bron:http://www.nu.nl/binnenla(...)ijker-studenten.htmlquote:TU Delft wordt 'makkelijker' voor studenten
AMSTERDAM - De Technische Universiteit Delft gaat haar studielast verminderen zodat studenten sneller afstuderen.
Dat schrijft de Volkskrant op donderdag.
De universiteit wil delen van vakken schrappen en sommige vakken zelfs helemaal laten verdwijnen, schrijft de krant. Ook mogen studenten een onvoldoende voor het ene vak met een voldoende voor het andere vak compenseren.
De studenten van de TU Delft gelden als langzaamste studenten van het land, schrijft de krant. Maar een kwart van de studenten zou in vier jaar tijd een bachelordiploma halen. Voor dit diploma staat eigenlijk drie jaar.
Vrees
Wouter Verbeek, vicevoorzitter van de Delftse studentenvakbond, is bang dat de studies "minder waard" worden. Bovendien zouden er "minder goede ingenieurs afstuderen, terwijl het bedrijfsleven juist zo tevreden is", aldus Verbeek.
Onderwijsdirecteur Aldert Kamp deelt de zorgen niet. "Het niveau gaat dan naar beneden. Maar de vraag is of je een slechte ingenieur bent als je voor één vak een 5 haalt", zegt Kamp in de Volkskrant.
Omgekeerd kan natuurlijk wel. Je kan best een hele knappe ingenieur zijn, maar slecht scoren op architectuurgeschiedenis.quote:Op donderdag 5 januari 2012 10:50 schreef Igen het volgende:
En straks krijg je dus dat de constructie van een brug wordt ontworpen door iemand die z'n vijven op sterkteleer 1 en 2 heeft gecompenseerd met een 8 op inleiding architectuurgeschiedenis ofzo.
Zo kun je altijd wel redeneren. Straks kun je ook zeggen dat iemand een heel jaar moet overdoen omdat hij net geen vijf heeft gehaald en dat daar niemand iets aan heeft. Je zal altijd zulke situaties blijven houden, hoe ver je de lat ook verlaagt. Daarom kun je er maar beter niet aan beginnen en gewoon eraan vasthouden dat alleen een voldoende voldoende is.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:35 schreef Ryon het volgende:
Slechte zaak natuurlijk dat universiteiten minder kennis willen overdragen. Maar wat betreft dat compenseren ben ik wel voor. Zo'n onzin om studenten te verplichten om een heel jaar extra te studeren om dat een zes punt vak net geen zes was. terwijl de student verder alles al af heeft. Daar heeft de student, de universiteit en de Nederlandse samenleving allemaal helemaal niets aan.
Vroeger - toen volgens sommige het onderwijs wel nog degelijk was- werd er ook al gecompenseerd. Binnen het Nederlands onderwijs wordt dat ook al sinds jaar en dag gedaan dan op het primair en voortgezet onderwijs.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Zo kun je altijd wel redeneren. Straks kun je ook zeggen dat iemand een heel jaar moet overdoen omdat hij net geen vijf heeft gehaald en dat daar niemand iets aan heeft. Je zal altijd zulke situaties blijven houden, hoe ver je de lat ook verlaagt. Daarom kun je er maar beter niet aan beginnen en gewoon eraan vasthouden dat alleen een voldoende voldoende is.
Dat lukt dus niet met de harde knip. Minorvakken is dan wel handig.quote:Op donderdag 5 januari 2012 13:09 schreef trancethrust het volgende:
Ryon, alsof compenseren daar het enige antwoord op is? Ik zelf liep ook 'vertraging' op omdat ik op gegeven moment 7,5 ECTS mistte voor de BSc. Ga ik dan een jaar aankloten? Natuurlijk niet. Ik ben gewoon doorgegaan met mastervakken en meer vakken in de minor richting. Met gevolg een dubbele BSc. en een MSc. in een half jaar naar mn BSc.
Het is tegenwoordig de overheid die de harde knip verplicht stelt.quote:Op donderdag 5 januari 2012 14:42 schreef trancethrust het volgende:
Dat is waar, die harde knip is er ook alleen doorgekomen omdat bachelorstudenten die mastervakken doen niet worden gerekend als masterstudenten; dat ik de master deed in een half jaar was dus financieel een erg slechte deal voor de universiteit.
Typisch voorbeeld van overregulering; incentives opgelegd van hogerop met een compleet averechts effect.
Zat ik ook al op te wachten!quote:Op donderdag 5 januari 2012 14:48 schreef thenxero het volgende:
Graag zie ik Bram van Loons visie op deze kwestie tegemoet.
Gokje: Dit is het eerste teken van de totale apocalyps die het hoger en technisch onderwijs te wachten staat.quote:Op donderdag 5 januari 2012 14:48 schreef thenxero het volgende:
Graag zie ik Bram van Loons visie op deze kwestie tegemoet.
De echt gemotiveerde student ziet dit natuurlijk als een uitgelezen kans om naast de 3, 6 of 9 punten die hij/zij mist nog even een extra minor, studie of iets anders bij te doen.. Maar veel studenten gaan dan full time bijwerken (naast de enkele punten die zij nog moeten hebben) om het extra jaar studie te kunnen bekostigen. Of in de toekomst: om een eventuele studieboete te kunnen betalen.quote:Op donderdag 5 januari 2012 13:09 schreef trancethrust het volgende:
Ryon, alsof compenseren daar het enige antwoord op is? Ik zelf liep ook 'vertraging' op omdat ik op gegeven moment 7,5 ECTS mistte voor de BSc. Ga ik dan een jaar aankloten? Natuurlijk niet. Ik ben gewoon doorgegaan met mastervakken en meer vakken in de minor richting. Met gevolg een dubbele BSc. en een MSc. in een half jaar naar mn BSc.
Hoorde van vrienden dat dat aan de UU ook niet meer kan, zodra je aan de voorwaarden voor je Bsc voldaan hebt wordt je uitgeschreven.quote:Op donderdag 5 januari 2012 15:29 schreef Ryon het volgende:
De echt gemotiveerde student ziet dit natuurlijk als een uitgelezen kans om naast de 3, 6 of 9 punten die hij/zij mist nog even een extra minor, studie of iets anders bij te doen..
Typisch. Dat soort verhalen hoorde ik ook rondgaan in Amsterdam. Om die reden is het handig om pas je scripties in te leveren als je alle vakken hebt gehaald. Dan ben je tenminste zeker ervan dat je niet opeens van een extra studie wordt afgetrapt omdat je al genoeg punten hebt voor een enkele bachelor.quote:Op donderdag 5 januari 2012 15:40 schreef Nobu het volgende:
[..]
Hoorde van vrienden dat dat aan de UU ook niet meer kan, zodra je aan de voorwaarden voor je Bsc voldaan hebt wordt je uitgeschreven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |