abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107409268
Onze VVE heeft het financieel beheer uit besteed. Deze beheerder is tevens de bank waar ons geld staat van de VVE. Op dit moment zijn er geen signalen dat het slecht gaat met deze bank.
Echter hebben enkele eigenaren hun zorgen geuit in geval dat het wel mocht gebeuren dat de bank zou omvallen, op zich niet gek gezien de huidige financiële ontwikkelingen.

Het gaat om zo`n 300.000 euro wat er op staat, dit betekend dat hiervan momenteel 100.000 euro door de staat (bankgarantie) is gedekt. Zoals het er nu uitziet heeft niemand bezwaar om dit geld te verdelen over meerdere rekeningen zodat het geheel gedekt is door de staat.

De huidige bank staat niet open om het geld te spreiden op meerdere rekeningen, hetzij op een, van de bank, eigen extra rekening of extern.

Daarom is door het huidige bestuur een nieuw 2 tal rekeningen geopend op naam van de VVE. Men is van plan om de huidige financiële beheerder te vragen 100k om 100k naar elk van de rekening over te maken.

Nu is alleen de vraag ontstaan in de VVE hoe de autorisaties gaan plaatsvinden om transacties te kunnen doen en plastisch gezegd, wie vertrouw je het beheer toe over 200.000 euro?

De huidige bestuursleden, die enige maanden terug nog uit 5 leden bestond, bestaat nu uit slechts 2 leden. Ze hebben rondgevraagd naar geïnteresseerden om zich mee te verdiepen en/of bestuurslid te worden. Helaas is er echter weinig animo.
De huidige leden geven open toe dat ze er zelf slechts beperkt van af weten en dat er momenteel veel (te veel) aan taken naar hun toe komen.

Ze denken bijvoorbeeld om de bankpassen en gegevens bij een notaris te stallen zolang er nog geen duidelijkheid is over hoe de autorisatie gaat plaatsvinden.

Mijn vraag is, welke mogelijkheden zijn er in deze situatie om a) het geld te spreiden en b) het geld op een veilige manier kan beheerd worden.

Ik probeer me er in te verdiepen maar heb zelf nog nooit eerder in een VVE gezeten en gezien mijn leeftijd weet ik er nog zeer weinig van. Ik hoop zo ook een steen te kunnen bijdragen.
pi_107409458
Volgens mij geeft de vergadering die opdracht aan het bestuur (penningmeester?)

Even afgezien of er nog contractuele bepalingen zijn mbt die beheerder. Voor de rest goed dat er aandacht aan besteed wordt.

En wat bedoel je precies met het beheer van die ¤200k, die gaat toch neem ik aan op een bankrekening?
pi_107409703
Jullie zouden het financieel beheer ook nu bij een andere partij kunnen uitbesteden ipv die bank. Deze neemt dan al die administratie en deze administratieve rompslomp uit handen. Maar daar betaal je natuurlijk wel weer wat extra voor.
pi_107409820
Ik wist trouwens niet dat banken ook vve beheer deden, vond ik meer wat voor administratiekantoortjes, makelaars e.d.
pi_107410498
Overleg eens met de juridische afdeling van bijv. Vereniging Eigen Huis. Die kunnen je vast wel helpen denk ik zo :Y En anders een notaris?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_107410529
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 18:39 schreef tjoptjop het volgende:
Ik wist trouwens niet dat banken ook vve beheer deden, vond ik meer wat voor administratiekantoortjes, makelaars e.d.
Hier wordt het beheer ook gedaan door een bank, de Bank van de Bouwnijverheid om precies te zijn.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_107410558
3 ton op de bank, hoeveel appartementen gaat het om?

Misschien moeten jullie het gewoon uitgeven ipv op de bank te zetten.
pi_107411693
Het gaat om c.a. 70 eigenaren. Zover ik nu weet is even de hele VVE bestuur tekort in het aantal leden. Er is zover ik weet ook geen penningmeester meer.

Van wat ik heb begrepen is het bestuur na conflicten en niet samen kunnen beslissen uit elkaar gegaan paar maanden terug. Deze leden hadden de meeste zaken geregeld de afgelopen jaren. Hierdoor is dus een hoop kennis verloren nu en proberen de overige het op te pakken.
Begreep ook dat een van de ex-bestuursleden werkzaam is bij de genoemde bank.

De 200k gaat inderdaad naar de geopende bankrekeningen. Daarop dus de vraag wie geld van die rekening mag halen en hoe ze dat doen.

Het vorige bestuur was terughoudend met uitgeven van wat ik heb begrepen. Inmiddels is de meerjarenplanning in de maak en wordt er gekeken waar er in geïnvesteerd moet worden.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 14:55:41 #9
366680 kascommissiegids
verenigingen / vve's
pi_107441728
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 19:28 schreef peterselieplukkker het volgende:
Het gaat om c.a. 70 eigenaren. Zover ik nu weet is even de hele VVE bestuur tekort in het aantal leden. Er is zover ik weet ook geen penningmeester meer.

Van wat ik heb begrepen is het bestuur na conflicten en niet samen kunnen beslissen uit elkaar gegaan paar maanden terug. Deze leden hadden de meeste zaken geregeld de afgelopen jaren. Hierdoor is dus een hoop kennis verloren nu en proberen de overige het op te pakken.
Begreep ook dat een van de ex-bestuursleden werkzaam is bij de genoemde bank.

De 200k gaat inderdaad naar de geopende bankrekeningen. Daarop dus de vraag wie geld van die rekening mag halen en hoe ze dat doen.

Het vorige bestuur was terughoudend met uitgeven van wat ik heb begrepen. Inmiddels is de meerjarenplanning in de maak en wordt er gekeken waar er in geïnvesteerd moet worden.
Vertrouwen is goed
De controle moet ook goed zijn
En de organisatie ook!
  dinsdag 31 januari 2012 @ 15:07:07 #10
366680 kascommissiegids
verenigingen / vve's
pi_107442088
Sorry voor het vorige 'bericht', ben nieuw op dit forum en heb te vroeg op de knop gedrukt...
Maar over 'wat te doen met liquiditeiten' is net een artikel verschenen op de website van Alzio, zie dus http://www.alzio.nl/nieuwsbrief/12/

Als je 2 x 2 ton wilt stallen op 2 spaarrekeningen is het zonde om voor zoiets eenvoudigs notariskosten te maken. Als je een nette VvE-beheerder hebt, óók al is het een bank, dan zou die dit voor je moeten willen regelen. De VvE (ledenvergadering) is immers de opdrachtgever en de beheerder moet gewoon doen wat van hem wordt gevraagd, wil hij dat niet dan is het devies om een andere beheerder te nemen.
In de tussentijd open je gewoon twee rekeningen bij een bank met daaraan gekoppeld een spaarrekening, overboekingen kun je vervolgens beveiligen door autorisatie door TWEE personen (dat kunnen dus die twee bestuursleden zijn of bijv. één bestuurslid en jijzelf of een andere bewoner, maakt eigenlijk niet uit) te regelen, zie voor een voorbeeld hoe dat bij ING kan ('bevoegdheden beheren bij ING Zakelijk'): http://www.ing.nl/zakelij(...)mingz-mogelijkheden#

Succes!
Vertrouwen is goed
De controle moet ook goed zijn
En de organisatie ook!
  woensdag 1 februari 2012 @ 02:39:10 #11
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107467724
Das wel een HEUL stevige post zeg. De gemiddelde huiseigenaar heeft zelf niet eens een aparte pot van een dikke 4k enkel en alleen voor onderhoud.

Spreiden over meerdere rekeningen bij dezelfde bank heef meen ik geen enkele zin. aangezien de garantie niet per rekening is maar per rechtspersoon, anders had niemand meer een rekening met meer dan het gegarandeerde bedrag erop.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_107470689
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 02:39 schreef klusfoobje het volgende:
Das wel een HEUL stevige post zeg. De gemiddelde huiseigenaar heeft zelf niet eens een aparte pot van een dikke 4k enkel en alleen voor onderhoud.

En dat is dus niet verstandig. Op de lange duur komt toch het groot onderhoud zoals schilderwerk, kozijnen, dak en goten eraan. Geef toe dat voor een appartementencomplex van 70 exemplaren, 3 ton ruim is, maar beter nu het dak kunnen repareren dan moeten wachten op waterschade door achterstallig onderhoud.

Kan dat geld van de VVE niet gewoon teruggestort worden naar de eigenaren? Hebben die elk een pot voor later onderhoud?

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 01-02-2012 11:10:28 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_107471318
Hoeveel denken jullie dat 2 liften vervangen in zo'n complex zal kosten? Dat bedrag is helemaal niet zo bizar. Even een dak vervangen voor de flat (16 appartementen breedt) waar ik in woon 120.000 euro. (hoogte maakt niet uit de oppervlakte gaat het om bij een dak)
pi_107471411
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 18:22 schreef peterselieplukkker het volgende:
Het gaat om zo`n 300.000 euro wat er op staat, dit betekend dat hiervan momenteel 100.000 euro door de staat (bankgarantie) is gedekt.
Nitpick: "Depositogarantie door de overheid". "Bankgarantie" is iets heel anders :P
  woensdag 1 februari 2012 @ 11:09:17 #15
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107471870
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 10:50 schreef Basp1 het volgende:
Hoeveel denken jullie dat 2 liften vervangen in zo'n complex zal kosten? Dat bedrag is helemaal niet zo bizar. Even een dak vervangen voor de flat (16 appartementen breedt) waar ik in woon 120.000 euro. (hoogte maakt niet uit de oppervlakte gaat het om bij een dak)
Dat ben ik helemaal met je eens. Geld ben je zo kwijt, daar is weinig voor nodig. :')
Wat mij een beetje bevreemd is dat er al die tijd is gepot zonder dat er een plan van onderhoud is geweest.

maar goed, eigenlijk een stevig luxe probleem.

Menig VvE zou een moord doen voor een dergelijk saldo en zo'n "probleem" .
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_107471903
quote:
Nu is alleen de vraag ontstaan in de VVE hoe de autorisaties gaan plaatsvinden om transacties te kunnen doen en plastisch gezegd, wie vertrouw je het beheer toe over 200.000 euro?
Dezelfde die je nu 300.000 euro toevertrouwt?

Normaliter is dat iets voor het bestuur en dan met name de penningmeester.
Als het beheer van de VVE is uitbesteed dan geef je die beheerder authorisatie tot die rekeningen met de afspraak dat hij het geld netjes over de rekeningen verdeelt.

Vertrouw je de beheerder niet op dit punt of wil je het af en toe eens controleren dan zul je binnen de VVE iemand moeten aanwijzen/verkiezen die dat doet namens de rest.
(een soort penningmeester dus)
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  woensdag 1 februari 2012 @ 11:13:55 #17
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_107472016
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 18:22 schreef peterselieplukkker het volgende:

Daarom is door het huidige bestuur een nieuw 2 tal rekeningen geopend op naam van de VVE. Men is van plan om de huidige financiële beheerder te vragen 100k om 100k naar elk van de rekening over te maken.
Ik neem aan dat die rekeningen wel bij twee andere banken zijn? Het maakt namelijk niet uit hoeveel rekeningen er met max 100k gevuld worden, de regeling geldt per rechtspersoon, ongeacht het aantal rekeningen. Als jij 5 miljoen over 50 rekeningen bij Icesave had staan kreeg je toch echt maar 100.000 terug.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_107574632
@MisterSqueaky Helemaal gelijk :):)

@Dagonet
Inderdaad, gestald op 2 verschillende rekeningen. :)

Ben nu in contact met een beheerder. Kijken wat de mogelijkheden zijn, zover bedankt :)
pi_107574920
Maar 300/k EV is best wel veel voor een VVE.

Hebben jullie geen meerjarenplan waarin onderhoud staat gepland, waardoor die 300/k is te verantwoorden?
pi_107584080
quote:
Eigenlijk is de vraag heel makkelijk te beantwoorden. Het bestuur is verantwoordelijk voor de middelen, tenzij anders bepaald (zoals bij de financieel beheerder). Dit is bij wet zo geregeld BW boek 5 artikel 131 lid 3 en 4.
1
2
3
3.Voor zover de statuten niet anders bepalen, beheert het bestuur de middelen der vereniging en draagt het zorg voor de tenuitvoerlegging van de besluiten van de vergadering van eigenaars.

4. Bij besluit van de vergadering van eigenaars kan van het vorige lid worden afgeweken en kunnen aan het bestuur aanwijzingen met betrekking tot de uitoefening van zijn taak worden gegeven. Deze besluiten kunnen niet worden ingeroepen tegen de wederpartij, tenzij zij haar bekend waren of behoorden te zijn.

quote:
De huidige bestuursleden, die enige maanden terug nog uit 5 leden bestond, bestaat nu uit slechts 2 leden. Ze hebben rondgevraagd naar geïnteresseerden om zich mee te verdiepen en/of bestuurslid te worden. Helaas is er echter weinig animo.
De huidige leden geven open toe dat ze er zelf slechts beperkt van af weten en dat er momenteel veel (te veel) aan taken naar hun toe komen.
Een bestuurder kan niet opstappen. Een bestuurder moet door de vergadering worden ontslagen en tot die tijd blijft de bestuurder verantwoordelijk.

In jouw geval zou ik de bestuurder adviseren zelf geen beslissing te nemen, maar het besluit te laten nemen door de vergadering. Hierdoor moet de bestuurder uitvoeren wat in de vergadering is opgedragen en is deze niet zelf verantwoordelijk daarvoor.

quote:
Mijn vraag is, welke mogelijkheden zijn er in deze situatie om a) het geld te spreiden en b) het geld op een veilige manier kan beheerd worden.
Het is eigenlijk niet aan te bevelen om een even aantal bestuurders te hebben, omdat je bij een oneven aantal altijd leidt tot een besluit. Zeker wanneer er zo weinig animo is, zou de vergadering kunnen overwegen om een professional in te huren hiervoor.

PS
Klein detail is dat het depositogarantiestelsel in het geval van een VvE waarbij een penningmeester is aangesteld, het garantiestelsel geldt voor het prive vermogen van deze penningmeester of de VvE (danwel samen met een totaalbedrag van 100k)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')