Geniaal.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 12:26 schreef __Saviour__ het volgende:
Ga naar een hoogte van 4420 meter.
Daar kookt water bij 85 graden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
Dan verpest je de thee. Al het water moet gekookt hebben.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 12:35 schreef RemcoDelft het volgende:
Waarom zo ingewikkeld? Kook een liter water en giet er een klein beetje koud bij ==> 85 graden.
Wat zijn theeleuten een tutjes zegquote:Op zaterdag 4 februari 2012 12:36 schreef Bill_E het volgende:
[..]
Dan verpest je de thee. Al het water moet gekookt hebben.
quote:Op zaterdag 4 februari 2012 12:30 schreef GewoneMan het volgende:
oplossing voor het gehele probleem. het is eerlijk gezegd meer een workarround.Koffie smaakt het best met water van 98 graden. Hoe lang moet ik dan wachten?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Koffie moet je gewoon meteen drinken.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 12:45 schreef Farenji het volgende:
[..]
Koffie smaakt het best met water van 98 graden. Hoe lang moet ik dan wachten?
Je kan het alleen berekenen met empirische formules, gebaseerd op metingen. Dan is het veel eenvoudiger om direct die metingen te doenquote:Op zaterdag 4 februari 2012 15:12 schreef Farenji het volgende:
Nu ik weet dat het verdomde lastig is om te berekenen
Daar was ik al bang voorquote:Op zaterdag 4 februari 2012 15:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je kan het alleen berekenen met empirische formules, gebaseerd op metingen. Dan is het veel eenvoudiger om direct die metingen te doen
Je kan toch stomweg het oppervlak nemen en een getalletje Googlen voor het energieverlies bij stilstaande lucht per vierkante meter per graad o.i.d.?quote:Op zaterdag 4 februari 2012 16:06 schreef Farenji het volgende:
[..]
Daar was ik al bang voor
Maar is dat ook zo als je de boel flink simplificeert, door de onbekende variabelen weg te laten of aannames te doen? Of is het afkoelen van water echt nondeterministisch?
Gast. Excel ftw!quote:Op zondag 5 februari 2012 22:05 schreef Schonedal het volgende:
Maak een grafiek van de temperatuur van het water tijdens het afkoelen.
Bepaal elke minuut de temperatuur in de koker en zet de waarden uit op millimeterpapier.
Je zult zien dat er geen lineair verloop is want bij hogere temperaturen koelt het sneller af dan bij lagere. De waarde van 85 graden C kun je altijd dmv interpolatie vinden en tevens de afkoeltijd.
Je moet wel steeds dezelfde hoeveelheid water nemen want anders klopt de grafiek niet meer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |