Oneens. Ik heb zelf een universiteits bachelor Economie en ben daarna met mijn CFA certificering begonnen. Ik ben nu halverwege, CFA II, maar ik zou nog niemand financieel durven adviseren totdat ik CFA III heb afgerond. Je leert er een enorme hoeveelheid praktische details in aanvulling op een algemeen economie programma.quote:Op zondag 12 februari 2012 10:50 schreef droom_econoom8 het volgende:
Een universiteitsdiploma in een economische richting, moet volstaan.
Huishoudboekje rondkrijgen is simpel, gewoon minder uitgeven dan dat er binnenkomt. Daar heb je geen adviseur voor nodig.quote:Op maandag 13 februari 2012 04:00 schreef jaco het volgende:
[..]
Oneens. Ik heb zelf een universiteits bachelor Economie en ben daarna met mijn CFA certificering begonnen. Ik ben nu halverwege, CFA II, maar ik zou nog niemand financieel durven adviseren totdat ik CFA III heb afgerond. Je leert er een enorme hoeveelheid praktische details in aanvulling op een algemeen economie programma.
Iemand die van een universitaire economie opleiding komt, weet niet waar hij staat qua praktijk kennis (en qua ervaring is het sowieso al nul). Hij/zij heeft misschien hoge cijfers gehaald in allerlei theorievakken en begint vol zelfvertrouwen gezinnen te adviseren over hun financiele toekomst.
Een ongeschikte loodgieter valt meteen door de mand omdat de leiding blijft lekken. De onkunde van een financieel adviseur zal vaak pas jaren later blijken. De adviseur heeft bijvoorbeeld het huishoudboekje van een gezin rondgekregen met een aflossingsvrije hypotheek. Het probleem ontstaat pas 10 jaar later als de hypotheek afloopt en er op geen enkele wijze gespaard is om deze af te lossen.
Een ongeschikte adviseur in een team bij een bank krijgt (hopelijk) te maken met correctie door collega's. Een zelfstandige adviseur kan echter jaren lang schade aanrichten, omdat de klant meestal de kennis niet heeft om zijn advies te toetsen.
quote:Wall Street is the only place that people ride to in a Rolls Royce to get advice from those who take the subway.
-Warren Buffet-
Flauwekul.quote:Op maandag 13 februari 2012 04:00 schreef jaco het volgende:
De onkunde van een financieel adviseur zal vaak pas jaren later blijken. De adviseur heeft bijvoorbeeld het huishoudboekje van een gezin rondgekregen met een aflossingsvrije hypotheek. Het probleem ontstaat pas 10 jaar later als de hypotheek afloopt en er op geen enkele wijze gespaard is om deze af te lossen.
Je kaart een heel ander probleem aan, namelijk dat van de provisie incentives. Dit kun je zelf oplossen door een financiele planner per uur te betalen of een bedrag af te spreken voor de hele klus. Neemt niet weg dat je nog steeds wil dat die financiele planner een zekere vakkennis bezit.quote:Op maandag 13 februari 2012 14:36 schreef blomke het volgende:
Zelf was ik zo slim om een (erkend) hypotheekadviseur te wijzen op de tekortkomingen in de (toen nog zogenaamde) Postbank Meerwaarde Hypotheek: overwaarde beleggen in $-obligaties, voor toekomstige aflossing.
Daar heeft u helemaal gelijk. Dat vertrouwen in de vakkennis is door diverse ervaringen wel diep gezonken. Niet trouwens alleen in financiële adviseurs, maar in de hele mensheid.quote:Op maandag 13 februari 2012 15:17 schreef jaco het volgende:
Neemt niet weg dat je nog steeds wil dat die financiele planner een zekere vakkennis bezit.
Ik bedoel natuurlijk een Master. Een bachelor is gewoon gesjeestquote:Op maandag 13 februari 2012 04:00 schreef jaco het volgende:
[..]
Oneens. Ik heb zelf een universiteits bachelor Economie en ben daarna met mijn CFA certificering begonnen. Ik ben nu halverwege, CFA II, maar ik zou nog niemand financieel durven adviseren totdat ik CFA III heb afgerond. Je leert er een enorme hoeveelheid praktische details in aanvulling op een algemeen economie programma.
Iemand die van een universitaire economie opleiding komt, weet niet waar hij staat qua praktijk kennis (en qua ervaring is het sowieso al nul). Hij/zij heeft misschien hoge cijfers gehaald in allerlei theorievakken en begint vol zelfvertrouwen gezinnen te adviseren over hun financiele toekomst.
Een ongeschikte loodgieter valt meteen door de mand omdat de leiding blijft lekken. De onkunde van een financieel adviseur zal vaak pas jaren later blijken. De adviseur heeft bijvoorbeeld het huishoudboekje van een gezin rondgekregen met een aflossingsvrije hypotheek. Het probleem ontstaat pas 10 jaar later als de hypotheek afloopt en er op geen enkele wijze gespaard is om deze af te lossen.
Een ongeschikte adviseur in een team bij een bank krijgt (hopelijk) te maken met correctie door collega's. Een zelfstandige adviseur kan echter jaren lang schade aanrichten, omdat de klant meestal de kennis niet heeft om zijn advies te toetsen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |