Cool, interessant! Hoe zit dat met waardegenerering? Of is dat te lastig te meten.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 18:55 schreef Zith het volgende:
[..]
Bedrijven doen maar 18% van het fundamentele onderzoek, academische instanties 71%, non-profit 11% (cijfers: National Science Foundation, National Patterns of R&D Resources, 2008).
Wie is effectiever/efficienter?
[ afbeelding ]
Acs, Audretsch and Feldman, The real effects of academic research.
Toegegeven, dit is slechts een onderzoek, er zijn er meer maar had deze op mn USB staan. Er zijn echter veel redenen waarom bedrijven het in theorie minder zouden doen (naast dat een phd'er op een universiteit een stuk goedkoper is)
Bedrijven hebben veel minder baat bij fundamenteel onderzoek. Dit komt omdat:
1. Fundamenteel onderzoek is niet gemakkelijk te vertalen naar toegepaste producten (er zitten meerdere grote stappen tussen, zie liniar model of innovation)
2. Ze kunnen nooit zeker zijn dat er een uitkomst komt, en als die er is of deze door de markt geaccepteerd wordt (ja leuk dat je honderden miljoenen hebt uitgegeven en je nu mensen zou kunnen klonen, maar dat willen we niet).
3. Ze kunnen niet alle mogelijkheden van de nieuwe kennis toepassen in hun producten, een groot deel zal hun ontglippen; omdat ze te klein zijn, omdat ze zich richten op een specifieke range producten, en omdat je alleen toepasbare uitvindingen kan patenteren - fundamenteel onderzoek richt zich niet op toegepaste kennis.
Verder nog wat puntjes zoals universiteiten hebben standaard een grotere absorptive capacity, hebben meer toegang tot netwerken en kennisplatformen, hebben een grotere verspreidde wetenschappelijke kennis (een nano-tech professor die elke dag een praatje maakt met een wetenschappers van compleet andere takken; comparative advantage), zijn vaak het centrum van high-tech clusters, wetenschappers hoeven zich geen/minder zorgen te maken over de marketing department, mogen met meer vrijheid onderzoek doen, en zo zou ik nog een tijdje door kunnen gaan.
Als het nu om talent gaan zou dat niet zo slecht zijn.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 23:03 schreef monkyyy het volgende:
De regering wil dat studeren weer voor de elite wordt, waarin iedereen netjes in pak komt, Latijn de voertaal is en je niet wordt gedoceerd door een studentassistent maar enkel door professoren.
Ik vind dat talent argument anders ook niet zo heel sterk. Alsof er alleen behoefte is aan de allerbeste studenten. Middelmatige studenten kunnen gerust hele goede werknemers zijn.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 23:43 schreef Deliah het volgende:
[..]
Als het nu om talent gaan zou dat niet zo slecht zijn.
Middelmatige studenten horen dan ook op middelmatige onderwijsinstellingen.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 09:23 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Ik vind dat talent argument anders ook niet zo heel sterk. Alsof er alleen behoefte is aan de allerbeste studenten. Middelmatige studenten kunnen gerust hele goede werknemers zijn.
Yup,quote:Op vrijdag 20 januari 2012 23:03 schreef monkyyy het volgende:
De regering wil dat studeren weer voor de elite wordt, waarin iedereen netjes in pak komt, Latijn de voertaal is en je niet wordt gedoceerd door een studentassistent maar enkel door professoren.
Zoals....? Laat me raden, het hbo?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 11:08 schreef eriksd het volgende:
[..]
Middelmatige studenten horen dan ook op middelmatige onderwijsinstellingen.
samenleving.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 20:53 schreef eldodo het volgende:
Waarom zouden sommigen voor het onderwijs van anderen moeten betalen.
Omdat de student de rest van zijn leven alle lamzakken in dit land moet onderhouden.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 20:53 schreef eldodo het volgende:
Waarom zouden sommigen voor het onderwijs van anderen moeten betalen. Stukje realiteit dat het geld eens op begint te raken. Of moet er gewoon meer belasting geheven worden of geld geleend worden om studenten te blijven financieren?
Waarom zou je voor het pensioen van anderen moeten betalen ?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 20:53 schreef eldodo het volgende:
Waarom zouden sommigen voor het onderwijs van anderen moeten betalen. Stukje realiteit dat het geld eens op begint te raken. Of moet er gewoon meer belasting geheven worden of geld geleend worden om studenten te blijven financieren?
Je kunt ook samenleven zonder elkaar te dwingen voor elkaar te betalen. Lijkt me veel gezelliger, eigenlijk. Ik zie me al langs de deuren gaan met een pistool 'dit is een samenleving, dus jij moet meebetalen aan mijn studie'.quote:
Misschien. Ik hoop genoeg productief te zijn later dat ik idd in zo'n rol terecht kom, betekent dan namelijk dat ik mezelf en misschien wat kinderen kan onderhouden.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 20:58 schreef Nobu het volgende:
Omdat de student de rest van zijn leven alle lamzakken in dit land moet onderhouden.
Sociaal contract ofzo. Door in Nederland te leven heb je impliciet ingestemd om te betalen voor anderen. Hoeveel je krijgt ligt (theoretisch?) aan je behoefte: als je het sociaal-economisch slecht hebt zullen de sterkeren je moeten dragen. Als je sterk bent lever je meer in en krijg je minder terug.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 21:02 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Waarom zou je voor het pensioen van anderen moeten betalen ?
Waarom betaal je in Nederland zoveel belasting terwijl je er zo weinig voor terugkrijgt?
Dat is absoluut niet wat het sociaal contract inhoudt.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 21:39 schreef eldodo het volgende:
[..]
Sociaal contract ofzo. Door in Nederland te leven heb je impliciet ingestemd om te betalen voor anderen. Hoeveel je krijgt ligt (theoretisch?) aan je behoefte: als je het sociaal-economisch slecht hebt zullen de sterkeren je moeten dragen. Als je sterk bent lever je meer in en krijg je minder terug.
Het doel van de middelbare school is ook helemaal niet om je direct op een carrière voor te bereiden. Daarom heet het ook voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs.quote:Wel grappig dat studenten of degenen die straks geen hoger onderwijs kunnen betalen mogelijk in die zwakkere klasse terecht komen. Volgens mij leer je ook geen nuttige dingen op de middelbare om je voor te bereiden op een carriere, mocht je niet willen/kunnen studeren. Althans, ik heb op het VWO niks geleerd om geld mee te verdienen.
Rawls, Kant, Locke, Rousseau.. Je kunt van het sociaal contract maken wat je wilt. Wat voor rechtvaardiging dan ook, het komt erop neer dat je je moet overgeven aan wetgeving, ook als dit betekent dat je voor anderen betaalt.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 21:59 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is absoluut niet wat het sociaal contract inhoudt.
Het sociaal contract van Rawls impliceert, dat ongelijkheid alleen geoorloofd is als iedereen in de maatschappij daar beter van wordt. En dat is hier in principe het geval. Een hoog opleidingsniveau is goed voor de maatschappij, voor iedereen dus. Ook voor 'Henk en Ingrid'. Daarom is een financiële steun voor studenten op kosten van de rest van de maatschappij gerechtvaardigd.
Misschien dat het voor VMBO scholieren makkelijker is om aan de slag te gaan. Nogal balen voor havo en vwo scholieren als vervolgonderwijs te duur is. Worden scholieren tegenwoordig ingelicht over aankomende kosten en risico's van studeren? Wat voor opties worden er aangeboden om toch een of andere beroepsvaardigheden te leren?quote:Het doel van de middelbare school is ook helemaal niet om je direct op een carrière voor te bereiden. Daarom heet het ook voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs.
Dat sowieso. Het enige dat ik aan wilde geven, is dat als je het idee accepteert dat de overheid überhaupt aan herverdeling zou mogen doen, dat het dan ook te rechtvaardigen is dat die herverdeling deels bij leerlingen en studenten terecht komt.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 22:14 schreef eldodo het volgende:
[..]
Rawls, Kant, Locke, Rousseau.. Je kunt van het sociaal contract maken wat je wilt. Wat voor rechtvaardiging dan ook, het komt erop neer dat je je moet overgeven aan wetgeving, ook als dit betekent dat je voor anderen betaalt.
Als je van het vmbo komt moet je toch ook eerst nog een mbo-opleiding volgen voor je echt aan de slag kan, of niet?quote:[..]
Misschien dat het voor VMBO scholieren makkelijker is om aan de slag te gaan.
Betaal je belastingen maar eens niet, krijg je exact wat je hier beschrijft.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 21:39 schreef eldodo het volgende:
[..]
Je kunt ook samenleven zonder elkaar te dwingen voor elkaar te betalen. Lijkt me veel gezelliger, eigenlijk. Ik zie me al langs de deuren gaan met een pistool 'dit is een samenleving, dus jij moet meebetalen aan mijn studie'.
En jij vindt het redelijk dat je dan eerst je eigen boontjes maar moet doppen en jarenlang onder de armoedegrens moet leven?quote:[..]
Misschien. Ik hoop genoeg productief te zijn later dat ik idd in zo'n rol terecht kom, betekent dan namelijk dat ik mezelf en misschien wat kinderen kan onderhouden.Mogelijk verhuis ik ook wel naar een land met minder belastingdruk, mocht ik echt succesvol worden.
Een student zit over het algemeen honderden euro's onder de armoedegrens en leeft in een hok. Er is werkelijk geen enkele andere groep in Nederland die in dergelijke armoedige omstandigheden leeft.quote:[..]
Sociaal contract ofzo. Door in Nederland te leven heb je impliciet ingestemd om te betalen voor anderen. Hoeveel je krijgt ligt (theoretisch?) aan je behoefte: als je het sociaal-economisch slecht hebt zullen de sterkeren je moeten dragen. Als je sterk bent lever je meer in en krijg je minder terug.
Ja, die zal het financieel zwaar hebben zeg. Met zijn fulltime baan.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 23:31 schreef JellieVrolijk het volgende:
Ik snap het gezeur niet hoor, mijn zoon werkt zich de tering met een BBL opleiding en een derde gaat naar reiskosten. Betaal toch lekker ook zelf eens wat, hoger opgeleiden.
Hier, weer zo iemand die geen idee heeft wat een hoger opgeleide nou daadwerkelijk moet betalen.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 23:31 schreef JellieVrolijk het volgende:
Ik snap het gezeur niet hoor, mijn zoon werkt zich de tering met een BBL opleiding en een derde gaat naar reiskosten. Betaal toch lekker ook zelf eens wat, hoger opgeleiden.
lekker hypocriet hoor, jij hebt zeker zelf niet gestudeerd?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 20:53 schreef eldodo het volgende:
Het bevalt me helemaal niks dat hoger onderwijs grotendeels afhankelijk is van staatsgeld (andermans onteigend geld). Ik vind het ook niet leuk, maar wel voorspelbaar, dat ik nu als student ineens onder andere voorwaarden moet studeren (studevertraging gaat mij bijv. wat kosten).
Voor de heersende elite is het belangrijk dat er altijd een afhankelijke klasse is. Dan kunnen ze namelijk stemmen kopen met beloften aan deze klasse. Bovendien is het dan makkelijker om bevoegdheden van de staat uit te breiden en meer geld te halen/lenen, omdat er namelijk zoveel mensen zijn die geholpen moeten worden. Uiteraard snijdt de elite zich in de vingers als de afhankelijk te groot wordt en er weinig productieve lieden overblijven die zichzelf en anderen in stand kunnen houden.quote:Op zondag 22 januari 2012 13:37 schreef loop het volgende:
Mensen zouden in moeten zien hoe we afhankelijk zijn van elkaar.Waarbij ik me tegenwoordig afvraag of die intellectuelen wel werkelijk zo intelligent zijn als ze zulke beslissingen maken die vroeg of laat toch echt voor protesten gaan zorgen of anders nog minder welvaart omdat het dan niet meer goed zal gaan met de 'onderlaag' van de samenleving, die toch de 'werkers' zijn die ervoor zorgen dat dingen gebeuren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |