http://programma.vpro.nl/deslagomnederland/quote:Slag om Nederland
Teun van de Keuken, Roland Duong en Andrea van Pol onderzoeken of de Nederlandse burger nog iets te zeggen heeft over zijn land. Wie ordent de ruimte? Wie is er verantwoordelijk voor de ontelbare, lege kantoorkolossen en versloffende bedrijventerreinen en waarom zijn alle winkelstraten hetzelfde? Hebben de projectontwikkelaars vrij spel, zijn de planologen losgeslagen of hebben de burgers nog wat in te brengen? We geven Nederland terug aan de Nederlanders en rekenen af met geldverslindende woningcorporaties, gewiekste projectontwikkelaars en overijverige wethouders.
We onderzoeken de verhuizing van KPMG. Dit adviesbureau licht bedrijven door en schrijft vuistdikke rapporten over integer ondernemen. Het afficheert zich graag als maatschappelijk verantwoord en groen. Toch liet KPMG in Amstelveen zonder scrupules een kantoorpand van 50.000 m2 leeg achter om op spuugafstand een nieuw hoofdkantoor te betrekken. Waarom? We kwamen op het spoor van een financiële constructie die het zeer verleidelijk maakt voor bedrijven om steeds weer nieuwe - en overbodige - kantoorpanden te laten bouwen.
Je zag hem balanceren, bang dat ieder moment het gesprek zou worden afgebroken.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:57 schreef Aestivate het volgende:
Interessant programma, beetje jammer dat de presentatoren nogal onervaren overkwamen, om het nog zacht uit te drukken.
Op de man af vragen wat die KPMG kerel nu zelf van duurzaamheid vind, los van de juridische eigendom van het oude pand, was er niet bij.
Had dat zo veel uitgemaakt? Hij zij nu ook niks. Maar dat maakt ook weer niet zo veel uit, want het is heus geen geheim wat er allemaal mis is met de kantorenmarkt.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 00:10 schreef waxmask het volgende:
[..]
Je zag hem balanceren, bang dat ieder moment het gesprek zou worden afgebroken.
Geniaal vond ik het niet. Wel informatief voor de mensen die zich al tijden hebben zitten afvragen waarom er nog steeds wordt doorgebouwd terwijl er leegstand is. Ik vind ook dat ze nogal hoog van de toren blazen door te claimen dat ze het probleem van de leegstand gaan oplossen.quote:
De pittig gecoiffuurde, intelligente pot mét verschillige bril.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 09:20 schreef Jester65 het volgende:
Interessant programma. Ik heb het begin niet gezien, maar de rol van Andrea van Pol was me niet helemaal duidelijk.
vd Keuken onervaren noemenquote:Op maandag 16 januari 2012 20:57 schreef Aestivate het volgende:
Interessant programma, beetje jammer dat de presentatoren nogal onervaren overkwamen, om het nog zacht uit te drukken.
Op de man af vragen wat die KPMG kerel nu zelf van duurzaamheid vind, los van de juridische eigendom van het oude pand, was er niet bij.
Het geld brandt blijkbaar in de zakken van de bestuurders, zelfs als ze het niet hebben.quote:Op maandag 6 februari 2012 20:51 schreef alors het volgende:
Kijken er nog mensen? Ik moet nog een paar afleveringen terugkijken, maar kijk nu weer even. Wel treurig dat verhaal over bezuinigen om een gebouw te kunnen bekostigen
Dat zeker, wel een boeiende uitzending.quote:Op maandag 20 februari 2012 20:49 schreef alors het volgende:
[..]
Ja, maar ik vind het wel mooi dat ze zo gepassioneerd is hierover.
Dat viel mij ook al op. Als er een plek is waar de gemiddelde mens zich niet prettig voelt, dan is het wel bij zo'n stenenvlakte.quote:Op maandag 20 februari 2012 20:48 schreef alors het volgende:
Lol, zei ie nou over dat betonparadijs dat je 'je er meteen prettig voelt'?
en het lijkt idd wél op Almere.
Dat hangt er natuurlijk van af welke prijs de belegger voor het pand betaalt en wat hij vervolgens aan huurinkomsten binnenkrijgt, maar het is niet ongebruikelijk dat de terugverdientijd ca. 15 jaar is (BAR van 6,5%). Dan heb je dus echter alleen de investering terugverdiend en niet de exploitatiekosten. Aan de andere kant heb je na die periode in theorie ook nog steeds een pand met een bepaalde waarde. Verder hopen / proberen ze natuurlijk alleen panden aan te kopen die langdurig courant zullen blijven.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 13:05 schreef Byte_Me het volgende:
zag net die aflevering over KPMG, maar wat bij mij de openstaande vraag is, waarom is het voor investeringsmaatschappijen interessant om zo'n enorm pand neer te zetten, terwijl het over pak hem beet 15 jaar toch weer leeg staat? je maakt mij niet wijs dat zo'n investering in die tijd is terug verdiend.
Het zou een serie van 26 afleveringen worden, dus dat duurt nog wel even.quote:Op maandag 23 april 2012 20:51 schreef alors het volgende:
Laakkwartier Heerlen nu, nog steeds bezig, ik dacht dat er veel minder afleveringen waren.
Da's natuurlijk ook niet helemaal waar. Parijs dankt een groot deel van z'n charme bijv aan Haussmann, die o.a. grote boulevards liet aanleggen dwars door volkswijken.quote:Op maandag 23 april 2012 21:28 schreef lyolyrc het volgende:
Wat een megalomaan plan weer.Hebben die lui nou echt niet door dat steden vroeger op een "organische" manier groeiden, d.w.z. stukje bij beetje?
Maar in de regel zal groei en ontwikkeling van een stad meestal toch wel geleidelijk zijn verlopen. De vergelijking met Parijs - die ze ook al in het programma maakten - vind ik totaal misplaatst.quote:Op woensdag 25 april 2012 19:55 schreef k_man het volgende:
[..]
Da's natuurlijk ook niet helemaal waar. Parijs dankt een groot deel van z'n charme bijv aan Haussmann, die o.a. grote boulevards liet aanleggen dwars door volkswijken.
politiek die de bouwwereld grote projecten gunt die nergens over gaan. dit dat. parlementaire enquête aub!quote:Op donderdag 26 april 2012 00:04 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Maar in de regel zal groei en ontwikkeling van een stad meestal toch wel geleidelijk zijn verlopen. De vergelijking met Parijs - die ze ook al in het programma maakten - vind ik totaal misplaatst.
Ik snap ook niet dat de ontwerper van het Heerlense plan zo'n joekel van een gebouw wil neerzetten, terwijl hij volgens mij in het programma zijn waardering uitte voor de oude, gevarieerde bebouwing die in de jaren '60 en '70 verdwenen is.
De markt is compleet open en wordt gesteund door belastingvoordelen. Informatie kan je zelfs gewoon bij de gemeente halen hierover.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:46 schreef Brembo het volgende:
Leuk programma, alleen de markt is erg gesloten wat het lastig maakt om informatie er uit te halen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |