abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107248623
Eens, mooi stuk. Voor die VVD-er...wat die pas in het Onderwijsblad verkondigde. Soms wil ik dat soort mensen graag uitnodigen om eens 2 weken mee te lopen, heel veel mensen hebben geen idee wat het vak 'docent' nu werkelijk betekent. Ook al ben ik grieperig, ik ga gewoon staken.
pi_107249477
http://www.volkskrant.nl/(...)-onverantwoord.dhtml
Nou, het lijkt er niet op dat ze gaat luisteren.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_107261756
alsof álle scholen nu toetsweek hebben :') (luistertoetsen wel centraal, maar dat valt prima te vervangen door andere surveillanten)
Kwak
pi_107272526
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_107277968
quote:
Die man heeft groot gelijk, hoop dat hij voet bij stuk houdt! Het is toch ook belachelijk dat iemand met haar kwalificaties en staat van dienst het tot minister van Onderwijs geschopt heeft.

Ik kan me echt kwaad maken over de uitlatingen van sommige politici.
pi_107278866
Het was wel een beetje mwoah vandaag hoor. Véél mensen, maar echte inspirerende toespraken - neuh. En ook niet zo handig van de AOB om maar één plek voor de registratie neer te zetten in zo'n immense hal met al die mensen. Petje-sjaaltje-hesje en een beetje hangen. En vooral veel zeuren over de werkdruk in plaats van feitelijk benoemen wat het probleem van die nieuwe wet is.

Ik ergerde me aan collega's bij het NOS-journaal in beeld. Ja, we hebben het druk. Maar dat heeft iedereen en dat verhaal kent men nou wel. Leg nou eens uit wat er straks allemaal misgaat als deze wet er doorkomt! Op een minder zeurderige toon.

Anyway. Dat was de staking. Nu zien of het helpt.
pi_107278977
Ik vind de uitlatingen over Van Bijsterveldt echt zwaar onder de gordel. Beetje stom van de Aob. Hier bereik je echt niets mee.

Overigens stelt zij zich in haar uitlatingen vandaag ook niet zo handig op hoor. Maar vergeten wordt kennelijk dat niet zij voor 1040 was, maar dat het aan de PVV te danken is dat die urennorm weer omhoog is gegaan.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_107281004
Qua uitlatingen over onderwijs en leraren zijn de minister en figuren als Elias en Beertema al een tijdlang een circus van onbeschaafdheid. Dat maakt het niet acceptabel dat deze AOb-man zich aan hun taalgebruik heeft aangepast, maar ik kon toch een glimlach niet onderdrukken.
pi_107284661
Elias en Beertema zijn inderdaad verschrikkelijk. Maar dat zijn kamerleden. Waarom Van Bijsterveld het dan op die manier moet ontgelden, begrijp ik niet. Je kunt het heel goed niet eens zijn met het beleid, of kritiek hebben, maar dat zij de ergste minister ooit zou zijn, is al een heel rare stelling. Juist in vergelijking met ministers als Deetman destijds is Van Bijsterveldt behoorlijk genuanceerd en coulant richting 'het veld'. Maar ja, het is het typisch 'wij' tegen 'zij'- denken wat weer opspeelt. 'Zij' in DH zijn allemaal eikels die 'ons' niet begrijpen. Overigens is het ook heel zonde dat Van Bijsterveldt daar gisteren ook aan mee deed met haar uitlatingen. Ga toch eens normaal met elkaar in gesprek zeg.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_107286301
" Wat raar nou toch dat die leraren gaan staken, ze begrijpen er niks van, de plannen zijn juist hartstikke goed". "Slecht hoor, onverantwoord dat de leraren gaan staken op een moment dat er op ongeveer 2% van de scholen een toetsweek is". De toon mag minder bot zijn dan die van een Elias, maar het dedain is even groot. Maar goed, de aanval was niet op haar minachting voor leraren, maar op haar competenties. Dat was inderdaad niet zo lief.

Overigens was ik nog het meest geergerd door het gespeeld verontwaardigde, inwendig "yeah, hiermee gaat m'n item vet scoren" juichende toontje van de journaliste.
  vrijdag 27 januari 2012 @ 09:56:51 #71
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_107286745
Ik vond het ook wel schofferend om 's ochtends al te moeten horen dat het zo onverantwoord was. Zeg dan iets als: "Mmm, ik dacht dat het een goede wet is, maar misschien moeten we nog eens goed met elkaar in gesprek." De deur werd meteen dicht gesmeten, en 20.000 mensen werden neergezet als onverantwoordelijk.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  vrijdag 27 januari 2012 @ 16:00:41 #72
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_107297863
Ben benieuwd wat hier nu het vervolg op wordt...
.
pi_107331440
zo, dat was de open dag weer... ben helemaal kapot!
Kwak
pi_107366587
Laat jullie hier eens door inspireren. :)

03/05/1996
De onderwijsstaking in Wallonië: schoolpoort, open u!
LUIK - De afgelopen dagen waren vreemd voor doorgewinterde spijbelaars in Wallonië. Zij zagen stilaan de omgekeerde wereld opduiken: collega-leerlingen die - het gestaak van hun leraars beu - probeerden om over de gesloten schoolpoorten te kruipen, als lemmingen op zoek naar les. Tevergeefs meestal, want het grootste deel van het Waals secundair onderwijscorps houdt hardnekkig stand. Tegen de voorstellen van Laurette Onkelinx. Tegen besparingen en tegen ontslagen. In sommige scholen duurt de staking al meer dan twee maand. Lang genoeg om de homologatie van diploma's te betwisten. Of hoe de leerlingen straks de dupe gaan worden. Die leerlingen beginnen dat stilaan te beseffen, merkten we in Luik.
Maar niet alleen de Waalse leerlingen hebben na de wekenlange grêves in de gaten dat dit verhaal wel eens nefast zou kunnen uitdraaien voor hun komend diploma. Laurette Onkelinx zélf - nochtans de grote zondebok in het onderwijsdossier, en daarvoor op 1 mei nog bekogeld met ieder product uit de zuivelhandel - lanceerde al een paar dramatische oproepen aan zowel leraars, leerlingen als ouders om de aanhoudende afwezigheidspolitiek stop te zetten, met het oog op de te verwachten homologatieproblemen. Homologatieproblemen waar ze overigens zelf ook mee zwaait, bij wijze van vergelding.
Inmiddels zijn de slimste leerlingen uit het Waals secundair onderwijs wel gestopt met juichen. Zij zien de bui al hangen, zo aan het begin van mei, wat normaal een spannende maand is in de hoogste jaren: leerstof moet ingehaald of bijgescherpt worden, toetsen worden afgelegd en examens dienen voorbereid. Daar komt nu niks van in huis. De minder slimme leerlingen vinden dat niet erg. Zij zijn kortzichtig en feesten verder. Maar er zijn vele anderen.

Waardeloos

Buiten, aan de stalen poort van l'Ecole Saint Servais aan de Rue Saint Gilles in het centrum van Luik, staan drie laatstejaars rond te draaien. Op het schoolplein achter hen is wel enige beweging, maar dan toch vooral onder de basketring. Een schooltas hebben ze niet bij, wel een sportzak. «Ideale tijden om aan sport te doen,» zeggen Shady, Guillaume en Jonathan, alledrie 18 en alledrie in hun laatste jaar wetenschappen. Al sinds 20 februari leven ze op stakingsregime. Ze begrijpen de ernst van de situatie. «We komen 's morgens altijd eens kijken of er iemand les geeft, maar meestal is dat niet het geval. Ja, vandaag was de leraar wiskunde aan de slag. Die houdt het doorgaans nog vol.»
Wat de vraag oproept hoe zo'n lesgevende eenzaten straks - tijdens de examens - aankijken tegen leerlingen die hun one man-cursussen niét gevolgd hebben tijdens de stakingen: worden die leerlingen daar dan voor gestraft? De inhoud van het Waals onderwijsdossier kennen ze min of meer, zeggen de drie knapen. «We begrijpen best dat er zaken opgelost moeten worden. Ontslagen, besparingen, te grote klassen in een te verouderd systeem. Goed dat daar eindelijk tegen geprotesteerd wordt. Alleen lijkt het nu uit de hand te lopen. Niemand lijkt zich nog te bekommeren om dit schooljaar, en wij horen overal waaien dat ons diploma waardeloos kan worden als het zo verdergaat. En daar hoeven wij het niet mee eens te zijn.»

Jaloers

Ook de ouders van de drie jongens zijn niet blij met de patstelling. «Nee, want die maken zich ernstig zorgen. Wat als straks blijkt dat iedereen dit jaar opnieuw moet doen? Daar is nu gelukkig nog geen sprake van, maar het zou een idee kunnen worden.» Shady, Guillaume en Jonathan proberen inmiddels hun dagen te slijten met opzoekwerk in de schoolbibliotheek, of door zo goed als ze kunnen hun ingangsexamen voor de geplande ingenieursstudies voor te bereiden. In hun eentje, terwijl hun leraars een vuist maken. «Ja, en we spenderen ook opvallend veel geld aan café-bezoek en snacks,» lacht Shady.
Er zijn ook scholen waar niet (of amper) gestaakt wordt. In Luik is dat bijvoorbeeld het DIC College. «Omdat er geen syndicat is,» bralt de 15-jarige Sonja, die samen met vriendin Marjorie aan de ingang van een snoepwinkel staat. Eigenlijk weet ze niet wat er aan de hand is, geeft ze snel toe. Het interesseert haar ook niet. «We zijn gewoon een beetje jaloers op de leerlingen van andere scholen: die mogen nu al twee maanden niks doen, terwijl wij zitten te zweten.» Of dat - op lange termijn - dan geen voordeel is? «Bwah, dat zal wel zeker? Maar nu is het niet leuk. Ik wil ook wel een paar weken staking.» Tot zover het sociaal engagement van Sonja en Marjorie.

Namen-Hasselt

De 19-jarige Carolien Vanherck (geboren in Nederland, maar nu Waalse en wonende in Namen) ziet dat veel scherper. Haar treffen we achter een glas limonade in een Luiks restaurantje. Op tafel een berg notities. «Ik woon wel in Namen, maar ik ga sinds een jaar naar school in Hasselt, naar het Koninklijk Atheneum 1. Ik volg daar Moderne Talen/Economie, vooral om mijn Nederlands aan te scherpen. Ik doe dat als vrije leerling, want ik heb al een diploma middelbaar onderwijs op zak. Ik ben nu toevallig in Luik omdat ik een infodag aan de Université de Liège gevolgd heb, met het oog op volgend jaar.»
Carolien zegt «blij te zijn dat ze in Vlaanderen studeert,» en niet alleen omdat volgens haar het talenniveau daar een stuk hoger ligt. «Als ik merk wat er hier aan de hand is, dan noem ik dat een ware catastrofe. Ik vrees dat deze jongens en meisjes nog niet weten wat er hen boven het hoofd hangt. Twee tot zelfs drie maanden geen les, dat klinkt alvast onheilspellend voor het einde van het jaar. Mijn broer gaat in Namen naar school: wel, die heeft al geen leraar meer gezien sinds de krokusvakantie. En het einde is nog niet in zicht. De moeder van mijn vriend is lerares. Die vrouw weet helemaal niet meer wat ze moet doen. De twijfel tussen enerzijds haar verantwoordelijkheidszin en anderzijds de wetenschap dat er écht wel eens doorgezet moet worden in de Waalse onderwijsproblematiek, maakt het voor haar heel moeilijk. Maar op dit moment zou ik zeggen dat de acties afgeblazen moeten worden, want anders gebeuren er ongelukken.»



[ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 29-01-2012 17:59:45 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_107368360
waarom zou ik me laten inspireren door iets belachelijks als langdurige stakingen?
Kwak
pi_107369037
Omdat het werkt.
Het gaat me er meer om dat het zoden aan de dijk zou zetten als eens bijna alle leraren zouden staken en wat langer dan 1 dag. Nu is het een jaarlijks ritueel wat geen indruk maakt, je kan dan toch net zo goed eens 1 keer wat langer staken en met 90% van de leraren en met een flink eisenpakket in je handen waaruit blijkt dat het je niet alleen om je eigen salaris te doen is maar dat je je zorgen maakt om de kwaliteit van het onderwijs (het gebrek aan eerstegraads leraren die een relevante universitaire opleiding hebben gevolgd, de soms wel erg slechte centrale examens, het gebrek aan tijd om lessen fatsoenlijk voor te bereiden, ...).
In eigen land kan je een voorbeeld nemen aan de schoonmakers.
Dat 1 of 2 keer per jaar eens een dagje met de helft van de leraren (dan weer 80% dan weer 20%) zeer braaf in Den Haag gaan staan maakt geen indruk. Leraren zijn misschien wel te braaf om de belangen van hun eigen toko te verdedigen.

[ Bericht 56% gewijzigd door Bram_van_Loon op 29-01-2012 18:01:42 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_107370433
De Pers had laatst een artikeltje waarin ze wat stakingen van het afgelopen jaar behandelden en concludeerden dat het inderdaad werkt.

De oneliner dat het "belachelijk" zou zijn is voor mij pas een argument wanneer er een alternatief voorhanden is dat aantoonbaar ook werkt.
pi_107384160
probleem met langduriger staken is dat de leerlingen er de dupe van worden. En als docenten hebben we te veel verantwoordelijkheidsgevoel om het dan te doen.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_107388228
Ik weet niet ofdat dat nu van een goed verantwoordelijkheidsgevoel getuigt: eenmaal alle leerlingen kortstondig de dupe laten worden of nog veel meer leerlingen nog veel meer de dupe laten worden door voort te blijven modderen. Ik kies dan toch liever voor het eerste, uitgaande van de optimistische visie dat een dergelijke staking een beduidend effect heeft. Ik ben er in ieder geval zeker van de politici goed zouden schrikken als het zou gebeuren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_107403863
Even iets tussendoor: Heeft iemand van jullie de lerarenagenda met achterin cijfertabellen?
Ik ben mijn kopietjes kwijt, en heb nu wel van een collega een tabel op basis van het totaal aantal punten, maar daar kan ik niks mee :@ . Ik zoek de tabellen waar bovenaan de norm staat (1,2 - 1,3 - etc.) en dat je dan naar beneden kan aflezen wat bij een bepaald aantal fouten het cijfer wordt.

Misschien kan iemand dat scannen ofzo? Mijn collega's hadden echt géén idee waar ik het over had :{ en alles met de hand uitrekenen is ook zo vervelend.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 30-01-2012 15:54:30 ]
pi_107415102
quote:
5s.gif Op maandag 30 januari 2012 15:54 schreef Razztwizzle het volgende:
Even iets tussendoor: Heeft iemand van jullie de lerarenagenda met achterin cijfertabellen?
Ik ben mijn kopietjes kwijt, en heb nu wel van een collega een tabel op basis van het totaal aantal punten, maar daar kan ik niks mee :@ . Ik zoek de tabellen waar bovenaan de norm staat (1,2 - 1,3 - etc.) en dat je dan naar beneden kan aflezen wat bij een bepaald aantal fouten het cijfer wordt.

Misschien kan iemand dat scannen ofzo? Mijn collega's hadden echt géén idee waar ik het over had :{ en alles met de hand uitrekenen is ook zo vervelend.
ik heb een excel bestandje waar je gewoon het aantal fout per punt invoert in een vakje en dan krijg je van 0 - 80 fout per halve fout het cijfer. moet je wel een pc bij de hand hebben als je cijfers berekent.
Kwak
  maandag 30 januari 2012 @ 20:55:33 #82
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_107417170
quote:
Nee, ik bedoel echt de papieren tabellen die ik in mijn agenda kan bewaren en waarin ik alle normen kan vinden ;) maar bedankt voor het zoeken!
pi_107417236
En ik kijk bewust nooit na in de buurt van een PC want afleiding. Ik ben net een leerling :').
pi_107418642
quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2012 21:18 schreef Razztwizzle het volgende:
En ik kijk bewust nooit na in de buurt van een PC want afleiding. Ik ben net een leerling :').
je kan ook de tabellen uitprinten :P heb ook een keer een hele grote complete excelsheet gemaakt, maar die heb ik niet bewaard...
Kwak
pi_107419181
ik doe alles gewoon met excel. Hoef ik maar het totale aantal punten uit te rekenen. Heb ik gelijk daarna een sortering op cijfer en het klassengemiddelde. En met wat extra moeite weet ik hoe op elke vraag gescoord is.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_107419842
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 21:54 schreef merry77 het volgende:
ik doe alles gewoon met excel. Hoef ik maar het totale aantal punten uit te rekenen. Heb ik gelijk daarna een sortering op cijfer en het klassengemiddelde. En met wat extra moeite weet ik hoe op elke vraag gescoord is.
Gemiddeldes doet Magister, en per vraag is mooi maar die extra moeite is met tien klassen X minstens vier toetsen per periode mij teveel.

Maar.. Ik vond net een oude agenda terug en kan morgen fijn tabelletjes kopiëren. Na de mondelingen, jeuj.
pi_107447362
ik doe dat per craag niet voor elke toets. Het geeft je een beeld of de toets goed is opgezet. Of er vragen zijn die leerlingen stelselmatig fout doen. Misschien een concept dat er verkeerd is ingesleten.
Door analyse van toetsen kan je ook controleren of de stap van 3vwo naar 4 vwo (of 3h naar 4 havo) niet te groot is. Want dat is een probleem bij veel scholen. De toetsen in 3e klas zijn dan te licht en in de 4e te zwaar. Geeft enorme demotivatie bij leerlingen.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_107453976
http://nos.nl/artikel/336(...)te-uren-inhalen.html

:D We mogen niet betaald krijgen voor gestaakte uren, maar moeten die uren wel gaan inhalen.
De minister is aan (zeven weken) vakantie toe geloof ik.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 20:23:16 #90
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_107454049
't Moet niet gekker worden...
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')