abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106543331
Hey,

Ik ben nu al een tijdje aan het oriënteren naar een Mazda MX-5.
Ik heb zo'n 5000 te besteden, en heb nog wel aardig wat keuze.

Ik vraag me alleen af hoe het kan dat je over het algemeen het eerste model in die prijsklasse ziet, maar af en toe ook wel het tweede model, zonder de openklappende lampen.

Maar omdat deze vanaf 1998 zijn en soms even duur zijn als een van 1991 met even veel of net iets meer kilometers, vraag ik me af of het wel nut heeft om naar zo'n auto te kijken, of zou ik die links moeten laten liggen?

Zouden deze auto's technisch slecht zijn of zijn er gewoon dealers die je voor de gek houden met de oude modellen.

Misschien is er hier iemand die enig verstand heeft van een MX-5 die me hier mee kan helpen. :)
  zaterdag 7 januari 2012 @ 23:29:54 #2
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_106543897
Ik heb geen ervaring met de MX-5, maar wat je vaak ziet is dat een hoge kilometerstand gelijk flink wat van de prijs af haalt.
Daar kan je zeker je voordeel mee doen, als de auto verder netjes is onderhouden en in goede staat verkeert. Er is namelijk niets mis met een hoge kilometerstand an sich. Een goede testrit en een kijkje onder de motorkap en de auto zelf door een ervaren iemand kan je zo een hoop geld schelen.
pi_106544316
Ik neem sowieso iemand mee met verstand van auto's, die heeft me ook aan mijn huidige auto geholpen.

Maar ik heb bijvoorbeeld bij een kleinere autohandelaar een gezien van 1998 met 170k op de teller, voor volgens mij 4500, en bij een grote mx-5 specialist een van 1995 met bijna 240k op de teller voor 5000, ik snap dat de specialist meer vraagt, onder andere door de goede naam, maar ik ben dus meer geneigd naar die van 1998, en dan niet door de 500 euro verschil, maar ook de kilometers.

Omdat het nogal een groot verschil is en ik niet bekend ben met mx-5, of mazda in het algemeen, weet ik niet of het verschil echt gewoon bij de dealer zit.
pi_106544420
Goede keus ;) Kijk sowieso eens rond op http://forum.mx-5owners.nl waar ze je van veel meer informatie kunnen voorzien dan hier. Lidmaatschap is vrijwillig.

De tweede generatie (NB, zonder de klaplampjes) zijn net zo degelijk als de eerste met praktisch dezelfde problemen (roest bij de dorpels, slechte afwatering, kap die aan vervanging toe is) waar je bij aanschaf op moet letten. Dorpels repareren kost je ~300-900 euro afhankelijk van hoe goed je het wilt laten doen en een nieuwe kap varieert tussen de 500-2000 euro, afhankelijk van type en wie het doet. Dat kun je meenemen in je budget bij aanschaf want vroeger of later zijn die onderdelen aan de beurt. Overige onderdelen zijn erg goedkoop en o.a. te bestellen bij mx5freaks.nl en ilmotorsport.de.

Hoge km-stand zou ik me geen zorgen om maken, mijn oude liep met 315k op de teller nog prima. Die is uiteindelijk naar de eeuwige jachtvelden gegaan omdat ik al mijn koelvloeistof kwijtraakte op de snelweg - iets waar motoren niet zo goed tegenkunnen :')

Wil je sportief rijden dan zou ik de 1.6 - 116 pk van voor 1994 (er zijn twee! de ander 90pk) nemen, voor cruisen is de 1.8 prima omdat je daar veel laagtoeriger mee kunt rijden. Persoonlijk prefereer ik de eerste generatie qua styling en rijvaardigheid, maar smaken verschillen.
Sic nos rodunt omnes gentes et sic erimus egentes. Qui nos rodunt confundantur et cum iustis non scribantur.
Leuke Android apps van Little Blue Frog. Blog Carbagerun verslagen team 9000 - Spijker
pi_106545074
Een voordeel van deze auto is ook dat ik mijn vriendin helemaal niet hoeft te overtuigen, ze zit al een tijdje te zeuren waarom ik zo lang rond kijk en niet gewoon een koop :D

Ik heb al wel de aankooptips op mx5club.nl door gelezen en wat ik er van begrijp zijn het eigenlijk standaard dingen waar je bij elke auto wel op moet letten.
Ik had al eerder gehoord dat met goed onderhoud de mx-5 wel aardig wat kilometers aan kunnen.

Dus een kijkje bij die van 1998 is geen tijdverspilling :)
Het is een 1.6, is er bij dat model nog iets bijzonders aan die uitvoering, of is het gewoon een degelijke motor?
Als ik zo de prestaties bekijk (op papier) is de 1.6 vergelijkbaar met wat ik nu rijd (Clio RSi van 1997) maar het weggedrag is natuurlijk heel anders, door o.a. de achterwielaandrijving.

Ik had me toevallig net al aangemeld bij dat forum, misschien kunnen ze me daar ook nog informeren :)
pi_106556491
Ik zou zelf eerder voor een 1.8 gaan bij een model van na 1993 zodat je niet later spijt krijgt omdat het voor je gevoel ondergemotoriseerd is. Ga sowieso eens in een paar types rijden voor je de knoop doorhakt zodat je een goed gevoel krijgt welke auto bij jou (en je vriendin - als die een andere mening daarover heeft) past.

En laat je bij de MX5 niet leiden door bouwjaar/km-stand. Belangrijker is hoe de auto onderhouden is en of er een hobbybob dingen heeft aangebracht (mijn elektrische ramen waren onder de schakelaar met kroonsteentjes aangesloten bijvoorbeeld...). Een goedkopere mx5 met slechte dorpels of kap, maar verder technisch goed kun je bijvoorbeeld binnen een redelijk budget laten repareren. Er rijden er genoeg rond en staan genoeg te koop, dus keuze zat. Zodra de zomer eraan komt schieten de prijzen wel weer omhoog ;)

Nog een waarschuwing, zodra je er een gereden hebt wil je niet meer zonder :')




En mijn huidige
Sic nos rodunt omnes gentes et sic erimus egentes. Qui nos rodunt confundantur et cum iustis non scribantur.
Leuke Android apps van Little Blue Frog. Blog Carbagerun verslagen team 9000 - Spijker
  zondag 8 januari 2012 @ 15:33:24 #7
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_106561758
Als je een NB zoekt (en dat vind ik met 5000,- budget wel aan te raden, net wat minder spartaans) moet je inderdaad wel voor de 1.8 gaan zodat je wat pit hebt, en als het even kan zou ik doorselecteren op een 10th Anniversary Edition uit '99. Die hebben namelijk een paar leuke extraatjes t.o.v. de NB's uit het eerste jaar, zoals zes versnellingen en gelimiteerd slipdifferentieel. Ik dacht ook grotere remschijven. In ieder geval, ze rijden (nog!) beter.

http://www.autotrack.nl/tweedehands/mazda/mx5/7637110
http://link.marktplaats.nl/517488925

Volgens mij is die tweede er ook eentje van die serie vanwege de zesbak, al staat het er niet bij. Zelfde unieke kleurstelling ook, dus dat kan eigenlijk niet missen.

http://link.marktplaats.nl/515619634

'98, maar ziet er keurig uit en die volledig lederen bekleding is voor veel mensen een plus.

http://www.autotrack.nl/tweedehands/mazda/mx5/8488101

Oh, en deze vond ik ook wel leuk vanwege die hele subtiele non-petjes bodykit, een fabrieksoptie gok ik zo. Ziet er een stuk stoerder uit dan standaard, vooral het zijaanzicht vind ik echt een verbetering. Alleen kan het zijn dat ie vooraan een tikkeltje verkleurd is, maar misschien is het de foto.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kriegel op 08-01-2012 18:09:48 ]
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  zondag 8 januari 2012 @ 20:15:53 #8
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_106573837
Moet het perse LHD zijn, Hier staat bijvoorbeeld een hele leuke.
Als de kerstbonus op tijd was uitbetaald, dan had ik deze waarschijnlijk gehaald voor komende zomer.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_106576165
Goeie keus! Ik heb sinds gisteren een mx uit 1999 (NB) gekocht, en heb eerder 3 jaar in eentje uit 1994 (NA, klaplamp) gereden.

In de laatste 1,5 jaar heb ik al het onderhoud zelf gedaan, en er zijn inderdaad een aantal 'standaardmankementen' bij een mx-5. Zie bijvoorbeeld http://mx-5owners.nl/tech(...)/aankooptips/?cid=27, da's een redelijk complete samenvatting. Ik denk dat wanneer je dit als uitgangspunt neemt, én iemand meeneemt die er inderdaad verstand van heeft je bijna geen buil kan vallen. Zorg gewoon dat je er in een paar gereden hebt, zodat je een gevoel van dingen die goed/fout zijn krijgt. Boven de 2 ton zou ik er persoonlijk geen kopen, ik heb me laten vertellen dat er dan vaak koppelings/transmissieonderhoud aan zit te komen.

Belangrijkste is dat je 'm in het najaar of winter koopt (nu dus!), want in de lente wil iedereen natuurlijk wel in een betaalbare cabrio zitten ;)

Oud:


Nieuw:
pi_106576790
Blijft eeuwig zonde dat ze daar nooit de 2,5L V6 24 klepper van de Xerxes en Xedos 9 ingelepeld hebben ;(
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zondag 8 januari 2012 @ 21:25:45 #11
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_106578173
Och, neem een NB 1.8, zet er voor zo'n ¤3000 een supercharger en CAI op en hij is sneller dan ie met die gewicht-toevoegende V6 ooit zou kunnen zijn.

http://www.autoweek.nl/au(...)-18-10th-anniversary

Zoiets als dit dus, kerel ging van 140 naar 198 pk + een onbekende toename in koppel, nog steeds geen astronomisch hoog aantal maar zeker wel dat je dan een aardig rap karretje hebt, met dat lage gewicht. 0 naar 100 in 6 à 6,5 seconden is lang niet verkeerd, en het geluid van een gillende supercharger als je 'm op z'n kloten geeft is gewoon :9, dat compenseert het gebrek aan geluidsbeleving van het vierpittertje. Tadaaa, u heeft alle eigenschappen van een serieuze sportwagen.

En het leukste is dan: het ding is nog steeds retebetrouwbaar en nog steeds fan-tas-tisch sturend en schakelend. Relatief toch wel erg betaalbaar als je ziet wat je dan hebt. Snelheid is altijd het enige geweest dat bij de MX-5 ontbreekt, maar valt vrij eenvoudig te verkrijgen.

...Ik wil er stiekem ook wel eentje. Volgend jaar ofzo, even goed sparen. Echt, dwazen die dit afdoen als een vrouwenauto weten nog niet half hoe erg ze ernaast zitten. Een S2000 zou trouwens nog toffer zijn maar die blijven maar aan de prijs, waren nieuw ook gewoon te duur.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kriegel op 08-01-2012 22:15:04 ]
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_106588779
Het is helemaal geen vrouwenauto; het is een rijdersauto :Y
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  maandag 9 januari 2012 @ 02:02:59 #13
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_106589803
Exact.

http://auto.marktplaats.n(...)0th-anniversary.html

Oké, dit is dan dus ziekelijk aantrekkelijk. Damn. Precies wat ik hiervoor allemaal beschreef, maar deze gast heeft al het werk (en meer) reeds gedaan zonder dat de auto een pak duurder is dan een onaangepaste...

Zit zelfs een hardtop bij... Überdeal.

Kut, ik heb geen 5900,- godverdomme :')
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_106661166
Ik ga me eerst richten op een NB, vind deze toch iets mooier.
Morgen ga ik er eentje bekijken, een rode met een soort van bodykit (fabrieksoptie).

Het randje onder de bumper geeft het net dat beetje extra.

Ik zit nu alleen met de verzekering, óf ze willen me niet wa+ verzekeren omdat de auto te oud is, óf ik ben nog te jong, óf het is schandalig duur (ANWB bijvoorbeeld).
Ik wil graag de wa+ omdat daar stormschade bij zit, er staan nogal wat bomen hier in de buurt en als er 1 op valt in een storm wil ik wel verzekerd zijn.

Toen ik mijn huidige auto kocht had ik nog geen probleem met het verzekeren.
En een 20-jarige met een auto van 950kg met 107pk lijkt me toch een groter risico.

Ik begrijp niet waarom iemand van 23 geen auto uit 1998 gewoon mag verzekeren...

[ Bericht 11% gewijzigd door Dreetjuh op 10-01-2012 22:09:20 ]
pi_106661256
Ach vrouwenauto, de BMW Z3 is meer een vrouwenauto :{w
En daar rijden "stoere" sjonnies in :D
  dinsdag 10 januari 2012 @ 22:09:05 #16
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_106662118
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 21:50 schreef Dreetjuh het volgende:
Ik ga me eerst richten op een NB, vind deze toch iets mooier.
Morgen ga ik er eentje bekijken, een rode met een soort van bodykit (fabrieksoptie).

Ik zit nu alleen met de verzekering, óf ze willen me niet wa+ verzekeren omdat de auto te oud is, óf ik ben nog te jong, óf het is schandalig duur (ANWB bijvoorbeeld).
Ik wil graag de wa+ omdat daar stormschade bij zit, er staan nogal wat bomen hier in de buurt en als er 1 op valt in een storm wil ik wel verzekerd zijn.

Toen ik mijn huidige auto kocht had ik nog geen probleem met het verzekeren.
En een 20-jarige met een auto van 950kg met 107pk lijkt me toch een groter risico.

Ik begrijp niet waarom iemand van 23 geen auto uit 1998 gewoon mag verzekeren...
Probeer Autoweek 'ns, die hebben me als <24er nog nooit ergens voor geweigerd. Ik zit daar zelf ingeschreven en keek gisteren toevallig even wat zo'n NB 1.8 me zou kosten; dat is (bij 8000-10.000 km per jaar) ¤57,- per maand als ik 0 schadevrije jaren invul. Dan heb je WA + storm/brand/natuurschade.

Valt me op zich best mee, zeker als je wat meer korting hebt. Reëel zou ik over een jaar op twee punten zitten als ik zo doorga, dan is het nog maar 50,-.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_106662369
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 22:09 schreef Kriegel het volgende:

[..]

Probeer Autoweek 'ns, die hebben me als <24er nog nooit ergens voor geweigerd. Ik zit daar zelf ingeschreven en keek gisteren toevallig even wat zo'n NB 1.8 me zou kosten; dat is (bij 8000-10.000 km per jaar) ¤57,- per maand als ik 0 schadevrije jaren invul. Dan heb je WA + storm/brand/natuurschade.

Valt me op zich best mee, zeker als je wat meer korting hebt. Reëel zou ik over een jaar op twee punten zitten als ik zo doorga, dan is het nog maar 50,-.
56.45 incl inzittenden en rechtsbijstand, dat valt me nog wel mee :)
Alleen ik kan geen ruitschade, betekend dat dus dat een sterretje voor eigen kosten is, iemand een idee wat dat zou kosten?
  dinsdag 10 januari 2012 @ 22:15:55 #18
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_106662447
Mooi ding overigens, die rode. Velgen zouden misschien een inch kleiner mogen maar dat is persoonlijke voorkeur. Da's trouwens dezelfde bodykit als die donkerblauwe die ik poste, dus het moet wel af-fabriek zijn.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_106662633
Het zijn mooie velgen, maar inderdaad, een maatje kleiner was leuker geweest.
Scheelt me ook weer als ik nieuwe banden haal.

Omdat ie er op de foto zo mooi uit ziet en maar 4000 kost vraag ik me dus af of hij technisch ook in goede staat is, als ie dat is moet ik me erg inhouden om 'm niet meteen te kopen :D

Ik dacht al wel dat de bodykit een optie is, daarom heb ik ook niet het idee dat er iemand erg mee heeft zitten knutselen/racen, leuke velgen kopen veel mensen wel.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 22:27:07 #20
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_106663029
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 22:14 schreef Dreetjuh het volgende:

[..]

56.45 incl inzittenden en rechtsbijstand, dat valt me nog wel mee :)
Alleen ik kan geen ruitschade, betekend dat dus dat een sterretje voor eigen kosten is, iemand een idee wat dat zou kosten?


Bij ons bedriuw is dat njet doer heur!
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_106664082
Hoewel, ik heb 1 keer een sterretje in de ruit gehad, maar deze bleek al gerepareerd te zijn toen ik het wou laten maken (vast niet met de geweldige HPX was van carglass :+

En anders is het gewoon pech.

Ik dacht om ook even langs Scholten in Almelo te gaan, zij zijn tenslotte MX-5 experts, zijn ze gesloten op woensdag, mijn enige vrije dag door de week...

Een NA is trouwens ook wel leuk met zulke lampen, die zijn tenminste niet zo overdreven groot:
pi_106665671
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 22:49 schreef Dreetjuh het volgende:
Hoewel, ik heb 1 keer een sterretje in de ruit gehad, maar deze bleek al gerepareerd te zijn toen ik het wou laten maken (vast niet met de geweldige HPX was van carglass :+

En anders is het gewoon pech.

Ik dacht om ook even langs Scholten in Almelo te gaan, zij zijn tenslotte MX-5 experts, zijn ze gesloten op woensdag, mijn enige vrije dag door de week...

Een NA is trouwens ook wel leuk met zulke lampen, die zijn tenminste niet zo overdreven groot:
[ afbeelding ]
Erm, Scholten is niet echt een expert, meer een MX-5 verneuker. (lees: NB dasbords in NA's zetten, dikke spoilers en body kits monteren)

Heb zelf goede ervaring met De Carbiohoeve in Gasselte.

Voor de rest zijn MX-5en puike wagens, heb zelf een 1991 NA met 230k op de teller en loopt nog als een tierelier.
pi_106665823
Oja voor dat ik het vergeet.

Mocht je een NA 1.6 willen kopen, denk er dan om dat je een 116pk neemt en niet de gedowngrade 90pk, want die is ERG traag.
pi_106706582
Vandaag wezen kijken bij de rode, wat een prachtig apparaat.
De motor loopt goed, verder lijkt tijdens de testrit alles technisch in orde.

Alleen er zit ergens een hoop water in, je hoort het naar achteren klotsen als je weg rijdt, volgens de verkoper komt dit doordat er ergens gaatjes voor de waterafvoer verstopt zitten.
Hij zal het schoonmaken en het water weg halen.

Is dit echt zo makkelijk op te lossen?
  woensdag 11 januari 2012 @ 23:14:37 #25
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_106706900
Ja, die moet je eens in de zoveel tijd even doorprikken met een breinaald ofzo.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_106934763
Even met een stuk kabel (coax werkt erg goed) via de afwateringsgootjes de pijpjes 'schoonduwen' zodat daar geen water in blijft staan. Verder de gaatjes in de achterdorpels doorprikken inderdaad. Probleem is dat dit langzaam zal gaan roesten als er eenmaal water in heeft gestaan, en dan mag je je dorpels gaan vervangen...
pi_106957343
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 13:23 schreef Paladijn het volgende:
Ik zou zelf eerder voor een 1.8 gaan bij een model van na 1993 zodat je niet later spijt krijgt omdat het voor je gevoel ondergemotoriseerd is. Ga sowieso eens in een paar types rijden voor je de knoop doorhakt zodat je een goed gevoel krijgt welke auto bij jou (en je vriendin - als die een andere mening daarover heeft) past.

En laat je bij de MX5 niet leiden door bouwjaar/km-stand. Belangrijker is hoe de auto onderhouden is en of er een hobbybob dingen heeft aangebracht (mijn elektrische ramen waren onder de schakelaar met kroonsteentjes aangesloten bijvoorbeeld...). Een goedkopere mx5 met slechte dorpels of kap, maar verder technisch goed kun je bijvoorbeeld binnen een redelijk budget laten repareren. Er rijden er genoeg rond en staan genoeg te koop, dus keuze zat. Zodra de zomer eraan komt schieten de prijzen wel weer omhoog ;)

Nog een waarschuwing, zodra je er een gereden hebt wil je niet meer zonder :')
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En mijn huidige
[ afbeelding ]
Wat een erg toffe en mooie foto van je huidige mx-5!
pi_106960771
Zo wil ik er ook wel eentje :9~


Gott schütze mich vor blonden Frauen und Autos die Franzosen bauen
  woensdag 18 januari 2012 @ 19:45:51 #29
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_106961728
Ik vind het zo jammer dat de NC zo'n pleebril-vormige motorkap heeft. Net als bij de nieuwe Lancia Ypsilon bijvoorbeeld, gewoon lelijk.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_107001129
De Lancia Ypsilon is gewoon lelijk, maakt niet uit wat voor motorkap erop zit ;)
Gott schütze mich vor blonden Frauen und Autos die Franzosen bauen
  donderdag 19 januari 2012 @ 20:19:40 #31
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_107003169
True, true.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')