abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 23 februari 2012 @ 10:38:31 #51
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_108293679
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 10:30 schreef Dutchie1975 het volgende:
Hallo Allemaal,
Ik heb van de week een Venus Fly Trap gekocht voor mijn zoontje op de Amsterdamse Bloemenmarkt.
Nu gingen we die zojuist planten maar dat ik zakje met zaadjes openmaakte vroeg ik me af of er zaadjes inzaten of wat stof.
War zijn dat kleine zaadjes zeg... weet iemand of dat normaal is?

Moest de zaadjes in de aarde drukken, heb die dingen dus op vingertop gedaan en in de aarde geduwd, maar daarna mijn vinger even afgeveegd omdat je niet meer kan zien of het zaadje er wel vanaf is of dat je enkel nog aarde op je vinger hebt.

En las ergens dat het een hele tijd kan duren voordat de zaadjes kiemen.
Wie kan daarover meer vertellen?
Hoe lang duurt het voordat je wat in dat bakje zou moeten gaan zien.
En hoe vaak moet je die plantjes tot die tijd water geven (en hoeveel).

Zou er graag iets meer vanaf weten zodat ik dat ook aan mijn zoontje van 6 kan vertellen.
Die kan nu namelijk al niet wachten tot die planten er zijn en voor hem vliegen van zijn kamer kunnen houden :-)
En welkom bij de groep :)

Belangrijkste dingen zijn:

GEEN KRAANWATER!!! (heel belangrijk want vleeseters kunnen slecht tegen kalk)

en

Gebruik zure grond. Ze houden erg van zure grond en bijv. water waar al wat blaadjes in hebben liggen "rotte".

Verder gewoon Héél Véél water geven. Het zijn moerasplanten en zo willen ze hun grond ook. :)
Domo Arigato!
pi_108293935
De grond voor het plantje zat er al bij. Wordt dus pas van belang als ik moet verpotten als de plantjes 10cm groot zijn.
Hoe weet ik wat zure grond is? verkopen ze dat bij het tuincentrum apart? en dus geen potgrond/tuinaarde?

Heb net emmer buitengezet om regenwater op te vangen om vanaf nu dus regenwater te gaan geven.
Maar aarde moet dus echt drijfnat zijn begrijp ik.
  donderdag 23 februari 2012 @ 10:48:00 #53
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_108293997
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 10:46 schreef Dutchie1975 het volgende:
De grond voor het plantje zat er al bij. Wordt dus pas van belang als ik moet verpotten als de plantjes 10cm groot zijn.
Hoe weet ik wat zure grond is? verkopen ze dat bij het tuincentrum apart? en dus geen potgrond/tuinaarde?

Heb net emmer buitengezet om regenwater op te vangen om vanaf nu dus regenwater te gaan geven.
Maar aarde moet dus echt drijfnat zijn begrijp ik.
Gewoon naar de PH waarde kijken op de zakken :) Onder de 7 is zure grond.

En inderdaad de grond moet drijfnat zijn. Ik zet de plantjes vaak compleet onderwater. Binnen 2 uur ofzo is het water dan al gezakt tot de grondlaag. Ze houden iedergeval erg van zwemmen :P
Domo Arigato!
pi_108294055
Jup, de plant moet goed kunnen drinken :)
heeft je bakje toevallig gaatjes aan de onderkant? dan kan je ze namelijk via schotel zorgen dat plantje altijd een paar centimeter water heeft
pi_108294258
Mijn vleesetende planten maar weer beneden gezet aangezien er nu toch geen vorst meer is en ze beneden meer licht hebben.

Op sommige staat schimmel :{ en ik heb er een aantal moeten verdelen in een aantal stukken, gelijk de bruine stukken eraf gehaald.
Denk dat er nog wel een paar dood gaan.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_108294320
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 10:30 schreef Dutchie1975 het volgende:
Hallo Allemaal,
Ik heb van de week een Venus Fly Trap gekocht voor mijn zoontje op de Amsterdamse Bloemenmarkt.
Nu gingen we die zojuist planten maar dat ik zakje met zaadjes openmaakte vroeg ik me af of er zaadjes inzaten of wat stof.
War zijn dat kleine zaadjes zeg... weet iemand of dat normaal is?

Moest de zaadjes in de aarde drukken, heb die dingen dus op vingertop gedaan en in de aarde geduwd, maar daarna mijn vinger even afgeveegd omdat je niet meer kan zien of het zaadje er wel vanaf is of dat je enkel nog aarde op je vinger hebt.

En las ergens dat het een hele tijd kan duren voordat de zaadjes kiemen.
Wie kan daarover meer vertellen?
Hoe lang duurt het voordat je wat in dat bakje zou moeten gaan zien.
En hoe vaak moet je die plantjes tot die tijd water geven (en hoeveel).

Zou er graag iets meer vanaf weten zodat ik dat ook aan mijn zoontje van 6 kan vertellen.
Die kan nu namelijk al niet wachten tot die planten er zijn en voor hem vliegen van zijn kamer kunnen houden :-)
De zaadjes zijn heel fijn stof dat je zo weg blaast.
Je moet ze niet in de grond drukken, maar boven op de turf leggen want het zijn lichtkiemers.
Wat gebruik je als grond? en heb je hem nat staan met regenwater?
pi_108295485
de grond die ik gebruikt hebt zat er al bijgeleverd.
heb ze gekocht op bloemenmarkt in amsterdam. is een blikje (karton) waarin de bijgeleverde aarde gestopt is en de zaadjes dus op/in gedaan zijn.
Is nu wel nat maar nog niet drijfnat, eerst even wachten dus tot ik regenwater heb.
pi_108340191
Mijn planten hoe ze er nu bij staan:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Van mijn capensis is nauwelijks wat over.
Dit was hij eerst.

Ook mijn adelae is uitgedunt, ook bij een een paar anderen twijfel ik of ze het overleven.
Op de foto's zie je ook wat schimmel, wss omdat ze te weinig licht en teveel water kregen op zolder.
Had ze verhuist vanwege de vrieskou naar zolder.

Dus sowieso wel een paar planten minder.
  Moderator vrijdag 24 februari 2012 @ 15:25:27 #59
155227 crew  Guppy
dus
pi_108348549
Mijn Capensis wil ook niet echt lekker. Hij groeit wel, maar hij heeft moeite om drupjes aan z'n blaadjes te krijgen. Hij heeft ook aardig wat blaadjes met bruine puntjes ;(

Nou heb ik wel eens gelezen dat als je een Capensis blaadje in een regenbakje water legt, er dan vanzelf worteltjes aankomen. Weet alleen niet meer waar ik dat gelezen heb... Maar kan iemand dat hier bevestigen?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_108351416
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 15:25 schreef Guppyfriend het volgende:
Mijn Capensis wil ook niet echt lekker. Hij groeit wel, maar hij heeft moeite om drupjes aan z'n blaadjes te krijgen. Hij heeft ook aardig wat blaadjes met bruine puntjes ;(

Nou heb ik wel eens gelezen dat als je een Capensis blaadje in een regenbakje water legt, er dan vanzelf worteltjes aankomen. Weet alleen niet meer waar ik dat gelezen heb... Maar kan iemand dat hier bevestigen?
Hier had hij ook een hele bruine boel.
Gelukkig zaten er groene punten door, en heb ik die verpot, zie foto's.
pi_108943874
Mijn plantjes zijn zo blij met de zon O+

Groei van blad bij de kleine en grote vliegenval begint wat rustiger te worden maar er komen allemaal bekjes tevoorschijn en de paar die open zijn beginnen weer rood te kleuren.
Alle nieuwe bekers van trompetbekerplant kleuren ook vanaf de eerste milimeter helemaal paars/rood en kwam het eerste maaltje van de plant dit jaar in de vorm van een dode spin tegen in een beker :D

Nou vraag ik mij wel af, de zon schijnt bij ons de hele dag naar binnen.. In de zomer is het dus echt heet voor het raam :P Kunnen ze daar ook nog tegen of zal dat toch te warm worden?
  zaterdag 10 maart 2012 @ 17:39:05 #62
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_108943926
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 17:37 schreef lynda het volgende:

Groei van blad bij de kleine en grote vliegenval begint wat rustiger te worden maar er komen allemaal bekjes tevoorschijn en de paar die open zijn beginnen weer rood te kleuren.
Alle nieuwe bekers van trompetbekerplant kleuren ook vanaf de eerste milimeter helemaal paars/rood en kwam het eerste maaltje van de plant dit jaar in de vorm van een dode spin tegen in een beker :D
Ik zie bij ons ook heel stiekem een beetje rood verschijnen maar veel is het nog niet -O-
Domo Arigato!
  zaterdag 10 maart 2012 @ 17:39:48 #63
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_108943946
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 17:37 schreef lynda het volgende:

Nou vraag ik mij wel af, de zon schijnt bij ons de hele dag naar binnen.. In de zomer is het dus echt heet voor het raam :P Kunnen ze daar ook nog tegen of zal dat toch te warm worden?
Die zon vinden ze helemaal te gek alleen moeten ze wel genoeg vocht hebben. Als ze natte voeten houden vinden ze het allemaal prima :)
Domo Arigato!
pi_108944112
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 17:39 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Ik zie bij ons ook heel stiekem een beetje rood verschijnen maar veel is het nog niet -O-
Het begin is er *O*

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 17:39 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Die zon vinden ze helemaal te gek alleen moeten ze wel genoeg vocht hebben. Als ze natte voeten houden vinden ze het allemaal prima :)
Water voldoende voor ze, stelletje zuiplappen zijn het :+

De gewone planten (die 3 hele planten :')) haal ik weg als het weer warmer begint te worden die overleven het niet heb ik vorig jaar gemerkt _O-
  zaterdag 10 maart 2012 @ 17:52:44 #65
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_108944275
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 17:46 schreef lynda het volgende:

[..]

Het begin is er *O*

[..]

Water voldoende voor ze, stelletje zuiplappen zijn het :+

De gewone planten (die 3 hele planten :')) haal ik weg als het weer warmer begint te worden die overleven het niet heb ik vorig jaar gemerkt _O-
Ja zuipen kunnen ze wel. Bij ons gaat er gemiddeld 1 tot 1,5 liter per dag doorheen :o
Domo Arigato!
pi_108944687
Per dag? :o
Hoeveel heb je er staan dan?
De vier hier hebben een liter per week denk ik
  zaterdag 10 maart 2012 @ 18:16:07 #67
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_108944832
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 18:11 schreef lynda het volgende:
Per dag? :o
Hoeveel heb je er staan dan?
De vier hier hebben een liter per week denk ik
3 bakken met 2 per bak en 3 potten die in een schaal staan (zo'n centimeter schaal)
Domo Arigato!
  zondag 11 maart 2012 @ 13:11:31 #68
364597 ptrvnk
Evanescence
pi_108965655

Eind van de week maar eens een plekje in de tuin zoeken voor m'n vliegenvangers.
Bassgitaar, skateboarding, gamen, FC Utrecht, lui.
pi_108966222
heb ze nu allemaal ff lekker buiten gezet O+
  maandag 12 maart 2012 @ 09:16:22 #70
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_109001490
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 15:25 schreef Guppyfriend het volgende:

Geen druppels en bruine punten; komt dat niet door de winterrust? Minder zonuren dus de plant houdt op met groeien. Straks zal het vast wel beter gaan. Dat van dat blaadje klopt. Leg het op wat vochtige sphagnum ofzo. Kan ook met Pinguiculasoorten.

Ik heb een Nepenthes miranda op de kop getikt voor 6 euro. Het gevaarte heeft nog geen bekers, maar al wel gigantische bladeren. Ben benieuwd.

[ Bericht 3% gewijzigd door Levolution op 12-03-2012 09:30:49 ]
This isn't even my final form.
  maandag 12 maart 2012 @ 12:38:10 #71
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_109006513
Bij de mijne groeit alleen die stomme bloemsteel nog, dat ding wordt langer en langer en de bloem ontwikkelt amper, de ontwikkeling van bladeren en vallen ligt helemaal stil. Ik heb begrepen dat de bloemsteel niet afgeknipt mag worden, maar is er een manier om in de toekomst de bloei tegen te kunnen gaan?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_109007887
Meerdere knippen juist de bloemsteel af zodat het groen verder kan groeien.. Alle energie gaat naar de groei van de bloem toe.
Zie oa de OP en eerdere posts in dit topic (pagina 1 oa)
  maandag 12 maart 2012 @ 14:46:43 #73
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_109011089
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 13:24 schreef lynda het volgende:
Meerdere knippen juist de bloemsteel af zodat het groen verder kan groeien.. Alle energie gaat naar de groei van de bloem toe.
Zie oa de OP en eerdere posts in dit topic (pagina 1 oa)
Hmm, op de eerste pagina staat dus mijn vraag over de bloemsteel en een antwoord dat het te laat is om hem af te knippen. Maar als het niet erg is zal ik het dan toch maar doen :)
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  woensdag 14 maart 2012 @ 20:04:36 #74
364597 ptrvnk
Evanescence
pi_109102459
Knip ze eigenlijk ook altijd af.

Wil met turfgrond eigenlijk een nieuwe soort toevoegen naast m'n venus vliegenvangers. Iemand enig idee hoe ik aan zaden voor drosera's (bijv. capensis) kan komen?
Bassgitaar, skateboarding, gamen, FC Utrecht, lui.
  Designer woensdag 14 maart 2012 @ 20:08:15 #75
266257 crew  DeZwabber
dugga doo dugga dugga doo
pi_109102672
quote:
5s.gif Op maandag 12 maart 2012 12:38 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Bij de mijne groeit alleen die stomme bloemsteel nog, dat ding wordt langer en langer en de bloem ontwikkelt amper, de ontwikkeling van bladeren en vallen ligt helemaal stil. Ik heb begrepen dat de bloemsteel niet afgeknipt mag worden, maar is er een manier om in de toekomst de bloei tegen te kunnen gaan?
Bloemsteel wil je juist afknippen, maar dat werkt alleen als hij nog heel klein is, nu is het al te laat.

Die steel gaat ongeveer een centimeter of 30 lang worden, en er komt een klein prutsbloemetje aan. Je plant overleeft het wel, maar hij stopt inderdaad met groeien.
🐙
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')