Hij zit nog niet in tbs, eerst moet hij een straf van vijf jaar uitzitten, daarna begint de tbs.quote:Op maandag 30 januari 2012 20:45 schreef Peter het volgende:
[..]
Is hij door zijn TBS behandeling rustiger en geweldlozer geworden?
Ja, ik denk dat dat er veel op lijkt.quote:Op maandag 30 januari 2012 20:46 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Men zegt ook wel dat long stay een verkapte 'levenslang' is, hoe denkt u daar over?
Is hij zich daar zelf ook van bewust en is dat iets waar hij zelf ook nu nog iets mee wil doen?quote:Op maandag 30 januari 2012 20:47 schreef FrankVanGemert het volgende:
[..]
Hij zit nog niet in tbs, eerst moet hij een straf van vijf jaar uitzitten, daarna begint de tbs.
Hij is een man die geweld gebruikt om de wereld naar zijn hand te zetten, in allerlei situarties, zo heeft hij dat geleerd, van jongs af aan
Denkt u dat hij ooit minder gewelddadig wordt?quote:Op maandag 30 januari 2012 20:51 schreef FrankVanGemert het volgende:
Wat heij vertelde was voor hem alledaags, maar het stond bol van he geweld. Daar heb ik wel aan moeten wennen. Ik dacht eerst dat het een houding was, maar hij sloeg er echt gewoon op als hem dat uitkwam.
Schokkend? hoeveel voorbeelden wil je hebben? Dat hij zijn baas met een bijl te lijf ging. Dat hij een kat tegen deuur gooide toen zijn vrouw niet luisterde. Dat hij zonder pardon een man die hij niet kende met een mes te lijf ging, omdat de gang dat van hem vroeg...quote:Op maandag 30 januari 2012 20:49 schreef DaMart het volgende:
Heb je tijdens de gesprekken met Jan wel eens een ongemakkelijk gevoel gekregen door de dingen die hij vertelde?
En wat was het schokkendste verhaal dat je van hem hebt gehoord?
Goedenavondquote:Op maandag 30 januari 2012 20:43 schreef FrankVanGemert het volgende:
Ik ben gepromoveerd op een onderzoek naar criminaliteit van Marokkaanse jongens, daarna kwamen de bendes. Criminelen zijn voor een criminoloog natuurlijk veel interessanter dan gewone mensen.
Wat me opvalt is dat jullie niets vragen over zijn geweld.
die vraag had ik.al gesteld :pquote:Op maandag 30 januari 2012 20:46 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Men zegt ook wel dat long stay een verkapte 'levenslang' is, hoe denkt u daar over?
Heb je op momenten dat Jan die verhalen vertelde, wel eens getwijfeld aan je eigen veiligheid in zijn buurt? En welke veiligheidsmaatregelen waren er genomen tijdens de interviews?quote:Op maandag 30 januari 2012 20:53 schreef FrankVanGemert het volgende:
[..]
Schokkend? hoeveel voorbeelden wil je hebben? Dat hij zijn baas met een bijl te lijf ging. Dat hij een kat tegen deuur gooide toen zijn vrouw niet luisterde. Dat hij zonder pardon een man die hij niet kende met een mes te lijf ging, omdat de gang dat van hem vroeg...
Sorry, ik lag eruit..quote:Op maandag 30 januari 2012 20:54 schreef Teundepopulist het volgende:
Wat vindt Jan zelf van het boek? En hoe reageert zijn omgeving op het boek?
Die vraag wordt me veel gesteld, maar dat is niet het geval. Hij was een hele goede respondent. Ik bedoel dat hij de tijd nam, serieus was, altijd beschikbaar was. Ik voelde me op mijn gemak.quote:Op maandag 30 januari 2012 21:02 schreef DaMart het volgende:
[..]
Heb je op momenten dat Jan die verhalen vertelde, wel eens getwijfeld aan je eigen veiligheid in zijn buurt? En welke veiligheidsmaatregelen waren er genomen tijdens de interviews?
Ik denk dat hij heel weinig bezoek krijgt. Hij is sociaal vaardig, maar hij heeft in zijn leven geen netwerk opgebouwd. Heel lang dakloos geweestquote:Op maandag 30 januari 2012 20:59 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Krijgt Jan eigenlijk nog bezoek in de gevangenis?
Grappig. Of eerder: opmerkelijk. Ik krijg het een beetje benauwd als ik lees dat ie er gewoon op los slaat als iets hem niet zint. Ik zou het zweet krijgen bij het stellen van 'gevoelige' vragen. Maar ik ben dan ook een klein blondje grijsjequote:Op maandag 30 januari 2012 21:10 schreef FrankVanGemert het volgende:
Die vraag wordt me veel gesteld, maar dat is niet het geval. Hij was een hele goede respondent. Ik bedoel dat hij de tijd nam, serieus was, altijd beschikbaar was. Ik voelde me op mijn gemak.
Interessant. Heb je een vermoeden waarom hij nu nog weinig interesse, zeker omdat hij zich altijd een open respondent heeft getoond? Zou hij gewoon eenmaal zijn verhaal willen hebben vertellen? Blijf je wel contact met hem houden?quote:Op maandag 30 januari 2012 21:09 schreef FrankVanGemert het volgende:
S
[..]
Sorry, ik lag eruit..
Wat Jan er zelf van vindt wil ik ook graag weten. Ik heb hem wel opgeziocht, maar nu heeft hij weinig interesse meer. Ik zou graag weten wat hij van de commotie vindt. Hoe kijken mensen nu naar hem?
Het verplaatsen wordt volop gedaan. Gang leden houden zich gedeist ten overstaan van de bewakers. Hun aandeel van de gangs in geweld is evident, maar het is heel moeilijk aan te tonen welke persoon nu de verantwoordelijke was.quote:Op maandag 30 januari 2012 20:54 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Goedenavond
Tsja, geweld. Het lijkt wel of de cultuur van (opgelegd) geweld bijna autonoom ontstaat binnen gevangenissen. Ik ben niet zo verrast dat gevangen er aan meedoen. Zoveel keuze hebben ze volgens mij niet.
Ik fantaseer wel eens over een oplossing of iets dat het systeem en de strakke organisatie doorbreekt, maar ik kom niet verder dat random gevangenen overplaatsen. De opgebouwde verbanden en relaties daardoor doorbreken. Als ik even doo0rfantaseer, kan ik heus bedenken waarom dat geen goed idee is.
Heeft u een oplossing? Of heeft u een idee hoe het komt dat het zo verdomd moeilijk op te lossen is?
Zo begonnen de gesprekken niet, die dingen kwamen later naar voren. Het was een geleidelijk proces.quote:Op maandag 30 januari 2012 21:12 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Grappig. Of eerder: opmerkelijk. Ik krijg het een beetje benauwd als ik lees dat ie er gewoon op los slaat als iets hem niet zint. Ik zou het zweet krijgen bij het stellen van 'gevoelige' vragen. Maar ik ben dan ook een klein blondje grijsje
* fixed
Ik wil dat contact wel, maar hij schrijft minder terug. Is met andere dingen bezig. "Het boek" was voor hem, net als voor mij, hel belangrijk, maar nu is het klaar en gaat hij weer verder. De taak is afgesloten, zoiets..quote:Op maandag 30 januari 2012 21:15 schreef Teundepopulist het volgende:
[..]
Interessant. Heb je een vermoeden waarom hij nu nog weinig interesse, zeker omdat hij zich altijd een open respondent heeft getoond? Zou hij gewoon eenmaal zijn verhaal willen hebben vertellen? Blijf je wel contact met hem houden?
Dan was u hard gaan hollenquote:Op maandag 30 januari 2012 21:17 schreef FrankVanGemert het volgende:
Zo begonnen de gesprekken niet, die dingen kwamen later naar voren. Het was een geleidelijk proces.
Als ik eerst het boek had gelezen en hem daarna had leren kennen, zou ik wellicht anders naar hem hebben gekeken.
Dus we mogen aannemen dat er geen ontkomen aan is?quote:Op maandag 30 januari 2012 21:15 schreef FrankVanGemert het volgende:
Het verplaatsen wordt volop gedaan. Gang leden houden zich gedeist ten overstaan van de bewakers. Hun aandeel van de gangs in geweld is evident, maar het is heel moeilijk aan te tonen welke persoon nu de verantwoordelijke was.
Inmiddels zijn zoveel gevangenen onderdeel van de systeem van gangs, dat het niet te stoppen is. Het zijn organisaties, die bestaan los van de individuen
Graag gedaan. Het is voor mij ook leuk om te horen hoe het boek 'valt'..quote:Op maandag 30 januari 2012 21:21 schreef DaMart het volgende:
Beste Frank, het uur is al ruim voorbij, dus we willen je graag enorm bedanken voor je bijdrage hier vanavond. Het was erg interessant en het belooft wat voor je boek. We hopen natuurlijk dat je nog even blijft om eventueel nog openstaande vragen nog te beantwoorden, maar we willen je in ieder geval alvast (nogmaals) bedanken voor je bijdrage.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |