abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 11 januari 2012 @ 21:59:56 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_106702862
Wij zijn hier druk aan het verbouwen, en we willen op de 1ste verdieping een tweede toilet creëren, omdat de ruimte in ze algemeenheid gewoon wat beperkt is willen we in plaats van een gewone toiletpot een zogeheten "verkorte" hangendewc-pot ophangen; op die manier winnen we toch nog een cm of 5 á 6 qua ruimte.

Een kleiner ruimtebesparend inbouwreservoir van Geberit viel voor ons af omdat de ruimte achter het toilet straks ook tegelijk dienst moet doen als een soort van leiding koker.
Vandaar dat we een standaard Geberit frame gekocht hebben. :s)

Voor de mensen die denken ik toch een heel klein toilet ga maken in een kast o.i.d.
Nee, hij komt niet in die bewuste kast oid. waar ik het eerder al eens over gehad heb, het wordt een redelijk standaard maat toilet alleen in de lengte van het toilet is de ruimte beperkt.

Nu is mijn vraag wie heeft er ervaring met verkorte toiletpotten ?
Zijn er bepaalde dingen waar je bij aankoop extra op moet letten ?
  woensdag 11 januari 2012 @ 22:12:22 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_106703701
Ik heb ook een compact model bij ons thuis geplaatst, puur vanwege de beperkte ruimte. Bij sommige renovatieprojecten passen we ze ook toe wanneer er beperkte ruimte is.

Voor wat betreft het gebruik van de pot maakt het niets uit; je kunt er nog steeds prima op zitten. Het scheelt je vooral ruimte als je staat en je je om wilt draaien bijvoorbeeld. Dat is wel prettig, want dan heb je minder het idee dat je in een klein hok zit/staat.

Misschien als je meer dan 180 kilo weegt dat je kon er niet meer op past, maar in de praktijk heeft niemand het door dat de pot 6 cm korter is.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_106707036
Maakt weinig uit Ed, enkel als je de meetlat er naast houd zul je het zien..... En in de portemonnee , verkorte potten zijn een puist duurder dan normale potten.... :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_106707321
48 cm potje is een aanrader hoor, alleen wel een goede zitting kopen die het liefst bij hetzelfde merk en serie vandaan wordt gehaald.
Als je een te dikke zitting neemt dan blijft de deksel niet tegen de achterwand aan staan, daarnaast zou ik je aanraden softclose te nemen.

Het korte van de pot wordt voornamelijk gewonnen bij het keramieke deel waar de gaten voor de zitting zitten.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_106708460
Ik was het eigenlijk al weer vergeten maar met het lezen van de OP herinner ik me dat ik destijds ook de korte uitvoering heb gekozen voor de wc in de hal die niet overdreven ruim is.
We waren er niet specifiek naar op zoek, ik wist niet eens dat er een verkorte uitvoering bestond, maar bij een rondje door de plieger showroom viel me het verschil op.
Het gaat om een duravit van 46-47 cm.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_106708502
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 23:52 schreef quo_ het volgende:
Ik was het eigenlijk al weer vergeten maar met het lezen van de OP herinner ik me dat ik destijds ook de korte uitvoering heb gekozen voor de wc in de hal die niet overdreven ruim is.
We waren er niet specifiek naar op zoek, ik wist niet eens dat er een verkorte uitvoering bestond, maar bij een rondje door de plieger showroom viel me het verschil op.
Het gaat om een duravit van 46-47 cm.
De starck 3 zeker?
pi_106709074
quote:
2s.gif Op woensdag 11 januari 2012 23:53 schreef junkiexp het volgende:

[..]

De starck 3 zeker?
Geen idee, het enige wat ik aan opdruk kan vinden is de merknaam.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  donderdag 12 januari 2012 @ 07:36:31 #8
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_106713138
quote:
2s.gif Op woensdag 11 januari 2012 23:53 schreef junkiexp het volgende:

[..]

De starck 3 zeker?
Die is 48 , Duravit heeft er ook 1 die maar 46 cm is. Volgens mij is dat de serie Duraplus.
Verder heeft Catalano nog een wandcloset van slechts 45 cm
Ik ben inmiddels overleden
pi_106713484
Wij hebben een Villeroy&Boch verkorte toiletpot beneden (in een oude gang) en boven idem merk maar dan een "gewone" lange uitvoering. Is geen verschil in te merken, beslist doen als je ruimte nodig hebt. Overigens is die V&B de enige merkpot die goed schoon te houden is.

Onderstaande is ook een beregoede tip!

quote:
2s.gif Op woensdag 11 januari 2012 23:24 schreef junkiexp het volgende:
Als je een te dikke zitting neemt dan blijft de deksel niet tegen de achterwand aan staan, daarnaast zou ik je aanraden softclose te nemen.

Het korte van de pot wordt voornamelijk gewonnen bij het keramieke deel waar de gaten voor de zitting zitten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_106734496
Hier boven een gewone V&B Subway 2.0 en beneden een V&B Subway Compact. Beide met afneembare en softclose zitting. Dat afneembare zou ik ook doen. Je trekt hem er zo af, spons er langs, terug erop en klaar is het schoonmaken. Bij mijn oude pot moest je het deksel schuin houden en gaan lopen klooien onder de rand. En zo kun je de hele zitten gewoon in je vaatwasser zetten als je wilt :)
Over de afmetingen en het comfort: ik vind de gewone echt wel lekkerder, net wat meer ruimte. Maar het is niet vervelend ofzo om hem te gebruiken.
Da gao nie nou!
pi_106736347
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 08:32 schreef blomke het volgende:
Wij hebben een Villeroy&Boch verkorte toiletpot beneden (in een oude gang) en boven idem merk maar dan een "gewone" lange uitvoering. Is geen verschil in te merken, beslist doen als je ruimte nodig hebt. Overigens is die V&B de enige merkpot die goed schoon te houden is.

Onderstaande is ook een beregoede tip!

[..]

Dat is niet helemaal waar vriend :)

Jij doelt op wondergliss oid, hoe dat ook mag heten.
Een speciaal soort keramiek wat gladder is dan een normale pot waardoor het vuil zich minder snel hecht.
Er zijn meer merken die dit hebben.
pi_106736573
@ts, mag ik zo vrij zijn te vragen wat je budget per pot incl bril is?? En hier in huis overigens 2x verkorte pot, omdat ze toen in de aanbieding waren :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  donderdag 12 januari 2012 @ 21:13:20 #13
297723 AlphaRP
Nog niet gare aardnoot
pi_106738122
Ik snap niet dat je extra wilt betalen voor een zitting met softclose. Waarom zou je in je eigen huis de deksel (hoe heet dat bovenste deel eigenlijk) vaak willen sluiten, bij ons staat die standaard altijd omhoog. Alleen de zitting zelf gaat af en toe omhoog, verder is hij 24/7 klaar voor gebruik.
pi_106739102
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 21:13 schreef AlphaRP het volgende:
Ik snap niet dat je extra wilt betalen voor een zitting met softclose. Waarom zou je in je eigen huis de deksel (hoe heet dat bovenste deel eigenlijk) vaak willen sluiten, bij ons staat die standaard altijd omhoog. Alleen de zitting zelf gaat af en toe omhoog, verder is hij 24/7 klaar voor gebruik.
Het is niet alleen de deksel he, ook de zitting zelf.
Dus als je ben wezen plassen geef je de deksel en zet en hij is ready voor je vriendin.

En gewoon omdat het kan ;)
pi_106739521
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2012 21:27 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Het is niet alleen de deksel he, ook de zitting zelf.
Dus als je ben wezen plassen geef je de deksel en zet en hij is ready voor je vriendin.

En gewoon omdat het kan ;)
en omdat t gewoon netjes staat uiteraard..
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  Moderator donderdag 12 januari 2012 @ 21:38:23 #16
92034 crew  Vonkenboer
pi_106739691
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 23:17 schreef Cybersijp het volgende:
Maakt weinig uit Ed, enkel als je de meetlat er naast houd zul je het zien..... En in de portemonnee , verkorte potten zijn een puist duurder dan normale potten.... :)
Dat laatste viel even tegen; een standaard pot heb je al voor ¤ 69,- een verkorte pot is al gauw het dubbele. Wij kiezen wel heel bewust voor een korte pot :P

Voor ¤ 119,- waren we klaar; pot en een wc bril samen.

quote:
2s.gif Op woensdag 11 januari 2012 23:24 schreef junkiexp het volgende:
48 cm potje is een aanrader hoor, alleen wel een goede zitting kopen die het liefst bij hetzelfde merk en serie vandaan wordt gehaald.

Check ^O^, pot en wc bril worden als set verkocht dus dat moet ongetwijfeld goed komen.

quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 20:10 schreef vigier het volgende:
Hier boven een gewone V&B Subway 2.0 en beneden een V&B Subway Compact. Beide met afneembare en softclose zitting. Dat afneembare zou ik ook doen. Je trekt hem er zo af, spons er langs, terug erop en klaar is het schoonmaken. Bij mijn oude pot moest je het deksel schuin houden en gaan lopen klooien onder de rand. En zo kun je de hele zitten gewoon in je vaatwasser zetten als je wilt :)
Over de afmetingen en het comfort: ik vind de gewone echt wel lekkerder, net wat meer ruimte. Maar het is niet vervelend ofzo om hem te gebruiken.
We kiezen heel bewust niet voor een design wc pot van één of ander merk; sowieso zijn we daar beide niet heel erg mee bezig. We bekijken het tweede toilet eigenlijk alleen maar van de praktische kant en gaan daarom geen ¤ 200,- of ¤ 300,- uitgeven voor iets meer"design".

Ook de voordelen van softclose zittingen zie ik niet :)
Voor de functie vind ik ze eigenlijk ook veulste duur :P, dan doe ik met de hand de zitten zelf wel helemaal omhoog of naar beneden.

quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 20:48 schreef RanTheMan het volgende:
@ts, mag ik zo vrij zijn te vragen wat je budget per pot incl bril is?? En hier in huis overigens 2x verkorte pot, omdat ze toen in de aanbieding waren :)
Voor het Geberit inbouwframe met spoelmechanisme en drukker, Plieger wc pot en bril hebben we tot nu toe ¤ 280,- uitgegeven. Beneden zal het straks iets goedkoper zijn want daar is voldoende ruimte voor een normale hangende pot.

Dit is hem trouwens geworden; een Plieger Compact ^O^
pi_106744798
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 21:38 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Voor het Geberit inbouwframe met spoelmechanisme en drukker, Plieger wc pot en bril hebben we tot nu toe ¤ 280,- uitgegeven. Beneden zal het straks iets goedkoper zijn want daar is voldoende ruimte voor een normale hangende pot.
alsjeblieft géén Plieger pot. Wij hebben voor zo'n set met een V&B pot (zeer makkelijk te reinigen) ¤319,- betaald (10 jaar geleden). Alles erbij , ook schuimrubber tussen pot en tegeltjeswand.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_106747151
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 21:34 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

en omdat t gewoon netjes staat uiteraard..
Wat staat netjes?
  vrijdag 13 januari 2012 @ 00:18:23 #19
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_106747471
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 00:09 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Wat staat netjes?
Ik denk dat hij bedoelt als de zitting en deksel gesloten zijn.
Vind ik zelf ook netter staan
Ik ben inmiddels overleden
  Moderator vrijdag 13 januari 2012 @ 18:27:30 #20
92034 crew  Vonkenboer
pi_106770400
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 23:14 schreef blomke het volgende:

[..]

alsjeblieft géén Plieger pot. Wij hebben voor zo'n set met een V&B pot (zeer makkelijk te reinigen) ¤319,- betaald (10 jaar geleden). Alles erbij , ook schuimrubber tussen pot en tegeltjeswand.
Ik vind 320 euro dan nog belachelijk hoop geld; het design van een toiletpot zal mij eigenlijk een zorg zijn en die schuimrubberen mat zit standaard al bij het Geberit frame; enkel nog even op maat snijden :)
pi_106774002
Setprijs. En een plezier dat we hebben van een goed reinigbare toiletpot....
  Moderator vrijdag 13 januari 2012 @ 21:17:43 #22
92034 crew  Vonkenboer
pi_106777988
Dus andere A,B of C klasse toiletpotten zijn per definitie niet goed reinigbaar ?
pi_106779212
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 21:17 schreef Vonkenboer het volgende:
Dus andere A,B of C klasse toiletpotten zijn per definitie niet goed reinigbaar ?
Ik heb 3 toiletpotten in huis. Twee van een behoorlijke prijsklasse via de installateur aangeschaft, en eentje voor een habbekrats bij de gamma gehaald.
En laat die laatste nou net de enige zijn waar altijd een smerige laag kalkaanslag in optreedt.

Of er echt verschil in merk x of merk y zit weet ik niet, maar dat er kwaliteitverschil op gebied van schoonhouden bestaat tussen een exemplaar van 200 euro of een van 3 tientjes is me wel duidelijk.
pi_106780225
De duurdere merken zijn wat gladder afgewerkt dus daar hecht het vuil niet zo goed op.
Bij de duurde potten kan je voor iets van 75 euro ook nog een speciale laag krijgen, die is nog gladder en daar hecht het vuil nog minder op.
  Moderator vrijdag 13 januari 2012 @ 23:00:18 #25
92034 crew  Vonkenboer
pi_106784459
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 21:37 schreef quo_ het volgende:

[..]

Ik heb 3 toiletpotten in huis. Twee van een behoorlijke prijsklasse via de installateur aangeschaft, en eentje voor een habbekrats bij de gamma gehaald.
En laat die laatste nou net de enige zijn waar altijd een smerige laag kalkaanslag in optreedt.

Of er echt verschil in merk x of merk y zit weet ik niet, maar dat er kwaliteitsverschil op gebied van schoonhouden bestaat tussen een exemplaar van 200 euro of een van 3 tientjes is me wel duidelijk.
Over een jaar kan ik je vertellen of hij wel of niet goed schoon te maken is ;)

Voor gebruik in een tweede toilet denk ik dat we een goede keus gemaakt hebben.
En ik verwacht voor de prijs van ¤ 119,- ook geen kwaliteitspot die jaaaaaaaaren mee gaat, dat hoeft van mij ook niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')