Hier wordt het beheer ook gedaan door een bank, de Bank van de Bouwnijverheid om precies te zijn.quote:Op maandag 30 januari 2012 18:39 schreef tjoptjop het volgende:
Ik wist trouwens niet dat banken ook vve beheer deden, vond ik meer wat voor administratiekantoortjes, makelaars e.d.
quote:Op maandag 30 januari 2012 19:28 schreef peterselieplukkker het volgende:
Het gaat om c.a. 70 eigenaren. Zover ik nu weet is even de hele VVE bestuur tekort in het aantal leden. Er is zover ik weet ook geen penningmeester meer.
Van wat ik heb begrepen is het bestuur na conflicten en niet samen kunnen beslissen uit elkaar gegaan paar maanden terug. Deze leden hadden de meeste zaken geregeld de afgelopen jaren. Hierdoor is dus een hoop kennis verloren nu en proberen de overige het op te pakken.
Begreep ook dat een van de ex-bestuursleden werkzaam is bij de genoemde bank.
De 200k gaat inderdaad naar de geopende bankrekeningen. Daarop dus de vraag wie geld van die rekening mag halen en hoe ze dat doen.
Het vorige bestuur was terughoudend met uitgeven van wat ik heb begrepen. Inmiddels is de meerjarenplanning in de maak en wordt er gekeken waar er in geïnvesteerd moet worden.
En dat is dus niet verstandig. Op de lange duur komt toch het groot onderhoud zoals schilderwerk, kozijnen, dak en goten eraan. Geef toe dat voor een appartementencomplex van 70 exemplaren, 3 ton ruim is, maar beter nu het dak kunnen repareren dan moeten wachten op waterschade door achterstallig onderhoud.quote:Op woensdag 1 februari 2012 02:39 schreef klusfoobje het volgende:
Das wel een HEUL stevige post zeg. De gemiddelde huiseigenaar heeft zelf niet eens een aparte pot van een dikke 4k enkel en alleen voor onderhoud.
Nitpick: "Depositogarantie door de overheid". "Bankgarantie" is iets heel andersquote:Op maandag 30 januari 2012 18:22 schreef peterselieplukkker het volgende:
Het gaat om zo`n 300.000 euro wat er op staat, dit betekend dat hiervan momenteel 100.000 euro door de staat (bankgarantie) is gedekt.
Dat ben ik helemaal met je eens. Geld ben je zo kwijt, daar is weinig voor nodig.quote:Op woensdag 1 februari 2012 10:50 schreef Basp1 het volgende:
Hoeveel denken jullie dat 2 liften vervangen in zo'n complex zal kosten? Dat bedrag is helemaal niet zo bizar. Even een dak vervangen voor de flat (16 appartementen breedt) waar ik in woon 120.000 euro. (hoogte maakt niet uit de oppervlakte gaat het om bij een dak)
Dezelfde die je nu 300.000 euro toevertrouwt?quote:Nu is alleen de vraag ontstaan in de VVE hoe de autorisaties gaan plaatsvinden om transacties te kunnen doen en plastisch gezegd, wie vertrouw je het beheer toe over 200.000 euro?
Ik neem aan dat die rekeningen wel bij twee andere banken zijn? Het maakt namelijk niet uit hoeveel rekeningen er met max 100k gevuld worden, de regeling geldt per rechtspersoon, ongeacht het aantal rekeningen. Als jij 5 miljoen over 50 rekeningen bij Icesave had staan kreeg je toch echt maar 100.000 terug.quote:Op maandag 30 januari 2012 18:22 schreef peterselieplukkker het volgende:
Daarom is door het huidige bestuur een nieuw 2 tal rekeningen geopend op naam van de VVE. Men is van plan om de huidige financiële beheerder te vragen 100k om 100k naar elk van de rekening over te maken.
Eigenlijk is de vraag heel makkelijk te beantwoorden. Het bestuur is verantwoordelijk voor de middelen, tenzij anders bepaald (zoals bij de financieel beheerder). Dit is bij wet zo geregeld BW boek 5 artikel 131 lid 3 en 4.quote:Op maandag 30 januari 2012 18:22 schreef peterselieplukkker het volgende:
Nu is alleen de vraag ontstaan in de VVE hoe de autorisaties gaan plaatsvinden om transacties te kunnen doen en plastisch gezegd, wie vertrouw je het beheer toe over 200.000 euro?
1 2 3 | 3.Voor zover de statuten niet anders bepalen, beheert het bestuur de middelen der vereniging en draagt het zorg voor de tenuitvoerlegging van de besluiten van de vergadering van eigenaars. 4. Bij besluit van de vergadering van eigenaars kan van het vorige lid worden afgeweken en kunnen aan het bestuur aanwijzingen met betrekking tot de uitoefening van zijn taak worden gegeven. Deze besluiten kunnen niet worden ingeroepen tegen de wederpartij, tenzij zij haar bekend waren of behoorden te zijn. |
Een bestuurder kan niet opstappen. Een bestuurder moet door de vergadering worden ontslagen en tot die tijd blijft de bestuurder verantwoordelijk.quote:De huidige bestuursleden, die enige maanden terug nog uit 5 leden bestond, bestaat nu uit slechts 2 leden. Ze hebben rondgevraagd naar geïnteresseerden om zich mee te verdiepen en/of bestuurslid te worden. Helaas is er echter weinig animo.
De huidige leden geven open toe dat ze er zelf slechts beperkt van af weten en dat er momenteel veel (te veel) aan taken naar hun toe komen.
Het is eigenlijk niet aan te bevelen om een even aantal bestuurders te hebben, omdat je bij een oneven aantal altijd leidt tot een besluit. Zeker wanneer er zo weinig animo is, zou de vergadering kunnen overwegen om een professional in te huren hiervoor.quote:Mijn vraag is, welke mogelijkheden zijn er in deze situatie om a) het geld te spreiden en b) het geld op een veilige manier kan beheerd worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |