abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107625844
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 13:07 schreef Canillas het volgende:

[..]

Ja, oefenen met loslaten, begrijpend dat de grootte/aanwezigheid van ego met de tijd gegroeid is en dat dat beetje bij beetje kan worden teruggedraaid; dat is willen, dat is toekomst denken.

Waar iemand als Eckhart wellicht aan voorbij gaat is dat wanneer gedachten vooral uit het onbewuste kunnen worden opgedrukt, en dat dat zo heftig kan zijn dat iemand daar niet anders kan dan in meegaan (zie diepgaande psychische verstoringen); het kan iemand lamleggen, ziek maken etc. In zo'n geval heeft weinig mogelijkheden behalve zich daar stukje bij beetje van los te maken, om zo naar een vrijere toekomst te werken.

En waarom zou iemand zich niet inzetten voor een vrije toekomst?

Wat ik bedoel is dat voor sommige ontwaken simpelweg niet mogelijk is omdat er zoveel nog in het onbewuste zit wat onopgelost is (trauma's etc) en dus de werking van de hersenen dat tegenhoud, ga iemand die geconfronteerd wordt met zijn of haar pijnlijke verleden en daardoor volledig dissociëert maar eens leren in het Nu te zijn bijv.

Denk dat door te zeggen ''het gaat niet om willen; je doet het of je doet het niet'' er een heleboel mensen buiten de boot zullen vallen terwijl wanneer je de wens om vrij te willen zijn van lijden erkent en het ziet als een proces waarin je leert loslaten zoveel je kan totdat 'alles' losgelaten is voor veel mensen een behapbaarder perspectief is; je kan zo stapsgewijs met kleine passen naar een vrijere toekomst toe werken want voor sommige is het idee van echt loslaten te groot en zou dat in sommige gevallen zelfs bedreigend zijn.
Ik ben het helemaal met je eens in deze post. Ook ik denk dat verlossing van lijden begint met het willen. Dat is dan wel weer het grappige aan het ego: het is een instrument voor zelfbescherming (zo zie ik het iig), maar het kan je ook juist in gevaar brengen. Waarop het ego kan willen om zichzelf te veranderen, of misschien zelfs (tijdelijk) geheel uit te zetten.

Dat dilemma herken ik ook in HAL, van 2001: A Space Odyssey: zijn belangrijkste doel is om de missie tot uitvoering te brengen, door de bemanning veilig te houden. Door een opgelegde wil ontstaat een ego, waarop hij in een paradoxale loop besluit om...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nog een spoiler, minder gericht op het verhaal en meer over het ego van HAL:
quote:
Wat heel sterk gedaan is door de schrijver is dat ondanks dat HAL een kunstmatige intelligentie is en dus geen emoties zou kunnen hebben (volgens de mensen zoals in de film), hij juist heel erg emotioneel gaat reageren.
Een aanrader voor zij die een vleugje sf willen in hun spirituele kijkervaring. ;)

quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 13:07 schreef erodome het volgende:

[..]

Misschien struikel ik nog wel een keer over die verlichting heen door wat ik "zoek", maar het zou me verdriet doen als ik niet meer compleet ben, ego, ziel, geest en lichaam.
Ik mag mijn ego wel eigenlijk, misschien dat ik daarom minder hang heb naar dat loslaten ;)
Ik (mijn ego) vind mijn ego ook wel leuk. Ik vergelijk het als een kind, onrustig, speelt spelletjes, onvolwassen, wil alles weten, en is soms oervervelend. :+ O+ :P
pi_107626158
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 13:26 schreef Gray het volgende:
Ik ben het helemaal met je eens in deze post. Ook ik denk dat verlossing van lijden begint met het willen. Dat is dan wel weer het grappige aan het ego: het is een instrument voor zelfbescherming (zo zie ik het iig), maar het kan je ook juist in gevaar brengen. Waarop het ego kan willen om zichzelf te veranderen, of misschien zelfs (tijdelijk) geheel uit te zetten.
Ja, het denk ik een balans tussen zelfbescherming en zelfrealisatie die van koers raakt; het maakt juist kapot wat het zou moeten helpen, levenskwaliteit heeft geen hoge prioriteit, in ieder geval lager dan vasthouden aan wat het kent, ook als dat richting een afgrond gaan is. 'Positieve' ('' omdat het voor diegene op z'n zachts gezegd niet zo leuk is, of in ieder geval begint) er is wel dat het niet anders kan dat iemand zich daarvan wil bevrijden, daar wellicht in slaagt en dan ander daarmee kan helpen.

Heb 2001: A Space Odyssey nog niet gezien, gaat verandering in komen, vleugje sf is altijd wel welkom :)
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_107628970
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 13:34 schreef Canillas het volgende:

[..]

Ja, het denk ik een balans tussen zelfbescherming en zelfrealisatie die van koers raakt; het maakt juist kapot wat het zou moeten helpen, levenskwaliteit heeft geen hoge prioriteit, in ieder geval lager dan vasthouden aan wat het kent, ook als dat richting een afgrond gaan is. 'Positieve' ('' omdat het voor diegene op z'n zachts gezegd niet zo leuk is, of in ieder geval begint) er is wel dat het niet anders kan dat iemand zich daarvan wil bevrijden, daar wellicht in slaagt en dan ander daarmee kan helpen.
Inderdaad, het ego staat voor overleving, niet beleving. Terwijl van overleving in onze maatschappij niet echt sprake meer is (gelukkig maar). Een luxeprobleem, maar wel eentje die voor sommigen juist ertoe leidt zich van het leven te willen beroven. Eckhart Tolle weet daar alles van.

quote:
Heb 2001: A Space Odyssey nog niet gezien, gaat verandering in komen, vleugje sf is altijd wel welkom :)
Mijn lievelingsfilm: heel visueel evenals veel aandacht voor de beleving van het geluid. Ook gaat het over transcendentie en de verhouding tussen ratio en emotie. En dat op een manier die mij, als iemand die niet in geesten of zielen gelooft, heel erg aanspreekt. O+
pi_107630600
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 13:16 schreef Loppe het volgende:
Als alle materie bestaat uit een naar omlaag gehaalde energiestaat die het Licht vertegenwoordigd en men als (evenals materiële) mens dit nog niet kan zien dan is men imo nog niet Verlicht.
Wat bedoel je precies hiermee, daar ben ik benieuwd naar.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  Moderator zondag 5 februari 2012 @ 15:13:29 #80
249559 crew  Lavenderr
pi_107630892
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 13:00 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat ik verlicht ben of daar vlakbij ben ;)
Ik heb niet zo'n behoefte aan verlichting, wel aan begrijpen. Mijn nieuwschierigheid is vele jaren geleden al opgewekt(eigenlijk al vroeg in mijn jeugd), mijn ego wil begrijpen, weten, onderzoeken en dat vind ik prima, daar voel ik me goed bij.

Ik heb geen enkele hang naar het hogere, maak me niet druk om welk hiernamaals dan ook, ik wil niet eens in energie veranderen en dit leven nu al stoppen, ik wil alles ten volle ervaren, de storm van mijn emotie's ervaren, doordringen naar het oog van die storm om te zien wat daar is.
Het leven vind ik prachtig en ik vier dat meer dan graag.

Tuurlijk wil ik de negatieve kanten van het zelf zo minimaal mogelijk houden, wil ik in zoverre mijn emotie's onder controle houden en begrijpen waarom die er zijn zodat ik ze om kan zetten naar wat positiefs, maar ik heb geen hekel aan die negatieve emotie's, ze leren me veel over mezelf en zonder ze zou ik niet compleet zijn.

Ik zoek geen verlichting, ik zoek balans. Wel ben ik tevreden met mijn leven, met mijn verlangen dingen te willen doorgronden en daar vind ik een vrede in die voor mij werkt.
Deze post kan ik veel mee. Realistisch en toch gevoelig.
En balans , ja, denk dat dat heel belangrijk is. Tevreden zijn met wat je wél hebt ook. En dan heb ik het niet persé over materiele dingen.
  Moderator zondag 5 februari 2012 @ 15:15:04 #81
249559 crew  Lavenderr
pi_107630970
quote:
7s.gif Op zondag 5 februari 2012 15:07 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Loppe gaat al net zo posten als jij :P
pi_107631135
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 15:15 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Loppe gaat al net zo posten als jij :P
Right....Als je iets niet begrijpt, vragen hé :9
pi_107632402
quote:
7s.gif Op zondag 5 februari 2012 15:07 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Imo is materie een vorm van licht dat door (universele) omgevingsfactoren zoals bvb zwaartekracht gecomprimeerd wordt tot iets tastbaar.
pi_107632550
Interessante gedachte die ik redelijk kan volgen, behalve het omzetten naar vaste materie ? Ik zat meer in de richting van donkere materie te denken, dus licht met een steeds lagere frequentie zeg maar. Die uiteindelijk steeds zwaarder wordt.
pi_107632918
Donkere materie heeft nog steeds een grote aantrekkingskracht, het zou een overgang van licht naar materie kunnen zijn.
pi_107636316
Ik probeer hier later op terug te komen, ik vind dit een moeilijk verhaal om even snel antwoord op te geven.
pi_107900882

In het licht van dit topic zou ik zeggen: Finding yourself to recreate yourself. :)

Of misschien zelfs andersom! :o
  zondag 12 februari 2012 @ 19:00:28 #88
8372 Bastard
Persona non grata
pi_107901129
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 18:52 schreef Gray het volgende:
[ afbeelding ]
In het licht van dit topic zou ik zeggen: Finding yourself to recreate yourself. :)

Of misschien zelfs andersom! :o
Ik hou het gewoon op "find yourself by recreating yourselfs" denk ik.
Eerst pel je als een ui alles wat je denkt van jezelf er vanaf, daarna wat andere mensen van je vinden en aan je blijft plakken, dat zorgt dat je in een verdediging springt, of anderszinds reageert vanuit ego.
Wat je over hebt is je pure zelf. :)
The truth was in here.
pi_107902973
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 19:00 schreef Bastard het volgende:

[..]

Ik hou het gewoon op "find yourself by recreating yourselfs" denk ik.
Eerst pel je als een ui alles wat je denkt van jezelf er vanaf, daarna wat andere mensen van je vinden en aan je blijft plakken, dat zorgt dat je in een verdediging springt, of anderszinds reageert vanuit ego.
Wat je over hebt is je pure zelf. :)
Jij en ik denken zo erg hetzelfde, *; .
  zondag 12 februari 2012 @ 20:18:37 #90
8372 Bastard
Persona non grata
pi_107904245
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 19:52 schreef Gray het volgende:

[..]

Jij en ik denken zo erg hetzelfde, *; .
:D :*
The truth was in here.