quote:
Op maandag 27 februari 2012 21:03 schreef klipper het volgende:[..]
Ik laat gewoon bieden, degene die alleen mailen reageer ik al geeneens op.
Van de biedingen kies ik er 1 uit met goede referenties en een gemiddelde prijs, de hoogste prijzen vallen af, net als de laagste prijzen.
Vervolgens vraag ik per mail of de gekozen "vakman" langs wilt komen om het geheel te bekijken,
onderhandelen erover hoeft in feite niet doordat ik ervoor zorgt dat alles zeer goed vermeld staat.Wel is de vraag altijd als ze komen of ze nog steeds achter hun prijs staan en welke voorzieningen ze eventueel nog nodig hebben en of wat er nog gedaan moet worden zodat zij aan de slag kunnen.
Willen ze dan toch afwijken, dan zijn er twee mogelijkheden.
A) ik laat eerst nog een ander komen.
B) ik ga mee in de onderhandeling en we komen er samen wel uit.
Ik accepteer het bod pas als de "vakman" erachter staat, indien niet is er geen man overboord, zij krijgen geen slechte beoordeling immers ik accepteer hun bod dan niet en we zijn dan alsnog als vrienden uit elkaar.
Daarin onderscheid jij je dan van het meerendeel van de mensen die een klus op werkspot plaatst. Een klus waar ik recentelijk op gereageerd heb had de volgende omschrijving:
Voordeur vervangen. Nieuwe deur plus veiligheidssloten. exclusief schilderwerk. Materiaal door vakman.
Daar valt als vakman niet op te bieden, maar het is in potentie wel een interessante klus. Toch hebben 6 andere bedrijven (allemaal algemene onderhoudsbedrijven en timmerbedrijven) op basis van deze omschrijving een bod uitgebracht. Ik heb zelf een prive-bericht gestuurd, ben bij de mensen langs geweest en er bleek veel meer bij te komen kijken dan zij zelf dachten. Vrijblijvend advies gegeven, en uiteindelijk deze klus inderdaad binnen gehaald.
Het is gewoon een andere manier van werken. Vroeger vertelde je de klant deze dingen als ze in de showroom stonden, nu moet je ze zorgen dat je bij de klant thuis langs mag komen om ze deze informatie te geven. Als dat eenmaal lukt is het voor een echte vakman relatief eenvoudig om zich te onderscheiden van niet-gespecialiseerde "concurrenten".
Je wil ook echt niet weten hoeveel mensen uit onwetenheid zelf de verkeerde spullen bestellen. Bij veel werkspot klussen heeft de klant zelf al deuren besteld, bijvoorbeeld bij de bouwmarkt. Kom je daar aan, heeft hij op maat gemaakte stompe deuren voor opdek kozijnen, een vooraf afgelakte voordeur die nog ingekort of bijgeschaafd moet worden, dat soort grappen. Op zich niet gek, de meeste mensen hebben nog nooit een nieuwe deur gekocht en weten niet wat daar allemaal bij komt kijken. Aan het einde van de rit komt het er bijna altijd op neer dat ze zeggen dat ik gewoon moet doen wat mij het beste lijkt, zij kiezen de deur uit, en ze horen wel wat het gaat kosten. Als je dan ook nog een eerlijke prijs rekent en goed werk levert zijn ze dik tevreden en krijg je een mooie referentie. Ik zeg niet dat het in elk vakgebied zo werkt, maar voor mij is dit de manier om op werkspot te werken.