abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107404597
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 15:46 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Deel 1: afgunst
Veroorzaak dan door het verschil in materiële en intellectuele mogelijkheden? Of nog iets anders?

quote:
Deel 2: nee. De mens is van nature een beest die altijd op macht en onderdrukking uit is. Dit systeem is het beste wat uit onze evolutie gekomen is. Bijschaving zal de tijd vanzelf invullen. Omgooien is zelfmoord.
Dat 'van nature' en evolutie vind ik altijd vreemde argumenten in een discussie over maatschappelijke systemen ontsproten uit ideologische standpunten.

Zo kunnen we van nature niet vliegen, maar heeft ons brein en onze wil ons in staat gesteld dit te doen. Zo ook is dit systeem niet per toeval uit de lucht komen vallen, maar is hier heel bewust voor gekozen. (anekdote: overigens wel op basis van vindingen in de evolutionaire wetenschap)

Evolutie is juist iets dat sterk leunt op verandering, en zoals je zelf ook aangeeft zal bijschaving (verandering) de tijd invullen. In het geval van evolutie is 'het beste' relatief; wanneer de omgeving verandert (de mogelijkheden en eigenschappen van een maatschappij in dit geval), zullen ook de parameters van wat 'het beste' is veranderen.

Ik denk dat het best mogelijk is het systeem bij te schaven tot eentje waar veel grote problemen van vandaag opgelost worden. Bijvoorbeeld de spanning tussen oud en rijk die al vele eeuwen bestaat. Bijschaven van een systeem is omgooien van het systeem, en doen we dus eigenlijk altijd al.
pi_107404856
Wat zijn nu precies de problemen dan ? Dan kun je kijken naar de oorzaken en oplossingen.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  † In Memoriam † maandag 30 januari 2012 @ 17:05:51 #3
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_107406585
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 16:14 schreef Gray het volgende:

[..]

Veroorzaak dan door het verschil in materiële en intellectuele mogelijkheden? Of nog iets anders?

[/qoute]

Noem het "leven". Afgunst kent vele vormen en gradaties, nagenoeg allen te herleiden naar financiële status.

[quote]Dat 'van nature' en evolutie vind ik altijd vreemde argumenten in een discussie over maatschappelijke systemen ontsproten uit ideologische standpunten.
Je haalt menselijk instinct door de war met de wens van de gedachte.

quote:
Zo kunnen we van nature niet vliegen, maar heeft ons brein en onze wil ons in staat gesteld dit te doen. Zo ook is dit systeem niet per toeval uit de lucht komen vallen, maar is hier heel bewust voor gekozen. (anekdote: overigens wel op basis van vindingen in de evolutionaire wetenschap)
Correct. Maar voor we vlogen moest de wens er wel zijn om het te realiseren. En dat is het instinct van ons.
Uiteindelijk is de macht ook hier toegeslagen. Zelfs met vliegen willen we beter zijn dan de ander en de ander domineren. Dat menselijk "natuur" blijf je overal in terug zien.

quote:
Evolutie is juist iets dat sterk leunt op verandering, en zoals je zelf ook aangeeft zal bijschaving (verandering) de tijd invullen. In het geval van evolutie is 'het beste' relatief; wanneer de omgeving verandert (de mogelijkheden en eigenschappen van een maatschappij in dit geval), zullen ook de parameters van wat 'het beste' is veranderen.
De behoefte voor die verandering is meestal van politieke of dominerende aard. Kijk naar wapens.
Of vervoer. Het reizen per paard is ontstaan uit de jacht, om de prooi te snel af te zijn. De eerste paardrijders deden dat niet om dat leuke zonsondergangejte op het strand van Texel.

quote:
Ik denk dat het best mogelijk is het systeem bij te schaven tot eentje waar veel grote problemen van vandaag opgelost worden. Bijvoorbeeld de spanning tussen oud en rijk die al vele eeuwen bestaat. Bijschaven van een systeem is omgooien van het systeem, en doen we dus eigenlijk altijd al.
Nee.
Bijschaven is een automatisch proces. Omgooien is het huidige stopzetten en ineens een nieuwe introduceren. Zit nogal wat verschil in. En dat "nogal" is extreem voorzichtig uitgedrukt.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_107406962
quote:
Omgooien is het huidige stopzetten en ineens een nieuwe introduceren. Zit nogal wat verschil in. En dat "nogal" is extreem voorzichtig uitgedrukt
Nee hoor, waarom zou dat fout gaan als je de overgang soepel laat lopen ? Waarbij iedereen alles heeft wat noodzakelijk is om ellende te voorkomen. Zodra er geen eten of drinken is dan wordt het anders ja. (Voorbeeldje he )
  maandag 30 januari 2012 @ 17:35:30 #5
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_107407693
Maar dan nog kom je uit op het verschil in behoeftes. Voor de een is 'alles wat noodzakelijk is' voldoende, voor de ander juist een extra trigger om zich ervoor in te zetten meer te willen. Voor zichzelf, zijn familie, gemeenschap.
Ga je alles nivelleren en levert meerwerk geen meerwaarde op, kweek je een maatschappij van zesjes. Met alle gevolgen van dien.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_107407953
quote:
7s.gif Op maandag 30 januari 2012 17:35 schreef Copycat het volgende:
Maar dan nog kom je uit op het verschil in behoeftes. Voor de een is 'alles wat noodzakelijk is' voldoende, voor de ander juist een extra trigger om zich ervoor in te zetten meer te willen. Voor zichzelf, zijn familie, gemeenschap.
Ga je alles nivelleren en levert meerwerk geen meerwaarde op, kweek je een maatschappij van zesjes. Met alle gevolgen van dien.
Dat.
En zover is het eigenlijk al. Bij de UvA volstaat een 5 al.
pi_107408122
quote:
7s.gif Op maandag 30 januari 2012 17:35 schreef Copycat het volgende:
Hé..wat dacht je van meer voor iedereen ? Allen die graag willen blinken die mogen gaan ontwerpen of verzinnen. Kan ook hé. Alleen is de drijfveer dan voor iets anders dan persoonlijk gewin?
pi_107408200
quote:
kweek je een maatschappij van zesjes. Met alle gevolgen van dien.
Dit slaat ook nergens op hé. Cijfers alleen zeggen ook weinig.
pi_107408635
Edit......
  maandag 30 januari 2012 @ 18:07:03 #10
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_107408733
quote:
7s.gif Op maandag 30 januari 2012 17:48 schreef Gertje-Plongers het volgende:

Hé..wat dacht je van meer voor iedereen ? Allen die graag willen blinken die mogen gaan ontwerpen of verzinnen. Kan ook hé. Alleen is de drijfveer dan voor iets anders dan persoonlijk gewin?
Maar denk jij dan dat je al die mensen die nu 2, 3, 4 et cetera modaal verdienen gemotiveerd worden door de boodschap dat ze voortaan hun uiterste best mogen doen voor fiks minder geld?
Om zo de samenleving te creëren waarvan jij vindt dat dat het ideaal is?
Ik denk namelijk van niet. Ik denk dat je zelfs veel meer onvrede kweekt.

Het is een mooie gedachte hoor: iedereen gelijk (houdt dat dan trouwens op bij de grens? En horen binnen onze grenzen onze asielzoekers er ook 100% bij?), maar ik geloof dat het haalbaar noch gewenst is.
pi_107408914
Dus alles draait om de pegels in het leven ? Iedereen is alleen bezig met zijn eigen ego en zijn eigen portemonnee. Zodat hij/zij zich kan onderscheiden van de anderen. Het is nog erger als ik dacht dus..... :?
pi_107408989
quote:
5s.gif Op maandag 30 januari 2012 18:11 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Dus alles draait om de pegels in het leven ? Iedereen is alleen bezig met zijn eigen ego en zijn eigen portemmonee. Zodat hij/zij zich kan onderscheiden van de anderen. Het is nog erger als ik dacht dus..... :?
Pffff |:(
En hoe erg dacht je dan dat het al was?
  † In Memoriam † maandag 30 januari 2012 @ 18:14:52 #13
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_107409005
Hier in amersfoort geheel gesloopt en in de fik gestoken door vandalen..

Maar.. er was dus niemand aanwezig op het kamp _O-
:')
pi_107409076
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 18:14 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Hier in amersfoort geheel gesloopt en in de fik gestoken door vandalen..

Maar.. er was dus niemand aanwezig op het kamp _O-
Gelukkig maar.
pi_107409086
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 18:14 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Pffff |:(
En hoe erg dacht je dan dat het al was?
Ik dacht dat het altijd wel meeviel als je mensen zou vragen wat belangrijk is in het leven, maar de antwoorden hier zijn er niet om. Dus gek is het niet, de meesten zijn bankiers in de dop, die het eigenlijk net niet redden zeg maar.
  † In Memoriam † maandag 30 januari 2012 @ 18:19:27 #16
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_107409173
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 18:16 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Gelukkig maar.
Ben over het algemeen pro-occupy, maar hier sloeg het helemaal nergens meer op..
:')
pi_107409256
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 17:05 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Je haalt menselijk instinct door de war met de wens van de gedachte.
Instinct komt voor gedachte. Gedachte bepaalt uiteindelijk of het instinct tot uiting komt. Denk aan een hete pan die je liever niet vasthouden wil, maar ook niet op de grond wil laten vallen.

quote:
[..]

Correct. Maar voor we vlogen moest de wens er wel zijn om het te realiseren. En dat is het instinct van ons.
Uiteindelijk is de macht ook hier toegeslagen. Zelfs met vliegen willen we beter zijn dan de ander en de ander domineren. Dat menselijk "natuur" blijf je overal in terug zien.
Ligt aan de intentie denk ik. De een streeft perfectie na om het beste uit zichzelf te halen, de ander om zichzelf beter te maken via anderen. Het domineren, of onder controle krijgen van de omgeving, wil ik nog best toeschrijven aan instinct. Sociale positie versterken ook. Alleen denk ik dat het laatste niet ten koste hoeft te gaan van anderen. Het is het verschil tussen anderen omlaag lullen om jezelf beter te voelen, en jezelf beter voelen door erkenning van anderen door goed gedrag. Ik ga liever voor het laatste, mede omdat dat geen 'backfire' kweekt. Tenminste... niet snel. :)

quote:
[..]

De behoefte voor die verandering is meestal van politieke of dominerende aard. Kijk naar wapens.
Of vervoer. Het reizen per paard is ontstaan uit de jacht, om de prooi te snel af te zijn. De eerste paardrijders deden dat niet om dat leuke zonsondergangejte op het strand van Texel.
Ik denk dat mensen helemaal niet graag verandering zien, dat is veel te lastig voor velen. Men moet continu zijn wereldbeeld bijstellen.

Slechts in vakgebieden waar verandering een constante factor is, zoals het bedrijfsleven of wetenschap, is dat gewoonte. Twee vakgebieden met een enorme impact op de maatschappij, maar vaak gehinderd worden door een conservatieve maatschappij, terwijl ook de maatschappij hinder ondervind van de conservatieve benadering van deze vakgebieden. Ze remmen elkaar te vaak af, en dat zou niet nodig hoeven zijn. Zoals keiharde bezuinigingen op onderwijs, omdat de economie slecht loopt dankzij de financiële sector. De maatschappij vind dit blijkbaar prima, totdat blijkt dat alle hoge posities worden ingenomen door lieden van buiten onze samenleving. Iets wat we nu zien gebeuren, door import van bijvoorbeeld Chinese intellectuelen.

Het is een feedback-loop, waar we eens goed naar moeten kijken. Een probleem dat een hele brede aanpak en visie vereist om oplossingen voor te bieden. Iets waar de gemiddelde Occupier niet snel mee zal komen. Wel kunnen zij een signaal afgeven naar de politiek, zodat die er met zijn middelen achteraan kan.

quote:
[..]

Nee.
Bijschaven is een automatisch proces. Omgooien is het huidige stopzetten en ineens een nieuwe introduceren. Zit nogal wat verschil in. En dat "nogal" is extreem voorzichtig uitgedrukt.
Beetje semantisch dit. Bijschaven is ook veranderen. Zou je het systeem voor het bijschaven in de ene kolom plaatsen, en het systeem daarna in de andere, is het toch een overstap die je maakt, ofwel omgooien van het huidige beleid. Maar als we omgooien zouden definiëren als een grootschalige verandering en bijschaven als een kleine, dan zijn we het eens. ;) Beide zijn echter verandering, alleen verschilt het in omvang en de tijd die het in beslag neemt.
pi_107409263
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 18:19 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Ben over het algemeen pro-occupy, maar hier sloeg het helemaal nergens meer op..
Ik vind het in heel Nederland nergens op slaan eigenlijk.
Tijd om hun boeltje bij elkaar te pakken en naar huis te gaan. Jammer dat ze hun 'boodschap' niet goed hebben weten over te brengen, want ik geloof heus wel in de goede trouw van de meeste Occupiërs.
  maandag 30 januari 2012 @ 18:24:27 #19
8372 Bastard
Persona non grata
pi_107409352
quote:
Dus alles draait om de pegels in het leven ? Iedereen is alleen bezig met zijn eigen ego en zijn eigen portemonnee. Zodat hij/zij zich kan onderscheiden van de anderen. Het is nog erger als ik dacht dus..... :?
Welnee! Alleen veel mensen denken dat en willen er een status aan verlenen. Maakt het gelukkig? Sommige houden vol van wel en willen het in stand houden.
The truth was in here.
  maandag 30 januari 2012 @ 18:27:13 #20
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_107409456
quote:
Nee, het draait niet alleen om eigen ego en portemonnee, maar dat zijn wel twee belangrijke drijfveren voor een aardig aantal mensen in de huidige, westerse maatschappij.

Bij het merendeel van die groep kweek je geen sympathie of motivatie als er opeens vanuit een bepaalde overtuiging wordt beslist dat we nu alles eerlijk gaan delen. Dan verslik je je al in je eerste gezamenlijk hapje.
Dat betekent echter niet een op een dat er geen eerlijkere maatschappij kan ontstaan, eerlijker op alle fronten en voor iedereen. Maar dat zal niet met zevenmijlslaarzen gebeuren, dat kost tijd, inzicht en inzet.

Ik denk wel dat de crisis die we dit jaar allemaal echt in onze portemonnee gaan groeien een positieve stap richting meer bewustwording kan worden. De gemiddelde mens zit immers ook zo in elkaar, dat het besef vaak pas komt als de problemen geen ver van mijn bed-show meer zijn.
pi_107409457
Ohh....
  maandag 30 januari 2012 @ 18:30:01 #22
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_107409541
Maar je raakt niet alleen de vormers. Je raakt iedereen die bovenmodaal verdient. Dus een zeer aanzienlijk deel van de maatschappij.
pi_107409602
Het is juist de bedoeling om niemand te raken. Maar juist zorgen voor een goed lopend collectief van mensen die zich inzetten voor een mooie samenleving. Dat daar een betere methode voor zou kunnen zijn, lijkt mij wel het overwegen waard ? om te gaan onderzoeken.

Dat dat niet met zevenmijlslaarzen gaat dat is evident.
pi_107409649
quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2012 18:24 schreef Bastard het volgende:

[..]

Welnee! Alleen veel mensen denken dat en willen er een status aan verlenen. Maakt het gelukkig? Sommige houden vol van wel en willen het in stand houden.
Dat denk ik dus ook. :Y

quote:
7s.gif Op maandag 30 januari 2012 18:27 schreef Copycat het volgende:

[..]

Nee, het draait niet alleen om eigen ego en portemonnee, maar dat zijn wel twee belangrijke drijfveren voor een aardig aantal mensen in de huidige, westerse maatschappij.
Eens. Helemaal zonder, of all in ego en portemonnee voorop, is ook niet realistisch, dus het zal ergens daar tussenin moeten zitten. De vraag is in welke verdeling van deze mensen in de verschillende lagen van de maatschappij wenselijk is. Het lijkt me niet heel verstandig om alle egocentrische geldbeluste mensen in posities te hebben die grootse impact op de maatschappij hebben. Juist daar wil je sociaal ingestelde mensen hebben.

quote:
Bij het merendeel van die groep kweek je geen sympathie of motivatie als er opeens vanuit een bepaalde overtuiging wordt beslist dat we nu alles eerlijk gaan delen. Dan verslik je je al in je eerste gezamenlijk hapje.
Dat betekent echter niet een op een dat er geen eerlijkere maatschappij kan ontstaan, eerlijker op alle fronten en voor iedereen. Maar dat zal niet met zevenmijlslaarzen gebeuren, dat kost tijd, inzicht en inzet.
Yes. :Y

En wellicht kunnen we met tijd, inzicht en inzet toch komen op het punt waar we nu alles eerlijk gaan delen. :)

quote:
Ik denk wel dat de crisis die we dit jaar allemaal echt in onze portemonnee gaan groeien een positieve stap richting meer bewustwording kan worden. De gemiddelde mens zit immers ook zo in elkaar, dat het besef vaak pas komt als de problemen geen ver van mijn bed-show meer zijn.
Dat denk ik ook. De komende 10 jaar zal het geld niet voor het oprapen liggen, en zullen mensen zich meer richten op sociale verstandhoudingen. Wel fijn na een tijdperk van hyperindividualisatie.
  maandag 30 januari 2012 @ 18:38:49 #25
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_107409794
Nou ja, zeg! Zijn we het gewoon helemaal met elkaar eens!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')