:53 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nogal ja. Ik dacht nog even dat misschien het aantal pausen sinds het jaar 1000 werd bedoeld, maar aangezien toen de 139e paus zat, is dat het ook niet.
De tegenpausen hebben ze overigens niet in de telling meegenomen, dus dat is het ook niet. Daar zijn er nog 39 van. En dan nog 2 die niet ingezegend waren.
Dus die 112e paus is al lang dood en begraven.
Is wel handig dat ze dat er dan effe bijzetten, is namelijk wel een cruciaal verschil.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 13:56 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
De lijst van de profetie van de pausen begint bij paus Celestinus II (paus 165, nummer 1 van de profetie).
Dus kan ik de tt veranderen? Of nog even wachten tot jullie er uit zijn?quote:Op zaterdag 16 februari 2013 14:06 schreef Wombcat het volgende:
Bij nader inzien klopt het met de tegenpausen ook niet. Er zijn namelijk 12 tegenpausen geweest in die periode, dus de huidige paus is dan al de 113e.
Als ik die eerste lijst afloop en vergelijk met de link die ik net postte (naar de nederlandstalige Wiki, de engelse hierboven zitten de tegenpausen niet bij), dan mist Innocentius III, tegenpaus van 1179-1180. (Verder ben ik nog niet gegaan).quote:Op zaterdag 16 februari 2013 14:10 schreef De_Kardinaal het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Prophecy_of_the_Popes daar de lijst van pausen die meetellen voor de lijst.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_popes Daar de pausen genummerd in volgorde.
Daar ligt het aan.quote:The first column contained the motto, the second the name of the Pope or Antipope to whom it was attached (with occasional errors), and the third an attempted explanation or justification of the name. The original list was unnumbered.
http://en.wikipedia.org/wiki/Prophecy_of_the_Popes
Heel simpel. Het kerkelijk nieuwjaar begint met Pasen. Ze willen dus voor die tijd een paus hebben.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 13:54 schreef Lavenderr het volgende:
Het conclaaf begint mogelijk eerder. Waarom zou dat zijn?
http://www.nu.nl/buitenla(...)mogelijk-eerder.html
Aha. Tja, dan is haast geboden.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 14:22 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Heel simpel. Het kerkelijk nieuwjaar begint met Pasen. Ze willen dus voor die tijd een paus hebben.
De paus is tevens de bisschop van Rome en heeft dus ook de belangrijkste functie in het bisdom Rome.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 14:24 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Aha. Tja, dan is haast geboden.
Benedictus is na zijn aftreden emeritus bisschop van Rome. Dus die zal ook nog wel wat invloed uit kunnen oefenen (als hij daar nog de moed voor en de zin in heeft).quote:Op zaterdag 16 februari 2013 14:27 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
De paus is tevens de bisschop van Rome en heeft dus ook de belangrijkste functie in het bisdom Rome.
De nieuwe paus is tevens de nieuwe bisschop van Rome.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 14:37 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Benedictus is na zijn aftreden emeritus bisschop van Rome. Dus die zal ook nog wel wat invloed uit kunnen oefenen (als hij daar nog de moed voor en de zin in heeft).
Volgens mij had de katholieke kerk er baat bij! Op deze manier ging het verworven bezit van de priesters en bisschoppen niet naar hun nageslacht (zonen) maar naar de kerk.quote:Op maandag 11 februari 2013 18:37 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja, en de Doornvogels, hahaha.
Daar wordt mee geworsteld, en waarschijnlijk regelmatig aan toegegeven. Het zijn tenslotte mensen met behoeftes. Vind dat celibaat ook zo'n onzinnig iets. Wie heeft daar nu baat bij? Je krijgt er alleen maar misstanden mee zie->misbruik op grote schaal.
Zo had ik het nog niet bekeken, maar dat zal misschien best een rol gespeeld hebben.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 16:55 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Volgens mij had de katholieke kerk er baat bij! Op deze manier ging het verworven bezit van de priesters en bisschoppen niet naar hun nageslacht (zonen) maar naar de kerk.
Anders ging de Kerk failliet ja. Zoveel theologie zit er nou ook weer niet achter.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 16:55 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Volgens mij had de katholieke kerk er baat bij! Op deze manier ging het verworven bezit van de priesters en bisschoppen niet naar hun nageslacht (zonen) maar naar de kerk.
Celibataire gebruiken komen uit oudere gebruiken van onthouding, zoals vasten, of zelfs dit:quote:Op zaterdag 16 februari 2013 16:55 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |