quote:
Op woensdag 25 januari 2012 21:56 schreef BabeWatcher het volgende:De tegenstanders van Laura zijn óf jaloers op haar, dat haar leven nu al geslaagd is, terwijl ze zelf een saai kutleven hebben, maar niet de moed op eruit te stappen. Of totaal geen besef dat de prestatie veel verder gaat dan varen, "Laura's reis stelt niks voor, want ik heb ook eens van Spakenburg naar Harderwijk gezeild".
Laura's geweldige prestatie op de wereldzeeën heeft extra lading gekregen doordat ze het ook nog eens tegen het logge ambtenarenapparaat op heeft genomen.
Een van de getekende films van Asterix (
Les Douze travaux d'Astérix ) is gebaseerd op de twaalf werken van Hercules. Asterix en Obelix moeten twaalf opdrachten uitvoeren. Een van de opdrachten mislukt bijna, omdat ze bij die opdracht niks hebben aan de toverdrank van Panoramix. De opdracht is om een formuliertje te halen in een overheidsgebouw.
Laura's gevecht tegen de overheid is bijna net zo'n geweldige prestatie als haar zeiltocht om de wereld.
Zoals ik al eerder aan gaf, is het noemen van jaloezie als reden dat mensen kritisch zijn, nogal kinderachtig en gemakzuchtig. Maar dat zijn blijkbaar de voorwaarden om helemaal idolaat te zijn van alles wat LD doet (lees, dus niet voor alle aanhangers, maar wel de doorgeslagen gekken).
Verder vind ik ook dat je de prestatie die ze gedaan heeft zeker niet moet onderschatten. De combinatie van werkzaamheden is zeker knap, en het is ook mooi dat ze de reis zo goed volbracht heeft. Maar zo ontzettend bijzonder is het nu óók weer niet.
Het punt met zeilen is dat het door relatief weinig mensen gedaan wordt, daardoor zullen er maar weinig mensen een dergelijke tocht doen. Dat maakt niet dat het meteen heel eenvoudig is om te doen, maar echt een referentiekader heb je nu ook niet. Daarbij zijn er wel meer mensen bezig met iets speciaals. Een goed voorbeeld is de nieuwe Opel reclame. Mensen met bijzondere prestaties, maar worden mensen die meer voorstellen dan anderen? Nee. Morgen zijn we het alweer vergeten.
Verder is de prestatie knap van haar, omdat ze zo jong is. Maar ze staat al van jongs af aan op een schip, waardoor je dit al een beetje kunt vergelijken met iemand van begin twintig die later begonnen is. Waarbij een prestatie die gebaseerd is op leeftijd, natuurlijk een prestatie is die knap is, maar wel in perspectief gezien moet worden. Als een sporter kampioen wordt bij de jeugd, dan vinden we dat ook mooi, maar zullen we die prestatie toch een stuk lager inschalen. Een prestatie hoog inschalen puur op basis van leeftijd vind ik overigens een zwaktebod.
Dan de 'strijd' tegen de overheid. Vind ik nou niet echt knap te noemen. Neem een advocaat in de hand en gooi je kont tegen de krib en voila je bent in strijd tegen de overheid. Is dat knap? Nee, verre van zelfs. Want een tiener zal namelijk van nature al snel ergens tegen zijn, dus is het eerder standaard puberaal gedrag dan een heldendaad.
Daar komt nog bij dat het weglopen, naar St. Maarten notabene, het snijden en het eerdergenoemde drankmisbruik, getuigen van iemand die er niet tegen kan als ze haar zin niet krijgt. Ook dat is 'slechts' puberaal gedrag. Al zijn er veel meer jongeren die niet dergelijk gedrag vertonen, dan jongeren die dat wel doen. Sowieso vind ik de opmerking: "Laura doet tenminste wat, i.p.v. die bankhangende jongeren," wederom een zwaktebod. Er zijn namelijk genoeg jongeren die wel wat doen met hun tijd. Maar die doen wél dingen die ze niet leuk vinden, dingen voor een ander, dingen die moeten. Laura een voorbeeld voor de jeugd noemen vind ik daarom een grove belediging.
De doorgeschoten reacties in negatieve zin op Laura en haar prestaties vind ik ook niet kunnen. Maar nette, kritische reacties moeten gewoon kunnen. En zo zie ik de meeste vaste users in dit topic ook gewoon reageren. Maar die worden door de Laura sekte, met jou voorop, ook op een grote hoop gegooid. Deze reacties afkeuren, wijst op censuur.
Tot slot vind ik het vergelijken met Anne Frank, Michiel de Ruyter, Asterix en Obelix en alle andere (fictieve) echte helden van weleer, die jij of een andere Laura adept, vast nog weleens gaat maken, bespottelijk. Als je haar echt zo ziet, ben je wat mij betreft minstens een beetje wereldvreemd.
Goh, mijn reactie is weer eens lekker lang