abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107291097
16:30 Mercure Hotel :P

Als je iets tegen komt van biertaxi, en een blauw/grijs/witte outfit ;) gillen :+
  vrijdag 27 januari 2012 @ 13:58:42 #62
228072 Crimyclown
Sapper de fap!
pi_107293849
Net voor het eerst in de Landgraaf geweest. Leuke baan, alleen rond de middag was het niet meer te doen omdat er teveel groepen aan het lessen waren.
Anonieme tievesclown
pi_107294139
quote:
Ik zit vooral te twijfelen aan nieuwe handschoenen.
Lijkt me wel wat. Kouwe poten (lees:handen) is het ergste wat er is.
Waar was je aan het kijken? Ik ben van plan nog even een paar handschoenen van Hestra te kopen voordat ik wegga in februari (waarschijnlijk de army leather heliski). iemand goede ervaring met een winkel/winkels?

1 van mijn betere aankopen om warm te blijven, blijft toch wel m'n (polar) buff. Iemand anders hier die daarmee regelmatig de piste opgaat?
pi_107294195
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 14:07 schreef vipeax het volgende:

[..]

Waar was je aan het kijken? Ik ben van plan nog even een paar handschoenen van Hestra te kopen voordat ik wegga in februari (waarschijnlijk de army leather heliski). iemand goede ervaring met een winkel/winkels?
Wat ik wel weet, is dat het in NL lastig is om die handschoenen met een goeie korting te vinden. Hoe dat in Oostenrijk is, weet ik niet. Ik twijfel een beetje of ik ze hier ga kopen, of in Oostenrijk.
Zoals het er nu naar uit ziet wordt het op mijn vertrekdag (vrijdag 3 feb) stralend mooi weer, dus die oversteek red ik wel in een uurtje of 8. Dan ben ik daar rond het middaguur en heb ik nog voldoende tijd om even rond te kijken.
  vrijdag 27 januari 2012 @ 14:10:44 #65
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_107294240
Eigenlijk is het slecht dat ik dit zeg, want het moet goed blijven gaan met de nederlandse markt, maar als je hier geen korting kunt krijgen kun je ook het risico nemen ze in Oostenrijk te kopen. Ze zullen daar niet duurder zijn en misschien hebben ze daar wel korting :)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  vrijdag 27 januari 2012 @ 14:13:25 #66
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_107294335
Ik heb ze in Oostenrijk gekocht met flinke lerarenkorting in de Intersport maar heb ze nog nooit in de gewone sale gezien geloof ik.

Ik heb trouwens zelf een soort driehoekige buff die met klitteband aan mn helm kan, als het echt hard sneeuwt is dat wel fijn :Y
an urge to help mankind overcomes me
pi_107294713
quote:
Ze zullen daar niet duurder zijn en misschien hebben ze daar wel korting :)
Over wat voor 'n korting hebben we het dan? Als ik ze hier gewoon zekerweten kan kopen (en ik weet dat ie goed zal zitten) betaal ik best wel 20 euro meer voor een paar waar ik weer een aardige tijd vooruit kan. Laten we eerlijk zijn, men bespaart veels te vaak op materiaal als handschoenen, skisokken etc. Terwijl je juist daar meestal nog het langste mee kunt doen (en je je flink aan kunt ergeren als ze nat worden en hun gebrekeken laten zien).
  vrijdag 27 januari 2012 @ 15:18:41 #68
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_107296458
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 14:23 schreef vipeax het volgende:

[..]

Over wat voor 'n korting hebben we het dan? Als ik ze hier gewoon zekerweten kan kopen (en ik weet dat ie goed zal zitten) betaal ik best wel 20 euro meer voor een paar waar ik weer een aardige tijd vooruit kan. Laten we eerlijk zijn, men bespaart veels te vaak op materiaal als handschoenen, skisokken etc. Terwijl je juist daar meestal nog het langste mee kunt doen (en je je flink aan kunt ergeren als ze nat worden en hun gebrekeken laten zien).
Tja dat is helemaal afhankelijk van de winkel natuurlijk.

En wat je over het besparen zegt heb je gelijk. Sowieso, als je op wintersport gaat moet je accepteren dat het geld kost. Het hoeft niet het duurste van het duurste te zijn, maar je moet wel fatsoenlijke spullen hebben.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
  vrijdag 27 januari 2012 @ 15:26:58 #69
294727 gaatie
Gewoon gaaf.
pi_107296694
Ik heb je gemailt Saber0606!

Hopelijk kan ik hier binnenkort mijn bevindingen neerzetten :)
Coming up with funky-ass shit like every single day
  vrijdag 27 januari 2012 @ 15:32:13 #70
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_107296853
Ze moeten die GoPro camera's verbieden.
Ik krijg bijna dagelijks filmpjes te zien van poeder rijdende vrienden :(
pi_107299112
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 15:32 schreef Komakie het volgende:
Ze moeten die GoPro camera's verbieden.
Ik krijg bijna dagelijks filmpjes te zien van poeder rijdende vrienden :(
ziellie *;
  vrijdag 27 januari 2012 @ 16:42:42 #72
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_107299335
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 16:35 schreef Den_Haag het volgende:

[..]

ziellie *;
:'(
pi_107304297
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 11:36 schreef Komakie het volgende:

[..]

Sorry, ik heb net iets te veel ervaring in de industrie om hier geen oordeel over te kunnen vellen.

Over je Burton verhaal. Weet je waar Burton boards gemaakt worden?
Nobile factory. Dat is 1 van de fabrieken waar Burton gemaakt wordt. Zoek maar op Google als je me niet gelooft.

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 11:38 schreef saaw het volgende:

[..]

Verder heb je helemaal gelijk natuurlijk, zonder het te testen weet je het nooit zeker, maar ik heb op een hoop verschillend materiaal gestaan en de aanblik van deze spullen doet me gewoonweg weinig.

Dus jij kan vanaf een foto bepalen wat de kwaliteiten van een snowboard zijn?

Maar wat anders, als ik de boards als high-end boards met prijzen vanaf 600 euro in de shop had gezet, had je er dan anders tegenaan gekeken?

Simpel voorbeeld is altijd een spijkerbroek. Een broek van de H&M van 50 euro is niet cool want die is te goedkoop maar een broek van 300 euro van Dquared2 is wel cool want die is duur. Kwalitatief zijn de broeken gelijk en productiekosten zijn ook gelijk.
Duur = cool = beste kwaliteit, zo denken jammer genoeg veel mensen. Maar zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar.

Voor Gaatie ga ik proberen een testboard te regelen voordat hij weggaat. Kijken wat hij ervan vindt.
pi_107331907
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 23:13 schreef gaatie het volgende:
Want:

Bataleon Snowboard 2012 Goliath

[ afbeelding ]
Haha, deze board heb ik ook! Bevalt me uitstekend. :)
pi_107338713
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 17:07 schreef Rainai het volgende:

[..]

Haha, deze board heb ik ook! Bevalt me uitstekend. :)
Deze. :/
Hier schreef Toefjes het volgende:
Superieur, maar wel met je eigen stijl _O_
  zaterdag 28 januari 2012 @ 23:20:32 #76
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_107344834
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 19:20 schreef saber0606 het volgende:

[..]

Nobile factory. Dat is 1 van de fabrieken waar Burton gemaakt wordt. Zoek maar op Google als je me niet gelooft.

[..]

Dus jij kan vanaf een foto bepalen wat de kwaliteiten van een snowboard zijn?

Maar wat anders, als ik de boards als high-end boards met prijzen vanaf 600 euro in de shop had gezet, had je er dan anders tegenaan gekeken?
Ik hoef het niet op te zoeken aangezien ik het weet, maar iedereen kan zeggen dat een board ergens gemaakt wordt en dat wil niet zeggen dat ze het ook daadwerkelijk weten. Je zou niet de eerste zijn die maar wat roept.
Nobile maakt trouwens lang niet alle boards van Burton. Ontwikkeling vind ook ergens anders plaats, maar dat ter zijde.

Ik ben met je eens dat vanaf een plaatje het niet mogelijk is om de kwaliteiten van een board te bepalen en de enige manier om 100% zeker te zijn van de kwaliteiten van een board is door er zelf op te gaan staan, maar laten we ook niet overdrijven.
Als ik op jouw website en e website van Raven kijk dan vallen een aantal dingen gewoon op.
Er staat bijvoorbeeld bizar weinig over technologie die in de boards zit. Als je dan op de pagina technology kijkt zie je een paar standaard dingen staat (wood core, fiberGlass, shape) maar verder staat er niets.
Als ik dan wat dingen zit te lezen kom ik langs een snowboard dat Dragon heet en een snelle IS4400 base heeft en je daardoor altijd als eerste bij de lift bent. Dan kijk ik bij de Blur en zie ik dat het om een extruded base gaat.
Om te beginnen, een extruded base wordt gebruikt om snowboards goedkoop te houden aangezien deze veel goedkoper zijn om te maken. Betekent wel dat ze ook kwalitatief minder zijn.
Dan is er ook nog het feit dat een extruded base helemaal niet snel is. De Blur moet dan ook voor gevorderden zijn, maar als je geen snelle base hebt wordt je daar als gevorderde niet gelukkig van. Tenzij je een railrijder bent, die prefereren weer een extruded base. Even als voorbeeldje.
Boards worden ook soms aangeduidt als geschiktvoor beginners tot (ver)gevorderden. Dat is iets wat gewoon simpelweg niet kan. Een beginner zoekt totaal iets anders in een board dan een gevorderde. Een board van een beginner zal een gevorderde al snel saai vinden en andersom zal een beginner het stijvere board van een gevorderde niet bepaald als fijn ervaren.

Verder mis je gewoon de technologie die een board juist bijzonder en de hoge prijs waard maken. Dingen als een protip van Burton, een magnetraction van Lib Tech of een triplebase van Bataleon, etc. Dat zijn de dingen die boards duur maken, maar ook de meerwaarde t.o.v. andere boards hebben.
Ook gelijk een onderdeel dat die merken voor hebben. Onderzoekskosten, ontwikkelingskoten, etc zijn vaak veel hoger.

Wat bindingen betreft. Daar kun je meer aan zien dan aan een snowboard.
Je hebt een aantal bindingen met een "fast entry" systeem. Die zien er exact hetzelfde uit als de Gnu bindingen van een jaar of 3 terug. Ongelooflijk crappy spul. Het ging gewoon snel kapot.
De gewone bindingen zien er ook vrij basic uit met goedkoop materiaal. Een beetje het soort matig verhuur materiaal. Dingen als fatsoenlijke padding in de straps en een goed voorgevormde strap missen gewoon. Dat kun je vanaf een plaatje prima zien.

quote:
Simpel voorbeeld is altijd een spijkerbroek. Een broek van de H&M van 50 euro is niet cool want die is te goedkoop maar een broek van 300 euro van Dquared2 is wel cool want die is duur. Kwalitatief zijn de broeken gelijk en productiekosten zijn ook gelijk.
Duur = cool = beste kwaliteit, zo denken jammer genoeg veel mensen. Maar zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar.

Voor Gaatie ga ik proberen een testboard te regelen voordat hij weggaat. Kijken wat hij ervan vindt.
Simpel, maar wel een onjuist voorbeeld. Kleding heeft in Nederland onder normale omstandigheden weinig te lijden en er zijn dus totaal andere criteria waaraan die spijkerbroek moet voldoen. Of ik nu die H&M aan trek of die Dquard2 (ik ken het hele merk niet, maar ik weet ook weinig van stretwear :P) ik ga er niet harder van lopen en ik zal ook niet hoger springen. Misschien heeft die Dquard2 een leukere print ofzo, maar verder is het gewoon mode. Een belangrijk onderdeel van mode is dat het niet uit maakt of het kwalitatief goed is, maar dat het er leuk uit moet zien en "iedereen er in loopt".
Voorbeeld, een paar jaar geleden hadden alle vrouwen van die balletschoentjes. Dingen stelden niets voor, kosten niets om te maken, lopen niet echt lekker (tenminste, dat heb ik verschillende dames horen zeggen) en je gaat er niets beter van doen. Eigenlijk alleen maar slechter, want ze zijn niet echt goed voor je voeten. Ze voldoen wel aan de mode omdat kwaliteit geen maatstaaf is bij mode (in ieder geval niet in Nederland)

Snowboarden is een totaal andere markt waar je met slechte boards (maar wel dure) geen levenskans hebt. Daarnaast willen mensen in dedure boards vernieuwing zien. Een spijkerbroek is al 50jaar zo goed als hetzelfde.

Op zich zal Raven best leuke boards hebben, maar dan vooral voor mensen die die niet heel veel van hun materiaal vragen en genoegen nemen met beperkingen of beperkingen geen issue zijn omdat ze niet tegen de limieten van een board aan komen of denken dat het hun eigen limieten zijn.
Een echt goede snowboarder zal het verschil wel duidelijk zien en merken.
Ik durf het wedje wel te maken dat als ik het beste board van Raven lekkerder en beter vind boarden dan mijn eigen board, mag je kiezen welk board van mij je wilt hebben.
  zaterdag 28 januari 2012 @ 23:21:09 #77
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_107344858
Ik dacht, als ik reageer laat k dan maar een complete lap tekst neer zetten :')
pi_107345127
compleet met komakie eens, je hebt veel van die merken die het proberen met leuke kleurtjes, en helaas zijn er veel consumenten die het plaatje vaak ook nog als belangrijk zien.

Maar ben benieuwd of je kan aantonen dat het niet zo is.
's avonds een reus, 'smorgens een kneus
Xbox: kneusteun
PSN: kneusteun
Steam:kneusteun
pi_107363836
Leuke lap tekst haha.

Ik ga ook niet pretenderen dat Raven / Pathron zich kan meten met de beste boards die er op de markt zijn. Dat kan gewoon niet voor deze prijzen. Maar ik durf met een gerust hart te zeggen dat de meeste boards, met dezelfde specificaties van de grote merken, kwalitatief gezien gelijk zijn aan die van Raven maar wel een heel stuk duurder zijn. Prijs/kwaliteit verhouding van Raven is dus veel beter.

Heb je ook gekeken op www.pathron.com?

Aangezien je toch voor hete betere materiaal gaat is alleen Pathron interessant voor je. Je mag best wel een keer een board proberen. Vind je hem beter dan je eigen board dan jou je hem en stuur je eigen board naar mij op. Vind je hem niet beter dan stuur je hem weer terug.
  zondag 29 januari 2012 @ 16:34:27 #80
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_107366563
Die boards zijn vast heel geschikt voor een select groepje mensen, echter weet iedereen dat kwaliteit geld kost. Of het nou een snowboard, broek, auto of huis is. :)

Daarnaast is de grens tussen vorm en functionaliteit al lang verdwenen. We kopen omdat het er leuk uitziet, ondanks dat er veel beter functionerende producten zijn.
  zondag 29 januari 2012 @ 16:45:23 #81
163996 KneusTeun
Kiss my airs!
pi_107366881
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:27 schreef saber0606 het volgende:
Leuke lap tekst haha.

Ik ga ook niet pretenderen dat Raven / Pathron zich kan meten met de beste boards die er op de markt zijn. Dat kan gewoon niet voor deze prijzen. Maar ik durf met een gerust hart te zeggen dat de meeste boards, met dezelfde specificaties van de grote merken, kwalitatief gezien gelijk zijn aan die van Raven maar wel een heel stuk duurder zijn. Prijs/kwaliteit verhouding van Raven is dus veel beter.

Aangezien je toch voor hete betere materiaal gaat is alleen Pathron interessant voor je. Je mag best wel een keer een board proberen. Vind je hem beter dan je eigen board dan jou je hem en stuur je eigen board naar mij op. Vind je hem niet beter dan stuur je hem weer terug.
Die graphics zijn ook niet echt uniek te noemen toch? arbor had dit soort graphics ook, maar dan helemaal ingelegd met hout ook!!! Nieuwere collecties werd het helaas minder.

En natuurlijk sommige merken zijn de instap planken te duur, je had eerst altijd van die foam core burton's, maarja die waren niet duur.

Denk gewoon dat sommige merken niet snel zo hoog van de daken moeten schreeuwen hoe goed ze zijn. Bewijs jezelf door gewoon goede boards te maken, probeer niet mijn facebook vol te plempen met reclame hoe goed ze zijn :P (ik zie heel vaak raven voorbij komen bij de reclame linkjes) Als je goede planken maakt verspreid zich dat vanzelf.

die website is verschrikkelijk voor op laptops btw!!! die boards onder nemen veel teveel scherm in beslag! en je kan ze niet eens weg klikken. Ik snap dat op een groter scherm het een leuke gimmick is maar de optie om het weg te klikken ontbreekt volgens mij.
pi_107368026
Travis Rice is weer druk bezig geweest met nieuwe sponsors, heeft nu getekend bij Union Binding (T.rice pro model binding?), Contour voor de POV camera's en bij hOme voor horloges.

Btw, lekker dagje gehad, niet druk en prima weer :)

[ Bericht 35% gewijzigd door MarcoD op 29-01-2012 17:25:12 ]
If You're Not Moving Forwards, You're Moving Backwards
pi_107368222
Arbor heeft wel dezelfde looks maar elke graphic is uniek natuurlijk. Zowel bij Pathron als Raven zie je de houten kern van het board.

Op mijn 13 inch macbook ziet alles er prima uit.

Als nieuw zal je toch reclame moeten maken om überhaupt onder de aandacht te komen. Tot nu toe alleen maar positieve reacties gehad (ook van de zeer ervaren boarders) dus de mond tot mond reclame komt ook goed op gang.

Reclame maken zal elk bedrijf toch moeten doen, heb zelf ook in die wereld gewerkt. Mooi voorbeeld is Coca Cola, iedereen kent het maar toch blijven ze miljoenen in reclame pompen.

Maar goed, ik heb geen reden tot klagen. Het is erg druk op het moment.
  zondag 29 januari 2012 @ 17:34:50 #84
163996 KneusTeun
Kiss my airs!
pi_107368504
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 17:26 schreef saber0606 het volgende:
Arbor heeft wel dezelfde looks maar elke graphic is uniek natuurlijk. Zowel bij Pathron als Raven zie je de houten kern van het board.

Als nieuw zal je toch reclame moeten maken om überhaupt onder de aandacht te komen. Tot nu toe alleen maar positieve reacties gehad (ook van de zeer ervaren boarders) dus de mond tot mond reclame komt ook goed op gang.

Reclame maken zal elk bedrijf toch moeten doen, heb zelf ook in die wereld gewerkt. Mooi voorbeeld is Coca Cola, iedereen kent het maar toch blijven ze miljoenen in reclame pompen.

Dan kijk je op het zelfde scherm als mij :P (hier MBp 13")
Anyway, tuurlijk zeg ik niet dat het rotzooi is of dergelijke maar zou me zelf er niet zo snel aan wagen.
Tis jammer dat ik niet zo rijk ben, had graag een keer getest!

Ga volgende week hopelijk kijken hoe mijn knie het gaat houden, en misschien daarna nog snel ff vakantie boeken :)
  zondag 29 januari 2012 @ 18:15:23 #85
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_107369569
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:27 schreef saber0606 het volgende:
Leuke lap tekst haha.

Nou ja zo komt het wel over. Of minimaal dat die boards beter zijn dan het gros van de andere boards en dat is gewoon niet zo. Het is hetzelfde als met een auto. Een audi A3 en een Peugeot 308 zitten in hetzelfde segment. Toch is de audi veel duurder. Je betaalt misschien wel wat meer voor het merk, maar ook voor een stukje kwaliteit, duurzaamheid en leuke extra's die het meerwaarde geven. Bij de overweging tot aanschaf moet je dan gaan afvragen of een duurdere auto meerwaarde heeft. Voor de 1 wel voor de ander niet.
Misschien hebben jouw merken best een goede prijs kwaliteit verhouding maar dan zitten er nog andere redenen aan vast dan alleen de merknaam. Ik kan niet echt enige ontwikkeling bespeuren. Dat is natuurlijk bij grotere merken wel zo en dat kost ook geld.

quote:

Daar had ik al een keer naar gekeken, maar ik vond de website wat onduidelijk. Ik moet zeggen dat ik op mijn ipad zat te kijken en dat was voor die website niet zo bevorderlijk.

Ik wil de uitdaging wel aan, maar aangezien je zelf al aangeeft wil je jouw boards niet vergelijken met het echte topsegment en aangezien de boards die ik heb staan alleen maar in dat segment zitten (Lib Tech T.Rice C2BTX HP, Volkl Selecta en een Bataleon Enemy+++) is het geen eerlijke strijd.
Ik wil op zich wel een board voor je testen en ik zal er een eerlijk oordeel over geven. Ik heb testervaring, ervaring in de industrie, board al 16 waarvan 9 jaar als leraar en 7 jaar als landesleraar en heb al op meer verschillende boards gestaan dan jij op je website hebt. Als je dan de uitdaging aan wil vind ik dat prima, hij is alleen (denk ik) een beetje overbodig.

[ Bericht 1% gewijzigd door Komakie op 29-01-2012 18:22:31 ]
  zondag 29 januari 2012 @ 18:21:11 #86
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_107369713
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 17:26 schreef saber0606 het volgende:

Op mijn ipad ziet het er niet altijd even goed uit. Vooral de Website van pathron geeft wat problemen met de indeling en de flash, maar ja dat laatste is natuurlijk een Apple beperking. Op mijn computer werkt het allemaal prima.

Laat ik trouwens wel duidelijk zijn dat ik je absoluut niet probeer af te zeiken of er op uit ben om je (en je boards) in de grond te trappen. Ik wil alleen even relativeren dat Raven en Pathron best leuke boardjes zal hebben voor een bepaalde groep mensen, maar dat als je echt serieus gaat snowboarden ik toch van mening ben dat je beter een wat groter merk kunt hebben wt ook wat meer biedt.
  zondag 29 januari 2012 @ 20:12:53 #87
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_107373612
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 17:19 schreef MarcoD het volgende:
Travis Rice is weer druk bezig geweest met nieuwe sponsors, heeft nu getekend bij Union Binding (T.rice pro model binding?), Contour voor de POV camera's en bij hOme voor horloges.

Btw, lekker dagje gehad, niet druk en prima weer :)
[ afbeelding ]
Union t.rice binding op me lib-tech t.rice, like!

En als je echt boards wil verkopen, zorg voor pro's die je spullen gaan rijden :) Wij fanboys en girls gaan dan alles kopen :P
pi_107374275
Zijn er FOK!kers die lessen (of vrij snowboarden) bij Snowplanet in Spaarnwoude? Hoe is de piste daar voor een beginner? Ik ga namelijk begin maart groepslessen nemen, en misschien de komende weken een aantal privelessen.
  FOK!fotograaf zondag 29 januari 2012 @ 20:35:02 #89
159915 -Menn0-
MNO
pi_107374780
Vrij vlak, ik vond het lastig les geven omdat het meisje die ik les gaf gewoon geen snelheid had met roetsjen.. Maar moet te doen zijn :P
,,/
pi_107376006
Ik heb echt zoveel zin om te gaan snowboarden. Ik ben alleen bang dat het enorm gaat tegenvallen de eerste paar keer. Volgens mij duurt het namelijk best wel lang voordat je de basics echt onder de knie hebt.

Want als ik één keer in de week ga snowboarden kan het volgens mij wel een aantal maanden duren :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')