abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 januari 2012 @ 10:21:21 #1
302853 themole
graaft totaal door.
pi_106430138
quote:
TU Delft wordt 'makkelijker' voor studenten

AMSTERDAM - De Technische Universiteit Delft gaat haar studielast verminderen zodat studenten sneller afstuderen.

Dat schrijft de Volkskrant op donderdag.
De universiteit wil delen van vakken schrappen en sommige vakken zelfs helemaal laten verdwijnen, schrijft de krant. Ook mogen studenten een onvoldoende voor het ene vak met een voldoende voor het andere vak compenseren.
De studenten van de TU Delft gelden als langzaamste studenten van het land, schrijft de krant. Maar een kwart van de studenten zou in vier jaar tijd een bachelordiploma halen. Voor dit diploma staat eigenlijk drie jaar.

Vrees

Wouter Verbeek, vicevoorzitter van de Delftse studentenvakbond, is bang dat de studies "minder waard" worden. Bovendien zouden er "minder goede ingenieurs afstuderen, terwijl het bedrijfsleven juist zo tevreden is", aldus Verbeek.
Onderwijsdirecteur Aldert Kamp deelt de zorgen niet. "Het niveau gaat dan naar beneden. Maar de vraag is of je een slechte ingenieur bent als je voor één vak een 5 haalt", zegt Kamp in de Volkskrant.

bron:http://www.nu.nl/binnenla(...)ijker-studenten.html

Daar viel natuurlijk op te wachten met gemiddeld een jaar of 7 studietijd. Als TU student word ik uiteraard niet vrolijk van dit soort berichten, dit zorgt voor een slechter imago van de TU. Veel mensen weten niet dat een technische studie veel tijd vergt en dat de harde knip daar ook niet aan bijdraagt.

Wat vinden jullie van deze actie van de TU.

[ Bericht 0% gewijzigd door themole op 05-01-2012 13:34:31 (spelvaut verwijderd) ]
Niet altijd serieus
pi_106430247
Waaaat de fuck. Go kenniseconomie Nederland!!

:')
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  donderdag 5 januari 2012 @ 10:27:41 #3
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_106430285
Goed bezig weer. :')
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_106430756
Kennisnivellering. Diploma's gaan veel minder waard worden de komende jaren..
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_106430785
Overigens een goede zet van de TU om dat op deze manier te brengen. Ik hoop dat het de overheid laat zien dat al dat opgevoer met de studiedruk niet leidt tot gelijkgewalificeerde afgestudeerden, maar zal lijden tot een daling van de kwaliteit van het onderwijs.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_106430848
En straks krijg je dus dat de constructie van een brug wordt ontworpen door iemand die z'n vijven op sterkteleer 1 en 2 heeft gecompenseerd met een 8 op inleiding architectuurgeschiedenis ofzo. :X

Maar de onderwijsdirecteur is er tenminste wel eerlijk over. Zo kan iedereen zien waar het huidige overheidsbeleid toe leidt. Want Delft is echt niet de enige universiteit die dit doet / moet doen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-01-2012 10:51:04 ]
pi_106430905
Niet verrassend.

Ik hoop ook dat de TU er overdreven veel nadruk op gaat leggen. De TU's lopen eigenlijk een beetje achter met het verlagen van het niveau, maar ondertussen loopt het niveau toch wel hard terug. Als ik vergelijk wat mijn huisgenoten nu krijgen met wat ik kreeg, dan is het al simpeler. Minder vakken, meer punten voor bepaalde vakken, terwijl de stof hetzelfde is gebleven of zelfs minder is geworden. Tentamens die hetzelfde zijn als het jaar ervoor (Inholland praktijken!). Overigens wil ik niet zeggen dat ik het nou zo moeilijk had, want toen ik tentamens aan het leren was, waren ze al een stuk makkelijker dan de oude tentamens uit bijv. '98 die op blackboard stonden.
pi_106431529
quote:
1s.gif Op donderdag 5 januari 2012 10:50 schreef Igen het volgende:
En straks krijg je dus dat de constructie van een brug wordt ontworpen door iemand die z'n vijven op sterkteleer 1 en 2 heeft gecompenseerd met een 8 op inleiding architectuurgeschiedenis ofzo. :X
Omgekeerd kan natuurlijk wel. Je kan best een hele knappe ingenieur zijn, maar slecht scoren op architectuurgeschiedenis.
  donderdag 5 januari 2012 @ 11:35:58 #9
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_106432206
Slechte zaak natuurlijk dat universiteiten minder kennis willen overdragen. Maar wat betreft dat compenseren ben ik wel voor. Zo'n onzin om studenten te verplichten om een heel jaar extra te studeren om dat een zes punt vak net geen zes was. terwijl de student verder alles al af heeft. Daar heeft de student, de universiteit en de Nederlandse samenleving allemaal helemaal niets aan.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_106432382
Compenseren is schandalig op een universiteit.

Anyway, goede actie van de TUD verder.
pi_106432478
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 11:35 schreef Ryon het volgende:
Slechte zaak natuurlijk dat universiteiten minder kennis willen overdragen. Maar wat betreft dat compenseren ben ik wel voor. Zo'n onzin om studenten te verplichten om een heel jaar extra te studeren om dat een zes punt vak net geen zes was. terwijl de student verder alles al af heeft. Daar heeft de student, de universiteit en de Nederlandse samenleving allemaal helemaal niets aan.
Zo kun je altijd wel redeneren. Straks kun je ook zeggen dat iemand een heel jaar moet overdoen omdat hij net geen vijf heeft gehaald en dat daar niemand iets aan heeft. Je zal altijd zulke situaties blijven houden, hoe ver je de lat ook verlaagt. Daarom kun je er maar beter niet aan beginnen en gewoon eraan vasthouden dat alleen een voldoende voldoende is.
pi_106432653
Ik begin me echt te schamen voor het onderwijs in Nederland.
  donderdag 5 januari 2012 @ 11:54:18 #13
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_106432828
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 11:44 schreef Igen het volgende:

[..]

Zo kun je altijd wel redeneren. Straks kun je ook zeggen dat iemand een heel jaar moet overdoen omdat hij net geen vijf heeft gehaald en dat daar niemand iets aan heeft. Je zal altijd zulke situaties blijven houden, hoe ver je de lat ook verlaagt. Daarom kun je er maar beter niet aan beginnen en gewoon eraan vasthouden dat alleen een voldoende voldoende is.
Vroeger - toen volgens sommige het onderwijs wel nog degelijk was- werd er ook al gecompenseerd. Binnen het Nederlands onderwijs wordt dat ook al sinds jaar en dag gedaan dan op het primair en voortgezet onderwijs.

Ik geloof dat pas sinds de invoering van de BaMa het niet meer mogelijk is om te compenseren voor vakken in het hoger onderwijs. Toen je nog vroegtijdig kon doorstromen naar je master was dat geen probleem. Sinds de 'harde knip' zie je regelmatig dat studenten een heel jaar studievertraging oplopen omdat ze een 5.4 halen voor een klein vakje :') Pure verspilling van geld, tijd en potentieel.

Wat mij betreft kunnen mensen ook een vier gaan compenseren als zij verder briljante studenten zijn. Dit zal waarschijnlijk een stuk minder voorkomen omdat mensen die verder alleen achten en negens halen minder snel hun studie zullen stuk laten lopen op een vier.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_106433263
'Vroeger' heb ik niet meegemaakt. En bij ons zijn ze zelfs zo streng dat je meestal ook alle onderdelen binnen een vak voldoende moet afronden. Maar op zich is dat ook geen probleem. Ik zou willen stellen: Als je voor een keuzevak een onvoldoende haalt, waarom kies je dan geen ander vak? En als je op een verplicht vak een onvoldoende zou mogen halen, waarom is dat vak dan verplicht? En een student die werkelijk briljant is zorgt er ook wel voor dat hij/zij geen studievertraging oploopt door een vijf op een onbelangrijk vak.

Het nadeel van de harde knip begrijp ik wel, maar dat is weer een heel verhaal apart.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-01-2012 12:05:58 ]
  donderdag 5 januari 2012 @ 12:18:41 #15
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_106433776
Sommige kernvakken kunnen een persoon gewoon niet liggen. Verder zal diegene er wellicht nooit meer mee te maken willen hebben, maar zijn studie loopt er wel op stuk omdat hij steeds de vijf raakt.Is dat genoeg reden om zowel de universiteit, de student als de maatschappij daarom onnodig veel op extra kosten te moeten jagen? Moet je het vak vanwege een persoon meteen niet meer verplicht stellen? Of is het handiger om die ene persoon dan de mogelijkheid te geven tot compensatie? Ik ga voor de laatste optie.

Met keuzevakken is het helaas zo dat je van te voren niet weet hoe een keuzevak zich - voor jou - gaat ontwikkelen. De studiegids kan het voordoen komen als een prachtig vak, maar in de praktijk blijkt het geneuzel te zijn van een autistische docent over zijn gloriedagen in de jaren tachtig. Ik denk - of weet eigenlijk wel zeker - dat compenseren op een keuzevak minder vaak voor zal komen dan het compenseren op een kernvak (ken niemand die daar op stuk is gelopen :') ) maar ik zou het eventueel wel kunnen begrijpen.
--
  donderdag 5 januari 2012 @ 12:29:48 #16
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_106434128
We gaan het opnieuw proberen, opmerkingen over taal mogen achterwege blijven.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_106434221
Begrijpelijke actie wanneer studenten gedwongen worden om te behoren tot de 0% die hun studie binnen de opgelegde termijn afrondt en een boete krijgen als het ze niet lukt.
  donderdag 5 januari 2012 @ 12:38:31 #18
299486 BaasD
GREED is GOOD!
pi_106434380
belachelijk!
'wat niet rekt, dat scheurt'
pi_106434905
TU Eindhoven is hier ook al mee bezig trouwens.
pi_106435495
Ryon, alsof compenseren daar het enige antwoord op is? Ik zelf liep ook 'vertraging' op omdat ik op gegeven moment 7,5 ECTS mistte voor de BSc. Ga ik dan een jaar aankloten? Natuurlijk niet. Ik ben gewoon doorgegaan met mastervakken en meer vakken in de minor richting. Met gevolg een dubbele BSc. en een MSc. in een half jaar naar mn BSc.
  donderdag 5 januari 2012 @ 14:26:42 #21
302853 themole
graaft totaal door.
pi_106438386
quote:
3s.gif Op donderdag 5 januari 2012 13:09 schreef trancethrust het volgende:
Ryon, alsof compenseren daar het enige antwoord op is? Ik zelf liep ook 'vertraging' op omdat ik op gegeven moment 7,5 ECTS mistte voor de BSc. Ga ik dan een jaar aankloten? Natuurlijk niet. Ik ben gewoon doorgegaan met mastervakken en meer vakken in de minor richting. Met gevolg een dubbele BSc. en een MSc. in een half jaar naar mn BSc.
Dat lukt dus niet met de harde knip. Minorvakken is dan wel handig. :)
Niet altijd serieus
pi_106438987
Dat is waar, die harde knip is er ook alleen doorgekomen omdat bachelorstudenten die mastervakken doen niet worden gerekend als masterstudenten; dat ik de master deed in een half jaar was dus financieel een erg slechte deal voor de universiteit.

Typisch voorbeeld van overregulering; incentives opgelegd van hogerop met een compleet averechts effect.
  donderdag 5 januari 2012 @ 14:44:34 #23
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_106439043
quote:
14s.gif Op donderdag 5 januari 2012 14:42 schreef trancethrust het volgende:
Dat is waar, die harde knip is er ook alleen doorgekomen omdat bachelorstudenten die mastervakken doen niet worden gerekend als masterstudenten; dat ik de master deed in een half jaar was dus financieel een erg slechte deal voor de universiteit.

Typisch voorbeeld van overregulering; incentives opgelegd van hogerop met een compleet averechts effect.
Het is tegenwoordig de overheid die de harde knip verplicht stelt.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_106439188
Graag zie ik Bram van Loons visie op deze kwestie tegemoet.
pi_106439253
En waarom is me echt compleet onduidelijk. Voorheen 'moesten' universiteiten zelf zulke regelingen doorvoeren omdat ze dus flinke $$$ misliepen, en ik zie niet in hoe zoiets ooit positief kan worden bestempeld. En dan komt de overheid die het schijnbaar dan zelfs verplicht stelt? Ik zou in lachen zijn uitgebarsten als het niet om mijn eigen land ging.
pi_106439362
quote:
7s.gif Op donderdag 5 januari 2012 14:48 schreef thenxero het volgende:
Zat ik ook al op te wachten!
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
  donderdag 5 januari 2012 @ 15:29:36 #27
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_106440665
quote:
7s.gif Op donderdag 5 januari 2012 14:48 schreef thenxero het volgende:
Gokje: Dit is het eerste teken van de totale apocalyps die het hoger en technisch onderwijs te wachten staat.
quote:
3s.gif Op donderdag 5 januari 2012 13:09 schreef trancethrust het volgende:
De echt gemotiveerde student ziet dit natuurlijk als een uitgelezen kans om naast de 3, 6 of 9 punten die hij/zij mist nog even een extra minor, studie of iets anders bij te doen.. Maar veel studenten gaan dan full time bijwerken (naast de enkele punten die zij nog moeten hebben) om het extra jaar studie te kunnen bekostigen. Of in de toekomst: om een eventuele studieboete te kunnen betalen.

Betaal je dus 1950 (+3000) euro voor een klein beetje onderwijs om je bul geldig te krijgen. Voor helemaal niemand leuk.
--
  donderdag 5 januari 2012 @ 15:31:32 #28
304452 Easymodo
Mijn gezicht wanneer...
pi_106440737
Geen verrassing dat ze dit gaan invoeren en eigenlijk bijna onvermijdelijk. Het is mij nog onduidelijk hoe vaak je een cijfer kan compenseren. Als iemand bijvoorbeeld 1 vak mist voor zijn bachelor diploma, dan zou het zonde zijn om voor 1 jaar dat ene vak over te gaan doen.

Bram van Loon's zijn topic
Langstudeerders (WO)
  donderdag 5 januari 2012 @ 15:40:42 #29
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_106441063
quote:
12s.gif Op donderdag 5 januari 2012 15:29 schreef Ryon het volgende:

De echt gemotiveerde student ziet dit natuurlijk als een uitgelezen kans om naast de 3, 6 of 9 punten die hij/zij mist nog even een extra minor, studie of iets anders bij te doen..

Hoorde van vrienden dat dat aan de UU ook niet meer kan, zodra je aan de voorwaarden voor je Bsc voldaan hebt wordt je uitgeschreven. :')
  donderdag 5 januari 2012 @ 15:43:03 #30
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_106441164
quote:
7s.gif Op donderdag 5 januari 2012 15:40 schreef Nobu het volgende:

[..]

Hoorde van vrienden dat dat aan de UU ook niet meer kan, zodra je aan de voorwaarden voor je Bsc voldaan hebt wordt je uitgeschreven. :')
Typisch. Dat soort verhalen hoorde ik ook rondgaan in Amsterdam. Om die reden is het handig om pas je scripties in te leveren als je alle vakken hebt gehaald. Dan ben je tenminste zeker ervan dat je niet opeens van een extra studie wordt afgetrapt omdat je al genoeg punten hebt voor een enkele bachelor. :')
--
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')