abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 5 januari 2012 @ 18:57:11 #1
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_106449850
Welkom in deel 26 van ons gezellige docententopic.
Een topic bedoeld voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn: nieuwe docenten, studenten aan de lerarenopleiding, docenten die al wat jaartjes voor de klas staan... Kortom, iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt.

Het vorige deel is hier te vinden.

Het vorige topic sloten we met de nieuwjaarsreceptie. c_/
.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 14:14:28 #2
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_106523587
Nog twee dagen en dan kunnen we weer vreugdevolle studievaardigheden, huiswerk, kennis etc. brengen aan onzer aller geliefst grut. :P

Hebben jullie nog veel voor je werk gedaan in de KV?
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
  zaterdag 7 januari 2012 @ 14:42:18 #3
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_106524352
Nee, ik heb helemaal níks aan school gedaan - genoten van mijn rust en geen "gezeur" aan mijn hoofd. ;)

[ Bericht 27% gewijzigd door Baba-O-Riley op 07-01-2012 18:00:07 ]
.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 21:03:52 #4
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_106537457
Ik ook helemaal niets, morgen ga ik mijn tas weer opzoeken en kijken hoe de zaken er ook alweer voorstonden. Heb wel weer zin om aan de slag te gaan!

Gaan hier nog docenten staken?
pi_106547335
ga niet staken. Ben blij dat er juist geen lessen uitvallen.
Als docenten ballen zouden hebben zouden ze in hun vrije tijd staken. Maar nee dat is te kostbaar. Ik zou wel staken dan.

Heb een paar dingen gedaan in de KV. Eigenlijk te weinig, dus ben nu een beetje aan het stressen.

Heb zojuist mijn lesplannen voor de tweede en derde klas gemaakt (gelukkig allemaal parallelklassen).

Nu nog een projectplan schrijven.

Hoe beginnen jullie trouwens je lessen na de KV?
Ik ben van plan toch klassikaal kort even wat dingen te herhalen. Soort van voorkennis van het geleerde weer even opfrissen.

Zat te denken aan een soort korte kwis (met groene en gele bordjes antwoord A of B).
Maar dat krijg ik niet meer voorbereid voor maandag.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_106552861
Ik schaam me diep, maar de laatste dagen was het zo rotweer dat ik toch best veel school heb gedaan, maar ik vind het ook heerlijk om zonder druk lessen voor te bereiden. Dus voor 4H en 5V heb ik zoveel gedaan dat ik de komende tijd niet hoef te stressen, want dat is mijn zwakke punt soms.

Morgen eerst even alle leerlingen de beste wensen wensen en daarna gewoon aan de slag, ik heb met mijn bovenbouwklassen weinig tijd om zaken te herhalen, dat doe ik vaak richting de toetsweek door ze oefentoetsen te geven. Ik merk dat ik enorm in tijdnood kom buiten mijn schuld om, zo zijn er 6 lesuren uitgevallen in 5V door allerlei activiteiten, nu draai ik morgen en dinsdag om 8 uur een extra les omdat ik anders de stof niet af krijg (=examenstof) en omdat de toetsweek op vrijdag begint (waar ik normaal 2 lesuren heb met die groep). En met 4H merkte ik dat ik iets te lang bij 1 hoofdstuk ben blijven hangen (wel met goede cijfers tot gevolg), dus ik moet nu wat sneller, maar komt wel goed. Voel me daar soms wat schuldig over, maar ja, vanaf morgen gaan met die banaan :p

Morgen gaan er bij ons 3 docenten staken, dus geen grote problemen met roosters. Ik ga gewoon lesgeven en de 26ste ga ik met 5V naar een seminar in Rotterdam, en dat kunnen we eigenlijk niet afzeggen.

Mery77: je idee klinkt wel goed, ik heb het ooit ook zo gedaan: petje op en af. Werkt goed in klassen die dat aankunnen, waar een veilige sfeer heerst en waar het niet leidt tot wanorde.
pi_106553156
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 00:56 schreef merry77 het volgende:
Als docenten ballen zouden hebben zouden ze in hun vrije tijd staken. Maar nee dat is te kostbaar. Ik zou wel staken dan.
Op de meeste scholen wordt komende week het salaris van de stakers ingehouden dus die docenten betalen uit eigen zak om de achteruitgang van de onderwijskwaliteit tegen te gaan. Op de meeste scholen waar een cultuur van passiviteit/gelatenheid heerst t.o.v. de onderwijsafbraak ga je ook ontzettend tegen de stroom in als je komende week wel gaat staken, vind ik zeer zeker wel een teken van ballen.

Ik steun de actie, maar ga juist om het bovenstaande niet: kost me nu ik buiten het onderwijs werk een vrije dag en die ga ik niet inleveren om verbeteringen af te dwingen voor mensen die in meerderheid zelf niet bereid zijn hetzelfde te doen.

Mijn laatste school was er een met zo'n passieve cultuur. Het doet me goed dat op veel andere scholen het vuur wel begint te ontbranden. LIA en ABVAKABO verwachten dat morgen duizenden docenten een signaal afgeven.
  zondag 8 januari 2012 @ 15:09:16 #8
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_106560765
Ik ga ook niet staken, maar vooral omdat ik geen reden heb om te staken. Ophokuren kennen wij niet en de 1040-urennorm wordt bij ons met gemak voor iedere leerling gehaald. En wat die 7e vakantieweek betreft; ik kan daar prima mee leven, als het daadwerkelijk een aantal nuttige werkdagen oplevert waardoor de werkdruk afneemt.
pi_106562309
Wow, die school hoeft ook niet te beknibbelen op de kwaliteit, goedkope, minder ervaren/lager opgeleide sollicitanten aannemen bijvoorbeeld, om 1040 uur te kunnen betalen? (Daar gaat de actie vooral over: kwaliteit ipv kwantiteit. Veel scholen zijn nu genoodzaakt tegen LB1 bijklussende studenten in te zetten terwijl ze bij een lagere urennorm met LC een gediplomeerde met leservaring aan zouden kunnen trekken.)

Dan zou ik de publiciteit zoeken, is goeie reclame voor de school.

[ Bericht 13% gewijzigd door ShadyLane op 08-01-2012 15:58:29 ]
  zondag 8 januari 2012 @ 15:54:49 #10
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_106562643
Mja, ik snap het nut van het staken wel. Maar stel, ik zou nu drie dagen het werk neergooien - de enige die daar de dupe van worden zijn de leerlingen. En leraren zijn nou weer typisch van die mensen, die willen de leerlingen juist nooit de dupe laten worden.
.
  zondag 8 januari 2012 @ 15:57:34 #11
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_106562768
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 15:09 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik ga ook niet staken, maar vooral omdat ik geen reden heb om te staken. Ophokuren kennen wij niet en de 1040-urennorm wordt bij ons met gemak voor iedere leerling gehaald.

En wat die 7e vakantieweek betreft; ik kan daar prima mee leven, als het daadwerkelijk een aantal nuttige werkdagen oplevert waardoor de werkdruk afneemt.
In dat laatste heb ik nu juist weer geen vertrouwen gezien de onderwijshervormingen van de afgelopen pak 'm beet 20 jaar.....

Ik heb maandag mn vrije dag; dus ik 'staak' sowieso al. Dinsdag rapportvergaderingen en vrijdag de eerste paar uur een bijeenkomst. (oftewel: we beginnen lekker rustig).

Ik heb wel e.e.a. gedaan; wat toetsjes gemaakt, beetje voorbereid etc. Maar genoeg tijd over gehad voor leuke dingen (en de 'kerstverplichtingen'.. ;) )
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
pi_106563053
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 15:54 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Mja, ik snap het nut van het staken wel. Maar stel, ik zou nu drie dagen het werk neergooien - de enige die daar de dupe van worden zijn de leerlingen. En leraren zijn nou weer typisch van die mensen, die willen de leerlingen juist nooit de dupe laten worden.
Ik vind dat leraren juist door hun "ik stond erbij en ik keek ernaar"-houding t.o.v. de onderwijsafbraak de leerlingen ontzettend hebben gedupeerd de afgelopen jaren. Als er een kans is dat ik met drie dagen staken betere lessen/begeleiding/kleinere klassen voor ze afdwing vind ik dat ik dat hoor te doen.
Maar goed, daarom paste ik wellicht ook gewoon niet zo goed in de sector. Heb nu weinig recht me ermee te bemoeien, leraren (en ouders) moeten het maar lekker zelf weten.
  zondag 8 januari 2012 @ 16:20:11 #13
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_106563758
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 15:47 schreef ShadyLane het volgende:
Wow, die school hoeft ook niet te beknibbelen op de kwaliteit, goedkope, minder ervaren/lager opgeleide sollicitanten aannemen bijvoorbeeld, om 1040 uur te kunnen betalen? (Daar gaat de actie vooral over: kwaliteit ipv kwantiteit. Veel scholen zijn nu genoodzaakt tegen LB1 bijklussende studenten in te zetten terwijl ze bij een lagere urennorm met LC een gediplomeerde met leservaring aan zouden kunnen trekken.)

Dan zou ik de publiciteit zoeken, is goeie reclame voor de school.
Er wordt enorm geïnvesteerd in kwalitatieve lesuren bij ons. Iedere klas heeft 34 lesuren op het rooster, behoorlijk riant dus. En dan geen fluturen zoals zelfstudietijd, maar o.a. 4 uur wiskunde, Nederlands en Engels. Als er al een keer een tussenuur ontstaat, is daar een (gefaciliteerde) docent en een taal- en rekenmethode voor. Van ophokken is dus absoluut geen sprake.

Wat on(der)bevoegden betreft wijken we niet af van het landelijk gemiddelde en de regels omtrent functiemix worden prima nageleefd. Bij vacatures gaat kwaliteit absoluut voor kwantiteit, ervaring en bevoegdheid zijn juist een enorme pré.
  zondag 8 januari 2012 @ 16:23:41 #14
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_106563889
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 15:57 schreef Descendent het volgende:

[..]

In dat laatste heb ik nu juist weer geen vertrouwen gezien de onderwijshervormingen van de afgelopen pak 'm beet 20 jaar.....

Ik ook niet, maar het is niet mijn stijl om op voorhand te klagen. Voordeel van de twijfel dus. Overigens, als alle docenten echt zo veel werkdruk ervaren, waarom is bijna 75% voor uitbetaling van het trekkingsrecht gegaan en niet voor taakverlichting? Over eigen glazen ingooien gesproken...
pi_106565347
Ik werk ook op een school waar de problemen zoals de ophokuren en slecht gekwalificeerde mensen voor de klas vrijwel niet spelen. Maar ik ga dan ook niet staken vanwege mijn eigen school, dat zou wat kortzichtig zijn, ik staak omdat ik me zorgen maak over de kwaliteit van het onderwijs in het algemeen en omdat ik vind dat de overheid onvoldoende en verkeerde maatregelen neemt. Dat is solidariteit en betrokkenheid: de basisprincipes bij staken. Overigens is het wel grappig om te zeggen dat staken handiger zou zijn in je vrije tijd. Dan zou het geen staking zijn, maar een demonstratie of zoiets. De bedoeling van het staken is nu juist dat het werk stil ligt, daarmee maak je dus je punt duidelijk.



'Gansch het raderwerk staat stil, als uw machtige arm het wil.'

Omdat ik ook niet wil dat mijn leerlingen de dupe worden, staak ik 'maar' een dag. Maar ik voel me wat dat betreft ook wel een watje in vergelijking met veel collega's die wel drie dagen staken. :o .
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zondag 8 januari 2012 @ 17:27:19 #16
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_106566534
ik maak me ook wel zorgen om al deze dingen, maar ik ga niet staken in de week voor de toetsweek, bovendien zit ik bij de AOB en niet bij LIA (ik vind dat hele actie-gedoe niet zo prettig, identificeer me er niet mee) dus áls ik ga staken is het de 26e.
Kwak
pi_106568182
Omdat de uren een papieren werkelijkheid zijn, TSE. Ik koos de eerste keer nog naief voor die 24 klokuren, maar werd zo onder druk gezet om allerlei taken toch, onbetaald, te doen dat ik het jaar erop besloot: "als ik voor het geld kies hou ik er in elk geval nog iets aan over".

Leraren wisten al dat die 24 uren zouden verdampen. Daarom riep de AOB ook een actie uit om een maximaal aantal lessen per week (23 geloof ik) vast te leggen. Maar na die actie gingen ze toch akkoord met een CAO zonder die bepaling :')

Er werd toen ook direct voorspeld dat de keuze voor het geld uitgelegd zou worden als dat het wel meevalt met de werkdruk. Ik weet dat dat in mijn geval in elk geval niet de reden was achter de keuze voor de poen.

Wat de acties betreft sluit ik me aan bij mane: ook met een paradijselijke baan op een topschool kun je je zorgen maken om het Nederlands onderwijsbeleid.

[ Bericht 5% gewijzigd door ShadyLane op 08-01-2012 18:27:31 ]
  zondag 8 januari 2012 @ 20:04:25 #18
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_106573252
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 18:04 schreef ShadyLane het volgende:
Omdat de uren een papieren werkelijkheid zijn, TSE. Ik koos de eerste keer nog naief voor die 24 klokuren, maar werd zo onder druk gezet om allerlei taken toch, onbetaald, te doen dat ik het jaar erop besloot: "als ik voor het geld kies hou ik er in elk geval nog iets aan over".

Leraren wisten al dat die 24 uren zouden verdampen. Daarom riep de AOB ook een actie uit om een maximaal aantal lessen per week (23 geloof ik) vast te leggen. Maar na die actie gingen ze toch akkoord met een CAO zonder die bepaling :')

Er werd toen ook direct voorspeld dat de keuze voor het geld uitgelegd zou worden als dat het wel meevalt met de werkdruk. Ik weet dat dat in mijn geval in elk geval niet de reden was achter de keuze voor de poen.

Wat de acties betreft sluit ik me aan bij mane: ook met een paradijselijke baan op een topschool kun je je zorgen maken om het Nederlands onderwijsbeleid.
Dat ligt dan aan de school waarop je werkt. Wij kunnen ieder jaar een formulier invullen, waarop we aan kunnen geven wat we met het trekkingsrecht willen doen; uitbetalen of inzetten als taakverlichting. Daarbij kunnen we ook aangeven welke taak we graag verminderd of niet terug willen zien op de normjaartaak (bijv. surveillance of invaluren) of waar we graag 24 uur extra voor willen hebben (bijv. ontwikkeling of nakijkwerk).
  zondag 8 januari 2012 @ 20:21:50 #19
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_106574180
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 20:04 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Dat ligt dan aan de school waarop je werkt. Wij kunnen ieder jaar een formulier invullen, waarop we aan kunnen geven wat we met het trekkingsrecht willen doen; uitbetalen of inzetten als taakverlichting. Daarbij kunnen we ook aangeven welke taak we graag verminderd of niet terug willen zien op de normjaartaak (bijv. surveillance of invaluren) of waar we graag 24 uur extra voor willen hebben (bijv. ontwikkeling of nakijkwerk).
ik ben van school gewisseld en heb dus geen formulier ingevuld. ik heb nu 24 uur werkdrukverlichting op de taakuren, en sta 39 uur in de plus (taken meer dan moet). kortom: ik had het makkelijk uit kunnen laten betalen, maar had daar dit jaar niet de mogelijkheid toe.

en, hoe ironisch, volgend jaar heb ik ws. niet de ruimte om te laten uitbetalen, omdat er niet genoeg taken overblijven om aan de norm te halen (ik raak 24 uur kwijt als ik niet meer pendel tussen locaties, en de 20 uur taakverlichting voor nieuwe docenten verlies ik ook...) voor veel taken krijg je geen uren, en bij ons is er ingestemd door de MR al dat docenten op hun baanomvang gekort kunnen worden als de tekorten aan taakuren niet door extra lessen (steunlessen, huiswerkopvang, extra vaklessen) opgevuld kunnen worden.

onze school is al streng, een fulltime aanstelling is 28 uur bij ons.... (er wordt gerekend met 37 lesweken, ivm gemiddelde uitval van lessen door feestdagen en uitroostering voor vergaderingen etc.) mentoraat krijg je dan wel weer 100 uur voor :)
Kwak
pi_106576595
Bij ons besteden bijvoorbeeld mentoren al zoveel meer uren aan hun mentoraat dan ze ervoor krijgen dat die 24 klokuren per definitie zouden verdampen. En dan kun je wel zeggen "doe dat dan niet" maar als er een huilende mentorleerling aan je bureau staat of een ouder belt bezorgd moet je een hele harde zijn om dan te zeggen: "Helaas, uren zijn op, taakbeleid he".
pi_106584730
@Kwakzor

quote:
ik maak me ook wel zorgen om al deze dingen, maar ik ga niet staken in de week voor de toetsweek, bovendien zit ik bij de AOB en niet bij LIA (ik vind dat hele actie-gedoe niet zo prettig, identificeer me er niet mee) dus áls ik ga staken is het de 26e.
Kwakzor, wat is erger? Nu een zeer klein aantal leerlingen een heel klein beetje duperen of zeer veel leerlingen op de lange termijn duperen doordat er niets veranderd aangezien de meeste leraren weer te braaf zijn om te gaan staken?
De intenties zijn goed, niet de leerlingen willen duperen, maar de wegen naar de hel zijn geplaveid met goede intenties, nietwaar?
Bedenk dat de meeste leerlingen zich prima kunnen redden wanneer er een weekje geen les is. Heel, de leerlingen die een klein beetje intelligent zijn leren een dag voor de toets en halen een 7 of zelfs hoger. Been there, done that. Jij waarschijnlijk ook.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_106596193
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 23:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
@Kwakzor

[..]

Kwakzor, wat is erger? Nu een zeer klein aantal leerlingen een heel klein beetje duperen of zeer veel leerlingen op de lange termijn duperen doordat er niets veranderd aangezien de meeste leraren weer te braaf zijn om te gaan staken?
De intenties zijn goed, niet de leerlingen willen duperen, maar de wegen naar de hel zijn geplaveid met goede intenties, nietwaar?
Bedenk dat de meeste leerlingen zich prima kunnen redden wanneer er een weekje geen les is. Heel, de leerlingen die een klein beetje intelligent zijn leren een dag voor de toets en halen een 7 of zelfs hoger. Been there, done that. Jij waarschijnlijk ook.
ik ben gewoon niet zo blij met LIA en de meerdaagse staking van deze week. Ik bemn niet voor niets geen lid van LIA maar de AOB. Ik ben een beetje allergisch voor het activistische toontje. dus nee, ik ga deze week niet staken, misschien de 26e wel.
Kwak
pi_106603068
Ik hoop dat niet al te veel collega's van jou er net zo over denken, dit zet geen zoden aan de dijk.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_106605205
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 15:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik hoop dat niet al te veel collega's van jou er net zo over denken, dit zet geen zoden aan de dijk.
weet je, dat kan me eigenlijk niet zoveel schelen. ik vind het nogal apart dat er gedaan wordt alsof ik bijdraag aan slecht onderwijsbeleid omdat ik geen zin heb om met een, wat mij betreft, te schreeuwerige actie van een te radicale bond mee te doen. ik zeg verdorie dat ik misschien wél mee wil doen met de actie van mijn eigen bond.

ik twijfel daar echter nog over omdat ik me liever via de politiek laat horen ipv door een conservatieve maatregel als staken. Ik ben, persoonlijk, meer van het "kijken wat we ervan kunnen maken" dan van de "hakken in het zand". en mijn hoop op beter beleid ligt simpelweg niet bij deze regering, maar bij een volgende....
Kwak
pi_106610660
Ik betwijfel ook of de actie van vandaag nu echt indruk heeft gemaakt. Daarom zet ik meer in op de 26ste. Ik vind het jammer dat de drie bonden niet samen zijn opgetrokken en 1 datum hebben geprikt als actiedag. Dat echt heel veel scholen dicht moeten, dat maakt meer indruk. Van onze school staakte er vandaag 1 collega. Morgen 2 collega's en woensdag 0 collega's.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')