abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107256943
Doe mij dan toch maar Herman Finkers
pi_107261394
En BPR is ook mooi binnen met een 9. *O*
  donderdag 26 januari 2012 @ 18:20:46 #228
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_107265823
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 16:01 schreef Kimochi het volgende:
Jeetje!!!! :D ^O^ Mag ik bijles van je? _O_ _O_ O-) ;)
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_107266116
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 16:01 schreef Kimochi het volgende:
Netjes hoor. ^O^
pi_107268299
quote:
2s.gif Op donderdag 26 januari 2012 18:20 schreef RobertoCarlos het volgende:
Dit idd. Wat een vak zeg, BPR :').
pi_107279360
Vraagje over Burgerlijk Recht 3 (RUG, maar waarschijnlijk weten wel meer mensen het in deze thread)

Domme vraag misschien, maar kan iemand mij uitleggen wat het profijtbeginsel precies inhoudt (heeft te maken met aansprakelijkheid)?

Er vindt dan eerder toerekening van de schade plaats begrijp ik, maar waarom er over profijt gesproken wordt in bepaalde casus snap ik vaak niet. Een voorbeeld uit een oud tentamen (excuses voor het lange verhaal):
quote:
6. A, werkzaam in de IT, spoedt zich na afloop van een drukke werkdag naar een afscheidsborrel van een collega. De bijeenkomst wordt gehouden in hotel-restaurant Boslust te Oudeveen. De uitspanning heeft betere tijden gekend en had al lang een opknapbeurtje moeten hebben. Niettemin is het gezellig druk op de eerste verdieping waar de afscheidsborrel wordt gehouden. Op het moment dat A druk in gesprek is met zijn afscheid- nemende collega gaat A’s telefoon. Het is A’s vrouw die nogal vertwijfeld klinkt. A had beloofd om die middag tegen vijven thuis te zijn vanwege het afzwemmen van hun oudste zoon: iedereen bevindt zich al op de zwemlocatie, behalve A …
A breekt meteen z’n gesprek af, loop haastig naar de uitgang van de zaal waar de afscheidsborrel wordt gehouden en botst daarbij – onbedoeld – tegen zijn chef Z aan, die juist op dát moment met de rug naar de deuropening stond te praten. Z verliest tengevolge daarvan zijn evenwicht en valt tegen een raampartij aan. Omdat de raampartij nog uit ouderwets ‘enkel glas’ bestaat, breekt het glas snel. Brokstukken van het glas vallen vervolgens op de BMW van E, eveneens een collega van A.
E wendt zich tot een advocaat. Deze acht verhaal van de schade een lastig geval. Hij adviseert daarom niet alleen om A aan te spreken – over de haalbaarheid van de vordering tegen A aarzelt hij – maar tevens om de exploitant van Boslust ex 6:174 BW in rechte te betrekken. Ook ten aanzien van de laatstomschreven vordering aarzelt hij, mede vanwege het feit dat Boslust over alle vereiste vergunningen beschikt. Bespreek de haalbaarheid van beide vorderingen; bespreek of de door de advocaat geuite aarzeling juist of onjuist is.
a. Ten aanzien van de vordering van E jegens Boslust. (4)

Antwoord

6. II In dit geval is het van belang aan te geven dat deze vraag in de sfeer van het profijt-beginsel dient te worden beantwoord. De drempel ligt in dat geval laag. Ook op dát punt verwijzen naar rechtspraak. Zie daarover de ppt/HC, alsmede Verbintenissen uit de wet en Schadevergoeding, nr. 47 en 50.Verder is het essentieel dat uitvoerig wordt ingegaan op het gegeven dat de exploitant van hotel-restaurant Boslust over de gebruikelijke vergunningen beschikt. Dat neemt niet weg dat niettemin de opstal gebrekkig kan zijn in de zin van art.6:174 BW. Op dát punt dient een bespreking van het arrest Foe-kens-Naïm te volgen.
Dubbelglas is niet alleen van belang voor de isolatie, maar is ook een factor voor wat betreft de stevigheid van het glas. Denk maar aan dubbelglas als inbraakpreventie. Zeer goed verdedigbaar is derhalve de redenering dat de eerste verdieping van het restaurant niet die veiligheid biedt die men daarvan mag verwachten als de ramen slechts voorzien zijn van zeer dun glas. Onjuist is het om te gaan Kelderluiken in de zin van art. 6:162 BW en te zeggen dat de exploitant verwijtbaar heeft gehandeld. Je dient hier te blijven binnen de kaders van art.6:174 BW!

Alvast bedankt!
pi_107279769
Ik denk dat dit het is. Vond het via google. :')

quote:
Tevens geldt dat de aansprakelijkheid uit de artikelen 6:170, 171 en 181 BW wel wordt verdedigd met een beroep op het profijtbeginsel – niet alleen (in economische zin) de lusten van de te gebruiken personen en zaken maar ook, indien er daarbij iets misgaat, de daaraan verbonden lasten.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
pi_107279975
Ah, dank je wel! Ik vond steeds andere profijtbeginselen, of het beginsel werd wel genoemd maar niet uitgelegd, had beter moeten googlen :P
  vrijdag 27 januari 2012 @ 13:04:29 #234
256090 Giku
graag verwijderen
pi_107292125
Hoi!
2eJaars student aan de RuG hier
omdat ik vorig jaar het eerste halfjaar maar weinig puntjes heb gehaald (13) kwam ik dit jaar beetje in de problemen met het volgen van de 2ejaars vakken..
Nu heb ik Burg.2, Staats1A, El.Int.Publiekrecht en JVB gehaald en Bestuurs 2 niet gehaald.
Nu heb ik maandag bestuurs 2 herkansing, donderdag Rechtsgeschiedenis 2(Romeins Recht) herkansing.. Iemand tips voor de laatste?
Ik heb 't boek (PROTA) helemaal gelezen, maar er staat zo belachelijk weinig oefenstof online.. Ik ga zo nog even langs de nabespreking van de eerste kans die ik niet gemaakt heb in de hoop daar wat te leren.. Maar heeft iemand nog tips/oefenstof voor dat vak?
graag verwijderen
  vrijdag 27 januari 2012 @ 13:36:40 #235
269368 Kimochi
Discodip O+
pi_107293149
quote:
2s.gif Op donderdag 26 januari 2012 18:20 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Alvast één tip: gewoon goed je wetboek gebruiken en de jurisprudentie leren. Dan zit je al op 2/3, de andere 1/3 bestaat waarschijnlijk bij het hertentamen weer uit een flauwe theorievraag. :')
Bedankt iedereen :)
pi_107314981
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 23:09 schreef Drexciyen het volgende:
Vraagje over Burgerlijk Recht 3 (RUG, maar waarschijnlijk weten wel meer mensen het in deze thread)

Domme vraag misschien, maar kan iemand mij uitleggen wat het profijtbeginsel precies inhoudt (heeft te maken met aansprakelijkheid)?

Er vindt dan eerder toerekening van de schade plaats begrijp ik, maar waarom er over profijt gesproken wordt in bepaalde casus snap ik vaak niet. Een voorbeeld uit een oud tentamen (excuses voor het lange verhaal):

[..]

Alvast bedankt!
In het HC kwam dit toch wel duidelijk naar voren , je moet er niet te moeilijk over nadenken. :) Als het over iets met een bedrijf gaat zeg je "dit is in de profit-sfeer, drempel ligt daarom laag" en schrijf je vervolgens een uitgebreider verhaal op.. gaat het over iets in de prive-sfeer , zeg je "dit is huis-tuin-en-keuken(non-profit), drempel ligt daarom hoog" en ga dan de criteria bij langs.

Succes morgen!!
pi_107315003

[ Bericht 100% gewijzigd door Rosa_blanca op 27-01-2012 23:24:26 ]
pi_107315334
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 13:04 schreef Giku het volgende:
Hoi!
omdat ik vorig jaar het eerste halfjaar maar weinig puntjes heb gehaald (13) kwam ik dit jaar beetje in de problemen met het volgen van de 2ejaars vakken..
Nu heb ik Burg.2, Staats1A, El.Int.Publiekrecht en JVB gehaald en Bestuurs 2 niet gehaald.
Nu heb ik maandag bestuurs 2 herkansing, donderdag Rechtsgeschiedenis 2(Romeins Recht) herkansing.. Iemand tips voor de laatste?
Ik heb 't boek (PROTA) helemaal gelezen, maar er staat zo belachelijk weinig oefenstof online.. Ik ga zo nog even langs de nabespreking van de eerste kans die ik niet gemaakt heb in de hoop daar wat te leren.. Maar heeft iemand nog tips/oefenstof voor dat vak?
Ben je niet naar de werkgroepen geweest? Anders mss de aantekeningen halen bij JFV? Maar ook zonder oefenen is het wel te doen lijkt me , als je prota helemaal hebt gelezen! Of had je dat bij de eerste kans ook al?

Je hebt in ieder geval alle eerstejaars vakken dus nu gehaald? Daar zou ik al blij om zijn , Hopelijk haal je bestuurs ook nog , weet niet of je een bonus hebt? Anders is het zo zonde! Ga je strafrecht helemaal niet maken?
pi_107330293
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 23:23 schreef Rosa_blanca het volgende:

[..]

In het HC kwam dit toch wel duidelijk naar voren , je moet er niet te moeilijk over nadenken. :) Als het over iets met een bedrijf gaat zeg je "dit is in de profit-sfeer, drempel ligt daarom laag" en schrijf je vervolgens een uitgebreider verhaal op.. gaat het over iets in de prive-sfeer , zeg je "dit is huis-tuin-en-keuken(non-profit), drempel ligt daarom hoog" en ga dan de criteria bij langs.

Succes morgen!!
Bedankt, hoop dat ik 'm heb gehaald.

Bij de hoorcolleges zat ik ook al steeds een beetje na te denken over wat hij nou bedoelde, maar ik dacht inderdaad gewoon te moeilijk. Waarschijnlijk omdat ik niet alleen wilde weten dat in de profijt-sfeer de drempel laag ligt, maar ook waarom dat zo is. Dat je als je de lusten in economische zin mag genieten, je ook de lasten moet dragen klinkt dan inderdaad wel als een logische verklaring/grondslag daarvoor.
pi_107358243
quote:
Hoi!
Ik studeer aan de RU maar had ook de Prota voor Historische ontw. Privaatrecht. En als je de hele Prota kent dan moet het tentamen echt geen probleem zijn lijkt mij :P Verder staan er toch superveel voorbeelden in de Prota zelf? Al dan niet uit de digestenteksten maar dan nog. Wel handig.
  zondag 29 januari 2012 @ 13:44:32 #241
165633 eriksd
The grand facade...
pi_107358604
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2012 20:24 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

Ik ben duidelijk out of my league ;) Sorry, ik wilde je helpen en niet in de war brengen.
Hoe staat het met de OU? Door blijven zetten hé!
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 29 januari 2012 @ 14:36:36 #242
124676 RobertoCarlos
pi_107361301
quote:
donderdag Rechtsgeschiedenis 2(Romeins Recht) herkansing.. Iemand tips voor de laatste?
Ik heb nog wel wat spul voor je. PM me je email-adres maar, want idd zonder oefenstof is het moeilijk om Prota te beheersen
pi_107365161
quote:
2s.gif Op zondag 29 januari 2012 14:36 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ik heb nog wel wat spul voor je. PM me je email-adres maar, want idd zonder oefenstof is het moeilijk om Prota te beheersen
De Prota geeft zelf ook wel veel casus..
  zondag 29 januari 2012 @ 16:35:30 #244
124676 RobertoCarlos
pi_107366590
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:53 schreef H-D het volgende:

[..]

De Prota geeft zelf ook wel veel casus..
Vind ik niet, niet leesbaar iig en ook niet zoals je ze op een tentamen zou kunnen krijgen..
@Giku: hier alvast een linkje met oefenspul. Graag gedaan :s)
http://www.studeersnel.nl(...)ins-recht/7/228/5677
pi_107366954
quote:
2s.gif Op zondag 29 januari 2012 16:35 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Vind ik niet, niet leesbaar iig en ook niet zoals je ze op een tentamen zou kunnen krijgen..
Mwah, digestenteksten zou je op zich wel moeten kunnen gebruiken. En die worden toch ook getentamineerd. Hier wel in ieder geval.
pi_107386942
Donderdag laatste minortentamen => penitentiair recht. Ben blij als die minor afgelopen is :)
pi_107387046
Succes!:) ^^
  maandag 30 januari 2012 @ 22:36:47 #248
124676 RobertoCarlos
pi_107421618
Bedrijfseconomie in de pocket :7

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_107423289
Congratz!
  dinsdag 31 januari 2012 @ 09:12:38 #250
256090 Giku
graag verwijderen
pi_107430980
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 23:35 schreef Rosa_blanca het volgende:

[..]

Ben je niet naar de werkgroepen geweest? Anders mss de aantekeningen halen bij JFV? Maar ook zonder oefenen is het wel te doen lijkt me , als je prota helemaal hebt gelezen! Of had je dat bij de eerste kans ook al?

Je hebt in ieder geval alle eerstejaars vakken dus nu gehaald? Daar zou ik al blij om zijn , Hopelijk haal je bestuurs ook nog , weet niet of je een bonus hebt? Anders is het zo zonde! Ga je strafrecht helemaal niet maken?
Nee, heb het hele vak niet gevolgd(4 eerstejaarsvakken + bestuurs2 + Burgerlijk2 leek me genoeg, bovendien midden in een verhuizing).
Strafrecht helemaal niet geprobeerd en dit vak dus alleen de tweede kans. Bestuurs heb ik geen bonus, maar gister gemaakt en waarschijnlijk gehaald :)

quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 13:37 schreef H-D het volgende:

[..]

Ik studeer aan de RU maar had ook de Prota voor Historische ontw. Privaatrecht. En als je de hele Prota kent dan moet het tentamen echt geen probleem zijn lijkt mij :P Verder staan er toch superveel voorbeelden in de Prota zelf? Al dan niet uit de digestenteksten maar dan nog. Wel handig.
Ja, er staat veel in, maar dan is het nog wel fijn om daadwerkelijk vergelijkbare vragen te krijgen als op het tentamen ;) Zo was de nabespreking van de eerste kans nuttig!

quote:
2s.gif Op zondag 29 januari 2012 16:35 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Wow! Nice! Wel multiple gok, maar dit helpt al een stuk _O_ Pm je nu, mocht je nog wat hebben!
graag verwijderen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')