quote:Rijbewijs fietser ingenomen.
De politie heeft het rijbewijs van een fietser, die zondagavond in Eindhoven een ongeluk heeft veroorzaakt, ingenomen.
De fietser reed op de kruising tussen de Pastoriestraat en de Kloosterdreef door rood en kwam daardoor in botsing met een auto. De bestuurders van twee andere auto's op de naastgelegen rijbaan zagen het ongeval gebeuren en schrokken zo erg, dat ze op elkaar botsten.
De fietser en de geschrokken bestuurder van de achterste auto raakten hierbij volgens Omroep Brabant gewond. De fietser was mogelijk onder invloed. De politie heeft zijn rijbewijs in beslag genomen omdat de fietser wordt gezien als een bestuurder. De fietser wordt verdacht van het veroorzaken van het ongeval.
Geen motorvoertuig, maar wel een voertuig.quote:
Fixed.quote:Op maandag 9 januari 2012 01:03 schreef marcb1974 het volgende:
Het is ook wel vrij dom om op die kruising door het rood te rijden
Mwah, niet helemaal mee eens, zeker niet op de fiets. Zijn zat kruisingen waar het wel zonder gevaar kan. Al blijft het altijd goed opletten.quote:
Dus als je over straat loopt kan je rijbewijs ook ingenomen worden?quote:
Dat idd. Artikel 5.quote:Op maandag 9 januari 2012 01:05 schreef robber57 het volgende:
Dat gezegd hebbende: volgens mij kan de politie ten alle tijde van iedereen het rijbewijs invorderen waarvan zij denken dat diegene niet meer in staat is om veilig een auto te besturen, zeg maar als een soort van voorkomende maatregel.
Weigeren te blazen mag. De politie mag je dan meenemen naar het bureau, waar ze dan alsnog het alcoholpromillage vast gaan stellen. Door alsnog te laten blazen, of desnoods een bloedtest te doen. Die bloedtest kan je niet weigeren.quote:Zo kan ik me voorstellen dat als je dronken op de fiets een ongeval veroorzaakt en weigert te blazen (mag dat eigenlijk?) de politie je rijbewijs invordert.
Tuurlijk kan je weigeren. De politie kan met geen mogelijkheid jou dwingen om lucht uit je mond te persen.quote:Op maandag 9 januari 2012 01:05 schreef robber57 het volgende:
Nee, dat zou te zot voor woorden zijn
http://www.rijksoverheid.(...)door-de-politie.html
Een rijbewijs is voor motorvoertuigen en heeft niets met een fiets te maken en kan dus ook niet worden ingevorderd voor welke overtreding op een fiets dan ook.
Dat gezegd hebbende: volgens mij kan de politie ten alle tijde van iedereen het rijbewijs invorderen waarvan zij denken dat diegene niet meer in staat is om veilig een auto te besturen, zeg maar als een soort van voorkomende maatregel.
Zo kan ik me voorstellen dat als je dronken op de fiets een ongeval veroorzaakt en weigert te blazen (mag dat eigenlijk?) de politie je rijbewijs invordert.
De politie heeft het recht iemands rijbewijs in te vorderen als hij/zij de veiligheid op straat enstig in gevaar brengt. En dat kan in principe ook als voetganger. Natuurlijk zal dat in de praktijk zelden voorkomen.quote:Op maandag 9 januari 2012 01:23 schreef static het volgende:
Dus als je over straat loopt kan je rijbewijs ook ingenomen worden?
Wat hierboven staat. Dan pompen ze simpelweg een naald in je ader op het bureau.quote:Op maandag 9 januari 2012 01:24 schreef Caland het volgende:
[..]
Tuurlijk kan je weigeren. De politie kan met geen mogelijkheid jou dwingen om lucht uit je mond te persen.
Je pleegt dan alleen een misdrijf
Volgens mij gaat het dan gewoon door naar de rechter toch? Althans, dat dacht ik altijd.quote:Op maandag 9 januari 2012 01:26 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Wat hierboven staat. Dan pompen ze simpelweg een naald in je ader op het bureau.
Komt geen rechter aan te pas. Wel een dokter.quote:Op maandag 9 januari 2012 01:27 schreef Caland het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het dan gewoon door naar de rechter toch? Althans, dat dacht ik altijd.
Ook een bloedtest kan je weigeren.quote:Op maandag 9 januari 2012 01:28 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Komt geen rechter aan te pas. Wel een dokter.
Bron: http://www.verkeerdebaas.(...)rijbewijs-kwijt.htmlquote:Artikel 8 van de Wegenverkeerswet geeft (kort gezegd) heel duidelijk aan dat het een ieder is verboden een voertuig te besturen onder invloed alcohol, drugs of medicijnen. De Wegenverkeerswet legt in de wet zelf niet uit wat onder voertuigen verstaan moet worden. Volgens de toelichting dient de betekenis van voertuigen uit het spraakgebruik te worden afgeleid. In principe is alles dat rijdt of glijdt een voertuig. Ook een fiets, dus dronken op de fiets rijden of glijden over het asfalt is strafbaar. Artikel 164 Wegenverkeerswet geeft o.a. aan dat het rijbewijs van de bestuurder van een motorrijtuig wordt ingevorderd als hij/zij boven een bepaalde grens, onder invloed heeft gereden. De Wegenverkeerswet zegt in artikel 1c wel wat een motorrijtuig is. Dat zijn: 'Alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voorbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning'. De laatste toevoeging is nieuw en volgt uit het feit dat fietsen met trapondersteuning voor de Wegenverkeerswet gelijk zijn gesteld aan fietsen. Het is dus duidelijk dat een fiets geen motorrijtuig is en dat het rijbewijs van een fietser niet kan worden ingevorderd.
Inderdaad wel een goeie. En ook iets om bij stil te staan.quote:Op maandag 9 januari 2012 01:00 schreef marcb1974 het volgende:
Ja, op de een of andere rare manier kan dat
Volgens mij kan dat in nederland niet....quote:Op maandag 9 januari 2012 01:26 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Wat hierboven staat. Dan pompen ze simpelweg een naald in je ader op het bureau.
Wat niet?quote:Op maandag 9 januari 2012 01:42 schreef robber57 het volgende:
[..]
Volgens mij kan dat in nederland niet....
Onder dwang bloed afnemen door de politie, dat kan dacht ik alleen op verzoek van de officier van justitie.quote:
Jawel dat kan. Bij redelijke verdenking van overmatig drank of drugsgebruik kan de officier van justitie verplicht bloed af laten nemen. Echter alleen bij bestuurders van voertuigen, dus niet bij inzittenden of voetgangers.quote:Op maandag 9 januari 2012 01:42 schreef robber57 het volgende:
[..]
Volgens mij kan dat in nederland niet....
Als je teveel gezopen hebt mag je sowieso ook niet rijden met de auto dus dan is het maar goed dat je ff je rijbewijs kwijt bent, nietwaar?quote:Op maandag 9 januari 2012 01:59 schreef robber57 het volgende:
Ben ik blij dat ik gewoon niet drink en nooit met dat soort ellende te maken heb
Ik drink en heb ook nooit met dat soort ellende te maken.quote:Op maandag 9 januari 2012 01:59 schreef robber57 het volgende:
Ben ik blij dat ik gewoon niet drink en nooit met dat soort ellende te maken heb
Dat was niet de op vraag.quote:Op maandag 9 januari 2012 02:03 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Als je teveel gezopen hebt mag je sowieso ook niet rijden met de auto dus dan is het maar goed dat je ff je rijbewijs kwijt bent, nietwaar?
Ik zou het wel een goede zaak vinden bij bijvoorbeeld dit soort ernstige ongevallen dat het consequenties heeft voor je rijbewijs ook al zit je op de fiets. Bij het verkrijgen van je rijbewijs krijg je ook direct een grotere verantwoordelijkheid naar je medeweggebruikers. Dat houdt niet opeens op als je op een fiets zit.quote:Op maandag 9 januari 2012 02:15 schreef robber57 het volgende:
[..]
Dat was niet de op vraag.
De vraag was; kan je rijbewijs ingevorderd worden als je dronken op de fiets zit, of zelfs uberhaubt als je op de fiets zit dronken of niet.
En toch is dat niet zo want als je als rijbewijs houder op de fiets een ongeval veroorzaakt word je nog steeds beschermt door de "zwakke weggebruiker" wetgeving en ga je , in eerste instantie iig vrijuit en word iig de financiele schade op zijn hoogst voor 50% op je verhaalt.quote:Op maandag 9 januari 2012 02:18 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik zou het wel een goede zaak vinden bij bijvoorbeeld dit soort ernstige ongevallen dat het consequenties heeft voor je rijbewijs ook al zit je op de fiets. Bij het verkrijgen van je rijbewijs krijg je ook direct een grotere verantwoordelijkheid naar je medeweggebruikers. Dat houdt niet opeens op als je op een fiets zit.
Maar dat strookt niet met de methode van gelijke behandeling. Want iemand die geen rijbewijs heeft, kan het dan niet kwijtraken.quote:Op maandag 9 januari 2012 02:18 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik zou het wel een goede zaak vinden bij bijvoorbeeld dit soort ernstige ongevallen dat het consequenties heeft voor je rijbewijs ook al zit je op de fiets. Bij het verkrijgen van je rijbewijs krijg je ook direct een grotere verantwoordelijkheid naar je medeweggebruikers. Dat houdt niet opeens op als je op een fiets zit.
Klopt.quote:Op maandag 9 januari 2012 02:21 schreef robber57 het volgende:
[..]
En toch is dat niet zo want als je als rijbewijs houder op de fiets een ongeval veroorzaakt word je nog steeds beschermt door de "zwakke weggebruiker" wetgeving en ga je , in eerste instantie iig vrijuit.
Dat was wel een andere fietser, die dus geen ongeluk veroorzaakt had.quote:Op maandag 9 januari 2012 01:35 schreef sleepwizard het volgende:
Iemand heeft het uitdrukkelijk onderzocht.
Conclusie: een domme fout van de politie, ze mochten het rijbewijs van de fietser niet afpakken. Het rijbewijs is volgens de politie weer kort daarna terug gestuurd naar de fietser.
[..]
Bron: http://www.verkeerdebaas.(...)rijbewijs-kwijt.html
Artikel 5 van wat?quote:Op maandag 9 januari 2012 16:36 schreef Ladylike het volgende:
Hoe zit dat dan met artikel 5?
geldt dat ook niet voor iemand op de fiets?
Heb het artikel nog nooit gelezen dus kan me vergissen, maar volgens mij was dat artikel 5 van de Wegenverkeerswet (oid) waarin blijkt te staan dat een agent je rijbewijs mag invorderen omdat je het overige verkeer in gevaar brengt.quote:
Nu heb ik hem dus wel gelezenquote:Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd
bron
Nope, zelfbeschikkingsrechtquote:Op maandag 9 januari 2012 01:55 schreef Cracka-ass het volgende:
Jawel dat kan. Bij redelijke verdenking van overmatig drank of drugsgebruik kan de officier van justitie verplicht bloed af laten nemen.
Weigeren van een alcoholtest is een misdrijf en zal altijd voor de rechter komen.quote:
Klopt, maar dat is anders dan verplicht bloed moeten afgeven.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:52 schreef Ladylike het volgende:
[..]
Weigeren van een alcoholtest is een misdrijf en zal altijd voor de rechter komen.
behalve als je medische gronden kunt aantonen
Neequote:Op maandag 9 januari 2012 16:53 schreef starla het volgende:
[..]
Klopt, maar dat is anders dan verplicht bloed moeten afgeven.
quote:Rijden onder invloed
Om vast te stellen of u onder invloed van alcohol heeft gereden, kan justitie gebruik maken van verschillende onderzoeken:
Het voorlopige controleonderzoek. Dit onderzoek is beter bekend als het blazen met het zogenaamde blaaspijpje.
Bestaat de verdenking dat u rijdt onder invloed dan kan een ademanalyse worden afgenomen. Het weigeren van dit onderzoek is strafbaar.
Als dit onderzoek geen resultaat biedt, bijvoorbeeld omdat u wegens gezondheidsredenen niet kunt blazen, moet u meewerken aan een bloedproef. Het weigeren van deze bloedproef is strafbaar.
Biedt ook dit onderzoek geen resultaat, dan volgt een urineonderzoek. Werkt u hier niet aan mee, dan bent u strafbaar.
Bron
Ja, dat zeg ik. Je kunt het dus prima weigeren, alleen staan er sancties op.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |