quote:Op woensdag 8 februari 2012 09:22 schreef machtpen het volgende:
[..]
Dan ben je totaal ongeschikt als chauffeur.
quote:
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Stel dat winterbanden in volle sneeuw 20% meer grip en -20% remweg geeft - dan is dat even vervelend als je 0% grip hebt doordat het gewoon volledig ijs is. Het grootste verschil is dat sneeuw niet aan een winterband blijft plakken en je dus profiel hebt. In bochten, met remmen en accelereren dan zal een auto uitgerust met winterbanden dus een voordeel hebben. Dit is eenvoudig te verspelen door dan simpelweg harder te gaan rijden natuurlijkquote:Op woensdag 8 februari 2012 13:16 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik heb tot nu toe nog geen momenten gehad waarbij ik last had van mijn zomerbanden, alleen op momenten waarbij ik express meer gas geef in de bochten.
Maf, want er ligt geen sneeuw meer, behalve in woonwijken en ik neem niet aan dat je er met meer dan 50 door heengaatquote:Op woensdag 8 februari 2012 13:58 schreef Leipo666 het volgende:
afgelopen dagen een leenauto met zomerbanden meegekregen en dan merk je toch weer duidelijk het verschil: een klein laagje slush is al genoeg om de ESP in te laten grijpen en af en toe een licht slipgevoel in bochten
gelukkig nu weer mijn eigen auto met winterbanden terug: wereld van verschil
nee, maar met 30 kun je een auto ook al laten glijden hoorquote:Op woensdag 8 februari 2012 14:10 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Maf, want er ligt geen sneeuw meer, behalve in woonwijken en ik neem niet aan dat je er met meer dan 50 door heengaat
Waar, je merkt het inderdaad wel, maar daar is voor mij ook alles mee gezegd. Met dit soort snelheden en bij gebrek aan verse sneeuwval en ijs en daarnaast nog volkomen drooggereden en schone grote wegen denk ik dat de verschillen maar heel af en toe merkbaar zijn.quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:14 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
nee, maar met 30 kun je een auto ook al laten glijden hoor
Daar sta je niet snel bij stil inderdaad, die ijsvorming op de velg. Lijkt me knap vervelend. Blij dat ik gewoon ordinair 15" steelies heb voor de winterquote:Op woensdag 8 februari 2012 13:09 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ik heb winterbanden op mijn auto laten monteren. De banden liggen om 18" velgen en hebben een relatieve hoogte van /45. Als je dan echt door serieuze sneeuw rijdt, zoals afgelopen weekend dan verzamelt zich sneeuw in de velg. Dit smelt 'n beetje en bevriest daarna. Vervolgens draai je de snelweg op en heb je een slingerend stuur - door de onbalans veroorzaakt door de ijsvorming in m'n velg. Probeer dit dan maar weg te krijgen terwijl het nog -10 is en alles wat je qua heet water gebruikt alsnog in 5 min bevriest.
Dit pleit er voor dat als je in echte sneeuw omstandigheden gaat rijden dat je dit liever op stalen velgen doet met banden die meer hoogte hebben. Heb je veel kleinere kans op dit probleempje
quote:
Dit is dus zo'n onzin. Als ik rustig aan doe met mijn RWD heb ik ook nergens last van, maar plankgas doet ie ook rare dingen in de sneeuw.quote:
zeker. totdat er een vrachtwagen doorglijdt - zo over je eendje heen.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 00:19 schreef sig000 het volgende:
Een Citroen 2CV of ook welbekend als de Eend is onverslaanbaar in de sneeuw.
Ik kreeg tijdens rijles ooit es een klomp klei aan de binnenkant van de velg, dat was een heel apart gevoel. Uiteindelijk zijn we maar gestopt om het er tussenuit te peuteren. We reden op een binnenweg, tijdens de bietencampagne, dus dat hadden we aan kunnen zien komen..quote:Op woensdag 8 februari 2012 17:28 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Daar sta je niet snel bij stil inderdaad, die ijsvorming op de velg. Lijkt me knap vervelend. Blij dat ik gewoon ordinair 15" steelies heb voor de winter
Ik wel... Nieuwe auto: nog geen winterbanden. Nu woon ik buiten (aan een landweggetje) en over de "grote" weg is het geen enkel probleem (met normaal winterweer). Maar als ik in de berm moest om een auto te passeren (weg is ongeveer 1 1/2 auto breed, dus berm rijden is bijna een must) was het erg lastig om eruit te komen met de zomerbanden! Afgelopen vrijdag heb ik er winterbanden onder laten leggen (op de originele stalen velgen, de zomerbanden gaan op lichtmetalen velgen in het voorjaar).quote:Op woensdag 8 februari 2012 13:16 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik heb tot nu toe nog geen momenten gehad waarbij ik last had van mijn zomerbanden, alleen op momenten waarbij ik express meer gas geef in de bochten.
De winter is nog niet voorbij! Het wil in Maart ook nog wel eens behoorlijk winterenquote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:44 schreef Falco het volgende:
Tot volgend jaar weer iedereen. Zomer- vs. winterbanden blijft een leuke discussie
Beter niet! Ben er klaar mee.quote:Op woensdag 15 februari 2012 07:33 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
De winter is nog niet voorbij! Het wil in Maart ook nog wel eens behoorlijk winteren
Overbuurman met leasebak + winterbanden reed 's morgens regelmatig slippend en driftend voor mijn vriendin de straat uit de afgelopen weken, terwijl zij, met winterbanden en een iets rustiger rechtervoet geen enkel probleem had. Daaruit blijkt voor mij wel hoeveel belangrijker die organische massa achter het stuur is, dan de paar cm² zomer/winter rubber op de weg.quote:Op woensdag 15 februari 2012 08:31 schreef leolinedance het volgende:
Volgend jaar weer twee weken winterweer![]()
Ik heb tijdens die twee weken vorst geen enkel probleem ondervonden met mijn goede zomerbanden
Ik heb al 1,5 week de zomersloffen eronder liggen.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 17:14 schreef j0rrit het volgende:
Vinden jullie het ook tijd worden om de winterbanden te verruilen voor zomerschoeisel?
Met de huidige temperaturen van +10 graden vind ik het onzinnig worden om op zachte winterbanden te blijven rijden. Gevoelsmatig slijten deze nu onnodig.
Aankomende week wordt het wel weer iets kouder, vandaar dat ik nu twijfel. Wat denken jullie?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |