abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † woensdag 8 februari 2012 @ 22:11:03 #51
25682 2cv
Niet subtiel
pi_107772096
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 21:00 schreef Oksel het volgende:
Frustrerende is.. ik heb al 3 mensen met kennis van auto's ernaar laten kijken, geen enkele die me daarop wees.
Geen schande, banden zijn ook niet het eerste waar ik op let.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 8 februari 2012 @ 22:20:00 #52
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_107772585
Weet niet hoe het bij deze campers zit, maar bij de Mercedes 206/306 busjes/campers, zelfde periode, heb je 2 verschillende versnellingsbakken. De ene haalt net 90, de ander 120.
Misschien is dat bij de Ford ook het geval?
pi_107772867
quote:
10s.gif Op woensdag 8 februari 2012 21:47 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

dat zou de eerste auto zijn waar van ik hoor dat iemand zulke banden er onder zet, omdat het vroegah zo was ... gezien de prijs
dan heb je nog maar heel weinig oldtimers gezien
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  woensdag 8 februari 2012 @ 22:33:48 #54
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_107773354
edit: nevermind XD
My mama didn't raise no fool
pi_107773885
Ik zou eens kijken wat voor eindoverbrenging de klok heeft (differentieel)

Winterproject : V6 Scorpio met 5 -bak
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_107774213
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 21:59 schreef powerflux het volgende:
je zegt: meer toeren, niet meer snelheid.
dan denk ik automatisch: koppeling slipt.

verder lijkt me 130 echt bizar hard voor zo'n camper..
Ja, ik ook.. te grote overbrenging, en hij slipt. Maar hij koppelt verder bijzonder goed.

Vond 130 ook hard, vooral voor een 1600. Als je dat met een V6 3 liter doet, okay. Maar het was toch echt zo. Maargoed, als hij maar 100 loopt. Nu loopt hij bij een brug max 60. Dat kan echt niet.
pi_107774275
Zou er een moderne (turbo)diesel motor zijn die er in kan?
  † In Memoriam † woensdag 8 februari 2012 @ 22:50:47 #58
25682 2cv
Niet subtiel
pi_107774378
De kans dat dat zonder lassen/zagen/boren past is klein.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_107774670
Aan de andere kant heb je daar natuurlijk wel ruimte voor in zo'n ding. Wat ziet hij er trouwens bijzonder netjes uit van binnen!
pi_107774746
De de 'hood' is het niet echt ruim.

De foto's zijn erg goed. In het echt is de binnenkant toch wat minder, en de buitenkant heeft toch aardig wat roestplekken..

Maar de bodem is keihard, en zit goed in de tectyleen.
pi_107774808
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_107774911
quote:
The engines used in the UK were the Essex V4 for the petrol-engined version in 1.7 L and 2.0 L capacities. By using relatively short V-4 engines Ford were able to minimise the additional length necessitated to place the engine ahead of the driver.[15] Another popular development under the bonnet was the equipping of the van with an alternator at time when the UK market competitors expected buyers to be content with a dynamo.[15] A 43 bhp (32 kW) diesel engine sourced from Perkins was also offered. As this engine was too long to fit under the Transit's stubby nose, the diesel version featured a longer bonnet. The underpowered Perkins proved unpopular, and was replaced by Ford's own "York" unit in 1974. For mainland Europe the Transit had the German Ford Taunus V4 engine in Cologne 1.7- or Essex 2.0-litre versions. The diesel version's long nose front was also used to accommodate the Ford 3.0-litre V6 in vans supplied to police and ambulance services. In Australia, the long-nose diesel front was used to accommodate an inline 6-cylinder engine derived from the Ford Falcon.
pi_107774995
hmm, da's dan weer jammer.
pi_107775558
Er zijn dus versies met een V6 3.0 liter motor.

Lijkt me niet eenvoudig 'even' een andere motor er in te lepelen, helaas.

Nouja, hopelijk gaat deze motor gewoon weer netjes lopen, dan rijdt hij minimaal 100 - 110, da's okay. Eerst zelf de basis vervangen, en bij een lokale knutselaar de vloeistoffen laten vervangen. Op MP setje banden (als deze echt zo oud zijn..)..
pi_107775777
Ik wil d'r trouwens serieus mee naar Italie enzo.. :P
pi_107777714
Zou d'r geen Volvo B230 blok (uit Volvo 740/940) in te lepelen zijn? Oerbetrouwbaar en vanaf 114pk :P
pi_107780671
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 23:13 schreef Oksel het volgende:
Er zijn dus versies met een V6 3.0 liter motor.

Lijkt me niet eenvoudig 'even' een andere motor er in te lepelen, helaas.

Nouja, hopelijk gaat deze motor gewoon weer netjes lopen, dan rijdt hij minimaal 100 - 110, da's okay. Eerst zelf de basis vervangen, en bij een lokale knutselaar de vloeistoffen laten vervangen. Op MP setje banden (als deze echt zo oud zijn..)..
Als ik het goed lees hadden die V6 uitvoeringen een langere neus, dus als het daarbij echt om de neus zelf gaat en dus niet gewoon een uitstulping in de grille dan gaat dat dus niet passen.

Heb je eigenlijk al eens de compressie gemeten? Als die waardeloos is heeft het natuurlijk niet zo'n zin verder te gaan zoeken.
pi_107781029
Wel lache ding, paar klusjes en je hebt een leuk ding.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_107781282
Ik heb nog helemaal niets gemeten. Als de compressie niet goed is moet je zuigerveren / pakkingen vervangen toch? Dat is dus eigenlijk een complete revisie. Dan moet de motor eruit, etc. etc. Hoop werk / geld.
pi_107781547
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:25 schreef Oksel het volgende:
Ik heb nog helemaal niets gemeten. Als de compressie niet goed is moet je zuigerveren / pakkingen vervangen toch? Dat is dus eigenlijk een complete revisie. Dan moet de motor eruit, etc. etc. Hoop werk / geld.
dat klopt, maar als het dat blijkt te zijn heeft het ook geen zin om te gaan zoeken naar verschillen in overbrengverhoudingen etc. Dan is het gewoon 'jammer dan' en dan weet je waar je aan toe bent.
pi_107783210
Auto weggebracht. Gelukkig heb ik en 2e accu, de accu voor de auto is elke ochtend leeg. Of hij laadt hem niet goed, en ze hebben beide net voldoende spanning om te starten, of er staat ergens nog iets aan, waardoor hij langzaam leegloopt.

Goed, wat gaan ze doen:
- Eventueel koelvloeistof
- Remvloeistof
- Motorolie
- Versnellingsbakolie
- Diff. olie (heet dat zo?)
- Kapot contactje maken.
- Accu vastzetten (voor APK)
- Rubber van kogel vervangen (voor APK)
- Ruitensproeier fixen (voor APK)
- Banden checken
- Compressie per cilinder meten.

Kosten: 200 EUR in totaal.
pi_107783248
Complete revisie inclusief nieuwe zuigerveren, bougies + kabels, verdeelkap, pakkingen, etc. etc. komt op 600-700 EUR daar. Dan is hij dus weer als nieuw.

Dus 200 van hierboven, plus 600-700, plus eventueel nieuwe banden, zit ik op 1200-1500 EUR.
pi_107783275
Behalve als de koppeling naar de klote is, dat zou +/- 500 EUR kosten. Maar dan hoeft de motor waarschijnlijk niet.
pi_107792194
Oksel, laat mensen praten, je hebt een focking vette bak gekocht.. _O_ _O_

Mijn opa had vroeger een Bedford :P Wil hem nog altijd eentje cadeau doen voor het gevoel.. O+
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_107792730
Spannend he? Wie zet in op gare zuigerveren / pakkingen? Wie zet in op een slechte ontbranding / ontsteking? Wie zet er in op gare koppeling?
pi_107792830
Waarom niet een 2500TD motor er in lepelen? ben je goedkoper uit denk ik..?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_107792839
En is een dagje of 2 werk..?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_107794941
En past dat zomaar? Het is een 4-bak (plus de achteruit dan).

pi_107795216
Net iemand gesproken over een andere motor erin.. alles moet dan veranderd worden, dat wordt 'm niet. Gewoon revisie dus, mocht dat nodig zijn. Wacht eerst dit af.
pi_107803384
Heb ook zo'n ding gehad, maar dan als 2.0 in paardenwagen-uitvoering. Na heel lang accelereren haalde hij 100 km/h (bij een verbruik van 1 op 3 trouwens, maar dit terzijde).
  † In Memoriam † donderdag 9 februari 2012 @ 20:33:31 #81
25682 2cv
Niet subtiel
pi_107803989
Je kan ook overwegen een beter blok van hetzelfde type te kopen en dat er in te (laten) knutselen.

Overigens zet ik in op achterstallig onderhoud (ontsteking, afstelling, dat soort gedoe).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_107806261
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 20:21 schreef Bo_Sneger het volgende:
Heb ook zo'n ding gehad, maar dan als 2.0 in paardenwagen-uitvoering. Na heel lang accelereren haalde hij 100 km/h (bij een verbruik van 1 op 3 trouwens, maar dit terzijde).
Oeh, dat is stevig. Dat verbruik, en die lage snelheid.
pi_107807302
Ik hoop het 2cv..ik hoop het :)

Ik ben erg benieuwd wat het verbruik gaat zijn als je gewoon 100-110 rijdt.. is 1op8 haalbaar? V4, 1700cc.
pi_107807489
Ter indicatie: m'n sprinter haalde ongeveer 1:7 in stadsverkeer, en dat was een veel modernere auto met een dieselmotor. Dus tja..
pi_107807584
Dat is geen goede indicatie :)
pi_107807621
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 21:36 schreef Oksel het volgende:
Ik hoop het 2cv..ik hoop het :)

Ik ben erg benieuwd wat het verbruik gaat zijn als je gewoon 100-110 rijdt.. is 1op8 haalbaar? V4, 1700cc.
modernere carburateur

http://forum.taunusmclub.(...)33c8b19888c4a110935d

overdrive?

je hebt natuurlijk wel de luchtweerstand van een verhuiscontainer

ben benieuwd wat hij met stevige zijwind doet.
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_107809059
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 21:40 schreef Oksel het volgende:
Dat is geen goede indicatie :)
Want? Natuurlijk zijn ze niet 1:1 vergelijkbaar, maar ze zijn grofweg even groot, die sprinter is veel gestroomlijnder en dat stadsverkeer weegt niet al te zwaar mee omdat je in de praktijk met zo'n camper gewoon vol gas op de snelweg rijdt. Maar het is wel een indicatie dat die 1:8 met die camper bijna niet zal lukken.
pi_107811149
Hm.
pi_107811443
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 16:28 schreef Oksel het volgende:
En past dat zomaar? Het is een 4-bak (plus de achteruit dan).

[ afbeelding ]
Motorsteunen van Diesel, kabelboom is zowiezo 3x niks, hooguit Stopklep, gloeispiralen en startmotor.
Bak MOET je zowiezo van een diesel nemen anders trek je te snel op maar heb je een hele lage topsnelheid.

Dan ben je eigenlijk wel klaar zo, hooguit nog de cardanas er bij nemen.. :)
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  donderdag 9 februari 2012 @ 23:16:36 #90
314083 ovhees
no fear, i`m here
pi_107812455
Ach een V4..
Daar is niet veel meer voor te krijgen helaas.
Een lijn 4 past wel, maar niet op je versnellingsbak...

Dus wordt het een V6.
Maak het jezelf makkelijk en stop er een 2.3 of 2.8 van een Granada in.
Past er zo in, je hoeft niets aan te passen, zelfs de uitlaat past.
(motorsteunen e.d. zijn ook hetzelfde)
Het blok is een cm of 15 langer...
Je moet alleen de koelvin eraf halen en een electrische fan monteren.
(dat scheelt weer een cm of 10 namelijk)
De V6 is namelijk een doorontwikkeling van de V4 met 2 extra cilinders.
(daarom hebben deze ook maar 2 uitlaatpoorten per kant in plaats van 3)
Idiot outside, but why?
pi_107833198
Kijk, dat is nog eens een goede tip.. :)

Dus dat zou een optie zijn als deze motor niet gaat lopen zoals hij behoort te lopen. Hoe oud moet die motor zijn? Je hebt wel meer vermogen, maar het verbruik zal niet af nemen lijkt me. Of heb je die Granada's in dieselvarianten?
pi_107833226
2792 cc V6 135-160 hp[9] petrol.
pi_107833292
Te koop:

1x Super Verse 2.3 v6 motor kompleet met ontsteking, carburateur, voorste pijpen uitlaat, dynamo, startmotor en automaat bak. Loopt super ¤ 350
pi_107833474
Te koop aangeboden: ford 2.0v6 motor uit granada mk2. Motor loopt netjes en klinkt lekker fel. motor is compleet met 4 versnellingsbak.

400 EUR.
pi_107833588
Op marktplaats staan verschillende V6 Granada motoren die er dus zo in kunnen. Nu de vraag of ik er meteen en V6 in gooi, of dat ik eerst ga proberen die V4 netjes te laten lopen.

Of een V6 en dan ombouwen naar LPG. Maar dat zal in totaal weer een duur geintje worden.
pi_107834723
Het is ook nog maar de vraag hoe die v6 motoren er aan toe zijn. Die hebben vast ook bepaald niet meer de oorspronkelijke compressie. Maar ik zou even wachten tot je weer wat hoort van de garage.

Wat wel van belang in de afweging is ook wat er precies aan de V4 moet gebeuren. Het kan met geluk met een sisser aflopen en zoals 2cv al zei gewoon in een slechte afstelling zitten. En het andere uiterste is dat zelfs nieuwe zuigerveren niet meer voldoende zijn omdat de koppen gaar zijn ofzo. Wanneer hoor je wat van de garage?
  † In Memoriam † vrijdag 10 februari 2012 @ 18:49:16 #97
25682 2cv
Niet subtiel
pi_107835715
Kijk eerst de afstelling eens na en ga een beetje in dat mobiele huis rijden. Mat een beetje pech is alles versleten. Ik vind het n.l. curieus dat de bodem (die verstopt zit onder een laag tectyl ! ! ! ) keihard is, maar dat er elders wel weer roestplekken zijn.

Ik zeg niet meteen dat het een wrak is, maar zometeen heb je er net een verse(re) motor in en dan blijkt er zoveel aan de auto er omheen te mankeren dat je het (achteraf) niet waard vond. En dat zou zonde zijn.

Ik heb ook een BX gekocht met een half miljoen op de klok waar ik grootse plannen mee heb. Maar eerst eens rijden en testen, dan pas schroeven.

Wel eerst de banden vervangen. Desnoods door 2e hands exemplaren van een sloper ofzo (APK-slachtoffer, liever niet een schadegeval) waarvan je ZEKER weet dat de banden in orde zijn (dus niet te oud, geen bulten of andere beschadigingen op de band en voldoende profiel).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 10 februari 2012 @ 19:12:38 #98
53151 T42
Pinball Wizard
pi_107836497
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 19:52 schreef 2cv het volgende:
Eerst dat ding een grote beurt geven. Alle vloeistoffen (heeft dat ding achterwielaandrijving? Zo ja: de olie in het achterste differentieel niet vergeten) en filters vervangen, kleppen stellen, ontsteking stellen en slijtage-delen vervangen (bougies, distributieriem, bougiekabels, etc. etc.).

Dan eens verder kijken.
dit dus ;)
  vrijdag 10 februari 2012 @ 19:14:07 #99
53151 T42
Pinball Wizard
pi_107836561
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 17:38 schreef Oksel het volgende:
Op marktplaats staan verschillende V6 Granada motoren die er dus zo in kunnen. Nu de vraag of ik er meteen en V6 in gooi, of dat ik eerst ga proberen die V4 netjes te laten lopen.

Of een V6 en dan ombouwen naar LPG. Maar dat zal in totaal weer een duur geintje worden.
1 je moet herkeuren dat is prijzig. vooral als er een geluidsmeting gedaan moet worden.
2 die motoren zijn ook al aan revisie toe in de meeste gevallen.

en een camper van die leeftijd hoort ook geen 130 te rijden! 1 zuchtje wind en je zit in de sloot!!!

heb een kleinere camper en als ik die op zijn staart trap haalt die 110/120km. (met 55pk)
pi_107837169
Heel erg mooi maar is zoiets niet ontzettend vermoeiend rijden ivm trendgevoeligheid?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')