http://avro.nl/wieisdemol/kandidaten/Maarten.aspxquote:Van der Weijden was in zijn jeugd al een talentvol zwemmer. Tijdens de NK in 1998 won hij zijn eerste gouden medaille op de 1500 meter. In 1999 won hij er twee (de 400 en de 1500 meter) en in 2000 drie (400, 800 en 1500m). In datzelfde jaar werd hij bij het WK open water in Hawaï negende.
Begin 2001 kreeg hij, na voor vreemde klachten als dubbelzien en benauwdheid te zijn onderzocht, te horen dat hij acute lymfatische leukemie had. Hij verbleef een half jaar in het ziekenhuis en onderging vier chemokuren en een stamceltransplantatie. Uiteindelijk duurde het hele proces ruim twee jaar. Na vier jaar werd hij uiteindelijk volledig genezen verklaard.
Hij pakte het zwemmen weer op en werd meteen Nederlands kampioen op de 800 m vrije slag. Ook zwom hij in 2004 in een recordtijd van 4:20.48 uur het IJsselmeer over. Met deze actie zamelde hij 20.000 euro in voor de KWF Kankerbestrijding. Op de Europese kampioenschappen behaalde hij voor het eerst een medaille bij een titeltoernooi: zilver op de 10 km. Dat jaar sloot hij ook succesvol zijn wiskundestudie af met een bachelor-diploma.
In 2006 stapte Van der Weijden op initiatief van Pieter van den Hoogenband over naar het Nationaal Zweminstituut Eindhoven. Op 16 februari 2008 verbeterde hij het Nederlands record op de 5 km naar 54 minuten en zes seconden. Hij bleef hiermee zes seconden onder zijn eigen oude Nederlands record van een jaar eerder. Bij de Europese kampioenschappen behaalde hij zijn eerste medaille bij een titeltoernooi. Op de 10 km openwater werd het een zilveren medaille.
Op het WK zwemmen 2008 in Sevilla won hij een bronzen medaille bij het onderdeel 5 km openwater zwemmen en een gouden medaille bij het 25 km openwaterzwemmen. Op de 10 km werd hij vierde, waarmee hij zich kwalificeerde voor de Olympische Spelen van 2008 in Peking. Op 12 mei 2008 was hij te gast bij het televisieprogramma Holland Sport en vertelde hierbij hoe hij ter voorbereiding voor de Spelen het grootste gedeelte van zijn tijd doorbrengt in een zogenaamde "hoogtetent".[2]
Op 21 augustus 2008 won hij op de Olympische Spelen in Peking het goud op de 10 km openwaterzwemmen. Hij pakte deze Olympische titel in een tijd van 1:51.51,6.[3] Op 24 augustus 2008 mocht hij tijdens de sluitingsceremonie van de Olympische Spelen de vlag dragen namens Nederland.
Op 16 december 2008 maakte Van der Weijden bekend te stoppen met zwemmen. Hij zei dit tijdens zijn speech die hij gaf toen hij tot Sportman van het Jaar 2008 was uitgeroepen: "Nu ik heb kunnen laten zien wat er allemaal mogelijk is na kanker, is de cirkel rond". Hij gaf aan geen slaaf meer te willen zijn van zijn eigen prestatiedrang. Hij blijft zich inzetten voor de strijd tegen kanker.
Van der Weijden bracht eind augustus 2009 een autobiografie uit, getiteld BETER. Het boek belandde vrijwel direct in de boeken-toptien.[4]
Vanaf januari 2012 is hij te zien in het avro-programma Wie is de Mol?.
Was het niet Frits die dat idee opperde?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 23:16 schreef dakpan90 het volgende:
Daarnaast was hij zo inventief om de pot te laten verdwijnen, terwijl deze in de nul stond. Nu kan de Mol dat natuurlijk ook wel doen om de verdenking helemaal van hem af te houden, maar ga eigenlijk in dezen uit van zijn oprechtheid.
Je hebt hem inderdaad niet gezienquote:Op zaterdag 7 januari 2012 23:36 schreef Guanabana het volgende:
Hij is met de eerste opdracht ook nauwelijks in beeld geweest, toch? Lijkt me typisch zoiets dat je in de laatste uitzending terugziet, dat hij staat te chillen ofzo.
Misschien weet hij dat dat toch geen nut heeftquote:Op zondag 8 januari 2012 19:25 schreef N00dles het volgende:
ja, juist omdat Maarten zo slim en doordacht is, zou hij een uitstekende mol kunnen zijn. Het feit dat hij niet verdacht overkomt en een sympathieke knul is, maakt hem júist verdacht.
Hij heeft echter wel geopperd dat de -500 euro misschien wel vernietigd kon worden, dus dat pleit voor hem als niet-mol. Maar ja, hoeveel zin heeft dat nou gehad?
Idd, daarom zit Maarten hoog op mijn verdachtenlijstje. In de echte wereld kan je het hypotheekcontract ook niet verscheuren om vervolgens schuldenvrij te zijn.quote:Op zondag 8 januari 2012 19:28 schreef Gnieperd het volgende:
[..]
Misschien weet hij dat dat toch geen nut heeft
Maar je kan wel geld verscheurenquote:Op maandag 9 januari 2012 13:11 schreef themole het volgende:
[..]
Idd, daarom zit Maarten hoog op mijn verdachtenlijstje. In de echte wereld kan je het hypotheekcontract ook niet verscheuren om vervolgens schuldenvrij te zijn.
Zei hij dit vorige week niet ook al?twitter:mvdweijden twitterde op donderdag 19-01-2012 om 20:24:03Nee, ik wil geen rood scherm! reageer retweet
Maak je niet druk, vijfde aflevering is de bestemming een stuk zonniger...quote:Op donderdag 19 januari 2012 23:05 schreef Hendrikpostbez het volgende:
Een vrij suffe aflevering ( op het raften na) Ik hoop dat de makers de komende weken wat spectaculairders in petto hebben. En hoewel ik een bewonderaar van IJsland ben denk ik niet dat het land nog veel te bieden heeft voor een hele serie wie is de mol.
twitter:mvdweijden twitterde op donderdag 26-01-2012 om 21:38:48Penningmeester is weg en ze verbrassen gelijk al het geld #widm reageer retweet
quote:Op donderdag 26 januari 2012 22:00 schreef DaMart het volgende:
twitter:mvdweijden twitterde op donderdag 26-01-2012 om 21:38:48Penningmeester is weg en ze verbrassen gelijk al het geld #widm reageer retweet
.
.
.
quote:
quote:DAGBOEK MAARTEN (AFVALLER)
19jan
"Aan al het moois komt een eind en het enige wat we kunnen doen is er van genieten. Dat is precies wat ik gedaan heb, maar verdorie ik lig eruit, ik lig er uit..."
plaatje
Verdorie....
Aan al het moois komt een eind en het enige wat we kunnen doen is er van genieten. Dat is precies wat ik gedaan heb, maar verdorie ik lig er uit, ik lig er uit...
Het ging allemaal volgens plan. Zijn wie ik ben, me niet anders voordoen, want dat zou ik toch niet lang volhouden. Ik wilde een eerlijk en open deelnemer zijn, dat ben ik in het echte leven ook. Misschien niet de beste eigenschappen voor “Wie is de Mol”, maar het was mijn enige kans om ver te komen.
Ik had nog aangegeven dat ik zelfs graag de mol zou willen zijn. Een mol die niemand zou verwachten: een mol die open en eerlijk zou zijn. Er werd anders gekozen... Jammer want ik denk dat ik na 3 uitzendingen, met veel vertrouwen van de groep juist in de ideale positie zat om WEL te mol te kunnen spelen.
Doe je mee aan “Wie is de Mol”. Lekker warm denk je nog, want dat zie je altijd op tv. Koud vind ik vreselijk en daarom was ik nou niet bepaald enthousiast over de locatie. We werden nog lekker gemaakt met een doorreis naar de zon na aflevering 4, maar die heb ik helaas niet gehaald... Vanuit het koude IJsland vloog ik na een week alweer terug naar huis. Een dag na mijn thuiskomst zat ik alweer in het vliegtuig naar Verona, om lekker op te warmen en om het thuisfront ook niet teveel te laten weten. Weken later kwamen mijn medekandidaten in mijn dromen nog steeds regelmatig voorbij, William met zijn doortastendheid, de vermakelijkheid van Frits en de gezelligheid van de dames, maar vooral ook de Mol.
Succes is niet maakbaar, niet in het ziekenhuis, niet in de sport en ook niet in “Wie is de Mol”. Het enige wat je kunt doen is een goed plan hebben en daarmee je kansen op succes vergroten. Mijn plan was duidelijk, alle deelnemers willen de mol lijken, de mol wil een deelnemer lijken en dus geloof ik niet dat je de mol kunt ontmaskeren. Ik heb ervoor gekozen om te middelen, continu voor de grootste groep te kiezen. Ik sta nog helemaal achter deze strategie. Dit was voor mij de manier om mijn kans op succes zo groot mogelijk te maken.
Dat mijn gemiddelden bij de derde test als slechtste uit de bus kwam zegt volgens mij veel over de groep, maar nog veel meer over....
de MOL
Ik weet het ook allemaal niet, veel kijkplezier!
grt. Maarten
.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |