Ik ga helemaal niet uit van dwang. Ik vraag me alleen serieus af hoe jij denkt te kunnen bepalen dat hetgeen jij als 'het beste belang voor iedereen' ziet ook daadwerkelijk door de rest zo wordt gezien. Door degenen die dus niet jouw zogenaamde 'licht' heeft gezien. En hoe je dat vervolgens in de concrete praktijk denkt te kunnen implementeren.quote:Op zondag 29 januari 2012 14:48 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Je gaat teveel uit van dwang vind ik, het is in het beste belang van iedereen ? Hoe kun je daar tegen zijn dan ?
Dat.quote:Op zondag 29 januari 2012 14:54 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik ga helemaal niet uit van dwang. Ik vraag me alleen serieus af hoe jij denkt te kunnen bepalen dat hetgeen jij als 'het beste belang voor iedereen' ziet ook daadwerkelijk door de rest zo wordt gezien. Door degenen die dus niet jouw zogenaamde 'licht' heeft gezien. En hoe je dat vervolgens in de concrete praktijk denkt te kunnen implementeren.
Simpelweg omdat ik niet geloof dat Jan en Janine en de kinderen met de Pet dit als het beste belang van iedereen ziet. Te beginnen met henzelf.
Hoe je het ook wendt of keert, hoe graag je het heel utopisch anders wil zien: mensen zijn over het algemeen in eerste instantie vooral bezorgd over hun eigen situatie, hun eigen hachje.
En daarom vraag ik me dus af hoe je denkt deze grote gemene deler te kunnen overtuigen om zulke omslagen te maken.
Toe maar, Shakespearequote:Op zondag 29 januari 2012 15:09 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[ afbeelding ]
Our doubts are traitors, and make us lose the good we oft might win, by fearing to attempt
Shakespeare
Word ook wel gevaarlijk koud.quote:Op zondag 29 januari 2012 15:26 schreef Lavenderr het volgende:
En Occupy Den Haag moet ook vanmiddag inpakken en wegwezen anders gaat de politie optreden.
http://www.nu.nl/binnenla(...)upy-haag-blijft.html
Nee, je kunt nu beter gast zijn in Des Indes. Misschien een idee om daar naartoe te verkassenquote:Op zondag 29 januari 2012 15:37 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ja daar wil je nu ook geen gast zijn, met de kou onderweg.
Reclame is nu ook al overal. Hoewel er al wel educatieve spotjes van maatschappelijk belang zijn, zijn het er onopvallend weinig.quote:Op zondag 29 januari 2012 14:32 schreef Copycat het volgende:
[..]
En hoe zorg je er dan voor dat je beoogde doelgroep die programma's gaat kijken en vervolgens ook nog eens jouw boodschap omarmt en uit gaat voeren?
Is Jan met de Pet daar in geïnteresseerd, denk je?
Daarbij wordt televisie nu natuurlijk ook niet enkel gebruikt als commercieel verlengstuk, maar is er ook al veel educatief te vinden.
Als dat waar is, dan kan men die wetenschap aanwenden voor positieve doeleinden.quote:Op zondag 29 januari 2012 14:54 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik ga helemaal niet uit van dwang. Ik vraag me alleen serieus af hoe jij denkt te kunnen bepalen dat hetgeen jij als 'het beste belang voor iedereen' ziet ook daadwerkelijk door de rest zo wordt gezien. Door degenen die dus niet jouw zogenaamde 'licht' heeft gezien. En hoe je dat vervolgens in de concrete praktijk denkt te kunnen implementeren.
Simpelweg omdat ik niet geloof dat Jan en Janine en de kinderen met de Pet dit als het beste belang van iedereen ziet. Te beginnen met henzelf.
Hoe je het ook wendt of keert, hoe graag je het heel utopisch anders wil zien: mensen zijn over het algemeen in eerste instantie vooral bezorgd over hun eigen situatie, hun eigen hachje.
En daarom vraag ik me dus af hoe je denkt deze grote gemene deler te kunnen overtuigen om zulke omslagen te maken.
Hmmm, ik zie het zelf niet als deterministisch; zo bedoelde ik het iig niet. Wel denk ik dat Krishnamurti een weldoordacht punt maakt wanneer hij duidelijk probeert te maken dat wat we vandaag doen, de wereld van morgen schept. Vandaar dat we nu goed moeten handelen, nu al proberen rekening te houden met de implicaties van de daden die we vandaag verrichten.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:56 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Mooie post Gray. Maar de deterministische kijk op zaak is wat minder ? Ik hoopte op een wat vrijere wil.![]()
De keuze is aan ons wat dat betreft.
Heb je weleens aan de mogelijkheid gedacht dát mensen dat al doen? Al dan niet gedwongen door maatregelen? De meeste mensen doen allemaal aan afval scheiden en zijn zich echt wel bewust van het mileu. Het is niet dat er niet genoeg voorlichting is en heffingen zijn, dus je komt er gewoon niet onderuit. Verder hebben de meeste mensen met kinderen het beste met hun kroost voor, dus gunnen ze ze een goede toekomst.quote:Op zondag 29 januari 2012 17:53 schreef Gray het volgende:
[..]
Hmmm, ik zie het zelf niet als deterministisch; zo bedoelde ik het iig niet. Wel denk ik dat Krishnamurti een weldoordacht punt maakt wanneer hij duidelijk probeert te maken dat wat we vandaag doen, de wereld van morgen schept. Vandaar dat we nu goed moeten handelen, nu al proberen rekening te houden met de implicaties van de daden die we vandaag verrichten.
Beetje dubbel vind je niet ? Afval scheiden aan de ene kant en ongebreideldquote:Op zondag 29 januari 2012 18:01 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Heb je weleens aan de mogelijkheid gedacht dát mensen dat al doen? Al dan niet gedwongen door maatregelen? De meeste mensen doen allemaal aan afval scheiden en zijn zich echt wel bewust van het mileu. Het is niet dat er niet genoeg voorlichting is en heffingen zijn, dus je komt er gewoon niet onderuit. Verder hebben de meeste mensen met kinderen het beste met hun kroost voor, dus gunnen ze ze een goede toekomst.
Milieuvriendelijk.
Bewust.
Erkenning dat ze geen zwervers zijn maar demonstranten bijvoorbeeld .quote:Op zondag 29 januari 2012 18:02 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Lekker handig...Wat bereik je daar mee dan ?
Wat is in jouw ogen ongebreideld consumeren?quote:Op zondag 29 januari 2012 18:08 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Beetje dubbel vind je niet ? Afval scheiden aan de ene kant en ongebreideld
blijven consumeren aan de andere ? Beetje dubbel moraal.
Niet aan jouw persoonlijk hoor, maar om een punt te maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |