Dat lijkt me een uitstekend idee! Alleen, het wordt verdomd lastig om dit voor elkaar te krijgen. De bevoegdheidsvereisten gaan weer moeten worden gehandhaafd en ze gaan strenger moeten worden (enkel universitair geschoolde leraren voor het HAVO en het VWO), de overheid gaat strenger minimumsalarissen moeten voorschrijven of ze zelf weer moeten betalen, de centrale examens gaan moeten wijzigen en ik denk dat het eveneens noodzakelijk is dat scholen weer heel wat kleiner worden aangezien je anders als individuele leraar die een hoog niveau nastreeft kansloos staat tegenover het bestuur van die school die ook andere belangen heeft dan een hoog niveau en een hierbij behorende selectie (al gebeurt die selectie terwijl je al op school zit).quote:Dan is de oplossing dus heel simpel het vwo weer terug naar het oude niveau brengen, dan komen er ook niet zoveel wannabe wo'ers op de universiteiten terecht die toch maar hun papiertje moeten halen.![]()
Weet je hoeveel moeite het kost je posts door te lezen? Waarom niet gewoon:quote:
quote:Goed plan! Alleen lastig uit te voeren. De leraren op HAVO en VWO moeten dan weer uit het WO komen. Dus bevoegdheidsvereisten strenger maken en deze handhaven, en hogere salarissen uitgeven. Examens moeten gewijzigd worden. [Redenering van de laatste zin snap ik niet]
Dat hoor ik ook, weet alleen niet of het ook echt zo is. [je zou kunnen overwegen die hele zin weg te laten] Bestuurservaring is een groot pluspunt voor iemand die uiteindelijk een manager zal worden, maar voor een onderzoekscarriere? [Juist daar is het minstens even belangrijk m.i. De zin daarop is dubbelop, de zin daarna kan ik niet logisch plaatsen in je verhaal].
Bestuurswerk is net als stage in het leren van praktische vaardigheden, maar hierdoor hou je minder tijd over om te studeren, waardoor je vertraging kan oplopen. [hoog duh gehalte m.i., zou ook weg kunnen blijven]
Verschilt ook beetje per studie, bij Geneeskunde kon/kan het niet. Verder vind ik compenseren achterlijk, als je een 4.5 hebt gehaald voor een vak kan je er gewoon helemaal niks van.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 23:53 schreef twaalf het volgende:
Op alle universiteiten wordt het gemakkelijker, maar het is natuurlijk zeldzaam dat dat expliciet in de media komt. Zoals recent in Rotterdam, de zoveelste universiteit waar je vanaf toen met onvoldoendes nog mocht slagen. Maar dat nieuws werd ondergesneeuwd door het gelijktijdige bericht van het BSA van 60 punten.
Thanks, kijk nu snap ik het tenminste en het bespaart me enorm veel tijd!quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:58 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Weet je hoeveel moeite het kost je posts door te lezen? Waarom niet gewoon:
[..]
Ben je daar zeker van?quote:Verschilt ook beetje per studie, bij Geneeskunde kon/kan het niet.
Dat ligt er aan waar je studeert. Wij konden niet compenseren.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ben je daar zeker van?
Ik heb van zowel Nederlanders als Vlamingen begrepen dat je in Leuven bijv. een betere anatomische (details!) en histologische kennis opdoet dan dat in Nederland gebruikelijk is en dat hun parate kennis beter is.
Daar is 'ie dan, de BvL-bingo. Wie krijgt hem vol binnen één topic?quote:Op vrijdag 6 januari 2012 11:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
@Physics
Er zijn duidelijk verschillen met andere landen :
- te groot verschil tussen het VWO en de bètaopleidingen
- aan stages + projecten + practica wordt in Nederland veel tijd besteed
- cultuur van veel nevenactiviteiten: bestuurswerk en bijbaantjes
Hoe dan ook, het is een slechte zaak dat de universiteiten bezwijken onder de druk van de overheid.
De overheid heeft repressiemiddelen ingevoerd om studenten te ontmoedigen om een dergelijke opleiding te volgen: prestatiebeurs en nu die Zijlstraboete.
De overheid heeft repressiemiddelen ingevoerd om universiteiten te ontmoedigen om eisen te stellen aan de studenten: 60% van het budget wordt bepaald in functie van het aantal studenten (mensen die examen hebben gedaan in economie zullen mij nu wel begrijpen: het scheelt als je vaste lasten over meer studenten kunt verdelen dus zijn kleinere opleidingen benadeeld) en 20% van het budget wordt bepaald in functie van het aantal gedrukte diploma's.
Het gevolg van dit beleid is logisch.
http://home.tudelft.nl/nl(...)en-niet-makkelijker/quote:Sneller studeren - niet makkelijker
05 januari 2012 door Webredactie M&C
Deze week is er in de media veel aandacht voor de kwaliteit van het wetenschappelijk onderwijs. Aanleiding was een bericht van de VSSD, waarin zij aangeeft dat het beleid van de overheid de TU Delft zou dwingen tot kwaliteitsvermindering. Dat is niet het geval: de kwaliteit van het onderwijs van de TU Delft blijft onverminderd hoog.
Wat is er aan de hand?|
De Tweede Kamer wil dat studenten aan alle universiteiten en HBO-instellingen sneller afstuderen. De TU Delft kent een lange gemiddelde studieduur: studenten doen gemiddeld 7,2 jaar over hun bachelor- en masteropleiding. 22% van de studenten die zich na het eerste jaar herinschrijven haalt in vier jaar het bachelordiploma. Dat kan en moet sneller, vindt de TU Delft.
Waarom moet dit anders?
De maatschappij accepteert een lange studieduur steeds minder. Internationaal gezien valt zo’n lange studieduur bovendien uit de toon. Wij leiden onze studenten op om te werken in Nederland en internationaal. Wij willen dat zij op topniveau een baan kunnen vinden, in Nederland of in het buitenland. Daar hoort een topopleiding bij, die stevig is, maar wel binnen een redelijke termijn kan worden afgerond.
Wat doet de TU Delft?
De kwaliteit van ons onderwijs is heilig: onze opleidingen zijn zwaar en dat willen we zo houden. Kwaliteit betekent ook dat een universiteit haar onderwijs kritisch volgt en geregeld tegen het licht houdt. Ons onderwijs is kwalitatief goed, maar de studieduur te lang. De TU Delft werkt daar als volgt aan:
maatregelen om studenten sneller te laten studeren - zo wordt het Bindend Studieadvies naar 45 studiepunten verhoogd en het aantal herkansingen beperkt;
het curriculum tegen het licht houden - een vijfjarige opleiding moet in principe in vijf jaar te halen zijn. Curricula worden bekeken op dubbelingen of verouderde informatie. Belangrijke stof blijft in het curriculum; informatie die nice to have is zal soms moeten verdwijnen. Ook voeren we modulair onderwijs in. Deze maatregelen zijn wetenschappelijk onderzocht en hun effect is bewezen, bijvoorbeeld bij een aantal geneeskundeopleidingen.
extra begeleiding van studenten – de voortgang van studenten wordt intensiever gevolgd, zowel in het begin van de opleiding als ook in latere jaren. Waar nodig benadert de universiteit een student actief.
Waarom doet de TU Delft dit?
De TU Delft is al langer van mening dat een proportionele studieduur past binnen ons kwaliteitsbeeld. Maatregelen zijn daarom al eerder ingezet. Maar het beleid van de staatssecretaris en de Tweede Kamer heeft de invoering ervan wel versneld.
Deze maatregelen staan niet op zichzelf. De TU Delft heeft voor drie grote opleidingen een numerus fixus ingevoerd om de kwaliteit te waarborgen. Deze opleidingen zijn de afgelopen jaren sterk gegroeid, maar de financiering hiervoor is niet meegegroeid. Om de hoge kwaliteit te kunnen waarborgen, kiest de TU Delft dus ook voor het beperken van de instroom.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |