abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107021229

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Voorgaande delen:
Topicreeks: AEX: Huizenmarkt Topic

42 - Ten slotte, bij twijfel, besef dat het antwoord '42' is (42 jaar thuiswonen, 42 jaar huursubsidie, 42 jaar geen majeure verplichtingen maar vrijheid, 42% aflossingvrij, 42 jaar kromliggen voor bakstenen en zandkorrels, 42% belastingvoordeel, 42 jaar wachtlijst, 42% huurverhoging, 42% onder vraagprijs cq. 42% overwaarde, met je 42ste pensioen), en zorg dat je altijd een handdoek bij je hebt om de Vogons (of Bankiers) te slim af te zijn.

Met andere woorden: alles is relatief en zen, nirvana of iets anders. Relax, gun de ander het licht in de ogen, dewelke je jezelf ook gunt, en alles komt goed of je nou gehuurd of gekocht zit.

[ Bericht 16% gewijzigd door Bolkesteijn op 20-01-2012 20:17:59 ]
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_107021303
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 10:20 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Toen ik op mijzelf ging had ik 30k eigen geld. Echter is dat allemaal in het huis de tuin en inboedel gaan zitten.

Als je dan ook nog eens 20% eigengeld moet inleggen voor de woning ben je in totaal dus 50k lichter.
Het is geen 20% maar 10%.

En da's nu precies het punt, en ook waarom je vorige post (zo zijn huizen over enkele jaren allen voor welgestelden en rijken) zo genant is.

30k in inboedel en tuin? Krijg nou wat. Waarom is dat nodig? Moet dat direct? Oude spullen hergebruiken, tweedehands, eerst weer wat sparen een optie? Zelf een tuin aanleggen, misschien eerst eens wat sobertjes? Hoe denk je dat mijn en jouw ouders dat deden? Ramden die er ook alles maar meteen nieuw in, of ze nou geld hadden of niet.
Dat bedoel ik dus met idiote eisen aan kopers/starters zijde.
Vol van ongeduld...!
pi_107021338
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 10:20 schreef Revolution-NL het volgende:

Toen ik op mijzelf ging had ik 30k eigen geld. Echter is dat allemaal in het huis de tuin en inboedel gaan zitten.

Als je dan ook nog eens 20% eigengeld moet inleggen voor de woning ben je in totaal dus 50k lichter.
Toen ik op mijzelf ging wonen was ik met Fl.10.000,- klaar. Ik kocht een nieuwe wasmachine en koelkast. De rest van de inboedel kocht ik op internet, uit de krant, bij de kringloop. Behang en verf bij de doe-het-zelf dump. Daarnaast zijn ook winkels als Kwantum, Leenbakker en IKEA aanraders voor mensen met een kleine beurs. Wie het allemaal 'luxe' wil aanpakken moet niet klagen dat het veel geld kost, wat is er mis met simpel beginnen en langzaam je vermogen en luxe opbouwen? Veel minder risico en het kan ook nog eens heel leuk en leerzaam zijn :)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_107021348
Misschien is het duitse model" Bausparkasse" wel iets voor Nederland?
Eerst sparen, als je hebt laten zien dat je kunt sparen doet de staat er een deel bij, en met dat totale gespaarde deel kun je een aanvullende hypotheek afsluiten, hoe meer gespaard, des te hoger de hypotheek, natuurlijk ook afhankelijk van de "waarde" van het onderpand.
Hierin ondersteunt de staat ook de starters, maar wel maar eenmalig, en in mijns inzien ook zinvol.
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_107021389
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 10:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

30k in inboedel en tuin? Krijg nou wat. Waarom is dat nodig? Moet dat direct? Oude spullen hergebruiken, tweedehands, eerst weer wat sparen een optie?
Laatst nog een vriendin geholpen met een kleine beurs, lang leven marktplaats!!!
De mooie spulletjes die mensen voor bijna niets wegdoen 8)7
Ik kreeg er bijna ook 'restyling kriebels' van :D
pi_107021401
quote:

[..]

En da's nu precies het punt, en ook waarom je vorige post (zo zijn huizen over enkele jaren allen voor welgestelden en rijken) zo genant is.

30k in inboedel en tuin? Krijg nou wat. Waarom is dat nodig? Moet dat direct? Oude spullen hergebruiken, tweedehands, eerst weer wat sparen een optie? Zelf een tuin aanleggen, misschien eerst eens wat sobertjes? Hoe denk je dat mijn en jouw ouders dat deden? Ramden die er ook alles maar meteen nieuw in, of ze nou geld hadden of niet.
Vol van ongeduld...!
Helemaal mee eens, een paar emmers latex en 2 kg graszaad, de rest komt later.
Meubels die je al hebt, van vrienden of familie of van de kringloop, wel een nieuw bed van de IKEA, en klaar ben je, 2000 euro max.
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_107021480
quote:

[..]

Vol van ongeduld...!
30k is niet heel veel voor het aankleden een casco nieuwbouw hut en volledigeinboedel.
Ik heb alles netjes gespaard dus ik zie het probleem niet. Ik had de keuken vloer en tuin ook kunnen meenemen in de hypotheek maar dat heb ik dus NIET gedaan.
pi_107021527
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 10:33 schreef sorcees het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, een paar emmers latex en 2 kg graszaad, de rest komt later.
Meubels die je al hebt, van vrienden of familie of van de kringloop, wel een nieuw bed van de IKEA, en klaar ben je, 2000 euro max.
Tuurlijk... ik werk 40 uur in de week in een bijelkaar geraapte Ikea woonkamer te leven met spullen die je naar 3 jaar naar het grofvuil kan brengen omdat ze stuk zijn :')
pi_107021561
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 10:36 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

30k is niet heel veel voor het aankleden een casco nieuwbouw hut en volledigeinboedel.
Ik heb alles netjes gespaard dus ik zie het probleem niet. Ik had de keuken vloer en tuin ook kunnen meenemen in de hypotheek maar dat heb ik dus NIET gedaan.
Prima dat je ervoor gespaard hebt maar klaag dan ook niet dat het 'onmogelijk' zou zijn.

Als slechts 90% financiering de nieuwe trend word zullen prijzen van woningen verder dalen, hierdoor hoef je ook minder te sparen dan voorheen. Toch zal het ertoe leiden dat mensen meer moeten sparen om de aanbetaling op de woning te doen EN een luxe inboedel aan te schaffen. Je huis inrichten met 'tweedehands' blijft voor veel mensen nog steeds een aantrekkelijke optie.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 10:39:51 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107021569
quote:
WTF! 8)7

Ik ben gewoon begonnen met wat oude troep van mijn ouders en wat tweedehands spullen en spul dat nog uit het studentenhuis kwam. Het enige wat ik nieuw heb gekocht was een wasmachine en een bankje van Ikea. Daarnaast wat rollen behang en potten latexverf. Alles bij elkaar toch niet veel meer dan f2000,- uitgegeven in het begin.

Ik vind het echt ongelofelijk die enorme luxe die de starters van tegenwoordig als een soort geboorterecht beschouwen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_107021621
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 10:38 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Tuurlijk... ik werk 40 uur in de week in een bijelkaar geraapte Ikea woonkamer te leven met spullen die je naar 3 jaar naar het grofvuil kan brengen omdat ze stuk zijn :')
Hele volksmassa's werken ook 40 uur in de week en hebben geen 30k om in hun inboedel te steken. Als je niet wilt dat je over 3 jaar je meubels bij het vuil moet zetten heb ik de volgende tips voor je:

- wees zuinig op je meubels
- koop tweedehands meubels van hoge kwaliteit
- gebruik houtlijm mij het assembleren van 'bouwpakket' meubels.
pi_107021645
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 10:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

10% + 2% overdrachtsbelasting + 1600 euro voor notaris (overdracht + hypotheekakte).

Laten we stellen een huis van 180k, da's dan 12% x 180k + 1600 euro is een slordige 22k.

Waarom kan niemand dat opbrengen? Als je dat niet bij elkaar kunt sparen, hoe kan je dan de reterende 30 jaar hypotheek betalen + aflossen?
Schoolverlaters die hebben moeten lenen bij de IB-groep om hun studie te bekostigen hebben geen 22k spaargeld. Die zullen allemaal eerst moeten gaan huren om het geld bij elkaar te sparen. En wat is dan het volgende probleem: --> te weinig huurhuizen --> huurprijs gaat omhoog.
Wijnaldum: "Volgend seizoen speel ik in de Champions League" (15 September 2011)
pi_107021685
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 10:41 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Hele volksmassa's werken ook 40 uur in de week en hebben geen 30k om in hun inboedel te steken. Als je niet wilt dat je over 3 jaar je meubels bij het vuil moet zetten heb ik de volgende tips voor je:

- wees zuinig op je meubels
- koop tweedehands meubels van hoge kwaliteit
- gebruik houtlijm mij het assembleren van 'bouwpakket' meubels.
30k voor tuin, keuken, muren, meerwerk badkamer, vloeren EN de inboedel (incl witgoed).
Geloof mij, 30k is dan sneller op dan je denkt.

Je wil niet weten hoeveel buren dit (op een creatieve) manier in de hypotheek hebben weten te moffelen 8)7
pi_107021726
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 10:43 schreef Guidetti het volgende:

[..]

Schoolverlaters die hebben moeten lenen bij de IB-groep om hun studie te bekostigen hebben geen 22k spaargeld. Die zullen allemaal eerst moeten gaan huren om het geld bij elkaar te sparen. En wat is dan het volgende probleem: --> te weinig huurhuizen --> huurprijs gaat omhoog.
Toen ik klaar was met studeren zat ik ook met een lening, die heb ik als eerste afgelost. Mijn aversie tegen het lenen van geld heeft ervoor gezorgd dat al mijn verdiende centjes richting de IBG gingen. Daarna sparen om een auto'tje te kunnen kopen, daarna sparen om op mezelf te kunnen gaan wonen. Tja.... als je denkt dat je als schoolverlater direct je een royaal leven kan veroorloven heb ik slecht nieuws voor je, dat kan toen niet, dat kan nu niet en dat word hem ook niet in de toekomst. Eerst werken en sparen... dan pas geld uitgeven.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 10:47:47 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107021753
quote:
Voortdurende prijsdaling koopwoningen

Verkochte bestaande koopwoningen waren in december 2011 gemiddeld 4,0 procent goedkoper dan in december 2010. De prijsdaling was een stuk groter dan in november, toen de koopwoningen 3,3 procent in prijs daalden. Het prijsniveau van de verkochte woningen is op het laagste punt beland in meer dan zes jaar. Dit blijkt uit de cijfers van het CBS en het Kadaster.

Alle woningtypen waren in december goedkoper dan een jaar eerder. Appartementen namen met 4,8 procent het meest af in prijs, tussenwoningen met 3,1 procent het minst.

In alle provincies waren de prijzen lager. De sterkste prijsdalingen waren in Friesland en Noord-Brabant (met ruim 5 procent). In Zeeland was de prijsdaling met 1 procent relatief klein.

Ten opzichte van november 2011 daalden de verkoopprijzen van bestaande koopwoningen met 0,9 procent. December was de vijfde maand op rij waarin de prijzen daalden in vergelijking met de maand ervoor.

In december wisselden iets meer dan 13 duizend bestaande koopwoningen van eigenaar. Daarmee was het aantal verkopen bijna 7 procent lager dan in december 2010. In 2011 zijn er in totaal bijna 121 duizend woningen verkocht. Dit is ruim 4 procent minder dan in 2010.

http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)2/2012-01-20-m11.htm
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_107021840
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 10:44 schreef Revolution-NL het volgende:

30k voor tuin, keuken, muren, meerwerk badkamer, vloeren EN de inboedel (incl witgoed).
Geloof mij, 30k is dan sneller op dan je denkt.
Geld is snel op, daarom moet je er heel verstandig mee omgaan.

De keuken en de badkamer kunnen toch gewoon in de hypotheek ondergebracht worden? Is tenslotte onderdeel van het huis.

De tuin kun je inderdaad gewoon even volgooien met gras en een simpel paadje, rest komt later.
Witgoed is spotgoedkoop tegenwoordig, daar heeft echt een enorme deflatieslag plaatsgevonden. Koelkasten, wasmachines, drogers, ovens etc... ze zijn tegenwoordig goedkoper (in absolute valuta) dan 10 jaar geleden!!!
Televisies zijn ook minstens een factor 2 goedkoper geworden, niet dat je dit perse nodig hebt overigens. Daarnaast is er een enorm aanbod van dit soort goederen op marktplaats tegen weggeef prijzen.

quote:
Je wil niet weten hoeveel buren dit (op een creatieve) manier in de hypotheek hebben weten te moffelen 8)7
Als ze hun inboedel ondergebracht hebben in de hypotheek dan plegen ze dus gewoon fraude. Dan moeten ze ook niet klagen dat hun hypotheek onder water staat :)
pi_107021948
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 10:47 schreef SeLang het volgende:

Maandag zal het Chinese nieuwjaar beginnen, dit jaar zal de draak een waar bloedbad aanrichten op de Nederlandse woningmarkt :Y
pi_107021998
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 10:43 schreef Guidetti het volgende:

[..]

Een tijdje huren (of thuiswonen) en sparen is toch heel normaal? Moet iedereen direct na afstuderen, nog in de proeftijd, een eigen huis dan?
pi_107022068
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 10:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Een tijdje huren (of thuiswonen) en sparen is toch heel normaal? Moet iedereen direct na afstuderen, nog in de proeftijd, een eigen huis dan?
Nee dat hoeft niet. Maar om weer op je 25ste thuis te gaan wonen lijkt mij een groot struikelblok.
Huren is gewoon een goede optie maar ik verwacht dat er door deze maatregel een tekort aan huurhuizen komt.
Wijnaldum: "Volgend seizoen speel ik in de Champions League" (15 September 2011)
pi_107022071
De CBS cijfertjes van december zijn uit...

KABOOM 0.9% maand tot maand daling. Wordt meer en meer lijkt het, Had je toch maar die woning van 300k gekocht laatst? Nou dan had je een waardedaling te pakken van 2.7k over 1 maand! Naast je rente, aftrekbaar of niet. En je onderhoud. En HWF. En belasting. Gefeliciteerd!

Maarruh... vooral niet huren hoor, want die 1.5k huur is weggegooid! :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Istrilyin op 20-01-2012 11:06:34 (koplijn bold is beter) ]
pi_107022093
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 10:51 schreef ComplexConjugate het volgende:

Als ze hun inboedel ondergebracht hebben in de hypotheek dan plegen ze dus gewoon fraude. Dan moeten ze ook niet klagen dat hun hypotheek onder water staat :)
In theorie tenzij ze het aard- en nagelvast aanbrengen. Een ingemetselde tv of zo :P
pi_107022106
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 11:02 schreef Istrilyin het volgende:

KABOOM 0.9% maand tot maand daling. Wordt meer en meer lijkt het, Had je toch maar die woning van 300k gekocht laatst? Nou dan had je een waardedaling te pakken van 2.7k over 1 maand! Naast je rente, aftrekbaar of niet. En je onderhoud. En HWF. En belasting. Gefeliciteerd!

Huren is op dit moment verstandiger dan kopen!
pi_107022134
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 11:02 schreef Istrilyin het volgende:

Ik begrijp net dat je 30k in de meubilering van je huurhuis moet stoppen, neem je dat ook wel mee :+
pi_107022167
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 11:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik begrijp net dat je 30k in de meubilering van je huurhuis moet stoppen, neem je dat ook wel mee :+
Nee. Iemand die 30k in meubilering stopt, doet dat zowel bij huurhuis als koophuis. Streep streep.
pi_107022181
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 11:02 schreef Guidetti het volgende:

Nee dat hoeft niet. Maar om weer op je 25ste thuis te gaan wonen lijkt mij een groot struikelblok.
Huren is gewoon een goede optie maar ik verwacht dat er door deze maatregel een tekort aan huurhuizen komt.
Er is al een tekort aan huurhuizen, komt omdat de woningcorporaties onvoldoende hun werk gedaan hebben. Het beleid was er vooral op gericht om zoveel mogelijk dure koop en huurwoningen te realiseren. Kennelijk was het niet in het belang van de beleidsmakers om gewoon betaalbare woonruimte te realiseren, het teken dat er een bubble geblazen wordt.

Op je 25ste weer naar huis gaan is niet leuk maar als je geen andere optie hebt.... Ik neem aan dat de ouders er meestal geen problemen mee hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')