Offerte en dergelijke voor financiering is al aangevraagd. Donderdag nemen we die in principe door.quote:Op maandag 9 januari 2012 21:45 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Niet tekenen. Aan laten passen. Ontbindende voorwaarden erin en een specifieke datum voor het regelen van je financiën.
En om nu nog in januari je financiën rond te krijgen is ook wel erg kort dag.
Wat betreft de garage, is dit niet bij het Kadaster terug te vinden?
Bij onderwerp van de brief staat: Originele koopakte 'adres ....etcetera'quote:Op maandag 9 januari 2012 21:48 schreef ManAtWork het volgende:
Heb je geen voorlopige koopakte gekregen?
Dat is normaal. Die kan je doornemen en je op- en aanmerkingen in kwijt.
Met fouten zou ik in ieder geval niet tekenen.
Koopakte is van de verkopende makelaar.quote:Op maandag 9 januari 2012 22:01 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Komt die koopakte van de notaris of van de verkopende makelaar?
Gelukkig maar dat het niet jouw notaris is..quote:Op maandag 9 januari 2012 22:02 schreef Koe_Boy het volgende:
[..]
Koopakte is van de verkopende makelaar.
Dat is ook zo. Die mening delen ik en mijn vriendin ook. Maar ja er is wel twijfel, het is onze eerste woning en je wilt uiteraard zo graag.quote:Op maandag 9 januari 2012 22:04 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Gelukkig maar dat het niet jouw notaris is..![]()
Maar ik zou het laten aanpassen in elk geval. Jij bent de koper dus ze regelen het maar.
Maar zoiets moet toch schriftelijk vast gelegd worden neem ik aan?quote:Op maandag 9 januari 2012 22:11 schreef DikBoek het volgende:
Aangeven dat je met uitzondering van deze punten akkoord bent. Dan zullen ze veel moeite hebben het alsnog te ontbinden, of niet door te laten gaan, terwijl jij wel de ruimte houdt om hier nog even over door te steggelen. Bedenk wel dat je dan natuurlijk aan de rest sowiezo gewoon gebonden bent. En je het risico loopt dat zij (mn dat rapport) zo onoverkomelijk achten dat ze terugtrekken. Maar die kans lijkt me sterk.
Ja. Email het ze gewoon. Zo ongeveer je OP zou het moeten doen.quote:Op maandag 9 januari 2012 22:14 schreef Koe_Boy het volgende:
[..]
Maar zoiets moet toch schriftelijk vast gelegd worden neem ik aan?
Is een koopcontract wel te tekenen met uitzondering van punten die naderhand aangepast worden?quote:Op maandag 9 januari 2012 22:11 schreef DikBoek het volgende:
Aangeven dat je met uitzondering van deze punten akkoord bent. Dan zullen ze veel moeite hebben het alsnog te ontbinden, of niet door te laten gaan, terwijl jij wel de ruimte houdt om hier nog even over door te steggelen. Bedenk wel dat je dan natuurlijk aan de rest sowiezo gewoon gebonden bent. En je het risico loopt dat zij (mn dat rapport) zo onoverkomelijk achten dat ze terugtrekken. Maar die kans lijkt me sterk.
Dan ben je dus nog nergens aan gebonden.quote:Op maandag 9 januari 2012 22:16 schreef DikBoek het volgende:
[..]
Ja. Email het ze gewoon. Zo ongeveer je OP zou het moeten doen.
"Lieve wederpartij,
Wij gaan graag akkoord, behalve de volgende drie punten.....
In goed vertrouwen dat we hier onderling uit kunnen komen,
vriendelijke groet,
Koe_Boy & Koe_Girl"
Dat bedoel ik ook.quote:Op maandag 9 januari 2012 22:22 schreef DikBoek het volgende:
Overigens nu ik dat derde punt nog eens doorlees wordt het me steeds vager. Bedoelt TS niet dat erin staat dat als de koper na een bouwkundig rapport concludeert dat het troep is, dat hij dan kan ontbinden? Met zo'n clausule moet je alleen maar blij zijn.
Wat ik er van weet kon dat bouwkundig rapport ook na de passering van de koopakte maar dan moest het erin op worden genomen. Maar die melding moest dus al gemaakt zijn bij de acceptatie van het bod? Hmmmz...quote:Op maandag 9 januari 2012 22:27 schreef Brighteyes het volgende:
TS zal het huis gekocht hebben onder voorbehoud van de uitkomst van een bouwkundig rapport.
Maar dat zal je dan wel bij de 'koop', dus toen het bod geaccepteerd werd, aangegeven moeten hebben. Dat kan je nu niet ineens erbij willen zetten.
2 Januari bod gedaan, 3 januari geaccepteerd.quote:Op maandag 9 januari 2012 22:27 schreef Brighteyes het volgende:
Over die voorwaarde van de financiering, ik zou dat zeker wel aan laten passen naar 2012!
Of januari kort dag is of niet is afhankelijk van wanneer jullie bod geaccepteerd is, als dat 15 december was heb je ruim de tijd zeg maar.
Saillant detail, de woning is van een beleggersgroep overigens. Heeft een huurder in gezeten. Wat ik er van weet wil de beleggersgroep alleen geld zien.quote:Op maandag 9 januari 2012 22:31 schreef Brighteyes het volgende:
Wat ruigbaard zegt... de verkopers willen alleen maar dat jullie vlot tekenen omdat ze als de dood zijn dat jullie alsnog besluiten het niet te doen.![]()
Dan zou ik al helemaal zorgen dat je bouwkundige keuring voor passeren wordt uitgevoerd en het contract precies is zoals jij wilt.quote:Op maandag 9 januari 2012 22:33 schreef Koe_Boy het volgende:
[..]
Saillant detail, de woning is van een beleggersgroep overigens. Heeft een huurder in gezeten. Wat ik er van weet wil de beleggersgroep alleen geld zien.
2 offertes van een hypotheek. 1 al eerder aangaande een andere woning maar dat ging niet door. Offerte getekend maar was boetevrij.quote:Op maandag 9 januari 2012 22:34 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Na passeren is dat huis van jou dus lijkt me niet dat een bouwkundige keuring veel nut heeft.
2 januari bod gedaan en nu al een offerte?
Hoeveel offertes heb je aangevraagd?
Adviezen? Hoe bedoel je dat? We hebben een erkend hypotheek adviseur in de arm genomen als je dat bedoeld. Maar hij regelt het hele traject zeg maar, treedt ook op als aankoopmakelaar en dergelijke.quote:Op maandag 9 januari 2012 22:35 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dan zou ik al helemaal zorgen dat je bouwkundige keuring voor passeren wordt uitgevoerd en het contract precies is zoals jij wilt.
Die "adviezen". Krijg jij die van de verkoper/verkopende makelaar?
Is op zich toch ook wel logisch?quote:Op maandag 9 januari 2012 22:32 schreef Koe_Boy het volgende:
[..]
Wat ik er van weet kon dat bouwkundig rapport ook na de passering van de koopakte maar dan moest het erin op worden genomen. Maar die melding moest dus al gemaakt zijn bij de acceptatie van het bod? Hmmmz...
Is op zich toch ook wel logisch?quote:Op maandag 9 januari 2012 22:32 schreef Koe_Boy het volgende:
[..]
Wat ik er van weet kon dat bouwkundig rapport ook na de passering van de koopakte maar dan moest het erin op worden genomen. Maar die melding moest dus al gemaakt zijn bij de acceptatie van het bod? Hmmmz...
Stel eens even dat je dat zou doen, dat het bouwkundig onderzoek pas plaatsvindt als jullie al de eigenaar zijn. Hoe stel je je dat dan voor? Wordt dan de koop teruggedraaid als het toch een bouwval blijkt te zijn? Moet de verkoper jullie een X bedrag teruggeven als er nog heel veel werk aan blijkt te zitten?quote:Op maandag 9 januari 2012 22:32 schreef Koe_Boy het volgende:
Omdat?quote:Op dinsdag 10 januari 2012 08:46 schreef blomke het volgende:
1. Laat zo'n onderzoek doen vóórdat je het bod doet.
Dat lijkt mij ook de juiste manier.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 09:07 schreef Lienekien het volgende:
Op advies van onze aankoopmakelaar lieten wij de keuring doen voor tekening van de koopakte. Als het rapport voor ons te ongunstig was uitgevallen, hadden we van de koop afgezien tijdens de wettelijke bedenktijd.
Dat weet je dus van te voren niet (dat er "niets" uitkomt), daarvoor doe je nou net die keuring/onderzoek. Komt er wel "iets" uit, dan heb je een breekijzer voor een laag bod.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 09:12 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook de juiste manier.
Je kunt het wel voor je bod laten uitvoeren om het rapport te gebruiken bij je bod. Maar kom je er niet uit heb je voor niks een keuring laten doen.
Lees de post waarop je reageert nog eens.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 13:11 schreef blomke het volgende:
Dat weet je dus van te voren niet (dat er "niets" uitkomt), daarvoor doe je nou net die keuring/onderzoek. Komt er wel "iets" uit, dan heb je een breekijzer voor een laag bod.
Prima toch? Als ze op dat detailniveau kijken en dit is het ernstigste wat ze vinden, lijkt me dat een hele geruststelling. Het bedrag dat hiermee samenhangt zal ongetwijfeld lager hebben gelegen dan het bedrag in je koopovereenkomst, waarbij de alarmbellen zouden zijn gaan rinkelen.quote:Overigens doen keurders en dergelijk instanties, er alles aan om er iets uit te krijgen, ze moeten toch aantonen dat hun werk/rapport "onmisbaar" en "z'n geld dubbel en dwars waard" is.
In ons huis:
1. Een oud bitumineus dakje, lekte niet maar moest wel vervangen worden volgens de keurder (VEH)
2. Voegen van de schoorsteen, die slecht waren.
Tjonge, en dat allemaal in een huis uit 1923.
Je hebt gelijk, ik dacht aan het rapport i.p.v. de onderhandelingen. Nou zou ik überhaupt geen keuring/onderzoek laten doen als ik niet van plan was serieus te gaan bieden. Maar goed, zo heeft ieder z'n strategie.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 13:28 schreef k_man het volgende:
[..]
Lees de post waarop je reageert nog eens.De kapitein heeft het over de situatie dat de prijsonderhandelingen nergens toe leiden, niet over de uitkomsten van een onderzoek.
Denk ook lager dan de kosten van het keuringsonderzoek. Dit bleek dus een rapport "ter geruststelling", niet om een lager bod te forceren. Hadden ze (de kopers) dit keuringsonderzoek vóór hun biedingen op laten maken, hadden ze deze twee zaken kunnen gebruiken voor een lager bod (of niet, eigenlijk volslagen belachelijk).quote:Op dinsdag 10 januari 2012 13:28 schreef k_man het volgende:
Prima toch? Als ze op dat detailniveau kijken en dit is het ernstigste wat ze vinden, lijkt me dat een hele geruststelling. Het bedrag dat hiermee samenhangt zal ongetwijfeld lager hebben gelegen dan het bedrag in je koopovereenkomst, waarbij de alarmbellen zouden zijn gaan rinkelen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dan blijft nog punt drie over. Het bouwkundig rapport is ook ter meer voor onze 'geruststelling'. We willen eigenlijk niet voor verassingen komen te staan, maar als dat wel zo zou zijn als we het eenmaal gekocht hebben dat konden we het op verborgen gebreken gooien volgens onze adviseur. Tevens zitten we met ons bod al aan de bodemprijs wat wij er uit konden halen. De tussenwoningen doen zelfs nog meer qua waarde, dan onze hoekwoning. Met een bouwkundig rapport valt in dit stadium denk ik dan ook weinig meer te halen, of heb ik ongelijk (en moet ik het toch aankaarten)?
[ Bericht 8% gewijzigd door Koe_Boy op 10-01-2012 18:04:36 ]
Heb het al aangepast, moet op deze manier toch geen kwaad kunnen?quote:Op dinsdag 10 januari 2012 17:53 schreef malleable het volgende:
Ik zou dat foto'tje nog even weghalen tot alles rond is.
Tjee. Wie is die adviseur? Ik zou 'm niet aanbevelen.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 17:45 schreef Koe_Boy het volgende:
Dan blijft nog punt drie over. Het bouwkundig rapport is ook ter meer voor onze 'geruststelling'. We willen eigenlijk niet voor verassingen komen te staan, maar als dat wel zo zou zijn als we het eenmaal gekocht hebben dat konden we het op verborgen gebreken gooien volgens onze adviseur.
tja en dan kom je voor na veel getouw trek voor de rechter en word je gevraagd hoe je zelf aan je onderzoeksplicht heb voldaan?quote:Op dinsdag 10 januari 2012 17:45 schreef Koe_Boy het volgende:
als we het eenmaal gekocht hebben dat konden we het op verborgen gebreken gooien volgens onze adviseur.
Is dat niet een taxatierapport?quote:Op dinsdag 10 januari 2012 23:30 schreef Jill-RMC het volgende:
Is het bouwkundige rapport geen vereiste voor je hypotheek? Dat was het in mijn geval namelijk wel, dacht ik.
Heb ook de bezichtiging gedaan met een familielid, tevens aannemer. Daarna bod gedaan, voorlopige koopakte en koopakte en ik meen dat ergens in die periode ook de bouwkundige keuring is uitgevoerd. Daarna akte laten passeren bij de notaris.
dat is wel een vraag die je nogmaals moet stellen , niet aan de makelaar maar aan de eigenaar/verkoper zelf.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 22:27 schreef Koe_Boy het volgende:
Ik heb donderdag een afspraak met onze adviseur en zal hem het een en ander eens navragen.
Tijdens de bezichtigingen is overigens nadrukkelijk gevraagd naar mogelijke ernstige gebreken (door onze adviseur/aankoopm.), maar de makelaar verklaarde dat die er niet waren. Zichtbare gebreken die opvielen gaf de makelaar ook netjes antwoord op.
Een taxatierapport voor de hypotheeknemer. Daarin staan wel zichtbare) bouwkundige zaken die niet deugen (asbest, houtworm, slechte ramen/kozijnen) , maar een financiële onderbouwing staat er meestal niet bij. Meestal iets van: "afhankelijk van de zelfwerkzaamheid koper"quote:Op dinsdag 10 januari 2012 23:30 schreef Jill-RMC het volgende:
Is het bouwkundige rapport geen vereiste voor je hypotheek? Dat was het in mijn geval namelijk wel, dacht ik.
Ook die kan dat net zo makkelijk ontkennen, alleen heeft het ontkennen voor een rechter minder waarde.quote:Op woensdag 11 januari 2012 05:55 schreef dop het volgende:
[..]
iemand die een aantal jaar in een huis heeft gewoond kan dat vaak veel moeilijker ontkennen.
voorbeeld het dak lekt, ....
De koper. Na 15 jaar kun je onmogelijk nog aantonen dat de gordingen al bij de koop rot waren.quote:Op woensdag 11 januari 2012 09:22 schreef blomke het volgende:
Maar hoe zit het?
Stel dat:
1. Gordingen zijn verrot door lekkage van een oude en inmiddels verwijderde schoorsteen.
2. Bouwkundige keuring, de verrotte gordingen worden niet opgemerkt.
3. Door de verrotte gordingen, verzakt na 15 jaar een deel van het dak.
Wie is aansprakelijk voor de herstelkosten?
Als het duidelijk is, heeft de koper dan wel voldaan aan zijn/haar onderzoeksplicht?quote:Op woensdag 11 januari 2012 10:18 schreef blomke het volgende:
Ook niet als die (al vóór de verkoop) verwijderde schoorsteen duidelijk op die plek heeft gezeten en voor de lekkage heeft gezorgd?
De schoorsteen was duidelijk daar aanwezig, de verrotte gording heb ik pas later ontdekt.quote:Op woensdag 11 januari 2012 10:26 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Als het duidelijk is, heeft de koper dan wel voldaan aan zijn/haar onderzoeksplicht?
Heb ff gekeken heb er inderdaad twee. Ene is het taxatierapport andere bouwkundig rapport. Is inmiddels alweer ruim een jaar geleden, dus allemaal nogal wazigquote:Op woensdag 11 januari 2012 09:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Een taxatierapport voor de hypotheeknemer. Daarin staan wel zichtbare) bouwkundige zaken die niet deugen (asbest, houtworm, slechte ramen/kozijnen) , maar een financiële onderbouwing staat er meestal niet bij. Meestal iets van: "afhankelijk van de zelfwerkzaamheid koper"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |