Dus waarom kom jij 's ochtends je bed uit om naar college/les te gaan? Heb je een doel voor ogen? Of doe je het alleen 'omdat het van je verwacht wordt' en 'omdat het nu eenmaal moet'?quote:Ik kom elke dag mijn bed uit om aan de studie te gaan. Ben érg blij met mijn opleiding en het feit dat ik nu een jaar in het buitenland mag studeren dankzij een beurs draagt daar zeker aan bij.
De vakken die ik volg heb ik (op één verplichte na) zelf gekozen en ik ga er met plezier naar toe. De scriptie die ik moet schrijven dit jaar heb ik ook veel zin in.
Volgend jaar een master doen (ook in het buitenland) en dan kijken of ik wil promoveren of een baan ga zoeken.
Waarvoor ik dan werk? Hopelijk omdat ik het leuk vind (zelfs mijn bijbanen vond ik leuk en ging ik met plezier naartoe omdat elke dag weer anders was), natuurlijk om de vaste lasten te betalen en om te sparen voor mooie reizen, tripjes en leuke andere activiteiten samen met mijn man.
Het leven is te kort om te mopperen of zelfs om 'onverschillig' te doen. Ik kan het me voorstellen hoor, dat je werkt puur voor de centen en liever iets anders had gedaan, maar ik vind 't voor mezelf in ieder geval zonde om zo te denken, dus zoek liever uit waar ik het meeste plezier aan beleef en probeer dat na te jagen, zowel in het verleden, heden als in de toekomst.
Dus ik geniet nu van 't studeren, hoop op een fijne aansluitende baan als ik klaar ben en weet anders een sector waarin ik een aantal jaren gewerkt heb (zowel fulltime als parttime) waarin ik mij met veel plezier kan ontwikkelen.
quote:Op vrijdag 10 februari 2012 14:11 schreef Tijn het volgende:
Ik ben gestopt met m'n eerste studie omdat ik deze vraag niet kon beantwoorden.
Klopt! Het is voor mensen ook nog eens heel lastig rekening te houden met lange termijn. En vooral jeugdigen kunnen daar helemaal niks mee.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 14:06 schreef eriksd het volgende:
Het lijkt mij verstandiger een vormende fase deze vraag niet te gaan stellen. Logischerwijs kan je geen concreet antwoord geven en ben je jezelf aan het demotiveren.
Je moet sowieso wat natuurlijk, helemaal waarquote:Op maandag 13 februari 2012 19:34 schreef Roces18 het volgende:
je moet toch wat met je tijdelke dag thuis zitten is ook niet alles.
Dat zijn de betere verhalen.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 15:46 schreef fh101 het volgende:
Omdat ik niet in de voetsporen van mijn ouders wil treden. Mijn moeder heeft de middelbare school afgemaakt, en mijn vader's hoogst voltooide opleiding is de basisschoolBeiden hebben zij geen plezier in hun werk, maar werken omdat er geld verdiend moet worden. Pas sinds ik met deze studie ben begonnen kwam ik via een snuffelstage in contact met mensen die hun baan erg leuk vinden. Er ging een wereld voor me open, ik wist niet dat werk leuk kon zijn.
Dus nu doe ik een opleiding die ik leuk vind, heb ik een studiegeralateerde bijbaan die ik nog leuker vind, en heb ik zin in de toekomst
Middelbare schooltijd is echt wel alles hoor. Als jij op de uni of fulltime werkt zou je maar al te graag lekker niks doen op de middelbare schoolquote:Op maandag 13 februari 2012 19:50 schreef DanielBackward het volgende:
Het middelbare school leventje is ook niet alles maar als ik naar de lange termijn kijk is het absoluut de beste keus!
Tja daar heb je enigszins een goed punt, maar echt heel interessant is mijn leventje momenteel niet, misschien wel lekker rustig en ontspannen hahaquote:Op maandag 13 februari 2012 19:53 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Middelbare schooltijd is echt wel alles hoor. Als jij op de uni of fulltime werkt zou je maar al te graag lekker niks doen op de middelbare school
Ik dacht dat jij nog een HBO-leerling bent?quote:Hopelijk krijg ik dat een beetje terug als ik biologische psychologie werkcolleges mag geven, ik hou van biologie.
Deze zin loopt niet lekker.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 16:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij nog een HBO-leerling bent?
Tegenwoordige tijd en verleden tijd in een zin.quote:
Dat heb ik ook gedeeltelijk. Ik ben nu eerstejaars bedrijfseconomie en heb nog weinig binding met de studie en studiegenoten. Misschien volgend jaar overstappen op accountancy o.i.d.quote:Op woensdag 15 februari 2012 00:44 schreef Frith het volgende:
voor het papiertje, om heel eerlijk te zijn.
Maar, wat wil je dan uiteindelijk 'met dat papiertje gaan doen'?quote:Op woensdag 15 februari 2012 00:44 schreef Frith het volgende:
voor het papiertje, om heel eerlijk te zijn.
Het is een formaliteit, maar er zit natuurlijk wel een vrij heftige correlatie op dat papiertje met kansen op de arbeidsmarkt.quote:Op woensdag 15 februari 2012 14:30 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Maar, wat wil je dan uiteindelijk 'met dat papiertje gaan doen'?
Je bedoelt gewoon zuipen en slappe verhalen aan elkaar vertellen, denkend dat je intellectueel bezig ben?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 03:21 schreef Friek_ het volgende:
Wat ik zover voor mijzelf als antwoord kan geven is de intellectuele verdieping en discussiedrift van jouzelf/studiegenoten waarmee je geconfronteerd wordt. Discussies met studiegenoten kunnen tot diep in de nacht duren, mede dankzij de hoeveelheid geconsumeerde alcohol die hiermee gepaard gaat. Dat is geweldig en laat ook voelen dat je leeft.
Goede reden ook, dat geld...quote:Op vrijdag 17 februari 2012 03:30 schreef JohannesKozijn het volgende:
Het doel dat ik nu voor de ogen heb is om ooit op de universiteit af te studeren. Ik weet nog niet wat ik daarna ga doen. Ik zal echter wel een jaar of 29 als ik van de universiteit afstudeer, want ik neem een hele langzame weg er naartoe.
Ik doe het om een hoge cariere te krijgen en om veel geld te verdienen.
Motiverend verhaal! :-)quote:Op woensdag 15 februari 2012 16:58 schreef Ryon het volgende:
Toen ik ooit nog op de middelbare school zat stond ik elke dag op (rond zeven aids uur 's ochtends) omdat het moest. Pas in het laatste jaar kwam ik er achter dat je ook op kan staan omdat je het wil. Een docent staat niet een verhaal te houden omdat het moet, maar om je wat bij te brengen. Franse woordjes moet je niet leren voor een cijfer omdat de overheid dat wil, maar zodat je Frans kan spreken en je met X aantal miljoenen mensen kan communiceren etc.. Hoe raar het ook klinkt, het duurde even voordat ik dat niet alleen wist maar ook tot in het diepst van mijn botten begreep. Neemt niet weg dat school toen ook al 'leuk' was. Alleen de perceptie was anders.
Sinds ik ben gaan studeren sta ik op omdat ik het wil. Het geeft een kick om elke dag weer een stukje 'slimmer' te worden. Kennis doe je niet op vanwege je docent en omdat het moet van je ouders oid, maar eigenlijk alleen maar voor jezelf. Door een beetje te arbeiden naast het studeren (van call center werk/bollenplukken tot aan hoogwaardiger werk via assistent functies) krijg je ook meteen een beeld van waarom het belangrijk is om te studeren (anders zal je eenzaam en alleen sterven in een call center) en wat je later te wachten staat. Voor mij nooit de belangrijkste motivator geweest, maar wel een extra reden om weer een extra beetje je best te doen.
Wat ook helpt is dat de wekker nu pas om 11 uur 's ochtends gaat. Eitje bakken, douchen, bak koffie zetten en gaan met die banaan.
Correct.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 06:43 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
Je bedoelt gewoon zuipen en slappe verhalen aan elkaar vertellen, denkend dat je intellectueel bezig ben?
Niet superieur voelen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 16:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij nog een HBO-leerlingstudent bent?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |