http://programma.vpro.nl/deslagomnederland/quote:Slag om Nederland
Teun van de Keuken, Roland Duong en Andrea van Pol onderzoeken of de Nederlandse burger nog iets te zeggen heeft over zijn land. Wie ordent de ruimte? Wie is er verantwoordelijk voor de ontelbare, lege kantoorkolossen en versloffende bedrijventerreinen en waarom zijn alle winkelstraten hetzelfde? Hebben de projectontwikkelaars vrij spel, zijn de planologen losgeslagen of hebben de burgers nog wat in te brengen? We geven Nederland terug aan de Nederlanders en rekenen af met geldverslindende woningcorporaties, gewiekste projectontwikkelaars en overijverige wethouders.
We onderzoeken de verhuizing van KPMG. Dit adviesbureau licht bedrijven door en schrijft vuistdikke rapporten over integer ondernemen. Het afficheert zich graag als maatschappelijk verantwoord en groen. Toch liet KPMG in Amstelveen zonder scrupules een kantoorpand van 50.000 m2 leeg achter om op spuugafstand een nieuw hoofdkantoor te betrekken. Waarom? We kwamen op het spoor van een financiële constructie die het zeer verleidelijk maakt voor bedrijven om steeds weer nieuwe - en overbodige - kantoorpanden te laten bouwen.
Je zag hem balanceren, bang dat ieder moment het gesprek zou worden afgebroken.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:57 schreef Aestivate het volgende:
Interessant programma, beetje jammer dat de presentatoren nogal onervaren overkwamen, om het nog zacht uit te drukken.
Op de man af vragen wat die KPMG kerel nu zelf van duurzaamheid vind, los van de juridische eigendom van het oude pand, was er niet bij.
Had dat zo veel uitgemaakt? Hij zij nu ook niks. Maar dat maakt ook weer niet zo veel uit, want het is heus geen geheim wat er allemaal mis is met de kantorenmarkt.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 00:10 schreef waxmask het volgende:
[..]
Je zag hem balanceren, bang dat ieder moment het gesprek zou worden afgebroken.
Geniaal vond ik het niet. Wel informatief voor de mensen die zich al tijden hebben zitten afvragen waarom er nog steeds wordt doorgebouwd terwijl er leegstand is. Ik vind ook dat ze nogal hoog van de toren blazen door te claimen dat ze het probleem van de leegstand gaan oplossen.quote:
De pittig gecoiffuurde, intelligente pot mét verschillige bril.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 09:20 schreef Jester65 het volgende:
Interessant programma. Ik heb het begin niet gezien, maar de rol van Andrea van Pol was me niet helemaal duidelijk.
vd Keuken onervaren noemenquote:Op maandag 16 januari 2012 20:57 schreef Aestivate het volgende:
Interessant programma, beetje jammer dat de presentatoren nogal onervaren overkwamen, om het nog zacht uit te drukken.
Op de man af vragen wat die KPMG kerel nu zelf van duurzaamheid vind, los van de juridische eigendom van het oude pand, was er niet bij.
Het geld brandt blijkbaar in de zakken van de bestuurders, zelfs als ze het niet hebben.quote:Op maandag 6 februari 2012 20:51 schreef alors het volgende:
Kijken er nog mensen? Ik moet nog een paar afleveringen terugkijken, maar kijk nu weer even. Wel treurig dat verhaal over bezuinigen om een gebouw te kunnen bekostigen
Dat zeker, wel een boeiende uitzending.quote:Op maandag 20 februari 2012 20:49 schreef alors het volgende:
[..]
Ja, maar ik vind het wel mooi dat ze zo gepassioneerd is hierover.
Dat viel mij ook al op. Als er een plek is waar de gemiddelde mens zich niet prettig voelt, dan is het wel bij zo'n stenenvlakte.quote:Op maandag 20 februari 2012 20:48 schreef alors het volgende:
Lol, zei ie nou over dat betonparadijs dat je 'je er meteen prettig voelt'?
en het lijkt idd wél op Almere.
Dat hangt er natuurlijk van af welke prijs de belegger voor het pand betaalt en wat hij vervolgens aan huurinkomsten binnenkrijgt, maar het is niet ongebruikelijk dat de terugverdientijd ca. 15 jaar is (BAR van 6,5%). Dan heb je dus echter alleen de investering terugverdiend en niet de exploitatiekosten. Aan de andere kant heb je na die periode in theorie ook nog steeds een pand met een bepaalde waarde. Verder hopen / proberen ze natuurlijk alleen panden aan te kopen die langdurig courant zullen blijven.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 13:05 schreef Byte_Me het volgende:
zag net die aflevering over KPMG, maar wat bij mij de openstaande vraag is, waarom is het voor investeringsmaatschappijen interessant om zo'n enorm pand neer te zetten, terwijl het over pak hem beet 15 jaar toch weer leeg staat? je maakt mij niet wijs dat zo'n investering in die tijd is terug verdiend.
Het zou een serie van 26 afleveringen worden, dus dat duurt nog wel even.quote:Op maandag 23 april 2012 20:51 schreef alors het volgende:
Laakkwartier Heerlen nu, nog steeds bezig, ik dacht dat er veel minder afleveringen waren.
Da's natuurlijk ook niet helemaal waar. Parijs dankt een groot deel van z'n charme bijv aan Haussmann, die o.a. grote boulevards liet aanleggen dwars door volkswijken.quote:Op maandag 23 april 2012 21:28 schreef lyolyrc het volgende:
Wat een megalomaan plan weer.Hebben die lui nou echt niet door dat steden vroeger op een "organische" manier groeiden, d.w.z. stukje bij beetje?
Maar in de regel zal groei en ontwikkeling van een stad meestal toch wel geleidelijk zijn verlopen. De vergelijking met Parijs - die ze ook al in het programma maakten - vind ik totaal misplaatst.quote:Op woensdag 25 april 2012 19:55 schreef k_man het volgende:
[..]
Da's natuurlijk ook niet helemaal waar. Parijs dankt een groot deel van z'n charme bijv aan Haussmann, die o.a. grote boulevards liet aanleggen dwars door volkswijken.
politiek die de bouwwereld grote projecten gunt die nergens over gaan. dit dat. parlementaire enquête aub!quote:Op donderdag 26 april 2012 00:04 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Maar in de regel zal groei en ontwikkeling van een stad meestal toch wel geleidelijk zijn verlopen. De vergelijking met Parijs - die ze ook al in het programma maakten - vind ik totaal misplaatst.
Ik snap ook niet dat de ontwerper van het Heerlense plan zo'n joekel van een gebouw wil neerzetten, terwijl hij volgens mij in het programma zijn waardering uitte voor de oude, gevarieerde bebouwing die in de jaren '60 en '70 verdwenen is.
De markt is compleet open en wordt gesteund door belastingvoordelen. Informatie kan je zelfs gewoon bij de gemeente halen hierover.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:46 schreef Brembo het volgende:
Leuk programma, alleen de markt is erg gesloten wat het lastig maakt om informatie er uit te halen.
Zoals?quote:Op maandag 7 mei 2012 20:49 schreef alors het volgende:
Ik vind dat museum niet eens zo lelijk, het staat er een beetje troosteloos en verlaten bij maar er is nog wel iets van te maken
quote:Het cowboygedrag van corporatiedirecteuren, hun ambities en hun salarissen. Tientallen woningbouwcorporaties dreigen om te vallen omdat hun directeuren, vaak met de beste bedoelingen, veel te veel risico’s namen. Hoe konden ze zo massaal uit de bocht vliegen?
Voelden zij zich Masters of the Universe? De Slag om Nederland voert een goed gesprek met verschillende mensen uit de sector, waaronder de man die verantwoordelijk was voor de aankoop van het stoomschip de SS Rotterdam en daarmee 200 miljoen verlies leed. Wat was zijn drijfveer? En hoort bij zijn vak – het bouwen en beheren van sociale woningbouw - zo’n vet salaris? De Slag om Nederland vraagt het aan Diederik Samsom, de leider van de Partij van de Arbeid, dé partij voor volkshuisvesting.
De politieke kleur vind ik niet zo heel belangrijk, het gaat meer om 'de top' die gewoon graait.quote:Op woensdag 5 september 2012 16:04 schreef Byte_Me het volgende:
Eigenlijk wel schokkend dat al die falende corporatie-directeuren PvdA-ers zijn.
quote:Ambities genoeg bij de Eredivisieclubs. De nieuwe stadions schoten de afgelopen decennia als paddenstoelen uit de grond. Maar die fonkelnieuwe voetbaltempels kosten miljoenen, die de lokale bevolking mag ophoesten. De slag om Nederland besteedt deze week aandacht aan het in Venlo te verrijzen Multi Funictionele Centrum, dat de thuisbasis voor VVV moet worden.
FC Utrecht, Feyenoord, PSV: allemaal hadden ze de afgelopen jaren een stevige financiële crisis. Elk jaar duiken er wel weer verhalen op van voetbalclubs die het hoofd nauwelijks boven water kunnen houden. Financiële problemen bij een club zorgen voor flink wat kopzorgen bij lokale bestuurders. Want geen enkele wethouder zit te wachten op een horde boze voetbalsupporters op de stoep. Daarom reserveren de gemeentes maar al te vaak zuchtend een dikke zak geld voor de lokale voetbaltrots.
45 Miljoen
Ook in Venlo dreigt een voetbalclub de gemeente bakken met geld te gaan kosten. Reden? VVV wil hogerop en daarvoor is een nieuw stadion nodig. De gemeentebestuurders staan te popelen om dit Multi Functionele Centrum (MFC) uit de Noord-Limburgse grond te stampen. Totale kosten: 45 miljoen euro en de gemeente trekt zijn chequeboek. Dankzij een voor VVV zeer voordelige huurconstructie loopt de voetbalclub zelf nauwelijks risico. De slag om Nederland neemt de Venlose voetbalpolitiek onder de loep.
quote:De Slag om Nederland verkeert in hogere sferen. De in Limburg gevestigde Maharishi-organisatie van Beatle-goeroe Maharishi Mahesh Yogi wordt al 15 jaar gedwarsboomd door fanatieke monumenten-lobbyisten. Om hun Vedische nieuwbouw mogelijk te maken moet een 100-jaar oud jongensinternaat gesloopt worden. Zijn de Maharishi’s cultuurbarbaren of slachtoffer van kafkaiaanse toestanden?
Ik vraag me af of de gemeente die kaart kan spelen. Het is natuurlijk grotendeels de verhuurder die bepaalt wat er met het pand gebeurt. En waarschijnlijk vraagt die ook een hogere huur aan een onderneming die het pand echt wil benutten. Door flexibiliteit in te bouwen in het huurcontract met de parkeerondernemingen kan een verhuurder relatief snel het pand beschikbaar hebben voor een volwaardige benutter.quote:Op maandag 1 oktober 2012 21:35 schreef k_man het volgende:
Nogal merkwaardig inderdaad. En het enige enigszins valide argument dat ik ter rechtvaardiging zou kunnen bedenken, werd niet eens genoemd. Je zou namelijk kunnen beargumenteren dat deze ondernemers op deze manier de leegstand van die kantoren in stand helpen houden. Een onderneming gaat immers geen pand huren als het bijbehorende parkeerterrein niet voor hun te gebruiken is, omdat er allemaal auto's van reizigers staan.
Nu is dat in de huidige kantorenmarkt niet echt een argument van betekenis, maar soît.
En vanavond:quote:“We gaan de bestuurscultuur van Nederland keihard aanpakken.” Dat zei Teun van de Keuken woensdag in De Wereld Draait Door. Hij kondigde daarmee het nieuwe seizoen aan van De Slag om Nederland. Maandag is de eerste aflevering.
In De Slag om Nederland nemen Roland Duong, Teun van de Keuken en Andrea van Pol de Nederlandse bestuurscultuur onder de loep. Waarom hebben wij onze kinderopvang verkocht aan Amerikanen die alleen maar vette winst willen maken? Hoe komt het dat falende bestuurders toch altijd weer op goede posten terecht komen? En waar zijn onze energiemiljarden eigenlijk gebleven?
Streep erdoor
Het vorige seizoen van De Slag om Nederland bracht het nodige teweeg. Bouwprojecten werden geschrapt, er werd een streep gehaald door een paardenpretpark van 350 miljoen in Wolden, een ringweg van 450 miljoen rond de nieuwe Limburgse gemeente Parkstad en het nieuwe VVV Venlo-stadion van 40 miljoen. Ook moest bestuursvoorzitter Dijkhuizen van KPMG opstappen, na de uitzendingen waaruit bleek dat de partners van het consultancy bureau miljoenen hadden verdiend aan een onnodige verhuizing.
Zucht naar beloningen
In het nieuwe seizoen van De Slag om Nederland zijn de presentatoren vast van plan om de rest van ons land aan te pakken. Roland Duong: “Managers die er zouden moeten zijn om ons van dienst te zijn, blijken vooral goed voor hun eigen belang op te kunnen komen. Of het nu om onderwijs, zorg of kinderopvang gaat, de zucht naar winst en vette beloningen staat bij bestuurders voorop. De menselijke maat verdwijnt daarbij achter een woud van targets en ondoorgrondelijke bureaucratische regels.”
Ja sowieso moeten gemeentes hun mond houden over zulke zaken zolang zij gewoon vergunningen blijven geven voor al die lelijke blokkendozen van bedrijfsgebouwen.quote:Op woensdag 20 maart 2013 20:28 schreef TUFKAL het volgende:
Haha wat een geneuzel van de gemeente Oss om een groen dak![]()
Zeker interessant. Bovendien tenenkrommend om te zien al die reacties. Ze denken zeker dat mensen naief zijn.quote:Op maandag 8 april 2013 20:39 schreef alors het volgende:
Interessant dit nu, over de groeiende invloed van de Eerste Kamer en de vele petten die daar gedragen worden.
Die was wel kansloos idd. Alsof die snelweg de verhuizing van dat werk naar Polen zou hebben voorkomen.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 19:02 schreef TUFKAL het volgende:
Wat een politiek gekwaak van mevr Poepjes uit Friesland
quote:12. Golfbanen en Wijkteams
Omdat de sport al duur genoeg is, betalen golfers liever geen belasting. Door aanspraak te maken op een wet uit 1928, zijn veel Nederlandse golfbanen vrijgesteld van belasting. Je golfbaan moet dan alleen wel als natuurschoon bestempeld worden. Maar is een golfbaan wel natuurschoon? Of zou er meer natuurschoon zijn als er geen golfbaan zou zijn? In De Slag om Nederland: een lesje belastingontwijking van de golfclub.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |