abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 maart 2012 @ 22:36:31 #203
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_108992170
Tof ^O^
Is ook veel leuker, zelf iets maken en dat in leven houden.

Elke maand hebben ze weer een nieuwe starterset dus er komt altijd wel iets leuks voorbij.
Ik was zelf helaas net te laat voor een Addocks dwarf (den) maar volgende keer beter.
  zondag 11 maart 2012 @ 22:39:55 #204
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_108992368
Echt? Gaaf. Ik ben er waarschijnlijk weer als de kippen bij als er een nieuwe is. Ik mag die dingen! *O*
Ik mis Hyves om mijn gebrek aan intelligentie te relativeren.
  maandag 12 maart 2012 @ 00:29:30 #205
45 SiGNe
pi_108997205
M'n jeneverbes kwam ook bij hun vandaan, zij stellen overigens voor om van een Procumbens Nana een (semi-)cascade te maken maar ik vind opgaande stijl/moyogi mooier.
Prima setjes en je krijgt er alles bij om te beginnen, aarde, draad, gaas, biogold en pot.
  maandag 12 maart 2012 @ 13:42:15 #206
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109008530
Ik ben zelf ook niet zo'n fan van (semi)cascade.. Je moet er waarschijnlijk van houden!
  maandag 12 maart 2012 @ 14:47:11 #207
45 SiGNe
pi_109011106
Ah, m'n vis-emulsie, biogreen mest en 5 liter Akadama is ook binnengekomen.
Ik begreep dat het woensdag een mooie dag gaat worden dus dan maar verpotten.

LordofLeaves, heb je toevallig nog een tip over hoe je oude aarde een beetje goed van de wortels kan krijgen zonder ze te beschadigen?
Aarde droog laten worden of juist kletsnat maken?
  maandag 12 maart 2012 @ 17:57:02 #208
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109018263
Hmmm ik ben niet zo ervaren, maar ik heb in filmpjes vaak gezien dat ze dat gewoon met een tuinslang doen!
  maandag 12 maart 2012 @ 18:15:30 #209
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109018920
@SIGNe, zoals eucalyptus al zegt: de tuinslang erop of onderdompelen in een emmer met water om zo de oude aarde er tussen uit de peuteren. Het is even een vies en lastig werkje, maar dan heb je het in 1 keer goed. Wat moet ik verstaan onder vis emulsie?
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
  maandag 12 maart 2012 @ 19:37:19 #210
45 SiGNe
pi_109022055
Volgens de verpakking:
Vis-Emulsie is een milde vloeibare organische meststof die voor een compacte, gezonde groei zorgt.
Het wortelssysteem en de productie van bloemen versterkt.
Geschikt als voorjaarsmest voor alle soorten buiten- en binnenbonsai.
Bijzonder geschikt voor Azalea's.
NPK 5-2-2
En Biogreen is voor compacte groei, hoge weerstand en betere haarwortelontwikkeling
NPK 4-3-6

Beiden dus vrij mild qua NPK, maar in principe kan je een dubbele dosis geven en dan heb je 10-4-4 en 8-6-12

Voor woensdag dus maar even een tuinslang regelen, die heb ik niet eens :D
Of ik zou het onder de douche moeten doen.. ook nog een optie (wel met koud water natuurlijk)
  maandag 12 maart 2012 @ 21:43:33 #211
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109029366
Ik heb ondertussen al 3 keer bemest met een samenstelling van 7-5-2. Donderdag ga ik beginnen met 15-12-5. :D Scheelt dat ik niks heb hoeven te verpotten dit jaar. :)
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
  maandag 12 maart 2012 @ 21:54:52 #212
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109030108
Kan iemand hier me uitleggen hoe dat werkt met vaste mest? Ik heb namelijk bij 't startersetje van bonsaishop.nl vaste mest gekregen, hoe gebruik ik dat spul?

< noob
  dinsdag 13 maart 2012 @ 00:57:01 #213
45 SiGNe
pi_109038195
Gewoon op de aarde leggen en water geven :)
1 a 2 blokjes..
  donderdag 15 maart 2012 @ 16:21:17 #214
45 SiGNe
pi_109133862
Net begonnen met verpotten van m'n Pinus.
Nu weet ik dat er schimmels rond de wortels van dennen zitten die zorgen dat voedingsstoffen worden omgezet en dat er altijd wel wat schimmel in een pot zit van een den..maar zoveel???
Ik had het nog niet eerder in die hoeveelheden gezien :o :

donderdag 15 maart 2012 @ 17:38:25 #215
45 SiGNe
pi_109136441
Uurtje later:

Ik heb het toch droog van de aarde ontdaan ivm. de schimmels.
De kans op haarwortelbreuk is dan wel wat groter (hoewel de aarde nog losser was dan ik dacht) maar ik wil die schimmels ook niet wegspoelen.
Een gedeelte van de oude aarde (hoofdzakelijk de schimmels) mix ik ook met de nieuwe aarde.

En dan nu maar kijken in welke pot ik 'm ga doen: die blauwe voor, die blauwe achter (dieper, beter als trainingpot) of een kleinere vierkante (bruin ongeglazuurd) waar ik Tinus de Pinus in had..
Opzich horen geglazuurde potten bij loofbomen en ongeglazuurde bij naaldbomen maar da's ook niet echt een vaste regel.
  donderdag 15 maart 2012 @ 19:14:22 #216
45 SiGNe
pi_109139301
't is de vierkante pot geworden, past er toch beter bij dan dat felle blauw.
Ik zal daar morgen een foto van plaatsen, 't is donker buiten :)

Ondergrondje van grove Kyriu, daarop wat kleinere Bims steentjes en vervolgens opgevuld met Akadama.
Heb ook meteen m'n bomen voor het eerst met die vis-emulsie bemest.
de knoppen van m'n larixen beginnen ook al te groeien trouwens, volgende week zullen denk ik de eerste groene stukjes te zien zijn.

Juniperus Scopularus is de volgende die aan de beurt is, moet alleen nog even uitzoeken hoe ik een bergje kan maken met Akadama. (aarde dus niet vlak)
pi_109140207
Het is (bijna) lente en ik ga nu bijna beginnen met mijn eerste eigen bonsai. Laatste maanden goed ingelezen en ik ga gewoon rustig en voorzichtig beginnen met een azalea. Heb (nog) niet echt groene vingers, maar mijn vader gelukkig wel dus die zal het ook goed in gaten gaan houden.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  donderdag 15 maart 2012 @ 20:21:43 #218
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109142744
Azalea, heel mooi! Maar ik heb zelf geen idee hoe je er een bonsai van moet maken :X
  donderdag 15 maart 2012 @ 20:39:27 #219
45 SiGNe
pi_109143905
Snoeien :)
En liefst met een goede soort beginnen, Satsuki Azalea's bijvoorbeeld.
Bij Lodder hebben ze in het voorjaar hun showroom mee gevuld.
zie net dat de grote voorjaarshow weer is geweest maar in Mei zal de showroom er weer zo uitzien gok ik:

http://www.lodderbonsai.nl/
  donderdag 15 maart 2012 @ 23:06:10 #220
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109153403
Wow, prachtig! Zou zelf ook wel zo'n ding willen hebben =D
  donderdag 15 maart 2012 @ 23:33:31 #221
45 SiGNe
pi_109154631
Op marktplaats zag ik er vandaag nog een paar staan, niet eens zo duur..
pi_109156745
Ga dit jaar langs Lodder. Volgend jaar waarschijnlijk op bezoek in Kanuma.

Ik vind het trouwens voor een beginner wel erg duur om een satsuki bonsai te kopen. Je weet dan nog helemaal niets van bonsai en je hebt dan al een topstuk.
Ik heb zelf niet veel ervaring met bonsai, maar ik hoor van mensen dat ze eerst wel een paar bonsai dood laten gaan voor dat ze het echt leren.

Japanese azalea kun je redelijk goed stekken. Dat is dan wel een langzaam beginnen, maar azalea hoeven niet per se een hele dikke stam te hebben. Je kunt ook veel leren qua bedraden en styleren met azalea zonder er een echte bonsai van te maken. Het zijn immers geen bomen en ze bloeien.

Satsuki-type bloemen zijn natuurlijk het mooist. Maar de meeste azalea te koop in Nederland zijn puur landschapsazalea. Die hoeven niet een hele mooie bloemvorm te hebben en verschillende soorten bloemen is dan een nadeel. Je wilt dan juist een struik die een paar weken echt helemaal felgekleurd is. Dat doen die cultivar erg goed, maar voor bonsai minder interessant.
Maar als je Nederland heel goed afspeurt kun je soms een kweker vinden die vaak wat Amerikaanse satsuki-type azalea heeft.
En vaak is het beter om tuincentrum azalea te stekken omdat je ze anders tot bijna niets terug moet snoeien.

Er zijn eigenlijk in de EU geen bedrijven die zelf stekjes van satsuki azalea kweken. Verder heeft het ook geen nut om die te importeren. Dus dan moet je op zoek naar andere amateurs.
In Japan kopen de meeste satsuki hobbyisten gewoon stekjes van 2 tot 6 jaar oud. Die kosten dan iets van 500 tot 3000 yen (ofwel 5 tot 30 euro). Nieuwere cultivar die heel snel populair worden zijn vaak duurder omdat er gewoonweg minder aanbod is omdat een nieuwe cultivar uiteindelijk uit 1 enkel zaadje is gekomen en er dus maar een moederplant en dus het aantal stekjes wat gemaakt kan worden beperkt is. En nieuwe cultivar ontwikkelen gaat gewoon door. Laatste jaren zijn er weer enkele prachtige bijgekomen.

Enige hobbist in Europa die op zijn website satsuki stekjes aanbiedt is Jacques Marty
http://www.poteriedepuymoyen.com/

In toe toekomst hoop ik hetzelfde te gaan doen. Ben ook bezig mijn eigen cultivar te kweken. Winterhardheid is soms nog wel een punt en satsuki azalea zijn soms in Nederland nog wat grillig.
Ze beginnen ook veel eerder met groeien dan de normale azalea die we hier hebben. De mijne zijn sinds een week al zichbaar aan het groeien en zijn daarmee een van de eerste vaste planten in mijn tuin die uit de winterslaap komen (buiten dingen als hazelaar en hortensia). Dat ze in potten staan wil waarschijnlijk wel helpen, maar dat doen mijn andere azalea ook. Echter, die wachten eerst even om daarna te gaan bloeien. Satsuki groeien eerst en bloeien een maand later.

Verder raad ik azalea zeker aan om als beginner geinteresseerd in bonsai wat mee te prutsen. Zijn bijvoorbeeld veel gemakkelijker dan dennen. Reageren erg goed op snoei en verpotten. En ook al is ze lelijk als een bonsai, als ze bloeien zijn ze altijd mooi.
Sommige bonsai van beginners zijn nogal vaak stokjes in bonsaipotten want er is begrijperlijkerwijs niet altijd het geduld om eerst 20 jaar lang een dikke stam te groeien. Dat kun je met een azalea gerust doen. Zeker met een mooie satsuki cultivar die het juiste bloempatroon heeft.

Verder maakt het qua bonsai niet uit of je Japanese azalea een satsuki is of niet. Dat is grotendeels een bloemenverhaal. Cultivar verschillen wel redelijk in groeipatroon, bladvorm, mate van wintergroenheid en winterhardheid. Sommige cultivar in Nederland met redelijk wat satsuki genen zou ik persoonlijk juist afraden voor bonsai. Eigenlijk zijn alle cultivar die ik in Nederland met regelmaat tegenkom en die satsuki genen hebben cultivar met hele grote bloemen en redelijk grote bladeren.

Dus vanaf begin april gewoon op zoek naar Japanese azalea die jij heel mooi vindt. Ik ken de meeste cultivar die in Nederland te koop staan redelijk goed. Dus als je wat vindt vraag me gerust wat voor cultivar het is.
In Juni kun je de nieuwe groei snoeien en stekken. Je kunt zo 10 tot 30 stekjes van 1 plant halen. In enkele gevallen is het ook de moeite waard om van de plant zelf ook een bonsai te maken. Maar vaak kun je hem, als je echt iets met azalea hebt, beter gewoon als tuinplant voor de bloemen houden.
  vrijdag 16 maart 2012 @ 15:34:43 #223
45 SiGNe
pi_109170790
En het resultaat van gister:

M'n shohin-pinus heeft van de winter wel een klap gehad, naalden zijn een beetje bruinig.
Kan ook zijn dat het oude naalden zijn (3 jaar oud) en dat die toch al uit horen te vallen maar vorig jaar heeft ie niet heel veel gedaan qua naaldzetting.
Wel kleine beginnende naaldjes maar die zijn niet verder gegroeid: halve cm lang ofzo.
Kan daarmee wel een enorm mooie shohin worden in de toekomst, moet alles wel wat dikker worden.

(onder de aarde zit gewoon Akadama, Bims en Kiryu, aarde is maar dun laagje maar ga ik wel zoveel mogelijk weg halen, houdt teveel vocht vast voor zo'n klein boompje.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 10:32:37 #224
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109197393
Ziet er fraai uit SiGNe, en je shohin idem. Die naalden sodemieteren er vanzelf een keer af denk ik, zo gebeurt het bij de meeste naaldbomen. Groeit wel weer terug ^O^
  zaterdag 17 maart 2012 @ 11:16:43 #225
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109198207
@SIGNe, heb je bij die eerste pinus niet een beetje teveel wortels en oude grond weggehaald? De schimmelvorming zag er prima uit btw. Deze boom is in topconditie. :)

De bruine naalden aan je shohin zien er wat zorgelijk uit. Kans is groot dat je die tak gaat verliezen.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 15:04:31 #226
45 SiGNe
pi_109203239
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 11:16 schreef LordofLeaves het volgende:
@SIGNe, heb je bij die eerste pinus niet een beetje teveel wortels en oude grond weggehaald? De schimmelvorming zag er prima uit btw. Deze boom is in topconditie. :)

De bruine naalden aan je shohin zien er wat zorgelijk uit. Kans is groot dat je die tak gaat verliezen.
Bij de pinus heb ik wel de oude grond bijna volledig weggehaald maar die grond heb ik apart gehouden.
De wortels heb ik niet of nauwelijks gesnoeid en ik heb veel schimmels op de wortels laten zitten.
Bij het verpotten heb ik wat grotere vlokken schimmels uit de oude aarde bij de nieuwe aarde gemengd, er is dus een basis om te groeien.

Bij de shohin ben ik er inderdaad bang voor dat die tak verloren gaat worden, zit er aan te twijfelen of ik er een gedeelte af moet halen om te back-budden of dat ik het laat gebeuren in de hoop dat de schade meevalt.
Ik kan er dan altijd nog een jin van maken.
MIsschien dat goede bemesting ook kan schelen.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 18:00:47 #227
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109207560
Ja, een jin is zeker een optie. Het zou zeker bij de boom passen. :)
  zaterdag 17 maart 2012 @ 19:27:25 #228
45 SiGNe
pi_109210286
En opzich zitten er ook nog wel kleine scheuten aan de tak, misschien dat die dit jaar ook wat meer gaan groeien.
We zien wel :)

Zeg, jij had volgens mij een tijd geleden ook nog een tip over hoe je een heuveltje kan maken op de aarde.
Ik weet alleen niet helemaal meer wat je zei en ik kan het ook niet terugvinden.
Of je dat nou deed met gewone aarde/turf of van akadama weet ik niet meer.
pi_109212679
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 19:27 schreef SiGNe het volgende:
En opzich zitten er ook nog wel kleine scheuten aan de tak, misschien dat die dit jaar ook wat meer gaan groeien.
We zien wel :)

Zeg, jij had volgens mij een tijd geleden ook nog een tip over hoe je een heuveltje kan maken op de aarde.
Ik weet alleen niet helemaal meer wat je zei en ik kan het ook niet terugvinden.
Of je dat nou deed met gewone aarde/turf of van akadama weet ik niet meer.
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 17:56 schreef LordofLeaves het volgende:
Een bergje maken in potten is niet zo heel moeilijk. Kwestie van meer substraat onder de plek stoppen waar je de berg wilt hebben.
Je Juniperus is aan een bedradingsbeurt toe. Je zou er een leuke klassieke Japanse vorm van kunnen maken. Een afwijkende moyogi misschien.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 20:55:10 #230
45 SiGNe
pi_109212941
Ah thnx ^O^
Ga ik dat binnenkort proberen, wanner is het weer echt lekker buitenweer? :)

De Esdoorns van m'n ouders ga ik binnenkort ook meenemen, voor 20 april moeten die ook verpot zijn (is m'n zus jarig, die woont dichterbij dan m'n ouders)
Het zijn er 3 in 1 pot en ik heb nog niet eerder een bosje verpot.
pi_109214588
Mooi topic, hier ga ik ook meelezen.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 21:58:59 #232
45 SiGNe
pi_109214918
Je post in het zaden-topic heeft me ook nieuwsgierig gemaakt naar je jeneverbes.
Als ie er een beetje grijs/blauwig uitziet, dat hoort bij het type (mediaXblaauw) (en dan is het volgens mij de bedoeling om ipv media het type boom in te vullen, procumbensXblaauw of scopularumXblaauw bijv.)
Misschien dat je er een foto van hebt/kan maken?
pi_109215129
Ik zal morgen een foto hier plaatsen, het is trouwens nog geen Bonsai project maar ik wou die voor de bessen zeg maar, dat werkt schijnbaar medicinaal of ontgiftend.

Ik ben ook op zoek naar een berkenboom, maar kan er hier in de buurt geen vinden die niet op prive terrein staat..voor het berkensap, nu nog maar heel even af te tappen als ik het goed heb begrepen.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 22:18:20 #234
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109215443
@SIGNe, ik heb sinds een week of 3 een nieuwe Juniperus Chinensis Shimpaku. Het is dat dit soort echt groen is, anders kun je de verschillen tussen de Blaauw en de Shimpaku niet zien. :P

Het mooie weer breekt over een paar dagen weer aan. Komt goed uit, mijn azalea staat al in knop. Mijn kers heeft niet gebloeid dit jaar, wellicht 2013 weer. :) In alle bomen zitten de knoppen, sommigen zijn al uitgelopen. Alleen de zelkova laat nog geen teken van leven zien. Ik kan niet wachten om deze boom in actie te zien. :)
pi_109228924
Gister m'n berk verpot, dit wordt zijn 2e zomer.

Binnenkort maar eens kijken of ik nog een leuke boom kan bestellen/gaan halen ergens in de buurt.
  zondag 18 maart 2012 @ 18:50:37 #236
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109243026
Het word tijd dat deze berk eens takken gaat aanmaken, aangezien zijn tweede zomer ophanden is.
pi_109243672
:)
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 21:58 schreef SiGNe het volgende:
Je post in het zaden-topic heeft me ook nieuwsgierig gemaakt naar je jeneverbes.
Als ie er een beetje grijs/blauwig uitziet, dat hoort bij het type (mediaXblaauw) (en dan is het volgens mij de bedoeling om ipv media het type boom in te vullen, procumbensXblaauw of scopularumXblaauw bijv.)
Misschien dat je er een foto van hebt/kan maken?
Hier de Jeneverbes

pi_109244468
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2012 18:50 schreef LordofLeaves het volgende:
Het word tijd dat deze berk eens takken gaat aanmaken, aangezien zijn tweede zomer ophanden is.
Ja inderdaad, daar gaat hij volgens mij nu mee beginnen, onderaan zitten er al 2 kleine vertakkingen.
We zullen wel zien of het iets wordt.
  zondag 18 maart 2012 @ 20:03:33 #239
45 SiGNe
pi_109246001
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2012 19:08 schreef Gertje-Plongers het volgende:
:)

[..]

Hier de Jeneverbes
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Veel kalk in het water?
Heb je ook een foto van de zijkant/stam?
  zondag 18 maart 2012 @ 20:57:11 #240
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109248819
Mijn Ilex doet het slecht, zijn bladeren zijn kurkdroog! De wortelkluit is altijd vochtig, nooit te nat en ook nooit te droog. 2-3 weken geleden heb ik hem ontvangen via Bonsaishop.nl. Iemand suggesties hoe ik dit op kan lossen? :X
  zondag 18 maart 2012 @ 21:05:20 #241
45 SiGNe
pi_109249274
Staat ie binnen of buiten?
  zondag 18 maart 2012 @ 21:19:35 #242
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109250206
Binnen.
  maandag 19 maart 2012 @ 00:54:27 #243
45 SiGNe
pi_109261365
Denk dat je 'm toch beter buiten kan zetten, binnen is een te droge omgeving gok ik.
  maandag 19 maart 2012 @ 07:16:28 #244
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109262915
Is het buiten niet te koud? :x
  maandag 19 maart 2012 @ 08:48:37 #245
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109263756
Nee, meteen buiten zetten. Ilex zijn geen binnen planten.
pi_109263877
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2012 20:03 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Veel kalk in het water?
Doe ik straks even maken.
  maandag 19 maart 2012 @ 15:13:04 #247
45 SiGNe
pi_109274479
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 07:16 schreef eucalyptus het volgende:
Is het buiten niet te koud? :x
In het zonnetje uit de wind is het best lekker warm.
en bomen kunnen ook beter tegen kou dan tegen warmte.. tenzij het zomer is en er genoeg sappen in de boom zitten om alles te koelen (en ook dan niet in de volle zon tijdens de middag)

Je ziet in Japanse films e.d. vaak wel ook binnen bonsai staan maar die staan normaal altijd buiten.
Vroeger werd voor speciale gasten de mooiste boom even binnen gezet op een mooie displaytafel om te laten zien hoe gediciplineerd en creatief de gastheer is.
De Japanse cultuur draait een beetje om hiërarchie en onderdanigheid en dus jezelf bewijzen tegenover mensen die boven jou op de ladder staan.
  maandag 19 maart 2012 @ 16:26:59 #248
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109277197
Thanks, hij staat buiten :).
pi_109279011
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2012 20:03 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Veel kalk in het water?
Het zat op de bladeren zelf ? Ik zou niet weten wat dat is. Je kunt het er af halen met je nagels. Vreemd. :?
pi_109279563
het is bijna lente :D en loopt bij jullie ook al alles uit ?
mijn malus staat al in blad mijn acers lopen ook al uit en mijn Forsythia‏ begint ook al bloemen te krijgen

maandag 19 maart 2012 @ 18:06:46 #251
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109280569
Jazeker, op de pseudo larix en de zelkova na. :)
  maandag 19 maart 2012 @ 23:07:25 #252
45 SiGNe
pi_109296095
Mijn larixen nog niet, ik zag m'n "controleboom" in de buurt al wel kwastjes krijgen en die boom loopt zo'n 2-3 weken voor op de mijne.
Begin april verwacht ik dus ook weer groen te zien.

En een pseudo-larix hoort toch groen te blijven 's winters?
Daaraan kan je zien dat die pseudo is.. een gewone larix verliest 's winters wel z'n naalden.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 08:52:14 #253
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109303488
Ook pseudo larix verliezen hun naalden in de herfst. Je kan ze makkelijk onderscheiden door de naaldgrootte en de hoeveelheid naalden uit één knop.
  woensdag 21 maart 2012 @ 00:26:18 #254
45 SiGNe
pi_109341651
Hmm naja.. er is in elk geval een boom die sterk op de larix lijkt (of zelfs een larix-soort is) die z'n naalden 's winters niet verliest.
M'n ouders hebben er een in de voortuin en ik denk dus elke keer dat het een pseudo-larix is.
Volgens mij is die discussie hier ook al een keer geweest tussen ons twee maar dan is het er toch weer ingeschoten :D

Mijn larixen beginnen overigens al wat groen in de knoppen te vertonen, beginnen net open te gaan.
Alleen die grotere in de trainingspot heeft nog vrij kleine knoppen maar gek genoeg hebben een paar naalden gewoon de herfst en winter overleefd en zitten nog steeds aan de boom.
die (plastic) pot was overigens kapotgevallen dus nu staat ie in de keramische pot van de pinus, bijna even groot :)
  woensdag 21 maart 2012 @ 15:58:26 #255
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109353028
Och ja, je moet toch blijven discussiëren hé? :P Maar goed, ook de pseudo larix en de zelkova staan op punt van uitlopen. Ik meende eerst dat de pseudo larix was gestorven, aangezien de knoppen eerst bruin/ gelig werden en een aantal oude naalden bleven zitten. Gelukkig worden ze groen. :D

En de zelkova... Wel, met deze boom ben ik momenteel aan het spelen met vuur. De boom was te groot en had vele, zware knoesten en te dikke takken in de top. Elke vorm van tapsheid ontbrak. Aangezien de onderstam mooi dik was en de nebari... wel... bizar, heb ik besloten om de stam af te zagen en de boom te laten groeien in een mooie, klassieke bezem stijl boom. Het blijft jammer van zo'n grote boom, maar het moet ook goed lijken en niet een verwilderde struik in een schaal. Hopend op het beste dan maar. :)

pi_109357107
Succes met je zelkova, hopen dat hij het mag overleven. Heeft het een rede dat je de stam schuin ingezaagd hebt?
  woensdag 21 maart 2012 @ 18:22:43 #257
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109357672
Bij de bezemstijl word de stam altijd afgezaagd in een V vorm. Dit word gedaan om de stam en takken meer vloeiend in elkaar over te laten gaan. Als er littekenweefsel gaat vormen en de knoppen ontstaan, dan word de wondrand afgebonden met een stuk plastic of raffia. Dit word gedaan om de zwelling van de groeiende takken te verminderen. Het is de eerste keer dat ik zoiets doe. Ik verwacht de eerste knoppen halverwege mei/ begin juni. Hopelijk word het iets. :P
  donderdag 22 maart 2012 @ 09:27:02 #258
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109377682
Er komen wat gele blaadjes aan m'n Serissa. De grond waarin ik hem kocht is ook best hard, moet ik hem verpotten?
  donderdag 22 maart 2012 @ 11:58:34 #259
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109382074
Ja, de originele grond waar de boom instaat is waardeloos.

Wat kun je wel gebruiken als grond?

1. Lava granulaat. Dit is te koop bij de meeste tuin en vijvercentra. Je neemt het met een korrelgrootte van 2-4 mm. Het word ook wel verkocht als puimsteen. Je moet nu anders water geven. Het beste is om de boom elke dag te wateren.
2. Akadama. Dit zul je toch online moeten kopen of bij een bonsai kwekerij. Het heeft dezelfde eigenschappen als puimsteen, alleen is het gebakken klei en valt na een tijdje uit elkaar.
3. Seramis. Exact hetzelfde als akadama, het heeft alleen een oranje kleur.

Let er wel op dat je aan dit alles een organische toevoeging moet doen. Dit kan met turf. Geen potgrond, ik herhaal: geen potgrond!
Hoe je verder moet verpotten staat wel online of in de bonsai boeken. Na het verpotten, geef je meteen een lichte, vloeibare bemesting. Je boom zal het op prijs stellen. :)
pi_109382155
vraagje

weten jullie waar ik jonge plantjes kan kopen op internet ?
heb al op bonsai.de gekeken daar ga ik er een aantal bestellen
  donderdag 22 maart 2012 @ 18:20:33 #261
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109395447
bonsaishop.nl en Omiya bonsai heeft ze ook nog wel, denk ik. Wat zoek je precies?
  donderdag 22 maart 2012 @ 18:28:12 #262
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109395700
Thanks, LordofLeaves, ik ga het morgen meteen doen! Ik heb zelf namelijk wel Akadama, alles uit voorzorg uiteraard ^O^
  donderdag 22 maart 2012 @ 18:56:40 #263
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109396695
No problem. Snoei maar niet al teveel wortels weg. Eigenlijk zou een grondvervanging al voldoende moeten zijn voor je serissa. Ben benieuwd of het lukt. :)
  donderdag 22 maart 2012 @ 19:06:29 #264
45 SiGNe
pi_109397065
Ik heb vandaag m'n jeneverbes verpot, de lange wortels die rondom in de pot waren gegroeid weggeknipt, kluit ook iets kleiner geknipt (scheelt dat de boom qua wortels al goed onderhouden was)
Bovenkant van de aarde redelijk weggehaald en uiteindelijk weer in dezelfde pot teruggezet.
De aarde zag er grotendeels nog goed uit, alleen de bovenlaag was meer een kleilaag geworden (waarschijnlijk bij het vormen van de boom klei/aarde gebruikt om het heuveltje te creeëren) en liet niet veel water door.

Ben er wel achter gekomen dat de boom een gemarcotteerde boom is geweest en niet uit zaad is opgekweekt.. maakt 'm niet minder mooi gelukkig.

Morgen nog een beetje dat heuveltje verder stileren, akadama nog wat verder aandrukken met eetstokjes en proberen om de akadama op een hellingkje te krijgen en kijken hoe ik ga bedraden.
pi_109404399
@lordofleaves
Maak niet zoveel uit mag alles zijn waar je een bonsai van kan maken.
Ik heb een stuk grond ter beschikking gekregen om te planten.
Bij bonsai.de hebben ze van die jonge plantjes van ongv 3 jaar oud.
  donderdag 22 maart 2012 @ 21:25:52 #266
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109404781
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 21:19 schreef soesla het volgende:
@lordofleaves
Ok ik ben geen lordofleaves :@

Dan kan je alles nemen van struik tot boom. Van alles wat daar onder valt kan je namelijk een bonsai maken. ;) Je kunt dus ook naar je lokale tuincentrum gaan en daar wat leuke struikjes en boompjes kopen. Kijk wel goed naar de stam of je er wat in ziet en of je het blad leuk vind voor je ze koopt.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  donderdag 22 maart 2012 @ 21:43:00 #267
45 SiGNe
pi_109405729
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 21:19 schreef soesla het volgende:
@lordofleaves
Je kan ook naar de wat meer gespecialiseerde tuincentra gaan en nog wat oudere/grotere bomen nemen.
Als ik ze bezig zie in het BonsaiFocus blad nemen ze daar gerust een boom van 1 meter hoog als uitgangsmateriaal en maken daar een boom van 50-60cm hoog van (rechtopgaande stijl)
http://www.plantagroencentrum.nl/ heeft wat grotere bomen voor hovenier en particulier, misschien dat er bij jou in de buurt ook zo'n zaak is te vinden?
  donderdag 22 maart 2012 @ 21:43:32 #268
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109405757
@Outpost76. Het staat in alle boeken, maar toch is niet elke boom of struik geschikt voor bonsai. Veel boomsoorten kunnen zich moeilijk aanpassen aan het leven in een schaal of richten al hun energie op de top van de boom met als gevolg dat takken gaan afsterven. Ook wortelproblemen komen vaak voor.

Boomsoorten die je zonder problemen kunt houden zijn er genoeg. Voor loofbomen moet je denken aan: haagbeuk, iep en zelkova, bepaalde soorten esdoorns, een aantal azalea soorten, kersen.
Dennen en coniferen: Japanse witte den, Pinus mugo, sommige jeneverbessen en de larix.
Genoeg om mee te experimenteren dus. :)

@SIGNe. Ben benieuwd naar je verpotte jeneverbes.
  donderdag 22 maart 2012 @ 21:47:33 #269
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109405962
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 21:43 schreef LordofLeaves het volgende:
@Outpost76. Het staat in alle boeken, maar toch is niet elke boom of struik geschikt voor bonsai. Veel boomsoorten kunnen zich moeilijk aanpassen aan het leven in een schaal of richten al hun energie op de top van de boom met als gevolg dat takken gaan afsterven. Ook wortelproblemen komen vaak voor.

Boomsoorten die je zonder problemen kunt houden zijn er genoeg. Voor loofbomen moet je denken aan: haagbeuk, iep en zelkova, bepaalde soorten esdoorns, een aantal azalea soorten, kersen.
Dennen en coniferen: Japanse witte den, Pinus mugo, sommige jeneverbessen en de larix.
Genoeg om mee te experimenteren dus. :)

@SIGNe. Ben benieuwd naar je verpotte jeneverbes.
Ik heb nergens problemen mee. :D Alles wat me leuk lijkt doe ik in een pot en er gaat zelden iets fout. Maar goed ik ben dan ook niet echt een bonsaiïst. Ik heb veel boompjes in pot maar zoals ik het doe zal dat volgens de kenners geen bonsai genoemd mogen worden. :P
  donderdag 22 maart 2012 @ 21:50:05 #270
45 SiGNe
pi_109406081
Ik zou trouwens evt ook bomen uit de natuur proberen uit te graven, al is dat een wat risicovollere ondernemen.. legaal is het namelijk niet en de boom kan het uitgraven niet overleven.

Wat ik zelf met volle grond zou doen is boompjes op stam planten en die na een jaar ofzo marcotteren.
Ik heb bij onbekende mensen in hun voortuin een zeer mooie larix gezien, op stam is ie niet zo heel mooi maar zou iets korter prachtig kunnen zijn.

@LoL (makkelijke afkorting), ik zal er morgen een foto van maken.
Opzich is er nog vrij weinig verschil te zien, alleen is de toplaag nu geen mos maar akadama.
Ik moet ook nog even een aardezeef kopen want m'n keukenzeef volstaat niet volledig :P
  donderdag 22 maart 2012 @ 21:52:16 #271
45 SiGNe
pi_109406177
quote:
14s.gif Op donderdag 22 maart 2012 21:47 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik heb nergens problemen mee. :D Alles wat me leuk lijkt doe ik in een pot en er gaat zelden iets fout. Maar goed ik ben dan ook niet echt een bonsaiïst. Ik heb veel boompjes in pot maar zoals ik het doe zal dat volgens de kenners geen bonsai genoemd mogen worden. :P
Ach, dan zeg je gewoon dat je de Chinese stijl aanhangt waar de Japanse stijl uit ontstaan is.
Chinezen stopten bomen in pot, Japanners zijn ze pas gaan vormen.
  donderdag 22 maart 2012 @ 22:03:09 #272
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109406767
@Outpost76. Wat kan jou het schelen wat de kenners er van vinden! Het gaat erom dat jij er veel plezier aan beleefd. Ik heb zelf ook een aantal bonsai waar "fouten" inzitten. Ik lig er niet wakker van. Exposeren met bomen doe ik toch niet, het gaat mij om het plezier dat ik beleef aan mijn bomen en ze te zien groeien en bloeien. :) De Japanners willen graag dat een boom in elke fase van zijn ontwikkeling mooi is. De westerling vind het eindresultaat veel belangrijker en die vlieger gaat ook voor mij op. :P
  donderdag 22 maart 2012 @ 22:04:51 #273
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109406858
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 21:52 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ach, dan zeg je gewoon dat je de Chinese stijl aanhangt waar de Japanse stijl uit ontstaan is.
Chinezen stopten bomen in pot, Japanners zijn ze pas gaan vormen.
Dat wist ik niet. :D Ik ben altijd al heel erg gecharmeerd van de Chinese stijl qua architectuur, kunst enz. Dit past daar dus onbewust gewoon bij! :D

Ik vorm wel een beetje trouwens maar dan meer op een natuurlijke manier ipv een gedwongen. Ok op het snoei werk na dan. :P
Zo heb ik 1 boompje die ik horizontaal in een pot heb. Door m zo nu en dan om te draaien in de pot gaat ie weer een andere kant op groeien en zo krijgt ie bochten in zn stam.

2e van links op de 2e plank van boven.
  donderdag 22 maart 2012 @ 22:09:32 #274
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109407093
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 22:03 schreef LordofLeaves het volgende:
@Outpost76. Wat kan jou het schelen wat de kenners er van vinden! Het gaat erom dat jij er veel plezier aan beleefd. Ik heb zelf ook een aantal bonsai waar "fouten" inzitten. Ik lig er niet wakker van. Exposeren met bomen doe ik toch niet, het gaat mij om het plezier dat ik beleef aan mijn bomen en ze te zien groeien en bloeien. :) De Japanners willen graag dat een boom in elke fase van zijn ontwikkeling mooi is. De westerling vind het eindresultaat veel belangrijker en die vlieger gaat ook voor mij op. :P
Klopt. :Y Maar ik ga wel verder dan jou wat dat betreft. Zie de foto hier boven. Die aluminium wijnkoeler kan echt niet maar ik vind t leuk. :D Ik heb er nog 2 staan waar een plant \ boom in gaat dit jaar. :P
Daarnaast doen mn boompjes het prima zonder akedama (of hoe dat ook weer heet)
en ook zonder speciale bonsai grond of bonsai mest. Al die commercie doe ik niet aan mee. :+

Zo laat ik ook boompjes jaren in een simpel plastic pot staan. Als ze het dan blijven doen en sterk zijn ga ik ze pas in een schaal plaatsen. Als ik een passende schaal heb. Anders blijven ze er gewoon in staan.

[ Bericht 2% gewijzigd door Outpost76 op 22-03-2012 22:30:54 ]
  donderdag 22 maart 2012 @ 23:02:00 #275
45 SiGNe
pi_109410486
Die hele natuurlijke stijl is inderdaad de Chinese stijl: http://en.wikipedia.org/wiki/Penzai
de manier waarop je een aantal van je bomen hebt (de grote brede potten met rotsen) valt daar precies in..
Ev zouden die potten nog wat minder diep kunnen zijn maar dat zal meer onder de Japanse stijl vallen denk ik.
  donderdag 22 maart 2012 @ 23:16:11 #276
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109411450
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 23:02 schreef SiGNe het volgende:
Die hele natuurlijke stijl is inderdaad de Chinese stijl: http://en.wikipedia.org/wiki/Penzai
de manier waarop je een aantal van je bomen hebt (de grote brede potten met rotsen) valt daar precies in..
Ev zouden die potten nog wat minder diep kunnen zijn maar dat zal meer onder de Japanse stijl vallen denk ik.
Goed, ik doe dus aan Penjing ipv Bonsai. :P

Die stenen in die grote plastic potten staan er puur voor mij om een beetje een idee van bonsai te krijgen. Blijkbaar is dat dus meer Penjing dan bonsai. Ooit gaan die boompjes wel in een schaal maar dan moet ik wel een passende hebben en de boom sterk genoeg zijn. Die kronkel wilg bv, is een paas tak van 1 jaar geleden dus die ga ik nog niet in een schaal zetten ivm zn te kleine en kwetsbare wortel kluit. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Outpost76 op 22-03-2012 23:23:32 ]
  vrijdag 23 maart 2012 @ 08:57:38 #277
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109418288
De natuurlijke stijl was in Japan tot aan de jaren '40 erg populair en je ziet het steeds meer terug komen. Persoonlijk vind ik het ook erg mooi. Zoals John Naka al zei: " Try to make your bonsai look like a tree, not to make your tree look like a bonsai." Wijze woorden. :P
  vrijdag 23 maart 2012 @ 11:13:59 #278
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109422046
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 08:57 schreef LordofLeaves het volgende:
De natuurlijke stijl was in Japan tot aan de jaren '40 erg populair en je ziet het steeds meer terug komen. Persoonlijk vind ik het ook erg mooi. Zoals John Naka al zei: " Try to make your bonsai look like a tree, not to make your tree look like a bonsai." Wijze woorden. :P
Dat was een wijs man dan idd. :D De meeste die ik heb staan zijn maar wat stokjes in een pot. Maar wie weet wat het over 10 jaar is. Ik heb geduld. :Y
pi_109424931
denk dat ik toch maar bij bonsai.de gaat halen daar kosten ze 4 euro per stuk
heb ook niet echt andere site's gevonden waar ze van die jonge boompjes verkopen.
ik ga denk beginnen met deze

drietandsesdoorn
veldiep
jap esdoorn deshojo
jap esdoorn katsura
gewone sering
meidoorn
zoete kers
forsythia

en dan afwachten :D
  vrijdag 23 maart 2012 @ 14:53:59 #280
45 SiGNe
pi_109429599
Kunnen we geen grond van je lenen/huren? ;)
  vrijdag 23 maart 2012 @ 16:37:28 #281
45 SiGNe
  vrijdag 23 maart 2012 @ 19:29:29 #282
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109438286
Ziet er goed uit SIGNe. :D Mooie opstelling hoor. Is het nog iets geworden met je vergiftigde pinus?
  vrijdag 23 maart 2012 @ 20:55:48 #283
45 SiGNe
pi_109442359
Die staat nu op het muurtje naast de jeneverbes aan het eind (op onderste foto)
De (vierkante) pot daar zit nu die nieuwe pinus in.

Ik meot nog steeds iets vinden om die balkonrand wat breder te maken zodat m'n potten er wat veiliger staan.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 22:24:25 #284
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109447213
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 20:55 schreef SiGNe het volgende:
Die staat nu op het muurtje naast de jeneverbes aan het eind (op onderste foto)
De (vierkante) pot daar zit nu die nieuwe pinus in.

Ik moet nog steeds iets vinden om die balkonrand wat breder te maken zodat m'n potten er wat veiliger staan.
Zoek een mooie plank die breder is, verf die en doe er dan zulke dingen onder. Het liefst nog wat langer aan 1 kant. Die maak je zo vast dat het een 'U' vormt onder de plank (met de kortste kant aan je plank) net zo breed als jou balkon muur en dan kan je die plank op je balkon muur leggen zonder dat je hoeft te boren (in je balkon muur) en zonder dat het zomaar in zn geheel omkukelt.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:22:04 #285
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109449984
Beetje offtopic, maar SiGNe, wat woon je mooi!
pi_109450686
Waar kan ik meer vinden over de techniek wat betreft het laten opgroeien van een bonsai?
Op vrijdag 19 november 2010 01:13 schreef Quarant het volgende:
88.888.888
pi_109450930
Dankjewel, ga op een meer wakker moment 't engels doorspitten. :)
Op vrijdag 19 november 2010 01:13 schreef Quarant het volgende:
88.888.888
pi_109451703
Yo. Voor mij is het zelf groeien van een bonsai veel interessanter dan het kopen er van en dan maar afvragen hoe je zo een ding levend en goed in vorm houd. Een boom hebben die alleen maar lelijker wordt lijkt me niet zo leuk. Bonsai kan zeer complex zijn. Zeker als je het echt mooi wilt hebben. Plus het kost decennia om iets moois te krijgen.
Zeker als je zelf nog niet zo oud bent kun je nog beginnen met jongere planten.

Als je een stam kunt groeien met goede wortelbasis (nebari) en een stam die best dik is voor de hoogte en langzaam mooi toe loopt ben je al een heel einde.
Tweede ding is goede beweging hebben, alhoewel dat niet per se hoeft en takken op de goede plek. Daarna wil je de bladeren op een specifieke manier styleren.

Welke technieken je precies moet gebruiken verschillen nogal per soort. Verder zijn in het westen uberhaubt de technieken van het vormen van een bonsai uit niets niet goed bekend. In Japan kan men op een commerciele schaal heel veel bonsai van hoge kwaliteit maken.

Belangrijk is dat je exact weet hoe een plant groeit en hoe deze reageert op bepaalde snoei. Misschien een van de belangrijkste dingen voor het creeren van een goede stam is dat je laag op de stam takken groeit die de stam daar heel dik maken. Of vaak ook de hoofdstam wegzagen en dan een tak als verlengde van de stam laten groeien.
Verder dat je vooral de wortels net onder het oppervlak, en die later dus zichbaar gaan worden, dik laat groeien en dat dus het grootste deel van de wortels van de plan vanuit daar groeien.

Een beetje een probleem is dat wanneer je koopt bij een tuincentra dat de meeste dennen dwerg-cultivar zijn, vaak ook nog geent, en dat deze vaak veel langzamer groeien. En eigenlijk zijn alle Japanese esdoorn ook geent. Dus beginnen met deze planten is erg lastig. Groeien uit zaad duurt erg langzaam. Je kunt pas naar enkele jaren beginnen met het leren ven dingen over bonsai. Dat schiet niet op in een hobby waarin gedult hebben toch al een probleem is.

Ik denk er zelf aan om ergens enkele pinus planten te kopen. Vond oa deze site:
www.edwinsmitsconifers.com

P.thunbergii is een redelijk hard groeiende den die goed groeit op oud hout en die een mooie barst heeft. Ik hoor echter van sommigen dat P.mugo eigenlijk het beste den-soort voor bonsai is. Echter, normaal zijn het allemaal dwergcultivar, geent en langzaam groeiend en slechter reagerend op snoei.

Staan veel cultivar op die site. Helaas buiten azalea on weinig verstand van pinus cultivar en kan ook niet echt een site vinden waar de eigenschappen goed staan beschreven.

[ Bericht 14% gewijzigd door Pandarus op 24-03-2012 00:24:02 ]
  zaterdag 24 maart 2012 @ 00:49:19 #290
45 SiGNe
pi_109452550
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 23:22 schreef eucalyptus het volgende:
Beetje offtopic, maar SiGNe, wat woon je mooi!
Prima uitzicht inderdaad met zo'n 40 meter bosstrook tussen de flat en de weg (aan de horizon nog net te zien op de foto's)
verder is het maar een kleine 2 kamerwoning, 30M² woonkamertje.. maar 't voldoet prima. :)

quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 22:24 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Zoek een mooie plank die breder is, verf die en doe er dan [ afbeelding ] zulke dingen onder. Het liefst nog wat langer aan 1 kant. Die maak je zo vast dat het een 'U' vormt onder de plank (met de kortste kant aan je plank) net zo breed als jou balkon muur en dan kan je die plank op je balkon muur leggen zonder dat je hoeft te boren (in je balkon muur) en zonder dat het zomaar in zn geheel omkukelt.
Da's wel een goed idee ja en makkelijk uit te voeren.
Ik heb nog hardhouten tuintegels over die ik er wel voor kan gebruiken, evt nog door de helft zagen zodat de plank ook weer niet enorm groot wordt. (50x50cm)
  zaterdag 24 maart 2012 @ 00:50:25 #291
45 SiGNe
pi_109452579
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 23:46 schreef Quarant het volgende:
Waar kan ik meer vinden over de techniek wat betreft het laten opgroeien van een bonsai?
http://www.bonsaikunst.nl(...)gory&id=25&Itemid=38
  zaterdag 24 maart 2012 @ 08:55:44 #292
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109455211
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 00:49 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Prima uitzicht inderdaad met zo'n 40 meter bosstrook tussen de flat en de weg (aan de horizon nog net te zien op de foto's)
verder is het maar een kleine 2 kamerwoning, 30M² woonkamertje.. maar 't voldoet prima. :)

[..]

Da's wel een goed idee ja en makkelijk uit te voeren.
Ik heb nog hardhouten tuintegels over die ik er wel voor kan gebruiken, evt nog door de helft zagen zodat de plank ook weer niet enorm groot wordt. (50x50cm)
Ik zou het idd niet te breed maken. Kan wel maar dan moet je wel gaan boren in je balkon muur en ik weet niet of je dat wel wil. Als je hardhout gebruikt zorg dan wel dat je die ijzers er echt goed vast maakt er aan. En het liefst op sommige plekken door en door met bout en moer ofzo. Die plank mag onder geen geding instabiel worden natuurlijk.
Edit : Oh en gebruik wel dikke rvs ijzers dunnere zijn veel te makkelijk te verbuigen en dan kan je plank als nog naar beneden vallen...
  zaterdag 24 maart 2012 @ 08:57:13 #293
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109455230
@Pandarus. Je hebt een punt wat de geënte variaties betreft. De "wilde" pinus mugo is praktisch onmogelijk te vinden in een tuincentrum, waardoor je al snel uitkomt bij de mugo mops. Dit is idd een dwerg die zeer langzaam groeit en ook geen mooie, korte takken aanmaakt. Vaak vormt de boom geen stam, waardoor je blijft zitten met een stel takken uit een pot. Ook de meeste geënte esdoorns laten het vaak afweten als goed materiaal voor bonsai door het verschil tussen de onder en bovenstam. Ik zie nog steeds vaak de acer versie met het bordeaux rode blad dat elke zomer lelijk word en bruine randen krijgt. Zonde, dat maakt het soort niet geschikt om een leuke bonsai van te maken.
pi_109457060
De Japanese esdoorn kun je nog goed stekken, maar dan ben je niet zo heel veel sneller dan met zaad.

Qua azalea kun je ook vaak moeilijk een plant vinden met een goede stam. Vaak splitsen ze bij de wortels al op en hebben ze lelijke vorken waardoor ze op die plek dikker zijn dan daaronder.
Maar, je kunt met een beetje geluk als er redelijk wat aanbod is wel wat vinden.
Heb er nu zelf eentje gevonden.

Verder, misschien coniferen proberen? Maar als ik op bonsaisites lees sla ik om een of andere rede de coniferen/juniper over.
  zaterdag 24 maart 2012 @ 14:42:19 #295
45 SiGNe
pi_109461996
Ik vind de junipers juist erg mooi, de oudere bomen hebben vaak een mooie gedraaide stam met Jin en het loof vormt mooie wolken..
Die kweker waarvan je de link postte zou ik best weleens willen kijken.
  zaterdag 24 maart 2012 @ 18:28:17 #296
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109467339
Een conifeer heeft wel een andere benadering nodig, maar er is geen enkele reden om ze te ontwijken. Juniperus Chinensis is een zeer makkelijke plant, net als de Chamaecyparis Obtusa. Ook de Juniperus Procumbens Nana is makkelijk te houden.
Toch snap ik het ergens wel. Soms is een conifeer dood en blijft nog een paar maanden mooi groen. Bij een loofboom zie je de problemen meteen.

Ik heb ook geen pinussen en sparren in mijn collectie. Maar dat ligt puur aan de manier van snoeien en takkenselectie. Ik krijg dat nooit goed. :P
  zaterdag 24 maart 2012 @ 22:14:35 #297
45 SiGNe
pi_109475366
En hier gaan loofbomen weer eerder dood dan naaldbomen.
Plus ik vind loofbomen vaak al snel op kleine struikjes lijken ipv. op bomen, maar da's persoonlijke voorkeur.

Voordeel van een juniper vind ik ook dat je écht flink je best moet doen om 'm dood te krijgen, kan heel veel hebben en is daarom ook als startersplant ideaal: het ziet er met weinig moeite al best leuk uit.
pi_109476061
Ik denk dat je van veel juniper die je in tuincentra kunt kopen wel iets kunt maken wat je in een bonsaipot kunt zetten en een bonsai kunt noemen. Dan maar een cascade met jin ofzo. Er zijn altijd wel 2 of 3 takken die je kunt gebruiken, dunkt me.

Het is redelijk mogelijk een stuikje te maken die er een beetje uit ziet als een door de natuur kapotgeslagen boom. Zijn op internet redelijk wat voorbeelden van te vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Pandarus op 24-03-2012 23:22:02 ]
pi_109693737
Update :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vandaag :)

Nogmaals bedankt voor de tips. O+
Je raekt an de dinge geweun.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 20:14:32 #300
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109706542
Geen dank, looking fine! Of moet ik zeggen: looking pine? :P
pi_110181619
Terug van weggeweest!
Ik zal even wat plaatjes van mijn bonsai posten zoals ik hem uiteindelijk binnen heb gekregen en hoe hij er nu uitziet:

Begin maart (voorkant):

Voorkant nu:

Rechterzijkant nu:

Achterkant nu:

Linkerzijkant nu:

Ik laat de wat langere scheuten staan om te kijken of de rest dan wat harder groeit.
Het is allemaal een beetje uitproberen en kijken hoe de boom reageert.

Iemand nog tips om hem mooier te maken in het vervolg?!
Lastig om duidelijke foto's te maken trouwens...

[ Bericht 0% gewijzigd door simonvr op 11-04-2012 14:35:34 (typo) ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')