Waar is die gladheid door sneeuw dan op de meeste wegen?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:18 schreef Estolan het volgende:
Winterbanden in Duitsland
In Duitsland staat het gebruik van winterbanden in de wet geregeld. Begin december 2010 zijn deze regels nog eens extra aangescherpt. Hieronder geven wij een overzicht van de verplichtingen in Duitsland.
Wanneer
Het is in Duitsland verplicht de auto-uitrusting aan te passen aan de weersomstandigheden. Dat betekent dat u winterbanden voert als u rijdt in winterse omstandigheden. Van winterse omstandigheden is volgens de wet in elk geval sprake bij ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming.
Duitsland kent geen vaste periode waarin het gebruik van winterbanden verplicht is.
Welke banden
In Duitsland zijn winterbanden met het sneeuwvlok symbool, M+S banden en all weather banden toegestaan. Het profiel moet minimaal 1,6 mm zijn, aanbevolen wordt tenminste 4 mm.
Voor welke voertuigen
In Duitsland is het een gedragsregel voor 'motorvoertuigen'. De verplichtingen gelden dus ook voor kampeerauto's en motoren. Er is geen verplichting voor winterbanden (of sneeuwkettingen) onder caravans. Het mag wel en het levert ook voor caravans een betere wegligging op.
Winteruitrusting
De verplichting tot een geschikte winteruitrusting heeft niet alleen betrekking op de banden maar ook op bijvoorbeeld de ruitensproeiervloeistof, de ruitenwissers en de koelvloeistof.
Verkeersboetes
Duitsland kent een vast boetebedrag voor het niet voeren van winterbanden in winterse omstandigheden: ¤40. Bij hinder of gevaarzetting is de boete ¤80 en 1 strafpunt (bedragen gelden vanaf 4-12-2010).
ANWB adviseert
Rijdt u in de wintermaanden naar of door Duitsland, rijd dan op winterbanden. Gaat u naar de bergen, neem dan ook sneeuwkettingen mee.
Zie hierboven, heeft niks met de rechter te maken, maar staat gewoon in de wetquote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:18 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
is?
Jij moet lezen. Ik zeg net dat winterse omstandiheden een relatief begrip is. Alleen een rechter kan bepalen wanneer dit wel of niet is.
Maar als ik nu naar buiten kijkt, dan is het helder, zijn de (snel)wegen hier goed vrij. Dus geen indicatie van winterse omstandigheden.
Ik denk dat ik op de snelweg liever gewone banden eronder zou willen hebben, die kunnen namelijk meer water afvoeren dan een winterband. En niet alle mensen hoeven de besneeuwde binnenwegen te rijden waar ik wel overheen moet straks.
Hier in de straat (30km zone), hier in de hoofdstraat (50km zone) en op sommige hoofdwegen. Alleen de snelweg is "sneeuwvrij" maar met temp onder 0 kunnen die ook weer glad worden. Dat zeggen ze op de ANWB en het nieuws ook, en je voelt het ook als je er overheen looptquote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:19 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Waar is die gladheid door sneeuw dan op de meeste wegen?
Want dat is dan overal? Er zijn genoeg plaatsen waar het wel vrij is, zoals in mijn woonplaats.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:22 schreef Estolan het volgende:
[..]
Hier in de straat (30km zone), hier in de hoofdstraat (50km zone) en op sommige hoofdwegen.
Als het niet glad is, hoeven ze er niet onder. Dat het glad kan worden staat daar los van.quote:Alleen de snelweg is "sneeuwvrij" maar met temp onder 0 kunnen die ook weer glad worden. Dat zeggen ze op de ANWB en het nieuws ook, en je voelt het ook als je er overheen loopt
Het is dus wel een verplichting nu! Nog niet in NL nee, en als of je onder het rijden weet waar het wel en niet glad isquote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:26 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Want dat is dan overal? Er zijn genoeg plaatsen waar het wel vrij is, zoals in mijn woonplaats.
[..]
Als het niet glad is, hoeven ze er niet onder. Dat het glad kan worden staat daar los van.
Daarom is het ook geen verplichting, en zal het die ook nooit worden. Dat je je auto moet aanpassen aan de omstandigheden heeft ook betrekking op andere zaken.
Want?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:07 schreef Estolan het volgende:
[..]
Ik hoop dat wij net als andere EU landen ook de verplichting krijgen op winterbanden te rijden
Nog harder? Ik rijd gewoon mee met iedereen, je zal mij niet betrappen op extreem langzaam rijden.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:14 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dan moet je harder rijden, of harder denken.![]()
Verplichting winterbanden is echt onzin. Als ik zie hoeveel mensen er half dichtgesneeuwd met beslagen ramen rondtuffen, is in opvoeding meer winst te halen.
Iets wat bij -18 kan onstaan ga jij nu als argument aandragen of wat?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:29 schreef Estolan het volgende:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Black_ice
quote:At low temperatures (below -18 °C), black ice can form on roadways
Omdat dit blijkbaar naar meerdere tests veiliger isquote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:29 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Want?
[..]
Nog harder? Ik rijd gewoon mee met iedereen, je zal mij niet betrappen op extreem langzaam rijden.
Oh ja, omdat ik wel met mijn wagen kan omgaan ben ik onveiliger? Wat een onzin, misschien moet je eens je huiswerk gaan doenquote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:30 schreef Estolan het volgende:
[..]
Omdat dit blijkbaar naar meerdere tests veiliger is
En het meerijden kan prima, maar is wel link als jij bijv dan de enige bent zonder winterbanden
En hoe koud is het plaatselijk al geweest?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:30 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Iets wat bij -18 kan onstaan ga jij nu als argument aandragen of wat?
[..]
Ik had het over de remweg bij. De rest staat sneller stil dan jij op dat momentquote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:33 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Oh ja, omdat ik wel met mijn wagen kan omgaan ben ik onveiliger? Wat een onzin, misschien moet je eens je huiswerk gaan doen
-50 op Antartica geloof ik. Maar plaatselijk is niet landelijk toch? Dus het is afhankelijk van waar je rijdt of er ook daadwerkelijk winterse omstandigheden zijn, maar dat wil er niet in bij je geloof ik.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:33 schreef Estolan het volgende:
[..]
En hoe koud is het plaatselijk al geweest?
En hoe kom je er precies bij dat ik onvoldoende afstand zou houden?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:34 schreef Estolan het volgende:
[..]
Ik had het over de remweg bij. De rest staat sneller stil dan jij op dat moment
Ja en overal ligt sneeuw in NL zo ver ik weet, en overal vriest hetquote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:34 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
-50 op Antartica geloof ik. Maar plaatselijk is niet landelijk toch? Dus het is afhankelijk van waar je rijdt of er ook daadwerklijk winterse omstandigheden zijn, maar dat wil er niet in bij je geloof ik.
Euhm. Nee. Het hoeft niet glad te zijn en niet overal ligt sneeuw. Niet op alle wegen althans.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:35 schreef Estolan het volgende:
[..]
Ja en overal ligt sneeuw in NL zo ver ik weet, en overal vriest het
Dus in de regels zoals in DUI ben je dan verplicht winterbanden erop te hebben
Zeg ik dat dan? En weet jij dan hoeveel dat moet zijn?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:35 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
En hoe kom je er precies bij dat ik onvoldoende afstand zou houden?
Nee alleen op de stoep zekerquote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:36 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Euhm. Nee. Het hoeft niet glad te zijn en niet overal ligt sneeuw. Niet op de wegen althans.
Ja, toevallig weet ik dat wel ja. Ik weet namelijk hoe mijn wagen reageert.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:37 schreef Estolan het volgende:
[..]
Zeg ik dat dan? En weet jij dan hoeveel dat moet zijn?
Hier in regio Den Haag een groter gaatje overhouden heeft weinig nut. Dan gaat er iemand anders zo tussen rijden
Uhuhquote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:39 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Ja, toevallig weet ik dat wel ja. Ik weet namelijk hoe mijn wagen reageert.
Waarom zie je niet in dat je ook op normale banden prima kan rijden?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:40 schreef Estolan het volgende:
[..]
Uhuh
Dat argument heeft iedereen. En toch weer veel schade de afgelopen week
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |