bron: http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/whisky-whiskeyquote:Whisky / whiskey
Wat is de juiste spelling: whiskey of whisky?
In het Nederlands is de spelling whisky juist. Die vorm staat onder meer in het Groene Boekje en het Witte Boekje; de variant met -ey staat daar niet in.
De grote Van Dale (2005) vermeldt zowel whisky als whiskey, en maakt daarbij een betekenisverschil dat op het Engels gebaseerd is. In het Engels komen namelijk beide schrijfwijzen voor; de keus voor -y of -ey is afhankelijk van het land waar de whisky vandaan komt. Whisky uit Canada en Schotland heet in het Engels whisky, en die uit Ierland en de Verenigde Staten whiskey.
Nederlandstalige whiskykenners zullen dat verschil in het Nederlands waarschijnlijk handhaven, wat in 'vaktaal' wel voorstelbaar is. Buiten vaktaalbeschrijvingen is het onderscheid niet relevant en kan het best consequent één vorm worden gebruikt. Whisky heeft daarbij de voorkeur: die vorm komt van oudsher het meest voor in het Nederlands.
Whisky wordt niet in elk land op dezelfde manier gemaakt, zodat een spellingverschil ook een verschil in ingrediënten en productiewijze kan betekenen (en dus in smaak). Zie voor meer informatie de Engelstalige Wikipedia.
Ja eigk wel ja, alleen wou even een punt duidelijk maken dat het dus niet zo is dat een van de 2 fout isquote:Op donderdag 2 februari 2012 22:36 schreef Partingglass het volgende:
nog geen duidelijkheid dus. Als het dus vaktaal is doen we whisky en whiskey gebruiken om elkaar aan te geven welke je aan het drinken bent? Als we algemeen erovet hebben doen we het hoe dan ook zonder e, oder was?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.....nachtrijder...Nachtzwelgje!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.....nachtrijder...Nachtzwelgje!
Vaktermen staan los van de juiste spelling. De term whiskey kan dat ook alleen in combinatie met het land technisch gezien.quote:In het Nederlands is de spelling whisky juist.
er heeft volgens mij ook niemand gezegd dat er iets fout is, ik heb alleen gezegd dat ik eigenlijk alleen maar whisky drinkquote:Op donderdag 2 februari 2012 22:39 schreef Exentric90 het volgende:
[..]
Ja eigk wel ja, alleen wou even een punt duidelijk maken dat het dus niet zo is dat een van de 2 fout is
En daar zit in de niet vaktaal dus geen verschil inquote:Op donderdag 2 februari 2012 23:29 schreef maen het volgende:
[..]
er heeft volgens mij ook niemand gezegd dat er iets fout is, ik heb alleen gezegd dat ik eigenlijk alleen maar whisky drink
maar in mijn principes wel degelijk!quote:Op donderdag 2 februari 2012 23:33 schreef Exentric90 het volgende:
[..]
En daar zit in de niet vaktaal dus geen verschil in
Alsof jij nog nooit een Ier of een Amerikaan hebt gehadquote:Op donderdag 2 februari 2012 23:34 schreef maen het volgende:
[..]
maar in mijn principes wel degelijk!
jawel, om daarna heel gauw terug te gaan naar de Schotquote:Op donderdag 2 februari 2012 23:35 schreef MPG het volgende:
[..]
Alsof jij nog nooit een Ier of een Amerikaan hebt gehad...
quote:Frenkie sjtaat in de Aldi voor zich een pakje sjek te haale. Achter hem sjluit een knappe blonde Vrouw aan... Wanneer Frenkie zich doet omdraaie, doet ze hem eens lief aanlache en sjteekt haar hand op voor hoi te zegge. Frenk denkt, intusje zo heet wie een banaan, ....waar ken ik die sjink van .... en omtot Frenkie zo nieuwsjierig is doet hij het haar vraage met et zungele in de beene........: 'Zeg , ik heb jou dekser gezien, maar ik kan niet op je komen". Zij zeg hierop sjtilletjes teege hem: 'Jij bent waarschijnlijk de vader van één van mijn kinderen'. Frenk sjchrik zich kapot en doet es effe flink diep na denke...opeens krijg hij een kop wie een ballon.....hij denk terug aan lang jeleede, aan de eerste en enigste keer tot hij vreemp deed gaan. Hij vraag aan de blondine: 'Ouwhoer niet...ben jij die ééne ...die blonde die ik .....toen op mijn vrijgezelle avond...toen ik net over de bar had jekots en jou een flinke beurt boove op de biljart deed geeve..? Toen al mijn maate ons aan deede moedige ..en bier over ons heen deede sjudde......en ik geen wit meer in de ooge had van het rammele... En die vriendin van jouw mij met een sjtuk prei op de zak aan het sjlaan was.....en me met sjlagroom ram vol had jesjpoote....en mij op het laast een komkommer in de vot deed sjteeke ??' De vrouw schikt zich een onjeluk en zeg.: Nee Frenk , ik ben gewoon de lerares Nederlands van jouw zoon'.
Demi-Sec style.quote:Op donderdag 2 februari 2012 23:39 schreef Mederiacvm het volgende:
Na een wetenschappelijke discussie in het vorige topic en een hele verhandeling over whisky vs. whiskey een kleine bijdrage op FOK!-niveau. Ik ontving het vanmorgen in m'n mail en wilde het jullie niet onthouden.
Enjoy.
[..]
quote:Op donderdag 2 februari 2012 23:41 schreef Tism het volgende:
..
Die is gaaf. speelde we met de vorige band ook. geniale plaat geniale bandSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.So be easy and free, when you're drinking with me
I'm a man you don't meet every day
Ik vergeet het feestje op Pinkpop ergens in de 90's nooit meer, Shane MacGowan boven op het podium dak..quote:Op donderdag 2 februari 2012 23:42 schreef Partingglass het volgende:
[..]
Die is gaaf. speelde we met de vorige band ook. geniale plaat geniale band
quote:Op donderdag 2 februari 2012 23:39 schreef Mederiacvm het volgende:
Na een wetenschappelijke discussie in het vorige topic en een hele verhandeling over whisky vs. whiskey een kleine bijdrage op FOK!-niveau. Ik ontving het vanmorgen in m'n mail en wilde het jullie niet onthouden.
Enjoy.
[..]
ik krijg t amper gelezen, en het is ook niet echt mijn humorquote:Op donderdag 2 februari 2012 23:39 schreef Mederiacvm het volgende:
Enjoy.
[..]
Herkenbaar..quote:Op donderdag 2 februari 2012 23:39 schreef Mederiacvm het volgende:
Enjoy.
[..]
Heb ze nu een paar keer live gezien. En de laatste keren dat ik de pogues zag in Belfast en Dublin was shane goed bij stem, verstaanbaar, had de teksten goed en op het goede moment en de band was super strak. Was erg leuk. Na afloop backstage nog met terry woods en andrew ranken biertje gedaan.quote:Op donderdag 2 februari 2012 23:46 schreef Tism het volgende:
[..]
Ik vergeet het feestje op Pinkpop ergens in de 90's nooit meer, Shane MacGowan boven op het podium dak..
quote:
Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrebel!..quote:Op donderdag 2 februari 2012 23:57 schreef maen het volgende:
ok, mn paper kan me verder gestolen worden. Morgen verder...
Mijn medicijn tegen dat kwaaltje is bier..quote:Op vrijdag 3 februari 2012 00:01 schreef Partingglass het volgende:
man ik verveel me kapot. ik ben te hyper om te slapen maar te lam om iets zinnigs te doen
quote:Op vrijdag 3 februari 2012 00:02 schreef Tism het volgende:
[..]
Mijn medicijn tegen dat kwaaltje is bier whisky..
Morgen weer werken en gisteren al een sloot bier naar binnen gewerktquote:Op vrijdag 3 februari 2012 00:02 schreef Tism het volgende:
[..]
Mijn medicijn tegen dat kwaaltje is bier..
merci bienquote:Op vrijdag 3 februari 2012 00:10 schreef Partingglass het volgende:
Heel veel succes met je tentamen morgen!
Goed planquote:Op vrijdag 3 februari 2012 00:08 schreef maen het volgende:
morgen na mijn tentamen ga ik alles naluisteren
Dit!..quote:Op vrijdag 3 februari 2012 00:10 schreef Partingglass het volgende:
Heel veel succes met je tentamen morgen!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |