quote:
Op dinsdag 17 januari 2012 09:37 schreef Physics het volgende:[..]
Ik had het meer over per faculteit hé, niet in heel NL.. Voor bepaalde studies is het gewoon nagenoeg onmogelijk om 9.0+ gemiddeld te staan... Bij IBA komt wel veel voor (daar zitten wel veel buitenlandse hardwerkende studenten), en bij ons (econometrie) ook een paar per jaar.
Overigens zou het me zelf denk ik wel kunnen lukken om summa te halen, maar dan zou ik ook echt die 30~40 uur moeten volmaken met studeren.. Alleen ik heb liever dan maar "gewoon" cum laude en mijn 2 baantjes, commissie werk, ereprogramma, 2x per week uitgaan met vrienden, 4x per week trainen, 2 extra talen leren etc..
Heb er laatst nog een discussie over gehad, m.i. is de "marginale productiviteit" van de uren die ik er verder in zou steken (all-in ben ik 15~20u kwijt in niet-tentamenweken) geen middel om mijn kennis te vergroten, maar puur op tentamenscore gericht. Kortom, ik kan beter die uren in waardevolle dingen steken als netwerken, talen leren, commissie werk doen.. Want daar leer ik per uur veel meer van dan de additionele uren besteed aan nog meer studeren.
weet je, ik ken het beeld dat je nu schetst, maar toch herken ik mijn eigen luiheid er wel in om dat als excuus te gebruiken om alleen maar cum laude te halen. wij moeten onszelf niet wijsmaken dat wij ook wel ff summa halen als we dat willen. dat zullen we nooit weten, en omdat we er niet voor werken zullen we het ook nooit verdienen.
en trouwens, ik dacht dat ik het druk had joh! ik train maar 3x per week, ga maar 1x per week uit en ken al m'n talen al. Gros van m'n tijd gaat ook in m'n 20h/week baantjes zitten (2 jaar docent op HBO, 1 jaar als software designer en nu software consultant).
ik heb al gemerkt dat werkervaring het zwaarst telt bij solliciteren. Ik ben alleen benieuwd hoe zwaar het telt bij het inschrijven bij een ivy league school. Maar als het niet lukt vind ik het ook prima. Dan was het gewoon niet voor mij weggelegd; het was meer noodzaak dan keus om meer te werken en minder te studeren.