abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107045120
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 18:55 schreef Zith het volgende:

[..]

Bedrijven doen maar 18% van het fundamentele onderzoek, academische instanties 71%, non-profit 11% (cijfers: National Science Foundation, National Patterns of R&D Resources, 2008).

Wie is effectiever/efficienter?

[ afbeelding ]
Acs, Audretsch and Feldman, The real effects of academic research.

Toegegeven, dit is slechts een onderzoek, er zijn er meer maar had deze op mn USB staan. Er zijn echter veel redenen waarom bedrijven het in theorie minder zouden doen (naast dat een phd'er op een universiteit een stuk goedkoper is :P )

Bedrijven hebben veel minder baat bij fundamenteel onderzoek. Dit komt omdat:
1. Fundamenteel onderzoek is niet gemakkelijk te vertalen naar toegepaste producten (er zitten meerdere grote stappen tussen, zie liniar model of innovation)
2. Ze kunnen nooit zeker zijn dat er een uitkomst komt, en als die er is of deze door de markt geaccepteerd wordt (ja leuk dat je honderden miljoenen hebt uitgegeven en je nu mensen zou kunnen klonen, maar dat willen we niet).
3. Ze kunnen niet alle mogelijkheden van de nieuwe kennis toepassen in hun producten, een groot deel zal hun ontglippen; omdat ze te klein zijn, omdat ze zich richten op een specifieke range producten, en omdat je alleen toepasbare uitvindingen kan patenteren - fundamenteel onderzoek richt zich niet op toegepaste kennis.

Verder nog wat puntjes zoals universiteiten hebben standaard een grotere absorptive capacity, hebben meer toegang tot netwerken en kennisplatformen, hebben een grotere verspreidde wetenschappelijke kennis (een nano-tech professor die elke dag een praatje maakt met een wetenschappers van compleet andere takken; comparative advantage), zijn vaak het centrum van high-tech clusters, wetenschappers hoeven zich geen/minder zorgen te maken over de marketing department, mogen met meer vrijheid onderzoek doen, en zo zou ik nog een tijdje door kunnen gaan.
Cool, interessant! Hoe zit dat met waardegenerering? Of is dat te lastig te meten.
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
  vrijdag 20 januari 2012 @ 23:03:35 #252
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_107050270
De regering wil dat studeren weer voor de elite wordt, waarin iedereen netjes in pak komt, Latijn de voertaal is en je niet wordt gedoceerd door een studentassistent maar enkel door professoren.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_107052612
quote:
11s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 23:03 schreef monkyyy het volgende:
De regering wil dat studeren weer voor de elite wordt, waarin iedereen netjes in pak komt, Latijn de voertaal is en je niet wordt gedoceerd door een studentassistent maar enkel door professoren.
Als het nu om talent gaan zou dat niet zo slecht zijn.
pi_107059735
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 23:43 schreef Deliah het volgende:

[..]

Als het nu om talent gaan zou dat niet zo slecht zijn.
Ik vind dat talent argument anders ook niet zo heel sterk. Alsof er alleen behoefte is aan de allerbeste studenten. Middelmatige studenten kunnen gerust hele goede werknemers zijn.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 11:08:48 #255
165633 eriksd
The grand facade...
pi_107061107
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 09:23 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Ik vind dat talent argument anders ook niet zo heel sterk. Alsof er alleen behoefte is aan de allerbeste studenten. Middelmatige studenten kunnen gerust hele goede werknemers zijn.
Middelmatige studenten horen dan ook op middelmatige onderwijsinstellingen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 11:19:43 #256
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_107061266
Ben het er wel deels mee eens.
Veel opleidingen zijn onderhevig aan inflatie. In de jaren 80-90 ging het nog ergens over nu is het slechts het behalen van een quota voor een onderwijsinstelling.
Ben je echt goed....dan go for it. Anders hoor je gewoon niet op die ladder thuis.
Relatief is ons land te hoog opgeleid voor hetgeen we verzetten.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 11:21:00 #257
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_107061281
quote:
11s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 23:03 schreef monkyyy het volgende:
Yup,
Met een beetje Goethe en Nietzsche op de achtergrond.
pi_107075116
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 11:08 schreef eriksd het volgende:

[..]

Middelmatige studenten horen dan ook op middelmatige onderwijsinstellingen.
Zoals....? Laat me raden, het hbo?
pi_107076951
Waarom zouden sommigen voor het onderwijs van anderen moeten betalen. Stukje realiteit dat het geld eens op begint te raken. Of moet er gewoon meer belasting geheven worden of geld geleend worden om studenten te blijven financieren?

Het bevalt me helemaal niks dat hoger onderwijs grotendeels afhankelijk is van staatsgeld (andermans onteigend geld). Ik vind het ook niet leuk, maar wel voorspelbaar, dat ik nu als student ineens onder andere voorwaarden moet studeren (studevertraging gaat mij bijv. wat kosten).
  zaterdag 21 januari 2012 @ 20:55:08 #260
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_107077007
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 20:53 schreef eldodo het volgende:
Waarom zouden sommigen voor het onderwijs van anderen moeten betalen.
samenleving.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
  zaterdag 21 januari 2012 @ 20:58:33 #261
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_107077117
quote:
Waarom zouden sommigen voor het onderwijs van anderen moeten betalen. Stukje realiteit dat het geld eens op begint te raken. Of moet er gewoon meer belasting geheven worden of geld geleend worden om studenten te blijven financieren?

Omdat de student de rest van zijn leven alle lamzakken in dit land moet onderhouden.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 21:02:23 #262
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_107077244
quote:
Waarom zou je voor het pensioen van anderen moeten betalen ?

Waarom betaal je in Nederland zoveel belasting terwijl je er zo weinig voor terugkrijgt?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_107078604
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 20:55 schreef mymoodfentje het volgende:

[..]

samenleving.
Je kunt ook samenleven zonder elkaar te dwingen voor elkaar te betalen. Lijkt me veel gezelliger, eigenlijk. Ik zie me al langs de deuren gaan met een pistool 'dit is een samenleving, dus jij moet meebetalen aan mijn studie'. :D

quote:
7s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 20:58 schreef Nobu het volgende:

Omdat de student de rest van zijn leven alle lamzakken in dit land moet onderhouden.
Misschien. Ik hoop genoeg productief te zijn later dat ik idd in zo'n rol terecht kom, betekent dan namelijk dat ik mezelf en misschien wat kinderen kan onderhouden. :{ Mogelijk verhuis ik ook wel naar een land met minder belastingdruk, mocht ik echt succesvol worden.
quote:
99s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 21:02 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Waarom zou je voor het pensioen van anderen moeten betalen ?

Waarom betaal je in Nederland zoveel belasting terwijl je er zo weinig voor terugkrijgt?
Sociaal contract ofzo. Door in Nederland te leven heb je impliciet ingestemd om te betalen voor anderen. Hoeveel je krijgt ligt (theoretisch?) aan je behoefte: als je het sociaal-economisch slecht hebt zullen de sterkeren je moeten dragen. Als je sterk bent lever je meer in en krijg je minder terug.

Wel grappig dat studenten of degenen die straks geen hoger onderwijs kunnen betalen mogelijk in die zwakkere klasse terecht komen. Volgens mij leer je ook geen nuttige dingen op de middelbare om je voor te bereiden op een carriere, mocht je niet willen/kunnen studeren. Althans, ik heb op het VWO niks geleerd om geld mee te verdienen.
pi_107079282
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 21:39 schreef eldodo het volgende:

[..]

Sociaal contract ofzo. Door in Nederland te leven heb je impliciet ingestemd om te betalen voor anderen. Hoeveel je krijgt ligt (theoretisch?) aan je behoefte: als je het sociaal-economisch slecht hebt zullen de sterkeren je moeten dragen. Als je sterk bent lever je meer in en krijg je minder terug.
Dat is absoluut niet wat het sociaal contract inhoudt.

Het sociaal contract van Rawls impliceert, dat ongelijkheid alleen geoorloofd is als iedereen in de maatschappij daar beter van wordt. En dat is hier in principe het geval. Een hoog opleidingsniveau is goed voor de maatschappij, voor iedereen dus. Ook voor 'Henk en Ingrid'. Daarom is een financiële steun voor studenten op kosten van de rest van de maatschappij gerechtvaardigd.

(Binnen het sociaal contract naar Locke's idee is herverdeling eigenlijk helemaal uitgesloten, btw. Ook van rijk naar arm.)
quote:
Wel grappig dat studenten of degenen die straks geen hoger onderwijs kunnen betalen mogelijk in die zwakkere klasse terecht komen. Volgens mij leer je ook geen nuttige dingen op de middelbare om je voor te bereiden op een carriere, mocht je niet willen/kunnen studeren. Althans, ik heb op het VWO niks geleerd om geld mee te verdienen.
Het doel van de middelbare school is ook helemaal niet om je direct op een carrière voor te bereiden. Daarom heet het ook voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2012 22:04:39 ]
pi_107079894
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 21:59 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat is absoluut niet wat het sociaal contract inhoudt.

Het sociaal contract van Rawls impliceert, dat ongelijkheid alleen geoorloofd is als iedereen in de maatschappij daar beter van wordt. En dat is hier in principe het geval. Een hoog opleidingsniveau is goed voor de maatschappij, voor iedereen dus. Ook voor 'Henk en Ingrid'. Daarom is een financiële steun voor studenten op kosten van de rest van de maatschappij gerechtvaardigd.
Rawls, Kant, Locke, Rousseau.. Je kunt van het sociaal contract maken wat je wilt. Wat voor rechtvaardiging dan ook, het komt erop neer dat je je moet overgeven aan wetgeving, ook als dit betekent dat je voor anderen betaalt.

quote:
Het doel van de middelbare school is ook helemaal niet om je direct op een carrière voor te bereiden. Daarom heet het ook voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs.
Misschien dat het voor VMBO scholieren makkelijker is om aan de slag te gaan. Nogal balen voor havo en vwo scholieren als vervolgonderwijs te duur is. Worden scholieren tegenwoordig ingelicht over aankomende kosten en risico's van studeren? Wat voor opties worden er aangeboden om toch een of andere beroepsvaardigheden te leren?
pi_107080230
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 22:14 schreef eldodo het volgende:

[..]

Rawls, Kant, Locke, Rousseau.. Je kunt van het sociaal contract maken wat je wilt. Wat voor rechtvaardiging dan ook, het komt erop neer dat je je moet overgeven aan wetgeving, ook als dit betekent dat je voor anderen betaalt.
Dat sowieso. Het enige dat ik aan wilde geven, is dat als je het idee accepteert dat de overheid überhaupt aan herverdeling zou mogen doen, dat het dan ook te rechtvaardigen is dat die herverdeling deels bij leerlingen en studenten terecht komt.

quote:
[..]

Misschien dat het voor VMBO scholieren makkelijker is om aan de slag te gaan.
Als je van het vmbo komt moet je toch ook eerst nog een mbo-opleiding volgen voor je echt aan de slag kan, of niet?
pi_107080245
Achteraf heb ik nu best wel veel spijt dat ik voor een universitaire studie heb gekozen. Ten eerste vind ik het zeer moeilijk en ben inmiddels al een langstudeerder. Na mijn bachelor kan ik ook nog altijd niet aan het werk en wordt ik eigenlijk wel verplicht om een master te gaan doen.

Ik ben door mijn vwo heen gefietst alsof het niks was en had dus achteraf misschien beter een technische hbo opleiding kunnen doen. Die had ik waarschijnlijk wel nominaal of misschien zelfs nog wel sneller af kunnen ronden. Dan had ik na mijn opleiding geen studieschuld gehad en had ik eerder kunnen gaan werken.

Ik denk dat er straks veel scholieren voor deze optie gaan kiezen en geef ze eens ongelijk. Maar is dit waar we met Nederland naar toe moeten willen? Dat mensen hbo gaan kiezen alleen omdat dat dat financieel gezien beter is?
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
pi_107082644
Ik snap het gezeur niet hoor, mijn zoon werkt zich de tering met een BBL opleiding en een derde gaat naar reiskosten. Betaal toch lekker ook zelf eens wat, hoger opgeleiden.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 23:32:55 #269
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_107082680
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 21:39 schreef eldodo het volgende:

[..]

Je kunt ook samenleven zonder elkaar te dwingen voor elkaar te betalen. Lijkt me veel gezelliger, eigenlijk. Ik zie me al langs de deuren gaan met een pistool 'dit is een samenleving, dus jij moet meebetalen aan mijn studie'. :D
Betaal je belastingen maar eens niet, krijg je exact wat je hier beschrijft.

quote:
[..]

Misschien. Ik hoop genoeg productief te zijn later dat ik idd in zo'n rol terecht kom, betekent dan namelijk dat ik mezelf en misschien wat kinderen kan onderhouden. :{ Mogelijk verhuis ik ook wel naar een land met minder belastingdruk, mocht ik echt succesvol worden.

En jij vindt het redelijk dat je dan eerst je eigen boontjes maar moet doppen en jarenlang onder de armoedegrens moet leven?

quote:
[..]

Een student zit over het algemeen honderden euro's onder de armoedegrens en leeft in een hok. Er is werkelijk geen enkele andere groep in Nederland die in dergelijke armoedige omstandigheden leeft.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 23:35:38 #270
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_107082780
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 23:31 schreef JellieVrolijk het volgende:
Ik snap het gezeur niet hoor, mijn zoon werkt zich de tering met een BBL opleiding en een derde gaat naar reiskosten. Betaal toch lekker ook zelf eens wat, hoger opgeleiden.
Ja, die zal het financieel zwaar hebben zeg. Met zijn fulltime baan. :')
pi_107087463
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 23:31 schreef JellieVrolijk het volgende:
Hier, weer zo iemand die geen idee heeft wat een hoger opgeleide nou daadwerkelijk moet betalen.

Het is toch goddomme van het zotte dat ik straks een plaats toegewezen krijg in een studie als geneeskunde, maar me nu serieus af zit te vragen of dat financieel wel haalbaar is?
pi_107093344
quote:

Het bevalt me helemaal niks dat hoger onderwijs grotendeels afhankelijk is van staatsgeld (andermans onteigend geld). Ik vind het ook niet leuk, maar wel voorspelbaar, dat ik nu als student ineens onder andere voorwaarden moet studeren (studevertraging gaat mij bijv. wat kosten).
lekker hypocriet hoor, jij hebt zeker zelf niet gestudeerd?
pi_107094061
Mensen zouden in moeten zien hoe we afhankelijk zijn van elkaar.

Als NL 1 groot bedrijf zou zijn waar werknemers in geboren zouden worden dan vind ik het nog steeds beter dat dat grote bedrijf betaald voor de opleiding van zijn werknemers al was het alleen maar om ervoor te zorgen dat er genoeg werknemers zullen zijn die met kop en schouders uitsteken boven de werknemers uit andere landen (lees: andere bedrijven die met ons concurreren). Het is niet zo dat je een keuze hebt, dat je de maatschappij verlaat omdat je niet mee wil doen immers veel mensen moeten nu meer erin stoppen dan dat ze ervoor terugkrijgen.

Het zou leuk zijn als ze dan bv. 1 provincie open stellen voor mensen die niet mee willen doen, een stukje niemandsland waar je hout mag hakken om je blokhutje te bouwen en waar mensen hun eigen eten verbouwen. Dan lijkt het tenminste nog alsof men een keuze heeft ipv in een slavenmaatschappij geboren te worden met een grote schuld waar de rijkeren/intellectuelen het voor het zeggen hebben die keuzes maken die voornamelijk goed zijn voor henzelf ipv 'het bedrijf'. Waarbij ik me tegenwoordig afvraag of die intellectuelen wel werkelijk zo intelligent zijn als ze zulke beslissingen maken die vroeg of laat toch echt voor protesten gaan zorgen of anders nog minder welvaart omdat het dan niet meer goed zal gaan met de 'onderlaag' van de samenleving, die toch de 'werkers' zijn die ervoor zorgen dat dingen gebeuren. Natuurlijk pas na de krabbel van zo'n CEO/directeur/wetgever/minister en maandenlang 'overleg' maar ergens vind ik die krabbel en het overleg minder waard dan dat ik het vroeger vond. Een beter idee vind ik het in beslag nemen van de bonussen waarmee willekeurige studie schulden worden afgelost, om maar iets te noemen wat scheef is.
pi_107094749
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 13:37 schreef loop het volgende:
Mensen zouden in moeten zien hoe we afhankelijk zijn van elkaar.Waarbij ik me tegenwoordig afvraag of die intellectuelen wel werkelijk zo intelligent zijn als ze zulke beslissingen maken die vroeg of laat toch echt voor protesten gaan zorgen of anders nog minder welvaart omdat het dan niet meer goed zal gaan met de 'onderlaag' van de samenleving, die toch de 'werkers' zijn die ervoor zorgen dat dingen gebeuren.
Voor de heersende elite is het belangrijk dat er altijd een afhankelijke klasse is. Dan kunnen ze namelijk stemmen kopen met beloften aan deze klasse. Bovendien is het dan makkelijker om bevoegdheden van de staat uit te breiden en meer geld te halen/lenen, omdat er namelijk zoveel mensen zijn die geholpen moeten worden. Uiteraard snijdt de elite zich in de vingers als de afhankelijk te groot wordt en er weinig productieve lieden overblijven die zichzelf en anderen in stand kunnen houden.

Ik vraag me af of studenten een bevolkingsgroep is die groot genoeg is om de interesse van politici te wekken. En als er politici aan de macht komen die de studenten weer willen financieren, ze daar wel de middelen toe zullen hebben.

Nog een vraag tussendoor: ik vraag me af wiens belangen er precies behartigd worden wanneer de staat studenten wel of niet financiert.
  zondag 22 januari 2012 @ 14:17:57 #275
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_107095638
Oke, wie heeft de deur van TRU open laten staan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')